Citat:
Ursprungligen postat av
Hyltran
Det där med "yppandeförbud" jag har fått intrycket att inte alltid "föreligger yppandeförbud" i en mordutredning stämmer detta?
Och i så fall kanske det är därför som detta är en så "paranoid tråd"
Yppandeförbud sker där det är stora, komplicerade brottsfall med stor mediabevakning och det är inte vanligt.
Parallellt pågår sen 7 mars ett brottsfall - nu rättegång - dvs trippelmordet i Uddevalla. Det är med andra ord ett fall med
längre tids yppandeförbud. Det är trots detta inte i närheten av denna tråd med antingen rent förtal om polis och åklagare eller misstro mot bevisning/förundersökning. Jag har följt den tråden aktivt sen dag 1.
Det verkar således ha med vissa personer som skriver i tråden - nån/några tar ledning och misstron växer.
Om det funnits belägg är det en sak. Det tål att diskuteras och ska granskas som jag ser det för rättssäkerheten är viktig. Men att sätta nedlåtande epitet på ÅK eller hänvisa till några rättsfall som inte skötts helt korrekt säger ingenting om detta fall. Att generalisera har aldrig fört tillvaron framåt.
När FUP kommer ( när åtal väcks) är det en annan sak - då går det att granska FU och se om det är nåt som verkar dåligt.