2015-09-12, 01:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att pappans militära arbete har knappt uppmärksammats i media.

Det har nog sina orsaker!

Dom grönklädda är tysta som musslor.
2015-09-12, 01:13
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Jag har inte sagt ett ord om att pappans yrke har med mordet att göra.

När jag kollar tillbaka ser jag att det faktiskt stämmer! Jag har förväxlat ett av dina inlägg med det inlägg som du kommenterade, där spekulationerna om fadern drogs fram, så jag ber om ursäkt för min ogrundade kommentar. Fel av mig.
2015-09-12, 01:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det har nog sina orsaker!

Dom grönklädda är tysta som musslor.
Men mitt svar på det här
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det har varit ett av de mest uppmärksammade fallen som vi har haft i Sverige på sistone. Det kan bro på att BOs pappa var en höguppsats militär och det fanns misstankar/risk från början för att det kunde vara en kidnappning, utpressning, främmande makter, politik ..... som kunde vara inblandade. Jag är ganska säker på att rikspolisen (och kanske SÄPO) satte sina bästa resurser för att lösa fallet. Om det finns någon som tror att svenska rättsväsandet vill/skall sätta en oskyldig utländsk arbetare i fängelse istället för en godsherre är bara löjligt tycker jag.
Att pappan är militär är det som har uppmärksammats minst i samband med mordet, och främmande makter och politik har inte uppmärksammats alls utanför tråden, vad jag har sett. Jag tror inte polisen väljer fel person avsiktligt, men pressen att sätta dit någon finns där.

Fortfarande, är risken att göra misstag mindre i uppmärksammade mål än andra?
har muppar i tråden tolkat som att jag tror pappans arbete har med mordet att göra. Men jag invände mot #matematikers påstående att uppmärksamheten skulle ha med jobbet att göra. Men man ser vad man vill se.

Tillägg: En mupp mindre såg jag just.
2015-09-12, 01:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Du menar att Björn Danielsson, den forna kollegan till Lars-Göran Wennerholm, granskade? Du ser inget fel med att en fd åklagare blir rådman i den tingsrätt som hör till hans fd åklagarkammare?

Rättsväsendet ska naturligtvis granskas av oberoende part.

Jag har inte lyckats hitta något som pekar på att det är fel med en sådan karriärgång för den specifika individen, gällande lämplighet, korruption eller ens en smörgåstårta och en boxvin under bordet. Inte ens något som pekar på subjektivitet i ämbetet.
Om du har en källa, artikel eller annat handfast som pekar på att det faktiskt föreligger ett systemfel gällande Björn Danielsson, så får du gärna meddela det här öppet.

NB´s försvarsadvokat tyckte vid ett tillfälle att Göta Hovrätt ska bedöma frågan om hennes klients häktningsskäl. Den öppna anledning/orsaken var bevisläget.

Hovrätten beslutade i frågan.
NB sitter fortfarande häktad på sannolika skäl.

Ska rättsväsendet granskas pga allmänt gnälliga försvarsadvokater, eller ska det granskas på mer objektiva grunder?

Eller på ren svenska - Schack...

EDIT
Björn Danielsson var för övrigt den domare som uttalade "delaktighet i mord" för bägge bröder i första häktningsförhandlingen.

En subjektiv domare som polar med åklagaren hade väl mer sannolikt inte uttalat sig med en omskrivning som kan tolkas som viss osäkerhet om "vem som är vem" av de misstänkta?

Wennerholm fick också frisläppa kvinnan på denne domares beslut.
Senast redigerad av rotesau 2015-09-12 kl. 01:38.
2015-09-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Polisiär intuition eller "magkänsla" kan vara högst användbar som ett hjälpmedel för att nå kunskap då det trots allt bygger på psykologisk kunskap och empirisk vetenskap.

Vad bygger på "psykologisk kunskap och empirisk vetenskap"?

Polis har ingen akademisk utbildning och hanterar trots det viktiga områden som t ex mäns våld mot kvinnor/flickor.

Vilka fördomar och stereotypa föreställningar hos polis ligger till grund för polisens "intuition"? Eller är polisens "intuition" fristående från deras fördomar och stereotypa föreställningar?

För att ta ett exempel så visar forskning omfattande brister hos polis när det gäller sexualbrott.
Förhör med sexualbrottsmisstänkta män framstår dessutom mer som "intervjuer" än förhör. Använder polis sin "intuition" då också då dom lägger ner dom flesta anmälningar? Eller använder polis sin "intuition" selektivt?
2015-09-12, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag har inte lyckats hitta något som pekar på att det är fel med en sådan karriärgång för den specifika individen, gällande lämplighet, korruption eller ens en smörgåstårta och en boxvin under bordet. Inte ens något som pekar på subjektivitet i ämbetet.
Om du har en källa, artikel eller annat handfast som pekar på att det faktiskt föreligger ett systemfel gällande Björn Danielsson, så får du gärna meddela det här öppet.

NB´s försvarsadvokat tyckte vid ett tillfälle att Göta Hovrätt ska bedöma frågan om hennes klients häktningsskäl. Den öppna anledning/orsaken var bevisläget.

Hovrätten beslutade i frågan.
NB sitter fortfarande häktad på sannolika skäl.

Ska rättsväsendet granskas pga allmänt gnälliga försvarsadvokater, eller ska det granskas på mer objektiva grunder?

Eller på ren svenska - Schack...

Varför blandar du in dig själv och vad du lyckats hitta? Det handlar inte om dig eller dina efterforskningar, det handlar om att ett rättsväsende måste vara oförvitligt. Det ska inte ens kunna finnas tvivel om objektivitet och opartiskhet. Som fd kollegor kan resas tvivel.

Rättsväsendet ska naturligtvis granskas av oberoende part kontinuerligt.
2015-09-12, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Bilden med den bojade mgm lever sitt eget liv varenda gång media (GT) skriver om LH-fallet. Bra jobbat polisen! "Tur" att ni var "tvungna" att boja mgm. Tänk så intetsägande bilden blivit annars!

För övrigt är det lite intressant att notera att Lars "Hypotesen" Johansson gömmer sig bakom åklagaren Lars-Göran "Ludden" Wennerholm som nu inte vill uttala sig alls inför det avslutande "slutförhöret".
http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-utredare-kan-skickas-till-litauen/

Värt att tänka på inför "slutförhöret" är att polisen inte har något utarbetad analytisk akademisk metod för förhör utan det görs förmodligen på "magkänsla" och "polisiär intuition" Så arbetar Farbror Blå.

Vad är detta för gäng egentligen? En åklagare som säger "så att säga" hela tiden (tecken på osäkerhet) och en utredande polis som följer upp tips som stödjer "hypotesen" och inte vill "åka över gränsen och riva runt". Är det så den utredande intelligentsian uttrycker sig? Inte särskilt förtroendeingivande.

Fortfarande inget om SUV-mannen? Märkligt.

Det är så med dig, att du menar så väl och det blir så fel. Rättssäkerhet är objektivitet först och främst. Jag anser att Litauerns tidigare liv är intressant, men har inget med de gärningar/brott han kommer åtalas för. Likhet inför lagen är att alla döms lika, om de begått samma gärning.

Det man ska utreda är om Litauern kan dömas till fängelse eller vård. Har han begått något brott tidigare så får polisen ut de uppgifterna per post. Har han inte varit dömd men betett sig illa, så har det ingen annan relevans för det kommande åtalet än att vi vet att han är en störd person.

Magkänska och intuition är kunskaper och erfarenheter som lagras i hjärnan, orden är missvisande i brist på bättre ord som beskriver hur en polis får vittring. Men att intuitivt fatta saker är faktiskt en bra egenskap!

Rättsväsendet är bra på hantera grova brott när det handlar om vanligt bus. Folk de inget har att göra med privat eller yrkesmässigt kan de alla hantera enligt lagen. Det är när saker blir "känsliga" som mord på politiker som alla springer runt som yra höns, eller när advokater, åklagare, domare och poliser begår brott som objektiviteten lyser med sin frånvaro. Det är när det är kollegiala hänsyn som tar över, som din kritiska inställning är befogad. Vi ser ju hur domstolar påverkas av media och politik i dagens Sverige allt oftare.

I denna sak har de hittat en gärningsman efter att bevisen pekat ut honom. De har släppt två misstänkta från häktet, precis som det ska vara när bevisen inte räcker till. Att det är yppandeförbud är inget att bli upphetsad över, främst för att Litauern nekar till brottet.

Jag vill påminna dig en gång till om att rättssäkerhet, gäller också brottsoffrets upprättelse och att anhöriga till brottsoffret, och alla personer som kände henne, eller bor i området inte ska pekas ut som misstänkta eller bli skadaliserade.

Om det finns tekniska bevis från ytterligare personer bland de provsvar som inkommit polisen, blir diskussionen om ytterligare utredning av andra gärningsmän intressant för denna sak. Vi får ju veta det när fup blir tillgänglig. Annars är det bara trams.
2015-09-12, 01:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Varför blandar du in dig själv och vad du lyckats hitta? Det handlar inte om dig eller dina efterforskningar, det handlar om att ett rättsväsende måste vara oförvitligt. Det ska inte ens kunna finnas tvivel om objektivitet och opartiskhet. Som fd kollegor kan resas tvivel.

Rättsväsendet ska naturligtvis granskas av oberoende part kontinuerligt.

Ja, och om du funderar lite över i vad jag la fram för dig, så ser du att granskning sker.
I detta fallet var det media som reagerade på domarens "uttal"

Rättsväsendet har världens bästa granskning, och den kallas allmänhet.

Det finns allt ifrån privatnissar till proffsiga grävande journalister som är duktiga på att hitta något som luktar skunk inom alla samhällskategorier.
I detta extremt uppmärksammade brottsfall borde en eventuell rättsröta bubblat upp till ytan vid det här laget?

Varför tvivlar du?
2015-09-12, 01:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, och om du funderar lite över i vad jag la fram för dig, så ser du att granskning sker.

Det finns allt ifrån privatnissar till proffsiga grävande journalister som är duktiga på att hitta något som luktar skunk inom alla samhällskategorier.
I detta extremt uppmärksammade brottsfall borde en eventuell rättsröta bubblat upp till ytan vid det här laget?

Varför tvivlar du?
I detta extremt uppmärksammade brottsfall har bubblorna ett par hinder på väg upp till ytan, de kallas förundersökningssekretess och yppandeförbud.
2015-09-12, 02:08
Medlem
Citat:

Varför tvivlar du?

Fallet är inte granskat ännu eftersom möjligheten inte funnits ännu.

Så du menar att "allmänheten" har kunskap och kompetens att granska rättsväsendet ingående? Allmänheten dvs vem som helst utan kunskap och kompetens är "världens bästa granskning". Intressant.

För att granska rättsväsendet krävs även kunskap om hur maktstrukturer verkar och hur makt upprätthålls. Makt upprätthålls ju inte minst genom rättsväsendet.

Så en "rättsröta" borde ha "bubblat upp till ytan" trots yppandeförbud och ingen insyn i utredningen? Hur tänker du där?

Varför skulle jag inte tvivla då inget finns att granska/bedöma?
2015-09-12, 02:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
I detta extremt uppmärksammade brottsfall har bubblorna ett par hinder på väg upp till ytan, de kallas förundersökningssekretess och yppandeförbud.

Yppandeförbud och sekretess har enbart med det aktuella fallet att göra.

Lisa-målet är inget som stoppar en granskning av rådmäns och åklagares objektivitet i sitt ämbete.

Eventuella hinder forcerades säkerligen i samband med att ärendet landade på Göta Hovrätts bord.
Inga skunkstinkande bubblor syntes efteråt..

Citat:
Fallet är inte granskat ännu eftersom möjligheten inte funnits ännu.

Så du menar att "allmänheten" har kunskap och kompetens att granska rättsväsendet ingående? Allmänheten dvs vem som helst utan kunskap och kompetens är "världens bästa granskning". Intressant.

För att granska rättsväsendet krävs även kunskap om hur maktstrukturer verkar och hur makt upprätthålls. Makt upprätthålls ju inte minst genom rättsväsendet.

Så en "rättsröta" borde ha "bubblat upp till ytan" trots yppandeförbud och ingen insyn i utredningen? Hur tänker du där?

Varför skulle jag inte tvivla då inget finns att granska/bedöma?

Ja jag vet, det är väldigt intressant.

Som sagt ovan, Göta HR lyckades inte hitta något "bubbel" kring NB´s häktningsgrund, men där kanske finns en hel hoper som gillar smörgåstårta?
Senast redigerad av rotesau 2015-09-12 kl. 02:20.
2015-09-12, 02:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Yppandeförbud och sekretess har enbart med det aktuella fallet att göra.

Lisa-målet är inget som stoppar en granskning av rådmäns och åklagares objektivitet i sitt ämbete.

Eventuella hinder forcerades säkerligen i samband med att ärendet landade på Göta Hovrätts bord.
Inga skunkstinkande bubblor syntes efteråt..
Det vet vi inte. "Rättsväsendet har världens bästa granskning, och den kallas allmänhet.

Det finns allt ifrån privatnissar till proffsiga grävande journalister som är duktiga på att hitta något som luktar skunk inom alla samhällskategorier."

Denna världens bästa granskning har inte haft möjlighet att se om några bubblor kämpar sig uppåt.
Citat:
Ja jag vet, det är väldigt intressant.

Som sagt ovan, Göta HR lyckades inte hitta något "bubbel" kring NB´s häktningsgrund, men där kanske finns en hel hoper som gillar smörgåstårta?
Inte heller hovrätten, den har bara åklagarens uppgifter att gå på, den kan inte djupdyka efter bubblor.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-12 kl. 02:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in