2015-09-12, 00:30
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vill bara kommentera detta med att "riva runt i Litauen"

Det är ju som de själva säger inte alldeles enkelt att bedriva polisiärt utredningsarbete utanför sin egen jurisdiktion (i detta fall landet Sveriges gränser). Jag känner inte till något om reglerna i Litauen, men jag kan tänka mig att det finns en byråkrati där som inte är helt lättgenomtränglig. Frågan är också: Vad ska man egentligen bedriva för utredningsarbete på ort och ställe som skulle ha något värde för polisutredningen angående mordet här i Sverige? Man har kollat upp domar på honom och han är grön såvitt jag förstår. Eventuella brott mot kvinnor i Litauen är inte den svenska polisens sak att utreda, utan den litauiska. Jag förutsätter att de har fått den information de kan behöva i den delen som ev. skulle kunna vara till nytta. Så vad mer? Vad har det för värde att t ex åka runt och prata med lärare, gamla skolkamrater och andra om NB:s handel och vandel? Visst - man kan göra sånt när det rör sig om en inhemsk förövare av ett grovt brott. Det gjordes avseende Kristoffer i Vatchareeyamordet. Men bevisvärdet av sådant är nog sällan något att hänga i julgranen. Det ska nog till ett väldigt speciellt bevisläge för att ett karaktärsmord, alternativt en unison hyllning av NB från litauiskt håll skulle kunna få vågskålen att väga över åt ena eller andra hållet.

Som vanligt finns det en faktor som man ibland kallar utredningsekonomi: Oavsett vad det är vi utreder så har vi sällan resurser att nysta i varenda tänkbar trådända. Vi måste försöka begränsa oss till sådant som är viktigt för utredningen och inse att en del mindre saker får vi lämna därhän. Man blir aldrig en bra utredare om man inte lär sig den konsten - det vågar jag säga som professionell sådan. Sen kan det finnas utredningar där borrande i detalj är nödvändigt, men det gäller inte överallt och jämt. För mig känns polisbesök i Litauen vad gäller NB-åtalet som en sak som faller utanför god utredningsekonomi. Sagt med förbehåll att man under häktningstiden hann få ut den information man behövde få ut från brodern och frun. Vad gäller deras fall så får jag intrycket att trådens jurister verkar tolka åklagarens brist på "action" gentemot dom som att det troligast inte blir några åtal där. Vi får se om det stämmer.
Min kunskaper om juridik är mycket fattiga så jag kan inget om svårigheterna rent lagmässigt att bedriva utredning utomlands. Däremot antar jag att det är avsevärt lättare när det handlar om ett närbeläget, demokratiskt EU-land där deras polis dessutom visat vilja att hjälpa till.

När du talar om gamla skolkamrater och lärare slår du, kanske oavsiktligen, huvudet på spiken. Det är just den typen av vittnesmål som jag tror är värdefulla för att få en så sanningsenlig och komplett bild som möjligt av NB som person.
Om alla hans bekantskaper som förhörs mer eller mindre säger samma sak som redan konstaterats i personutredningen kanske man kan anta att det inte finns något mysko i hans förflutna. Om det däremot finns någon som observerat eller hört något om honom skulle detta kunna vara ett spår att bygga på, även om det inte funkat som ensamt bevis. Säg att denne klasskamrat x eller nära barndomsvän y vet att NB gjort en liknande grej som LH-mordet när han bodde i England. Man kollar polisregister och vips, en tjej i tex samma ålder och med samma fysiska attribut som LH hittades död. Liknande scenario. Sommarmord. Och så vidare. Man kan inte veta sånt här om det inte undersöks.

Det jag menar är också att det inte kan vara särskilt komplicerat att bara skicka över några personer till Litauen och rota lite i hans förflutna. "Let's run it up the flagpole and see if anyone salutes it", ungefär.

Å andra sidan vet jag inget om åklagarens bevismaterial. Han kanske har såpass mycket på fötterna att oavsett vad som hittats i Litauen så vet han att NB är skyldig.

Det fetade - är du professionell polisutredare?
2015-09-12, 00:30
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så du menar att polisen är felfri? Den fungerar inte som vanliga människor, som hellre ser det de vill se än det de inte vill se? Givetvis kan polisen göra fel, i sin vilja att sätta dit en misstänkt och göra allmänheten nöjd kan den mycket väl göra grövre missar än i mål som inte är uppmärksammade.

TQ är ett extremexempel, men det finns många små TQ-syndrom i utredningar, poliser och åklagare som vill kunna sätta en fjäder i hatten.

Varför detta hat mot rättsväsendet. Vad menar du egentligen, fjäder i hatten. Varför skulle dom i högre grad vilja sätta en fjäder i hatten i det här fallet, än i vilka annat fall som helst. Vilka grövre missar är det du pratar om hela tiden? Och vad för spår av TQ-syndrom ser du i denna utredning, mycket intressant. Mycket smörja på en och samma gång. Börjar beläggen tryta och luftslotten öka, eller vad är det frågan om. Det är mer ditt personliga hat mot rättsväsendet, som lyser igenom mer än själva fallet Lisa holm.
2015-09-12, 00:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Vad menar du med detta?
Att pappans militära arbete har knappt uppmärksammats i media.
2015-09-12, 00:33
Medlem
Caféet var larmat (det har framkommit uppgifter om det). Alltså finns en exakt tid då caféet larmades.
Som polis tidigt borde ha kontrollerat. Det var enligt uppgifter lugnt på caféet denna söndag mellan kl 17-18 och de anställda kunde lämna tidigt. Det fanns också en buss att passa. Är det då inte sannolikt att lokalen larmades strax efter kl 18.00?

Så hur långt blir tidsutrymmet mellan då lokalen larmades och då sms skickades? Vem skickade smset?

Är mobilen återfunnen? Om inte, vad finns i mobilen som kan avslöja gärningsmannen/männen? Varför var mobilen isf viktig att inte återfinna?
2015-09-12, 00:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Varför detta hat mot rättsväsendet. Vad menar du egentligen, fjäder i hatten. Varför skulle dom i högre grad vilja sätta en fjäder i hatten i det här fallet, än i vilka annat fall som helst. Vilka grövre missar är det du pratar om hela tiden? Och vad för spår av TQ-syndrom ser du i denna utredning, mycket intressant. Mycket smörja på en och samma gång. Börjar beläggen tryta och luftslotten öka, eller vad är det frågan om. Det är mer ditt personliga hat mot rättsväsendet, som lyser igenom mer än själva fallet Lisa holm.
Med fjäder i hatten menar jag ära, berömmelse, karriär, tjockare lönekuvert. Klart att fjädern blir större ju mer uppmärksammat målet är. Jag har inte sett TQ-syndrom i den här utredningen, eftersom jag inte har sett utredningen. Jag hyser respekt mot rättsväsendet, men det finns brister. Får jag inte påpeka det i ett diskussionsforum utan personangrepp?
2015-09-12, 00:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal

Det fetade - är du professionell polisutredare?

Nix - men har sysslat med ganska många och skiftande former av utredningar under ett kvarts sekel. Från början mindre och enklare och sen allt större och komplexare. Det jag sysslar med nu ligger väl på nivå med större polisutredningar skulle jag vilja påstå i omfattning och komplexitet.
2015-09-12, 00:49
Bannlyst
Citat:
Det finns en man som jobbar i närheten av platsen för försvinnandet, och är ungefär jämnårig med Lisa. Han bodde fram till november 2,5 mil från Lisa och har facebookvänner i Skövde. Utseendemässigt påminner han om Idas mördare. Han förefaller inte heller ha haft någon flickvän och litet umgänge öht. Någon för GMP-gruppen att ta tag i om den får återvända? Kommer han att erkänna i första förhöret som misstänkt?

Är det här på riktigt?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-09-12 kl. 01:01.
2015-09-12, 00:52
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Jag har inte pekat ut Lisas fader med hans tjänstgöring inom militära som orsak till Lisas död. Lägg inte ord i min mun du också.

Stäng munnen då, så folk slipper reta sig på dina idiotiska kommentarer! Ditt gaggande om fadern är patetiskt och saknar helt logik och sannolikhet, precis som dina övriga stolligheter. Jag tror att du försöker framstå som 'djup', men det enda djupet du har är dina ständiga bottennapp till inlägg 24/7!
Allt tyder på att gärningen är en följd av att tillfälle gavs. Lisa var nyanställd, och brukade bli skjutsad till och från jobbet med bil, men just den här dagen åkte hon moped. Det visste rimligen bara anhöriga och de personer som befann sig på platsen.
GM är alltså sannolikt knuten till platsen, och har tagit detta tillfälle att närma sig henne vid hemgång. Avsikten var förmodligen inte att döda henne, men detta blev konsekvensen av hur det hela utvecklade sig.
Tror du att 'agenter' som vill kidnappa henne pga faderns yrke har suttit i buskarna och väntat på denna dag? Eller att två fattiglappar till gårdskarlar från Litauen -som har jobbat på gården i flera år- är militära yrkesmördare och spioner med ett sådant uppdrag? Förresten, svara helst inte på det!
2015-09-12, 00:53
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Med fjäder i hatten menar jag ära, berömmelse, karriär, tjockare lönekuvert. Klart att fjädern blir större ju mer uppmärksammat målet är. Jag har inte sett TQ-syndrom i den här utredningen, eftersom jag inte har sett utredningen. Jag hyser respekt mot rättsväsendet, men det finns brister. Får jag inte påpeka det i ett diskussionsforum utan personangrepp?

Lisa holm fallet är knappast det ända som fått mycket uppmärksamhet. Jag har inte gjort några personangrepp. Varför sitter du och drar upp TQ-syndrom då. Nej du hyser ingen respekt, då du klankat ner på rättsväsendet genom hela tråden. Och du har inte lyckats peka ut någon större brist i det här fallet. Så vad är det för paralleller du drar egentligen. Små brister finns det i alla utredningar, tjatar du om det i alla trådar?
2015-09-12, 00:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Stäng munnen då, så folk slipper reta sig på dina idiotiska kommentarer! Ditt gaggande om fadern är patetiskt och saknar helt logik och sannolikhet, precis som dina övriga stolligheter. Jag tror att du försöker framstå som 'djup', men det enda djupet du har är dina ständiga bottennapp till inlägg 24/7!
Allt tyder på att gärningen är en följd av att tillfälle gavs. Lisa var nyanställd, och brukade bli skjutsad till och från jobbet med bil, men just den här dagen åkte hon moped. Det visste rimligen bara anhöriga och de personer som befann sig på platsen.
GM är alltså sannolikt knuten till platsen, och har tagit detta tillfälle att närma sig henne vid hemgång. Avsikten var förmodligen inte att döda henne, men detta blev konsekvensen av hur det hela utvecklade sig.
Tror du att 'agenter' som vill kidnappa henne pga faderns yrke har suttit i buskarna och väntat på denna dag? Eller att två fattiglappar till gårdskarlar från Litauen -som har jobbat på gården i flera år- är militära yrkesmördare och spioner med ett sådant uppdrag? Förresten, svara helst inte på det!
Jag har inte sagt ett ord om att pappans yrke har med mordet att göra.
2015-09-12, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kort och gott skulle man kunna säga att Tingsrätten sköter den granskningen.

I detta fallet har även Göta Hovrätt granskat, med anledning av en tidigare överklagan.

Fetade;
Det har inte famlats i blindo, men det är svårt att bitas utan tänder..

Du menar att Björn Danielsson, den forna kollegan till Lars-Göran Wennerholm, granskade? Du ser inget fel med att en fd åklagare blir rådman i den tingsrätt som hör till hans fd åklagarkammare?

Rättsväsendet ska naturligtvis granskas av oberoende part.
2015-09-12, 00:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Lisa holm fallet är knappast det ända som fått mycket uppmärksamhet. Jag har inte gjort några personangrepp. Varför sitter du och drar upp TQ-syndrom då. Nej du hyser ingen respekt, då du klankat ner på rättsväsendet genom hela tråden. Och du har inte lyckats peka ut någon större brist i det här fallet. Så vad är det för paralleller du drar egentligen. Små brister finns det i alla utredningar, tjatar du om det i alla trådar?
"Varför detta hat mot rättsväsendet" är ett personangrepp. Jag har klagat på åklagarens frispråkighet, det är allt. Nej, jag tjatar inte om små brister i alla utredningar i alla trådar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in