Citat:
"Jo så att säga vi har DNA-spår som binder så att säga, ja, misstänkt gärningsman till Lisa Holm då, så att säga." 
Jag tror inte detta är något tecken på osäkerhet inför utredningen, utan helt enkelt hans sätt att prata på. Precis som du och jag använder vissa ord och uttryck mer frekvent i vårt dagliga tal gör han säkert samma sak. I intervjuer uppfattas han av mig som mestadels lugn och samlad. Allt är i sin ordning. Så att säga.
I övrigt håller jag med. Tycker det är närmast nonchalant att inte "riva runt" i Litauen. Det borde ju vara polisiär plikt att göra det kan man tycka.
Sen var det detta med yppandeförbud. Som privatperson blir man lite osäker på att utredningen bedrivs på ett korrekt sätt när man helt och hållet svävar i ovisshet vad gäller vilka spår som följs upp respektive inte följs upp, exempelvis SUV-spåret som du nämner. Enda man kan göra är att hålla tummarna för att yppandeförbudet hjälpt mer än det stjälpt men det återstår verkligen att se.

Jag tror inte detta är något tecken på osäkerhet inför utredningen, utan helt enkelt hans sätt att prata på. Precis som du och jag använder vissa ord och uttryck mer frekvent i vårt dagliga tal gör han säkert samma sak. I intervjuer uppfattas han av mig som mestadels lugn och samlad. Allt är i sin ordning. Så att säga.
I övrigt håller jag med. Tycker det är närmast nonchalant att inte "riva runt" i Litauen. Det borde ju vara polisiär plikt att göra det kan man tycka.
Sen var det detta med yppandeförbud. Som privatperson blir man lite osäker på att utredningen bedrivs på ett korrekt sätt när man helt och hållet svävar i ovisshet vad gäller vilka spår som följs upp respektive inte följs upp, exempelvis SUV-spåret som du nämner. Enda man kan göra är att hålla tummarna för att yppandeförbudet hjälpt mer än det stjälpt men det återstår verkligen att se.
Vill bara kommentera detta med att "riva runt i Litauen"
Det är ju som de själva säger inte alldeles enkelt att bedriva polisiärt utredningsarbete utanför sin egen jurisdiktion (i detta fall landet Sveriges gränser). Jag känner inte till något om reglerna i Litauen, men jag kan tänka mig att det finns en byråkrati där som inte är helt lättgenomtränglig. Frågan är också: Vad ska man egentligen bedriva för utredningsarbete på ort och ställe som skulle ha något värde för polisutredningen angående mordet här i Sverige? Man har kollat upp domar på honom och han är grön såvitt jag förstår. Eventuella brott mot kvinnor i Litauen är inte den svenska polisens sak att utreda, utan den litauiska. Jag förutsätter att de har fått den information de kan behöva i den delen som ev. skulle kunna vara till nytta. Så vad mer? Vad har det för värde att t ex åka runt och prata med lärare, gamla skolkamrater och andra om NB:s handel och vandel? Visst - man kan göra sånt när det rör sig om en inhemsk förövare av ett grovt brott. Det gjordes avseende Kristoffer i Vatchareeyamordet. Men bevisvärdet av sådant är nog sällan något att hänga i julgranen. Det ska nog till ett väldigt speciellt bevisläge för att ett karaktärsmord, alternativt en unison hyllning av NB från litauiskt håll skulle kunna få vågskålen att väga över åt ena eller andra hållet.
Som vanligt finns det en faktor som man ibland kallar utredningsekonomi: Oavsett vad det är vi utreder så har vi sällan resurser att nysta i varenda tänkbar trådända. Vi måste försöka begränsa oss till sådant som är viktigt för utredningen och inse att en del mindre saker får vi lämna därhän. Man blir aldrig en bra utredare om man inte lär sig den konsten - det vågar jag säga som professionell sådan. Sen kan det finnas utredningar där borrande i detalj är nödvändigt, men det gäller inte överallt och jämt. För mig känns polisbesök i Litauen vad gäller NB-åtalet som en sak som faller utanför god utredningsekonomi. Sagt med förbehåll att man under häktningstiden hann få ut den information man behövde få ut från brodern och frun. Vad gäller deras fall så får jag intrycket att trådens jurister verkar tolka åklagarens brist på "action" gentemot dom som att det troligast inte blir några åtal där. Vi får se om det stämmer.