Citat:
Ursprungligen postat av
KlartSur
Utan DÖ, hade SD aldrig fått så stor andel röster. Faktum är att man i länder som bara har två alternativa regeringar, väldigt ofta hamnar i ett 50-50 läge, där endera sidan får en knapp majoritet. Detta upprepas i val efter val. Republikaner och demokrater i USA. Tories och Labour i Storbritannien. Vänstern och Alliansen i Sverige (och liknande sammansättningar i Danmark och Norge). Sverige har just hamnat i ett helt nytt läge, där de båda tidigare grupperna nu har bildat ett enda alternativ, med en enda egentlig regering. Därmed har man öppnat upp för ett nytt 50-50 alternativ. SD är i nuläget enda alternativet till en sjuklöverregering. Detta gör att jag faktiskt tror på ett jämnt val, vilket aldrig hade varit realistiskt utan DÖ. Förhoppningsvis redan 2018.
Väldigt fascinerande. Närmast uppslag för en ordentlig studie. Tesen är alltså att val tenderar att bli jämna. Jag har inga siffror på att det är så, men spontant känns det som att du har rätt.
Alla valutgångar jag kan komma på brukar faktiskt bli någorlunda jämna. Om någon vinner med 60 mot 40 anses det vara rena jordskredssegern.
Om din tes stämmer betyder det att ett säkert sätt att få ett parti att närma sig 50% är att göra det till enda motalternativ till något annat. Den kollektiva, omedvetna strävan efter ständig politisk terrorbalansen kommer göra resten.
Det låter inte helt osannolikt att det en slags naturlag som DÖ triggat. I folkmedvetandet uppstod bilden av de som vill öka invandring och de som vill minska. Folket kommer naturligt dela sig i två för att skapa en gyllene medelväg.