2015-09-11, 20:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har du glömt bort DÖ? Största blocket får igenom sin budget och bildar regering.

Nej då fungerar inte dö
Citera
2015-09-11, 20:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej då fungerar inte dö
Menar du att DÖ kommer dö eller att jag har missförstått hur DÖ funkar?
Citera
2015-09-11, 20:09
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Har varit lite förvirring i tråden de senaste dagarna om DÖ har jag märkt. Endast om SD blir största block fungerar inte DÖ i nuvarande form. Om man vill fortsätta med något liknande DÖ så kan man förhandla om så att det mindre blocket aktivt röstar för regeringens budget. Då måste SD ha egen majoritet för att få inflytande.

Men troligtvis blir det ingen omförhandling (åtminstone enligt vad jag tror). Redan när SD ser ut att kunna bli största block så kommer DÖ bryta samman, om det inte gör det redan nu i höst på Moderaternas partistämma.
Citera
2015-09-11, 20:15
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Om ovanstående blir valresultatet så kan SD enkelt fälla en RG-budget genom att rösta på Ms budgetförslag. Man kan likaledes fälla en Alliansbudget genom att rösta på Vs, MPs eller Ss budgetförslag.
Citera
2015-09-11, 20:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Om ovanstående blir valresultatet så kan SD enkelt fälla en RG-budget genom att rösta på Ms budgetförslag. Man kan likaledes fälla en Alliansbudget genom att rösta på Vs, MPs eller Ss budgetförslag.
Men det är ju just det DÖ handlar om. Man ska släppa fram största blockets budget - alltså inte rösta på sitt eget budgetförslag.
Citera
2015-09-11, 20:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater

Ja precis och det här är inte betydelselöst. Resultatet blir då att tex M inte kan lägga budget om de som nu vill låta vänstern regera. De måste då alltså i ännu högre grad abdikera som opposition och vi vet hur väljarna reagerat på sånt.
Citera
2015-09-11, 20:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men det är ju just det DÖ handlar om. Man ska släppa fram största blockets budget - alltså inte rösta på sitt eget budgetförslag.

Det är enbart en uppgörelse som omfattar de sex partier som är med i den.
Citera
2015-09-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ja precis och det här är inte betydelselöst. Resultatet blir då att tex M inte kan lägga budget om de som nu vill låta vänstern regera. De måste då alltså i ännu högre grad abdikera som opposition och vi vet hur väljarna reagerat på sånt.
Men jag trodde det var så redan idag? DÖ innebär väl att allians-DÖ idag inte röstar på sin egen budget?
Citera
2015-09-11, 20:35
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Antag att det sensationella OU-resultatet står sig och att SD faktiskt blir rikdagens största parti efter valet 2018.
Vad ska partiet göra sedan? Om "7-klövern" håller ihop och uppträder som ett block kommer regeringsuppdraget ändå inte att gå till Jimmie Åkesson. Enda möjligheten för SD att erövra regeringsmakten är att slå sig samman med något annat parti i kammaren. Antingen som en valkartell före valet eller genom skickliga uppgörelser, som spräcker sjuklövern efter. Detta förutsätter i båda fallen vittgående kompromisser för SD.
Är partiet redo för detta? Vilken regeringspolitik har SD:s medlemmar och sympatisörer tänkt sig?

Vilka andra möjligheter har SD att i egenskap av landets väljarpopuläraste parti få bilda regering?
Jag undrar om inte handlingsalternativen är så pass få, att om SD blir störst 2018, så kör de övriga vidare med sin DÖ, största blocket regerar o det andra blocket låter bli att driva sin egen politik, varför SD förblir ensam opposition. Men fortsätter sannolikt att växa pga det tilltagande kaoset i samhället. Ny faktor blir att något alliansparti försvunnit, vilket talar för fortsatt Löfvén styre.
Vart leder detta på sikt??
Citera
2015-09-11, 20:38
Medlem
bl1nks avatar
Citat:

Ja, om V + S + MP blir störst, då röstar C + FP + KD + M på deras budget och tvärtom?
SD måste få uppdraget att bilda regering. Med vilka? F! och Pirat Partiet??
Senast redigerad av bl1nk 2015-09-11 kl. 20:42.
Citera
2015-09-11, 20:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja, V (förutom SD) är fria från DÖ. Men sist röstade V för S+Mp:s budget.

Om valresultat blir som Sentios mätning och DÖ respekteras så blir det återigen en S+MP-regering om de får fortsatt stöd från V. Om V inte ger sitt stöd på samma sätt så blir det en Alliansregering.

Det är åtminstone så jag har uppfattat DÖ.

Edit:
SD måste bli största block i riksdagen för att ha en chans att sitta i regering. Det är kärnan i DÖ.
Senast redigerad av Madagascar 2015-09-11 kl. 20:47.
Citera
2015-09-11, 20:43
Avslutad
Citat:
Ja V (förutom SD) är fria från DÖ. Men sist röstade V för S+Mp:s budget.

Om valresultat blir som Sentios mätning och DÖ respekteras så blir det återigen en S+MP-regering om de får fortsatt stöd från V. Om V inte ger sitt stöd på samma sätt så blir det en Alliansregering.

Det är åtminstone så jag har uppfattat DÖ.

SD måste få egen majoritet i riksdagen för att bilda regering. Det är kärnan i DÖ.

Egentligen inte. När SD blir största block så funkar inte DÖ längre eftersom "oppositionen" måste rösta aktivt på regeringens budget. DÖ innebär ju bara att det minsta blocket lägger ned sina röster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in