2015-09-11, 20:18
Medlem
Polisen har tydligen åkt med topsningen hela vägen till Linköping eller vad det var och krävt att få snabbt svar då GM betett sig konstigt vid besöket och att poliserna då fattat misstanke.
Citera
2015-09-11, 20:19
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Jo, jag vet att så är fallet.
Kan förstå att du inte litar på vad jag skriver.
Men vänta och se.
Han blev rejält mobbad i skolan.
Okej. Tror dig.
Dock är det faktum att han blivit mobbad eller ej rätt ointressant just nu. GM och BO har inte gått samma skola, så det finns inget motiv just där. Att han blivit mobbad, mått dåligt, blivit instabil och sedan mördat? Ja, sånt händer. Många mördare har blivit mobbade.

Just att du la fram hans mobbning som fakta fick mig att reagera. Du får gärna hänvisa mig till en källa i pm om du vill.
Citera
2015-09-11, 20:21
Avslutad
Haha, era dumma jävla töntar - han och hans släkt har levt i Sverige ett bra tag så han är så gott som hel svensk. Den riktiga svenska mentaliteten har han dock inte.

Inlägg relevant till hurdan GM var eller har varit med om från Facebook via en som gått i samma klass som honom.

Citera
2015-09-11, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Vilken tur att detta hemska brott verkar få en lösning. Har det framkommit om det är ett tips eller polisiär spaning som har lett fram till gripandet?
Prövat att läsa någon form av nyhetsartikel innan du ställde denna fråga?
Citera
2015-09-11, 20:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
De hade även fått tag på honom genom toppsning då han bodde i området nära skogen, men det gick snabbare nu när de blev tipsade. Vad menar du att de gjorde för fel?

Jag tycker inte att dom har gjort något fel.. Men jag ser heller inget skäl till att framhålla spaningsledningens insats.
Citera
2015-09-11, 20:30
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tycker inte att dom har gjort något fel.. Men jag ser heller inget skäl till att framhålla spaningsledningens insats.
Jag tror ändå att deras olika strategier gjorde att det rätta tipset till slut kom in. Hade de inte varit aktiva med förhör, topsning, foto på offret o.s.v. hade kanske det slutliga tipset aldrig kommit in.
Citera
2015-09-11, 20:31
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Löjligt att ens spekulera i ämnet innan du läst FUP.
Citera
2015-09-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Nej, inte efter utredning e klar.

Eeeh - jo det gör dom! .. ungefär en gång i halvåret gör att gå på kontroller av sin medicin . Blodtrycket kollas om man står på Concerta!
Citera
2015-09-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rent konkret menar jag:

a) Gruppen för gärningsmannaprofilering får till uppgift att göra en analys om GM, utifrån ålder, kön, civilstatus och bostadsort/bostadsområde. Någon praktikant får sedan till uppgift att sammanställa en lista på vilka som passar in på dessa kriterier.

b) En annan grupp får till uppgift att kalla in de som passar in på kriterierna för att topsa.

c) Ytterligare en grupp hanterar inkomna tips.

d) KUTen (som ofta inte ens är poliser) gör spaningar på Facebook efter kufar i Upplands Väsby, utifrån grupp de kriterier som grupp a) fastställt, och meddelar detta till grupp b). Det innebär i praktiken att personer som så att säga skulle testas ändå, kallas in lite tidigare än andra som når upp till de kriterier som grupp a) fastställt.

Jag tror inte det. Hade GM varit påverkad av droger, haft dokumenterade problem med sitt temperament eller liknande så visst. Men nu verkar det mest som en kuf som av sin omgivning beskrivs som tillbakadragen men snäll.

Jag tror inte jag i tråden begärt ”källa”, däremot har jag begärt belägg, vilket är helt rimligt.

Är din fråga vad jag har för källa på på att hon inte provocerat honom? Det är en väldigt konstig fråga. Vad har du för källa på att KA innan angreppet inte frågade IJ ”Tycker du att päron passar i en fruktsallad?” Naturligtvis har du ingen källa på det, men det är helt orimligt att han skulle frågat så, och det finns inget som tyder på det.

På samma sätt har jag ingen källa som bevisar att IJ inte provocerat KA – det var ju bara de två på platsen så exakt vad som hände vet bara KA. Däremot anser jag det vara orimligt, av flera skäl:

– KA framstår inte som den typ av person som har problem med våldsamhet. En lite udda person? Ja. Men våldsam? Nej, det finns inget som tyder på det.

– IJ å sin sida framstår som en helylletjej – duktig och samhällsengagerad, mot brottslighet och hennes utbildningssval (socionom) kan också vara en indikation på att hon ville hjälpa de som har det svårt.

– Våldet som IJ utsattes för ska enligt åklagaren göra det ganska enkelt att skapa sig en bild av vem GM är. Det verkar alltså inte som en spontan knivhuggning (varför han nu skulle bära kniv), en sten i huvudet eller en strypning, utan något på en annan nivå – exempelvis ett sexualbrott men möjligen ett besinningslöst och stört våld.

– Även om man som person är elak, och gillar att ge sig på de svaga, exempelvis genom att kalla en överviktig människa för tjockis, så är det antagligen inte något som man gör i samband med en joggingtur, som så att säga inte är så lämplig för social interaktion med andra individer.

– Initiala uppgifter från polisen sade att man rekommenderades undvika att jogga med hörlurarna på, vilket inte heller tyder på någon vidare kontaktförsök från IJ till GM.

Allt detta sammantaget tycker jag inte tyder på att IJ provocerade GM.

Jag brukar i princip ALDRIG begära källa eller belägg. På sin höjd frågar jag "var har du hört det ifrån?" för min egen skull, för att kunna bedöma hur trovärdiga uppgifterna är. Ditt sätt känns mer konfrontativt.

Jag har inte eller påstått att GM frågade om fruktsallad och päron och då behöver jag verkligen inte uppge någon källa för det.

Att du begär (rätt ofta) belägg/källa för lösa spekulationer (som den här tråden i detta läget är) är irriterande då de flesta teorier som presenteras är helt uppenbara spekulationer. Sen att du påstår stenhårt vissa saker som du inte kan veta gör det ännu mer irriterande.
Jag tycker om dina inlägg annars. Det (hyckleriet) var bara så uppenbart i den här tråden.

Jag personligen gillar spekulationer, och tycker du kan fortsätta med dina. Men ta det lugnt med att konfrontera andra när de spekulerar.
Citera
2015-09-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbeck
Eeeh - jo det gör dom! .. ungefär en gång i halvåret gör att gå på kontroller av sin medicin . Blodtrycket kollas om man står på Concerta!
Ehhhhh inte alltid via psyk
Citera
Medlem
45-70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Folk har tidigare lagt upp bl a detta foto: http://i.imgur.com/zcvbpx1.jpg

& detta: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=jzidkg&s=8#.VfMVeRHtlBc
Ja jävlar vad han är lik många andra psykon man sett tidigare!
Kanske en bra FaceCheck kan tidigt få tag på presumtiva våldsbrottslingar?
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror inte jag i tråden begärt ”källa”, däremot har jag begärt belägg, vilket är helt rimligt.

Är din fråga vad jag har för källa på på att hon inte provocerat honom? Det är en väldigt konstig fråga. Vad har du för källa på att KA innan angreppet inte frågade IJ ”Tycker du att päron passar i en fruktsallad?” Naturligtvis har du ingen källa på det, men det är helt orimligt att han skulle frågat så, och det finns inget som tyder på det.

På samma sätt har jag ingen källa som bevisar att IJ inte provocerat KA – det var ju bara de två på platsen så exakt vad som hände vet bara KA. Däremot anser jag det vara orimligt, av flera skäl:

– KA framstår inte som den typ av person som har problem med våldsamhet. En lite udda person? Ja. Men våldsam? Nej, det finns inget som tyder på det.

– IJ å sin sida framstår som en helylletjej – duktig och samhällsengagerad, mot brottslighet och hennes utbildningssval (socionom) kan också vara en indikation på att hon ville hjälpa de som har det svårt.

– Våldet som IJ utsattes för ska enligt åklagaren göra det ganska enkelt att skapa sig en bild av vem GM är. Det verkar alltså inte som en spontan knivhuggning (varför han nu skulle bära kniv), en sten i huvudet eller en strypning, utan något på en annan nivå – exempelvis ett sexualbrott men möjligen ett besinningslöst och stört våld.

– Även om man som person är elak, och gillar att ge sig på de svaga, exempelvis genom att kalla en överviktig människa för tjockis, så är det antagligen inte något som man gör i samband med en joggingtur, som så att säga inte är så lämplig för social interaktion med andra individer.

– Initiala uppgifter från polisen sade att man rekommenderades undvika att jogga med hörlurarna på, vilket inte heller tyder på någon vidare kontaktförsök från IJ till GM.

Allt detta sammantaget tycker jag inte tyder på att IJ provocerade GM.

Och dina belägg för det här som du skrev "Antagligen för att hon var ute för att springa, inte för att mingla med personer hon möter i spåret."

Så jag frågar igen, fick inget svar. Om det är planerat som du nämnde. Vilket jag tror också. Skulle det inte underlätta väsentligt, om han försökt få kontakt med Ida först. Varför skulle han riskera att hon kom undan, hon bör relativt lätt lyckats springa ifrån han. Speciellt när hon kommer i fart. Hans kondition ifrågasätter jag starkt. Du nämnde uppmaning från polisen om hörlurar också. Kan lika gärna vara så att hon tog av hörlurarna, för att prata med han.
Senast redigerad av henkess 2015-09-11 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in