2015-09-11, 19:54
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-70
Nån som har bilder på GM?
Folk har tidigare lagt upp bl a detta foto: http://i.imgur.com/zcvbpx1.jpg

& detta: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=jzidkg&s=8#.VfMVeRHtlBc
Citera
2015-09-11, 19:54
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kenny! Kan du länka Bepost inlägg? Snälla?

(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår, GM gripen

Eller vad?
Citera
2015-09-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nej, dom gick inte ens i samma skola. Att han på fritiden skulle vara aktiv i någon sorts "jag-har-blivit-mobbad"-grupp tror jag inte alls. Han höll sig för sig själv. Polisen har inte heller hittat någon koppling mellan GM och BO, vilket i och för sig baseras på väldigt tidiga förhörsuppgifter. Men jag tror att dessa två människor aldrig mötts innan.
Att han blivit mobbad är ett faktum, han har också haft kontakt med psykriatrin.
Det andra var en teori
Citera
2015-09-11, 19:56
Medlem
Var hittades DNA-spåret? Bara utanpå BO????? Tänk om KA var ute och gick med hundarna..som helt plötsligt upptäckte en död tjej i terrängen...han var där och tittade ifall hon verkligen var död eller om hon levde än...han fattade tillslut att hon var död och stack därifrån...men inte ringde polisen för att han inte hade lust att bli inblandad...och när polisen kom så erkände han rakt upp och ner, eftersom han kände sig skyldig ändå och erkände...skulle även erkänna Palme-mordet om han fick frågan...en sådan typ kan han ju vara, som erkänner vad som helst, och tror han blir lämnad ifred bara han gör det..även om det med största sannolikhet är han förstås, men ibland är den verkliga sanningen inte alltid det som först verkar vara det mest uppenbara....
Citera
2015-09-11, 19:57
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Att han blivit mobbad är ett faktum, han har också haft kontakt med psykriatrin.
Det andra var en teori

Går inte även människor med typ ADHD till psykiatrin för att få recept osv?
Citera
2015-09-11, 19:58
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Var hittades DNA-spåret? Bara utanpå BO????? Tänk om KA var ute och gick med hundarna..som helt plötsligt upptäckte en död tjej i terrängen...han var där och tittade ifall hon verkligen var död eller om hon levde än...han fattade tillslut att hon var död och stack därifrån...men inte ringde polisen för att han inte hade lust att bli inblandad...och när polisen kom så erkände han rakt upp och ner, eftersom han kände sig skyldig ändå och erkände...skulle även erkänna Palme-mordet om han fick frågan...en sådan typ kan han ju vara, som erkänner vad som helst, och tror han blir lämnad ifred bara han gör det..även om det med största sannolikhet är han förstås, men ibland är den verkliga sanningen inte alltid det som först verkar vara det mest uppenbara....

Då är han ju jävligt korkad som erkänner mord.
Citera
2015-09-11, 19:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Då är han ju jävligt korkad som erkänner mord.
Han var jävligt korkad redan när han begick mordet.
Citera
2015-09-11, 20:00
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han var jävligt korkad redan när han begick mordet.

Sant, men ändå dummare om han inte begått brottet men erkänner det.
Citera
2015-09-11, 20:01
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Det andra var en teori
Finns inte någon fakta som tyder på att han blivit mobbad. Att han är tjock och osocial? Det är inget bevis. Snarare verkar han ha haft omtänksamma klasskamrater (iaf i gymnasiet) som velat komma honom nära. Detta enligt en tidigare artikel som jag naturligtvis inte hittar just nu.
Citera
2015-09-11, 20:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ett hedeligt arbete räcker en bit. Vad innebär det du efterlyser i praktiken? En bättre sortering av tänkbart misstänkta som skall topsas utifrån erfarenhetsmässiga kriterier? Hur avgörande skulle du säga tidsfaktorn är här, dvs är det så illa om metoden gör att det tar lite extra tid men har fördelen att man inte behöver vara mer avancerad än organisationen och dess personal har möjlighet att klara utan större problem?

Rent konkret menar jag:

a) Gruppen för gärningsmannaprofilering får till uppgift att göra en analys om GM, utifrån ålder, kön, civilstatus och bostadsort/bostadsområde. Någon praktikant får sedan till uppgift att sammanställa en lista på vilka som passar in på dessa kriterier.

b) En annan grupp får till uppgift att kalla in de som passar in på kriterierna för att topsa.

c) Ytterligare en grupp hanterar inkomna tips.

d) KUTen (som ofta inte ens är poliser) gör spaningar på Facebook efter kufar i Upplands Väsby, utifrån grupp de kriterier som grupp a) fastställt, och meddelar detta till grupp b). Det innebär i praktiken att personer som så att säga skulle testas ändå, kallas in lite tidigare än andra som når upp till de kriterier som grupp a) fastställt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Om Ida börjar prata med honom och kanske säger "Vad jobbigt det var, har du också börjat springa nyligen". skulle han kunna ta det på ett kränkande sätt, som att han var värdelös, tjock etc?

Jag tror inte det. Hade GM varit påverkad av droger, haft dokumenterade problem med sitt temperament eller liknande så visst. Men nu verkar det mest som en kuf som av sin omgivning beskrivs som tillbakadragen men snäll.

Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Du är själv så snabb med att begära källa på diverse spekulationen, men du kommer med påståenden som du omöjligt kan veta sanningshalten i, men då går det bra?
Vad har du för källa för att styrka att hon inte har provocerat honom?

Jag tror inte heller att hon har provocerat, men begär man källa för varje spekulatiln så ska man själv inte komma undan med att spekulera utan att ange källa. Du börjar bli lite irriterande med "källa" och "styrka". Var är dina källor?

Jag tror inte jag i tråden begärt ”källa”, däremot har jag begärt belägg, vilket är helt rimligt.

Är din fråga vad jag har för källa på på att hon inte provocerat honom? Det är en väldigt konstig fråga. Vad har du för källa på att KA innan angreppet inte frågade IJ ”Tycker du att päron passar i en fruktsallad?” Naturligtvis har du ingen källa på det, men det är helt orimligt att han skulle frågat så, och det finns inget som tyder på det.

På samma sätt har jag ingen källa som bevisar att IJ inte provocerat KA – det var ju bara de två på platsen så exakt vad som hände vet bara KA. Däremot anser jag det vara orimligt, av flera skäl:

– KA framstår inte som den typ av person som har problem med våldsamhet. En lite udda person? Ja. Men våldsam? Nej, det finns inget som tyder på det.

– IJ å sin sida framstår som en helylletjej – duktig och samhällsengagerad, mot brottslighet och hennes utbildningssval (socionom) kan också vara en indikation på att hon ville hjälpa de som har det svårt.

– Våldet som IJ utsattes för ska enligt åklagaren göra det ganska enkelt att skapa sig en bild av vem GM är. Det verkar alltså inte som en spontan knivhuggning (varför han nu skulle bära kniv), en sten i huvudet eller en strypning, utan något på en annan nivå – exempelvis ett sexualbrott men möjligen ett besinningslöst och stört våld.

– Även om man som person är elak, och gillar att ge sig på de svaga, exempelvis genom att kalla en överviktig människa för tjockis, så är det antagligen inte något som man gör i samband med en joggingtur, som så att säga inte är så lämplig för social interaktion med andra individer.

– Initiala uppgifter från polisen sade att man rekommenderades undvika att jogga med hörlurarna på, vilket inte heller tyder på någon vidare kontaktförsök från IJ till GM.

Allt detta sammantaget tycker jag inte tyder på att IJ provocerade GM.
Citera
2015-09-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasifieradhen
Aftonbladet har en bild på GM där man ser att armen är vit, säkert ett medvetet val för att avslöja etniciteten på GM. Om det var en svartskalle hade de pixlat.

Tycker du att spelar någon roll nu att Aftonbladet visade GM:s vita arm? Med tanke på att GM erkänt. Jag förstår inte er. Om man läser denna tråd från början så verkar det som att GM med största säkerhet är utlänning, åtminstone en finne. BO jämfördes med SD ofrivilliga martyr Elin som blev våldtagen och ihjälslagen av en etiopier. Men nu, när det visat sig att denna GM inte är en utlänning, inte ens adopterad eller ens tillhörande i det resande folket, så gnäller ni över att hans vita arm inte var pixlad. I stället för att känna lättnad över att en mördare som hållit en bygd i skräck äntligen har gripits. Nu förolämpar ni dessutom autister och andra som lider av något syndrom eller psykisk sjukdom genom att påstår att GM skulle tillhöra dem. Kanske är GM helt enkelt av samma ull som Pernillas och Englas mördare? En ond man.
Senast redigerad av nantale 2015-09-11 kl. 20:14.
Citera
2015-09-11, 20:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Vad skulle de annars göra, trolla fram gärningsmannen?

Ingen av alla de topsningar som polisen gjorde utifrån sina egna urvalskriterier ledde någon stans. Så nej, något skäl för polisen att slå sig på bröstet kan då inte jag se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in