2015-07-26, 01:27
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Har du någon undersökning som stödjer vad du skriver eller är det bara som du tror?

Nej jag är inte någon som sitter och letar efter undersökningar. Blivit så extremt fördelaktigt att bo i Sverige men inte vara svensk medborgare. Dom betalar inte ett öre i skatt, men tar emot enorma skattepengar.

Folk som inte fattar tror att Sverige har en enorm välfärd sparad, enorma pengar. Men utan att folk betalar skatt så går Sverige under på alla sätt och vis. Sverige var urstarkt, säkert, stabilt men till slut tar pengarna slut.
Citera
2015-07-26, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Det var inte det jag sade.
Det är 60% som anser att invandring är för stor och bör begränsas. Tror dock att jag läste någonstans att en undersökning visade på att det svenska folket tycker att invandringsfrågan är den näst viktigaste.
(Snart kommer den vara nummer ett).

Nej och jag sade inte att det var det du sade. Jag frågade hur många som tyckte det var den viktigaste frågan.

Citat:
http://lmgtfy.com/?q=58%25+vill+minska+invandringen+demoskop

Edit:
Här är också en länk som visar på att invandringen är samhällets näst viktigaste fråga.
http://www.dn.se/nyheter/politik/valjarna-bara-skolan-viktigare-an-integrationen/

Se där, en undersökning i.a.f. för ett halvår sedan som tyder på att den är näst viktigast.

Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Nej jag är inte någon som sitter och letar efter undersökningar. Blivit så extremt fördelaktigt att bo i Sverige men inte vara svensk medborgare. Dom betalar inte ett öre i skatt, men tar emot enorma skattepengar.

Folk som inte fattar tror att Sverige har en enorm välfärd sparad, enorma pengar. Men utan att folk betalar skatt så går Sverige under på alla sätt och vis. Sverige var urstarkt, säkert, stabilt men till slut tar pengarna slut.

Nej, det är ju enklare att skriva vad man tror....
Citera
2015-07-26, 04:32
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har du nåt exempel på hur "de brukar kuppa"...? Ni högerpopulister brukar vara rätt bra på att se spöken överallt.
Vad jag vet så är det rätt sällan man ändrar i grundlagen.

Ja, det är sällan. Men Annie Lööf föreslog att man skulle ändra i Riksdagsordningen för att DÖ skulle bli lag istället. Riksdagsordningen är en grundlag men där krävs bara att det är 2/3 majoritet. Det krävs alltså inte två omröstningar med val emellan, inte i det fallet.
Citera
2015-07-26, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Som rubriken lyder om SD blir störst i valet 2018 och får låt oss säga 27% av välarstödet och S & M är mindre. Får då SD bilda regering oemotsagda?
Hoppas att tråden inte blir en pajkastartråd mellan olika politiska åsikter.
Vad blir scenariot?

När "dö" blir tillräckligt palamentariskt försvagat övergår det i en samlingsregering M+S samt ett par dörrmattor typ C och MP.

Flashbackshögern önsketänker att M skall öppna upp för SD. Dörren kommer att öppnas vänsterut istället.

Imam Reinfeldts år vid makten blir fatala för Sverige. Rävsaxen har slagit igen.
Citera
2015-07-26, 06:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
När "dö" blir tillräckligt palamentariskt försvagat övergår det i en samlingsregering M+S samt ett par dörrmattor typ C och MP.

Flashbackshögern önsketänker att M skall öppna upp för SD. Dörren kommer att öppnas vänsterut istället.

Imam Reinfeldts år vid makten blir fatala för Sverige. Rävsaxen har slagit igen.

Så är det. Vi har ju redan sett att S och M samarbetar på kommunal nivå så bara en tidsfråga innan det blir på nationell sådan. SD är landets enda opposition.
Citera
2015-07-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så är det. Vi har ju redan sett att S och M samarbetar på kommunal nivå så bara en tidsfråga innan det blir på nationell sådan. SD är landets enda opposition.
Det bör väl ändå bli bättre än vad det är nu?
S vill ha välfärd och partiledningen skulle väl ha dragit i bromsen för länge sedan om inte SD hade funnits. M är ju lite svårare, ledningen kör ända in i väggen medans kommunpolitikerna vill bromsa. Visst SD är kvar och växer men personligen tror jag att det är viktigare att MP försvinner. S & M måste ju göra något innan SD kommer upp i över 50%
Citera
2015-07-26, 13:40
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har du nåt exempel på hur "de brukar kuppa"...? Ni högerpopulister brukar vara rätt bra på att se spöken överallt.
Vad jag vet så är det rätt sällan man ändrar i grundlagen.

Kuppande låter jag vara osagt.
Däremot för att vara grundlagar tycker jag nog att de genom småduttar ändrats ofta. Sedan har ju även regeringsformen förändrats.

Media har missat i nyhetsbevakningen där. Men det är klart att sensationsblaskor till kvällstidningar skulle ta upp tråkiga teknikaliteter i grundlagsändringar och ändringar i regeringsformen är väl att be om alldeles för mycket. Dock att det varit tyst i valkampanjer och att valarbetare varit underinformerade är en solklar demokratibrist som inte går att snacka bort.
Citera
2015-07-26, 18:32
Medlem
Citat:
Enligt mig är det osannolikt, men inte omöjligt. Men om så sker så var min poäng att svensken förmodligen inte kommer att acceptera detta. SD:s stöd kommer nog bara öka tills de får egen majoritet i riksdagen, vilket jag inte är så säker på att alla partier vill se hända. När det är krig eller kris i ett land så är en samlingsregering att föredra, det är nog som du säger ett av argumenten 7K kommer att använda sig av. "I dessa tider måste de demokratiska partier hålla ihop!" Tror dock att svensken ser igenom det ganska enkelt, och nu går det fort. Har 7K otur kan SD redan ha egen majoritet i riksdagen 2018 om allt går som det ska. Det krävs mycket tur och tajming.

Fram till 2018 kan det hända väldigt mycket. En liten lucka i den här typen av trådar är att man stirrar sig blind på inrikespolitiken. Nu ska jag inte måla upp en bild av en värld som brinner. Men i Europas omedelbara närhet finns idag antal konflikter som bara ser ut att bli fler och fler.

För folk i Sverige handlar det idag kanske mest om tidningsrubriker. För folk på flykt handlar det om att man delar sitt öde med miljontals andra människor. Europa kommer att sättas på prov, var så säker på det.

För att kunna fortsätta regera landet på ett betryggande sätt kan det bli nödvändigt att bilda en handlingskraftig samlingsregering. Oron ute i världen kan också bli en bidragande orsak till det.

Jag är ingen förespråkare till Decemberöverenskommelsen. Men det kanske ändå var det närmaste man kunde komma en blocköverskridande överenskommelse. Att etablissemanget inte klarat av pedagogiken, är inte mitt problem, eftersom jag tillhör tvivlarna.
Senast redigerad av Wumtata 2015-07-26 kl. 18:35.
Citera
2015-07-26, 20:59
Medlem
DÖ kan fortsätta gälla så länge något av blocken är större än SD, då det mindre av de traditionella blocken lägger ner sina röster. Skulle däremot SD bli största block blir det svårare. Det är en stor symbolisk skillnad mellan att lägga ner sina röster och att aktivt stödja det motsatta blocket. Men det känns trots allt ganska hypotetiskt.

Sen att DÖ, som är en ganska konstlad lösning redan från början, blir konstigare ju större SD blir är en annan sak. Kan trots allt förstå resonemanget att inte ge ett 13% parti så stort inflytande, men om de har 25-30% faller det argumentet lite tycker iaf jag.
Citera
2015-07-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnosP
DÖ kan fortsätta gälla så länge något av blocken är större än SD, då det mindre av de traditionella blocken lägger ner sina röster. Skulle däremot SD bli största block blir det svårare. Det är en stor symbolisk skillnad mellan att lägga ner sina röster och att aktivt stödja det motsatta blocket. Men det känns trots allt ganska hypotetiskt.

Sen att DÖ, som är en ganska konstlad lösning redan från början, blir konstigare ju större SD blir är en annan sak. Kan trots allt förstå resonemanget att inte ge ett 13% parti så stort inflytande, men om de har 25-30% faller det argumentet lite tycker iaf jag.
Håller med, om SD får 25-30% men övriga partier vägrar att samtala med dem för att istället rösta med den motståndare som man har duellerat med genom en hel valrörelse så blir det hela väldigt skruvat.

Å andra sidan så hatar ju de andra partierna SD.
Citera
2015-07-28, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Säg att 2018 får SD 49%, det blå blocket 26% och det röda 25%, så gäller enligt DÖ att den blåa budgeten röstas igenom m.h.a det röda blocket. V kommer rösta som S+MP. Aldrig samarbete med SD.

Hej! V ingår inte i det röda blockets 25 % i ditt exempel va? Skulle V rösta som S+MP om dessa röstar på alliansens budget? Ponera att Kd trillar av pinn till nästa val med 3,9 %, vem skulle bilda regering då? Hur många % behöver SD för att bilda regering i det läget?

Om det blå blocket bildar regering mha DÖ nästa gång och S+MP:s väljare ser sina företrädare rösta för en, i deras ögon hemsk, blå budget, skulle Du då säga att S+MP då kommer att tappa lika många väljare som alliansen verkar ha gjort, pga DÖ alltså? Är det rimligt att sådana tappade röster, i mindre utsträckning än för alliansen, söker sig till andra partier, dvs att de protesterar genom att inte rösta öht nästa gång.
Citera
2015-09-11, 19:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Tittar man på Sentios siffror kan man undra hur regeringsalternativen skulle se ut:

Vänsterpartiet 4,9
Socialdemokraterna 24,1
Miljöpartiet 6,7
Centerpartiet 6,6
Folkpartiet 4,1
Moderaterna 19,8
Kristdemokraterna 2,6

Sverigedemokraterna 26,5

Alliansen 30,5
RG 35,7

Det betyder att enda sättet för en rödgrön regering är att få majoritet är med moderaternas stöd:

V+S+MP+M (55,5%)
S+MP+M(50,6%)

Sen kan man få stöd av antingen C eller

Skulle alliansen bilda regering så skulle man endast få majoritet med Social demokraterna.

M+C+FP+S (54,6)

Det finns alltså en möjlighet att nästa regering 2018 kommer vara en M+S regering = 43,9 % av rösterna. För att få majoritet allierar man sig antingen med C (50,5%) eller MP (50,6%).

Märk väl att om SD blir endast 0,7% starkare så kommer även en S+M regering kräva minst två partiers stöd.

S+M+C+FP
S+M+C+MP
S+M+MP+FP

Samt mer instabila varianter med V.

Ökar SD sitt stöd till över 30% så lär vi se varianter som S+M+FP+C+MP och eventuellt några med V.

Valet 2018 kommer bli spännande och troligen kommer hela korthuset kollapsa.

Hamnar dessutom FP, precis som här, utanför riksdagen som KD gjort så kommer det se ännu mer intressant ut.
Har du glömt bort DÖ? Största blocket får igenom sin budget och bildar regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in