Citat:
Ursprungligen postat av
Nivovic
Enligt mig är det osannolikt, men inte omöjligt. Men om så sker så var min poäng att svensken förmodligen inte kommer att acceptera detta. SD:s stöd kommer nog bara öka tills de får egen majoritet i riksdagen, vilket jag inte är så säker på att alla partier vill se hända. När det är krig eller kris i ett land så är en samlingsregering att föredra, det är nog som du säger ett av argumenten 7K kommer att använda sig av. "I dessa tider måste de demokratiska partier hålla ihop!" Tror dock att svensken ser igenom det ganska enkelt, och nu går det fort. Har 7K otur kan SD redan ha egen majoritet i riksdagen 2018 om allt går som det ska. Det krävs mycket tur och tajming.
Fram till 2018 kan det hända väldigt mycket. En liten lucka i den här typen av trådar är att man stirrar sig blind på inrikespolitiken. Nu ska jag inte måla upp en bild av en värld som brinner. Men i Europas omedelbara närhet finns idag antal konflikter som bara ser ut att bli fler och fler.
För folk i Sverige handlar det idag kanske mest om tidningsrubriker. För folk på flykt handlar det om att man delar sitt öde med miljontals andra människor. Europa kommer att sättas på prov, var så säker på det.
För att kunna fortsätta regera landet på ett betryggande sätt kan det bli nödvändigt att bilda en handlingskraftig samlingsregering. Oron ute i världen kan också bli en bidragande orsak till det.
Jag är ingen förespråkare till Decemberöverenskommelsen. Men det kanske ändå var det närmaste man kunde komma en blocköverskridande överenskommelse. Att etablissemanget inte klarat av pedagogiken, är inte mitt problem, eftersom jag tillhör tvivlarna.