2015-09-11, 15:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inget tyder på det.

Tragiskt. Det har varit en sorglig sommar med flera liknande brott där GM och BO inte har någon känd koppling.
Citera
2015-09-11, 15:39
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphapappa
Fan vilket jäkla äckel, hoppas han får sitta inne LÄNGE!

Om han har en psykisk störning (vilket det mesta tyder på) så lär han få sitta ett ganska bra tag på någon anstalt.
Citera
2015-09-11, 15:39
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inget är så korkat som idioter som använder korkat-smileysar på grund av att de inte kan läsa innantill.

Jag skrev "inte generellt mer aggressiva". Man kan alltså inte använda diagnosen som förklaringsfaktor till att någon lätt blir arg och förbannad i största allmänhet, vilket var vad den person vars inlägg jag kommenterade antydde.

Aggressivt beteende ingår heller inte bland diagnoskriterierna för AS.

+1

Vet man inte vad man pratar om bör man hålla käften och låta folk tro att man är idiot än att öppna den och bevisa det!

AS: är en störning i det sociala sammanhanget,
Tex: om man ber en person med AS att hålla ögonen på barnet så förstår dom inte att dom ska kika till barnet utan kan tolka det som att man menade att man ska hålla fast ögonen på själva barnet, dock vet dom flesta mycket väl skillnad mellan rätt och fel så aggressiviteten ligger inte bidragande av AS utan kanske isåfall en annan diagnos som GM har,
Citera
2015-09-11, 15:40
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inget är så korkat som idioter som använder korkat-smileysar på grund av att de inte kan läsa innantill.

Jag skrev "inte generellt mer aggressiva". Man kan alltså inte använda diagnosen som förklaringsfaktor till att någon lätt blir arg och förbannad i största allmänhet, vilket var vad den person vars inlägg jag kommenterade antydde.

Aggressivt beteende ingår heller inte bland diagnoskriterierna för AS.
Jag tyckte bara ditt uttalande var motstridigt, du skrev 'inte generellt mer aggressiva' för att sedan peka ut en generell egenskap hos de med AS som gör att de, till skillnad från de utan AS, i vissa situationer kan bli aggressiva.

Men denna diskussion är off-topic så länge vi faktiskt inte vet om GM har AS, har han det?
Citera
Medlem
AAA1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Komplicerar inget, men på jobb o skola så är man ibland en helt annan än privat. Jag tex håller klaffen om mina åsikter på jobbet, ingen skulle ens misstänka att jag sitter på flashback.. Skenet bedrar ibland. På bild kan vem som helst se änglalik ut, man väljer alltid ut den mest oskyldiga och fina bild att publicera.
Ja, jag kanske är lite utav den lättlurade typen när det kommer till töser likt Ida men hon ser så mild och snäll ut. Jag inbillar mig att själslig förtappelse i vis mån går att utläsa i ansiktsdrag.

Som någon annan skrev så är det ju också så att hon kan inte försvara sig eller kommentera påståenden. Hon har så vitt vi vet inte på något vis försatt sig i situationen eller bidragit till den. Allt tyder på att raka motsatsen.

Jag tycker faktiskt att det är kränkande mot BO att spekulera i att hon skulle ha mobbat GM. Finns ju inget som pekar åt det hållet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mau5
Jag tror inte att Ida är oskyldig i det hela. Hon har säkert mobbat honom. Sedan har han väl varit ute i det där spåret och gått eller något och sett henne.

Ida är inte oskyldig, det är jag nästan säker på.

Så "Ida är inte oskyldig..." Då måste hon alltså vara SKYLDIG! Till vad då? Till sin egen död? Även om var "skyldig" till att medverka till eventuell mobbning av GM, i skolan, så gör väl inte det henne "medskyldig" till detta grova brott, som slutade i hennes egen död! Förbannade jävla mupp!
Citera
Medlem
Skönt att de fått tag i rätt person. Nu ska vi bara få se bevisen angående LH också så kan vi lägga den här sommaren till handlingarna för unga tjejer som blivit mördade.
Citera
2015-09-11, 15:41
Medlem
LuisGaravitos avatar
Citat:
Nä. Men jag uttrycker vad jag finner rimligt.

Det kan vara så att KA sa åt henne att stanna, typ "Du, vänta, jag måste ha hjälp med en grej." eller att han knuffade henne, eller något annat. Jag ser det som ganska underordnat exakt vilken metod han använde för att sätta henne ur spel.

Däremot så tror jag att man med mycket hög säkerhet kan utesluta att hon skulle sagt eller gjort något provocerande mot honom.

****Obs spekulation****

Det skulle ju kunna vara så att MGM bråkat med någon (Mor/Syster/Far) och "flytt" ut i skogen..

Socionomstudenten Ida ser någon som verkar må dåligt ute på sin joggingtur och stannar för att fråga hur MGM mår. Det hela urartar och Ida dör.. MGM avviker från platsen i panik. Familj tipsar Polisen först en månad senare då de inte kan släppa tanken på att MGM försvann ut på kvällen just när mordet skedde..
Citera
2015-09-11, 15:42
Medlem
zigganss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Då är något väldigt fel. Man tar inte bort sitt barn som vän ens på Facebook, oavsett vad som händer.

Troligtvis gör man det för att slippa mängder av frågor och t.o.m mordhot från främlingar.
Citera
2015-09-11, 15:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurtkurtkurt
Jag föreslår alla att se första delen i dokumentären "Zeitgeist Moving Forward" (dvs ca de första 50 minutrarna) som handlar just om hur vi människor påverkas bland annat av "yttre faktorer" och händelser. Den tar bla upp hur stor (liten) den genetiska påverkan faktiskt är.

https://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w (finns bla svensk textning).

Känns som om det är några i tråden som är i extra behov av lite mer kunskap i ämnet.. (förlåt, jag ville inte låta elak).

Tipsar också om att läsa boken "Violence" av James Gilligan (som för övrigt är med i första delen i rekomenderade dokumentären ovan).

Vi präglas av det liv vi levt .. och det får konsekvenser för dom vägval vi gör på livets krokiga vandring. Det här är inte den typ av person som kommer att blåneka oavsett bindande bevis – så de flesta frågetecknen lär rätas ut under resans gång.
Citera
2015-09-11, 15:45
Medlem
AAA1s avatar
Citat:
Okej. Jag kände inte till att det var så, att de som har asperger tenderar att kunna bli våldsamma på grund av något väldigt litet. Tack för klargörandet.
Är du ironisk nu?

Att asperger skulle räcka som ensam förklaring till gärningen är kanske inte helt självklart. Det måste måhända till fler komponenter. Asperger handlar ju inte om våld eller brottslighet.
Citera
2015-09-11, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AAA1
Ja, jag kanske är lite utav den lättlurade typen när det kommer till töser likt Ida men hon ser så mild och snäll ut. Jag inbillar mig att själslig förtappelse i vis mån går att utläsa i ansiktsdrag.

Som någon annan skrev så är det ju också så att hon kan inte försvara sig eller kommentera påståenden. Hon har så vitt vi vet inte på något vis försatt sig i situationen eller bidragit till den. Allt tyder på att raka motsatsen.

Jag tycker faktiskt att det är kränkande mot BO att spekulera i att hon skulle ha mobbat GM. Finns ju inget som pekar åt det hållet.

Håller med dig, hon ser ut att ha varit jättesnäll/godhjärtad. Det var faktiskt första bilden jag fick i tanken när ja såg henne. De mobbande/bitchiga tjejerna har även de en speciell drag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in