2015-09-11, 15:31
Medlem
PeoFallmos avatar
Det talades för ett tag sen om att BO hade en efterhängsen typ på sig. Är det den personen som är häktad?
Citera
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej. Jag kände inte till att det var så, att de som har asperger tenderar att kunna bli våldsamma på grund av något väldigt litet. Tack för klargörandet.

Läs vad MrFold skrev:

Citat:
Personer med AS är inte generellt mer aggressiva än andra. Däremot kan svårigheter i social interaktion hos vissa med AS leda till vredesutbrott i vissa situationer man inte klarar av att hantera. Risken att "fixera sig" vid saker och fastna i underliga idéer och världsbilder kan nog också betecknas som förhöjd.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det talades för ett tag sen om att BO hade en efterhängsen typ på sig. Är det den personen som är häktad?

Inget tyder på det.
Citera
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

De kände inte varandra berättade Polisen.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Frågar du varför hon inte skulle ha stannat för att prata med honom?

Antagligen för att hon var ute för att springa, inte för att mingla med personer hon möter i spåret.

Om det är planerat som du nämnde. Så kan han lika gärna ha lagts sig över spåret, och låtsades spela skadad eller något liknande. Varför skulle han riskera att hon kom undan, med all säkerhet hade hon lyckats springa ifrån han.
Citera
2015-09-11, 15:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Läs vad MrFold skrev:

Ok. Men jag tror inte att IJ och KA var sociala med varandra.
Citera
2015-09-11, 15:32
Medlem
Tammers avatar
Vi får väl se om det visar sig vara ett sexbrott, då är det ju planerat. Man häckar ju inte runt ett motionsspår utan syfte. Impulsen att våldta nån är väl inte heller stundens ingivelse direkt. Är det däremot "bara" en dödsmisshandel kan det ju skett av en impuls, tjejen kanske vägrade prata med gärningsmannen. Sånt kan få en tok att flippa ur.
Citera
2015-09-11, 15:33
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ok. Men jag tror inte att IJ och KA var sociala med varandra.

Vi vet ju dock inte vad som hände i spåret. Förutom att Ida blev mördad dvs.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så personer med AS är inte mer aggressiva än andra, men kan få vredesutbrott i vissa situationer (till skillnad från andra).
OK, då vet vi.

Inget är så korkat som idioter som använder korkat-smileysar på grund av att de inte kan läsa innantill.

Jag skrev "inte generellt mer aggressiva". Man kan alltså inte använda diagnosen som förklaringsfaktor till att någon lätt blir arg och förbannad i största allmänhet, vilket var vad den person vars inlägg jag kommenterade antydde.

Aggressivt beteende ingår heller inte bland diagnoskriterierna för AS.
Citera
Medlem
Har en bekant som har lite (många) störningar, Han är smått besatt av snipers och massmördare. Tror han är för vek för att kunna göra någon illa men man vet ju aldrig.
Citera
2015-09-11, 15:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Vi vet ju dock inte vad som hände i spåret. Förutom att Ida blev mördad dvs.

Nä. Men jag uttrycker vad jag finner rimligt.

Det kan vara så att KA sa åt henne att stanna, typ "Du, vänta, jag måste ha hjälp med en grej." eller att han knuffade henne, eller något annat. Jag ser det som ganska underordnat exakt vilken metod han använde för att sätta henne ur spel.

Däremot så tror jag att man med mycket hög säkerhet kan utesluta att hon skulle sagt eller gjort något provocerande mot honom.
Citera
2015-09-11, 15:36
Medlem
calle555s avatar
Citat:
..., att de som har asperger tenderar att kunna bli våldsamma på grund av något väldigt litet.
Inte enligt Wikipedia.
Citat:
The hypothesis that individuals with AS are predisposed to violent or criminal behavior has been investigated, but is not supported by data.
https://en.wikipedia.org/wiki/Asperger_syndrome#Social_interaction
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in