2015-09-10, 22:55
Medlem
5549s avatar
Utgår ifrån att bild nummer åtta är ungefär, om inte exakt, där första kontakten skett. Man ser att en hel del vegetation har sållats av polisen.

https://www.anony.ws/image/DIqy
Citera
2015-09-10, 22:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolin333
Eller så gömmer sig GM bland ett av vittnena eller är alla vittnen topsade?

Men Hallå.. Det finns inga vittnen till händelsen.
Citera
2015-09-10, 23:00
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Skönt att höra att dom verkar vara på hugget. Men du är underbar som tar dig dit och tar bilder, precis det jag har velat se! Nu får jag en uppfattning om hur det ser ut på brottsplatsen, problemet är bara det att jag inte är utbildad inom området och egentligen inte vet hur denna info ska hanteras!
Ja, precis så känner jag också. Jag flyttade från Väsby förra året men har bott precis i närområdet, så nu verkar det som att de utvidgar sökområdet från "närboende" till "tidigare närboende".

Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Haha, berättade om du skulle dit och fota?

Bra jobbat! Mötte du några människor?
Icke! Reflekterade över det efteråt. Jag berättade att jag var i Väsby för tillfället, trodde att det var polisen i Väsby som ringde och tänkte att det var ju passande! Det var dock polisen i min nuvarande hemstad som ringde, så det är här jag kommer att topsas. Hade nog inte fått möjlighet att fota i lugn och ro om jag sagt vart jag var på väg :P

Ja, det var folk ute och röjde sly. En del barn från Runbyskolan som var ute och lekte i skogen också.

[EDIT]
Tack ska ni ha också, det är skönt att det uppskattas!
Senast redigerad av Nirp 2015-09-10 kl. 23:08.
Citera
2015-09-10, 23:25
Medlem
5549s avatar
Extremt uppskattat att du tagit tid att åka dit och ta bilder!

Har du några intryck från området? Vet att det är väldigt dåligt med info vi har att röra oss med, men någon från polisen sa ju att hon bragts om livet "vid toppen av öglan". Jag har antagit att det är ungefär vid bild #8? Kan det stämma tror du?
Senast redigerad av 5549 2015-09-10 kl. 23:39.
Citera
2015-09-10, 23:31
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Ja, precis så känner jag också. Jag flyttade från Väsby förra året men har bott precis i närområdet, så nu verkar det som att de utvidgar sökområdet från "närboende" till "tidigare närboende".

Icke! Reflekterade över det efteråt. Jag berättade att jag var i Väsby för tillfället, trodde att det var polisen i Väsby som ringde och tänkte att det var ju passande! Det var dock polisen i min nuvarande hemstad som ringde, så det är här jag kommer att topsas. Hade nog inte fått möjlighet att fota i lugn och ro om jag sagt vart jag var på väg :P

Ja, det var folk ute och röjde sly. En del barn från Runbyskolan som var ute och lekte i skogen också.

[EDIT]
Tack ska ni ha också, det är skönt att det uppskattas!

Exakt var någonstans var du när polisen ringde? De kanske har livebevakning på mobilmasterna runt spåret i Runby?

De kan ha skapet ett filter som varnar när någon tidigare boende i Runby åter dyker upp där.
Citera
2015-09-10, 23:47
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Extremt uppskattat att du tagit tid att åka dit och ta bilder!

Har du några intryck från området? Vet att det är väldigt dåligt med info vi har att röra oss med, men någon från polisen sa ju att hon bragts om livet "vid toppen av öglan". Jag har antagit att det är ungefär vid bild #8? Kan det stämma tror du?
Intryck och intryck, jag har sprungit där många gånger. Det är ett vackert motionsspår som det är sorgligt att folk känner sig rädda för att röra sig i numera. Som det har skrivits tidigt i tråden kan toppen av öglan tänkas vara ett bra ställe att överfall någon på, det är relativt tjockt med skog runtomkring och när man är i toppen av Öglan syns man inte från spåret nedanför.

Jag vill inte spekulera närmare kring fallet, men toppen av öglan kan anses vara ganska lång, det är plant en ganska bra bit på toppen, kanske 40-50m (jag är dålig på sådana uppskattningar), men bild 8 känns väl som en rimlig plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Exakt var någonstans var du när polisen ringde? De kanske har livebevakning på mobilmasterna runt spåret i Runby?

De kan ha skapet ett filter som varnar när någon tidigare boende i Runby åter dyker upp där.
Hehe, det tror jag inte! Jag var en bit därifrån och hade varit runt i Väsby på ärenden innan jag åkte till Runby. Det var nog bara min tur att bli topsad eftersom jag har bott i området. Som jag skrev i en post tidigare i tråden så har ett par vänner som jag bodde granne med blivit topsade väldigt tidigt i utredningen, och jag själv var i Runby tidigare under den aktuella dagen. Jag har varit lite förvånad över att jag inte blivit topsad, men tänkte att jag redan fanns i registret sedan tidigare och att det var anledningen.
Citera
2015-09-10, 23:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Edit: Som svar till ErichKaestner

Det exakta citatet löd:
"– Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi."

Vilket jag tolkar som att vem som helst, utan utbildning inom området, skulle få en liknande uppfattning om GM. Dvs det är något väldigt tydligt och uppseendeväckande han syftar på. Jag skulle exempelvis inte kunna profilera en GM baserat på att hon låg gömd under kvistar och löv..

Antagligen inte heller baserat på ett eller några få knivhugg, eller strypning.
Citera
2015-09-10, 23:58
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Intryck och intryck, jag har sprungit där många gånger. Det är ett vackert motionsspår som det är sorgligt att folk känner sig rädda för att röra sig i numera. Som det har skrivits tidigt i tråden kan toppen av öglan tänkas vara ett bra ställe att överfall någon på, det är relativt tjockt med skog runtomkring och när man är i toppen av Öglan syns man inte från spåret nedanför.

Jag vill inte spekulera närmare kring fallet, men toppen av öglan kan anses vara ganska lång, det är plant en ganska bra bit på toppen, kanske 40-50m (jag är dålig på sådana uppskattningar), men bild 8 känns väl som en rimlig plats.
Just bild #8 känns som relevant för detta fall. Kan inte förklara, men raksträckan i kombination med en rejält tät granskog till höger. Innan bilden togs var det även en hel del mindre buskar som GM kunnat gömma sig i. Perfekt för GM att överfalla och troligtvis föra BO in mot vänster. Att polisen har rensat vegetationen i jakt på spår är rätt tydligt.
Citera
2015-09-11, 00:05
Medlem
niceanddices avatar
Det många pratar om och nämner att det skulle vara någon som reser till Väsby och Runby samt begår detta, så tvivlar jag starkt på det.

Har bott både i Väsby men har aldrig varit och inte heller känt till Runby Spåret, samt vägar in dit samt vägar ut därifrån först efter detta hemska. Åkte dit och gick en runda, skog som skog väldigt lugnt ställe, mycket blåbär en och annan svamp. Det finns ju sanda kärret, där gillade jag att springa.

Om någon som rest dit, till Väsby för att angripa någon samt dessutom lämna DNA efter sig är väldigt långsökt, om det skulle vara organiserad person så skulle denna gjort det på ett annat sätt.

Det är snarare kaotisk osocial och impulsiv person som tänder till och utför något impulsivt och sedan agerar snabbt, det är mycket vi inte vet. Om han anföll henne i slingan, eller om han sprang eller pratade med henne samt sedan anföll, så var han nog medveten om att det kan komma folk, man vet inte heller om det var sexuellt relaterad mord eller bara vansinnesdåd.

Tänker man logiskt om någon bara vill döda någon, så skulle GM nöjt sig med bara attackera i slingan samt sedan springa därifrån. Men om GM ville utföra sexuella handlingar så är det givet att han släpar iväg henne från slingan, alternativ 2 är om det var någon hon kände och han fick iväg henne frivilligt in på nån stig bort från slingan. Svårt att spekulera. Summa summario är att det är väldigt långsökt att nån skulle bo samt inte ha någon anknytning till Väsby eller Ida samt dessutom bo i en annan stad. Det är möjligt men osannolikt. Om det är inte någon som anlitat någon gästarbetare eller någon annan GM som verkat i Väsby har tipsat någon annan GM vän som vill begå ett brott och komma undan.
Citera
2015-09-11, 00:16
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Antagligen inte heller baserat på ett eller några få knivhugg, eller strypning.
Nej, där har du tyvärr rätt. Riktigt obehagligt.
Citera
2015-09-11, 00:19
Medlem
Kenny Kuks avatar
Har vi tänkt på att hon kanske överlevde överfallet ett tag och själv lyckades ta sig från överfallsplatsen till fyndplatsen i ett omtöcknat tillstånd?
Citera
2015-09-11, 00:23
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Tänker man logiskt om någon bara vill döda någon, så skulle GM nöjt sig med bara attackera i slingan samt sedan springa därifrån.

Varför? Han kan lika gärna släpat iväg henne för att gömma henne och på så sätt få ett försprång med att ta sig ifrån området. Lämnar han henne på spåret är det ju stor risk att hon hittas direkt efter beroende på när nästa joggare passerar. Nu dröjde det ju flera timmar till man ens visste att det handlade om mord. Han har rejält försprång med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in