2015-09-10, 21:27
  #68521
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du har blivit lite väl utspejsad på sistone, letsdoit. Tyckte du kunde vara vettig förut
Nu är MGM någon slags seriepedofil helt plötsligt. Är det vad du menar?
Hur kommer det sig att du drar den slutsatsen? - Underströk jag inte åldersskillnaden tillräckligt klart för att du skulle förstå innebörden?
2015-09-10, 21:32
  #68522
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
8 minuter är väl ingen lång tid? Hon kan ha pratat i mobiltelefonen med någon kompis före hon skickade sms till sin pappa.
Man kan ju tänka sig att hon känt behov av att ha ett par extrabyxor på sig då det ju var
en påtagligt blåsig söndag tydligen och en längre mopedresa i ett sånt väder nog blev
behagligare om man var varmt klädd om benen.
Det kan ju vara av den anledningen som hon fick besök av en eller båda föräldrarna tidigare
under dagen på sin arbetsplats: de hade med sig byxor till henne.
Hon kan då alltså om detta stämmer ha bestyrt med den saken när hon vikit runt hörnet
och kommit fram till sin moped. Det fanns ju en påse som påträffades, i den kan byxorna
ha legat bland andra grejer. Tar väl nån stund att kränga på sig ett par extrabyxor.
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2015-09-10 kl. 21:41.
2015-09-10, 21:36
  #68523
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Vilka kriterier bör man överväga när det gäller MGM och sannolikheten att han utförde mordet på LH och hur han utförde mordet på LH? Vad är det i dagsläget som gjort att han har gått över tröskeln och fått totalt hjärnsläpp. Varför har han just nu i juni dödat LH?

För det första bör man ju fundera över hans intelligens, ev missbruk/bruk av droger, ev psykiatrisk diagnos, tidigare kontakt med psykiatrin, medicinska somatiska diagnoser, bruk av medicin och ev brottshistoria. Även hans social situation förstås, relation med hustrun och brodern. Upplevde han press/stress/distress. Var han totalt uttråkad? Hur var sexuallivet med hustrun? Vilka sexuella önskningar har han? Har han fantasier om att dominera och döda osv? Är han lättkränkt? Har han en uppblåst självbild där han tror att han är snyggast i Blomberg?

Tja, listan kan bli längre men om vi nöjer oss så.

Det är ju bekant att vi inte vet så mycket om honom. Han framställer ju sig själv som perfekt. Även hans arbetsgivare framställer ju honom som perfekt.

När det gäller planerat eller oplanerat så menar jag som en del andra skrivit. Hela dådet var inte planerat men han hade tänkt sig att närma sig henne då han blivit /tänd/förtjust i just LH. Det var ingen slump att det blev just LH. Hon motsvarar de sexuella ideal han har, ung blond och söt. Likt de dockor han klippte och klistrade med online. Likaså de spel han spelade med unga blonda flickor.

Alltså själva närmandet var sannolikt planerat men allt det andra var oplanerat. Vi vet dock inte om han mördat av lust eller misstag? Allt bygger ju på antagande men de kan i vart fall bygga på det lilla vi vet.

Hans intelligens bör väl ligga på normalnivå eller något under. Genomgånget gymnasium och en avbruten skogsmulleskola. Hans betyg kan ju inte ha varit helt under isen om han kommit in på en högskola.

Vad är det som gör att han "fallit igenom" just nu om han inte gjort det tidigare? Döda en oskyldig ung människa är ju så makabert och bizarrt. Hur är det bara möjligt?

Jag för min del tror att han supit skallen av sig på lördagen. Fortsatt på söndagen att dricka en del, dock inte stupfull som en del tror. Han kände en jäkla tristess med jobb, äta sova och supa. Trött på att gnugga frugan. Han var på jakt. Han har hela tiden haft LH i tankarna och vet att denna dag skulle hon åka moped hem. Planeringen består alltså i att bevaka henne den sista halvtimman med bilen parkerad på baksidan av ladan över vägen.
Alltså, första delen planerad andra delen oplanerad. Han skulle ju inte ha dumpat LH i byggboden i närheten av hans hem om det varit planerat. Han borde känna till bättre ställen om han planerat hela gärningen.

Nej, nästa vecka kommer rubriken: LH MÖRDAREN HAR ERKÄNT!

Bra inlägg. Håller i stort sett med om allting och du är inne på mycket som jag tagit upp innan. Jag är övertygad om att GM har någon slags psykisk ohälsa eller är påverkad av alkohol för stunden av brottet. Jag vet inte exakt men något som gör att hans självkontroll är bristfällig och som gör att han inte kan motstå frestelsen av en söt, svensk tonårsflicka.

Jag tror vi kommit närmare och närmare lösningen på den här mordgåtan genom att sitta och rationalisera här i tråden. Vad som känns mest oklart just nu är väl varför hon dödas. Om vi räknar med att NB är skyldig så vet jag fortfarande inte vad motivet är. Inte ens vanliga våldtäktsmän brukar avrätta sina offer. Jag tror inte att det är en del av hans sjuka sexfantasier. Exempelvis att han kidnappar henne som sexslav och tar död på henne när han känner sig färdig. Det känns väldigt osannolikt. I så fall borde han ha en brottshistoria (aldrig att man brottsdebuterar vid 35 års ålder genom att begå såna handlingar) och såvitt jag vet så är han inte dömd sen innan. Mer troligt är väl att något spårar ut på plats som föranleder att han dödar henne. Kan vara så att han gör något som går över gränsen, vilket leder till LH blir arg och exempelvis hotar med att ringa polisen. Just att hon dröjer så länge mellan att de andra åker och när hennes SMS skickas iväg, tyder väl på att hon gör något bakom caféet. Kan det inte vara så att GM är påstridig och försöker ta kontakt?

Sen tror jag verkligen att NB är skyldig och jag tror även att LH inte väljs ut av en slump. Hon var den han blev förtjust och därmed var det hon han ställde in siktet på. Att de saknar relation till varandra behöver inte spela någon roll. Vi vet ju inget om honom, hans liv och hans hälsa. Min gissning är att han är en rätt trasig individ. Förmodligen en man som är allmänt trött på livet, inte direkt trivs med att jobba här i Sverige även om man kan tänka sig att han säkert har det rätt bra. Förmodligen ingen bra relation till frugan och hans sexfantasier har en inverkan på honom.
2015-09-10, 21:38
  #68524
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man kan ju tänka sig att hon känt behov av att ha ett par extrabyxor på sig då det ju var
en påtagligt blåsig söndag tydligen och en längre mopedresa i ett sånt väder nog blev
behagligare om man var varmt klädd om benen.
Det kan ju vara av den anledningen som hon fick besök av en eller båda föräldrarna tidigare
under dagen på sin arbetsplats: de hade med sig byxor till henne.
Hon kan då alltså om detta stämmer ha bestyrt med den saken när hon vikit runt hörnet
och kommit fram till sin moped. Det fanns ju en påse som påträffades, i den kan byxorna
ha legat bland andra grejer. Tar väl nån stund att kränga på sig ett par byxor.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20993337.ab
Citat:
Men hon ser inget speciellt *utanför Café på klostret. Det är ju en helt vanlig söndag. Så tjejerna åker hemåt. Ett par försvinner mot en väntande bil. En tar moppen. Lisa blir kvar, hon tar på sig lager på lager av kläder, svarta byxor, en rosa-vit Henri Lloyd-jacka. Det är en blåsig kväll.
Hon klädde på sig innan hon gick till moppen.
2015-09-10, 21:43
  #68525
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Vad är det som säger att GM inte kan ha haft någon typ av diskussion av något slag med LH i x antal min, innan allt går åt helvetet?
Det är åt det hållet mina funderingar går.

GM kommer fram och slår sig i slang med Lisa. Hon pratar några minuter med GM men börjar tycka att det är obehagligt. SMS:ar sin pappa ganska demonstrativt och säger till GM att "nu har jag SMS.at hem om att jag snart kommer, så jag måste nog åka nu, trevligt att ses".

Och då blir GM besviken och sedan händer det grejor.
2015-09-10, 21:46
  #68526
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är åt det hållet mina funderingar går.

GM kommer fram och slår sig i slang med Lisa. Hon pratar några minuter med GM men börjar tycka att det är obehagligt. SMS:ar sin pappa ganska demonstrativt och säger till GM att "nu har jag SMS.at hem om att jag snart kommer, så jag måste nog åka nu, trevligt att ses".

Och då blir GM besviken och sedan händer det grejor.
Jo, jag har nämnt den möjligheten också, och då är inte "grejorna" planerade.
2015-09-10, 21:57
  #68527
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är åt det hållet mina funderingar går.

GM kommer fram och slår sig i slang med Lisa. Hon pratar några minuter med GM men börjar tycka att det är obehagligt. SMS:ar sin pappa ganska demonstrativt och säger till GM att "nu har jag SMS.at hem om att jag snart kommer, så jag måste nog åka nu, trevligt att ses".

Och då blir GM besviken och sedan händer det grejor.

Det är mer dramatiskt än vad jag tror. Jag vet inte hur jag ska beskriva din GM, men han måste ha varit mordisk redan från början, kan jag tänka.
Jag är inne på ett snabbare förlopp, vem det än var.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20993337.ab

Hon klädde på sig innan hon gick till moppen.

Är du säker på det?
Hur var det egentligen med byxorna?
Det uppgavs som signalement att hon var klädd antingen i jeans eller addidasbyxor. Det kan inte ha varit av en slump. Förmodligen såg kollegorna henne gå iväg klädd i jeans, men att addidasbyxorna inte fanns i påsen med tillhörigheter vilket indikerar att hon tog på sig dem.

Edit: Vem är det som bevittnar detta?
Citat:
Ett par försvinner mot en väntande bil. En tar moppen. Lisa blir kvar, hon tar på sig lager på lager av kläder, svarta byxor, en rosa-vit Henri Lloyd-jacka. Det är en blåsig kväll.
__________________
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-10 kl. 22:04.
2015-09-10, 21:57
  #68528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
hon blev strypt

Hur vet du det?
2015-09-10, 22:03
  #68529
Medlem
Orkar inte läsa igenom tråden och hoppas att någon kan bekräfta detta.

Är bevisen( dom vi vet om) Bilkörning i full fart mot Martorp?
DNA på Lisas tillhörigheter som hittades i området?

DNA på kläder eller tillhörigheter som hittades ihop med Lisa? Rätt eller fel?
2015-09-10, 22:07
  #68530
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Orkar inte läsa igenom tråden och hoppas att någon kan bekräfta detta.

Är bevisen( dom vi vet om) Bilkörning i full fart mot Martorp?
DNA på Lisas tillhörigheter som hittades i området?

DNA på kläder eller tillhörigheter som hittades ihop med Lisa? Rätt eller fel?

Det sista vet vi inte, men annars är det väl i stort sett allt
2015-09-10, 22:12
  #68531
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Är du säker på det?
Hur var det egentligen med byxorna?
Det uppgavs som signalement att hon var klädd antingen i jeans eller addidasbyxor. Det kan inte ha varit av en slump. Förmodligen såg kollegorna henne gå iväg klädd i jeans, men att addidasbyxorna inte fanns i påsen med tillhörigheter vilket indikerar att hon tog på sig dem.

Edit: Vem är det som bevittnar detta?
Vad oklarheten i hennes klädsel ligger vet jag inte, men jag ser ingen anledning till att gå ut till moppen med extrakläder som föräldrarna tog med sig, istället för att klä på sig inomhus.

Rebecka.
2015-09-10, 22:23
  #68532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Att skriva ett SMS tar några sekunder. SUV-föraren är inte mördaren, inte enligt vad jag tror.

Och vem är SUV-föraren?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in