2015-09-10, 15:15
Medlem
GM kanske väntade tills LH försökte starta moppen. Före dess hade hon surfat eller pratat med någon i mobilen. LH kanske själv vände och gick tillbaka för att se om någon kunde hjälpa henne. Antingen var det Litauern som kom fram till henne eller så var det föraren av en svart SUV. Det hela kanske inte var planerat, tillfället gör ju tjuven, GM såg att det inte fanns några vittnen. Enbart LH och GM fanns på den aktuella platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Även om det tog 2-3 minuter att gå till mopeden så förklarar det inte varför GM slog till fem minuter senare och inte direkt när hon gick runt sista hörnet. På den tiden hade hon hunnit sätta sig och köra iväg, det kan inte en noggrant planerande man ha missat.
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-10 kl. 15:17.
2015-09-10, 15:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
GM kanske väntade tills LH försökte starta moppen. Före dess hade hon surfat eller pratat med någon i mobilen. LH kanske själv vände och gick tillbaka för att se om någon kunde hjälpa henne. Antingen var det Litauern som kom fram till henne eller så var det föraren av en svart SUV. Det hela kanske inte var planerat, tillfället gör ju tjuven, GM såg att det inte fanns några vittnen. Enbart LH och GM fanns på den aktuella platsen.
Det är en planeringshypotes vi diskuterar.
2015-09-10, 15:25
Medlem
Precis! Det kan mycket väl vara planerat, men det kan också ha varit helt oplanerat.
Sjuka förövare går runt med olika fantasier, som de drömmer om att förverkliga, men i 99 fall av 100 fungerar deras spärrar.

Citat:
Det är en planeringshypotes vi diskuterar.
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-10 kl. 15:31.
2015-09-10, 15:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag var tvungen att ta en titt på Stardoll men det såg ganska harmlöst ut. Skumt intresse men har han inte suttit och haft roligt tillsammans med frugan?
Skrev att jag finner det förunderligt att en man på 35 år intresserar sig för klippdockor ämnade för tonåringar. Harmlöst eller inte så verkar det pucko.
Citat:
Ja, det har jag varit inne på också men får inte ihop det ändå. En fixering av en kvinna man ser på kanske några sekunder åt gången. Han måste hur som helst då ha väntat varje söndag där utanför cafeet runt klockan sex på en chans till kontakt och fick då tydligen napp ganska omgående (den tredje söndagen).
Jo då - den ena av två varianter angående just stalker blir blixtförälskade av att se ett foto av en idol och sen totalt fast. Det finns sen internet att kolla på foton av Lisa och sitta och fantisera och drömma sig bort.
Citat:
En oplannerad våldtäkt av en gift man några hundratals meter från hans hem utanför en av hans arbetsplatser på eftermiddagen och han trodde han skulle komma undan? Då borde han ha varit dyngrak och det förklarar övriga dumheter men var han så full i affären dom var i efteråt? Han hade ändå tid att åtgärda en del misstag och då framför allt placeringen av kroppen då han nyktrat till. Han måste ju ha förstått att det bara var en tidsfråga innan polisen skulle hitta kroppen, gjort kopplingar och plockat in familjen. Visste dessutom familjen om detta skulle en snabb flytt varit ännu enklare trots en del poliser och nyfikna i området. Han borde ha flytt eller flyttat kroppen men gjorde det inte. Visst han kan ju ha förträngt hela händelsen.
Att vara gift är ingen livboj. Otrohet, porrsurfande, fixering vid en speciell person kan likaväl ske. Om de sen var superlyckliga i relationen vet vi inte. Tex ofrivillig barnlöshet kan tära på relationer. Det var ett exempel och inte fakta.
Citat:
En tillfällig dumpningsplats som var mycket illa vald. Som jag var inne på ovan så istället att bara sitta och vänta på polisen borde han ha tagit risken att flytta kroppen. Bara ett dike ett par hundra meter bort hade varit hundra gånger bättre än boden på han arbetsplats. Ingen skulle bry sig om han åkte dit där han ibland jobbade för att "fixa" en del saker. Söken var i många dagar runt cafeet.
Inte alls - om det inte hade varit så skarpt läge direkt och bevakat från polisens håll hade han (de?) kunnat klara sig. Trots detta tog det ända till fredagen innan hon hittas. Så lite mindre MP och aktiv polis 24/7 hade det kanske gått. Även om platsen var tillfällig. Fanns tanken att gömma väl så dumpas det inte i nåt dike.
2015-09-10, 15:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Det vi diskuterar är det här:
Ditt scenario är inte resultatet av någon som noga förbereder sitt brott: beräknande och mån om att ha ryggen fri. Ditt scenario innehåller en GM som har tur.
Att vilja ta kontakt är planerat. Han kan ha övervägt det längre än just den söndagen. En våldtäkt är planerad även om den inte fullbordas. Jag ska ha henne heter planeringen.
Sen kombineras detta då med det gyllene tillfället.
2015-09-10, 15:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att vilja ta kontakt är planerat. Han kan ha övervägt det längre än just den söndagen. En våldtäkt är planerad även om den inte fullbordas. Jag ska ha henne heter planeringen.
Sen kombineras detta då med det gyllene tillfället.
Det stämmer inte in på den här beskrivningen: "snarare är han urtypen för en som noga förbereder sitt brott: beräknande och mån om att ha ryggen fri". Den beskrivningen stämmer bättre in på Sickan Jönsson.
2015-09-10, 15:49
Medlem
Vem har skapat den beskrivningen? Ett FB-troll? Jag tror som någon tidigare skrev att GM väntade in rätt tillfälle. Att det blev just LH var en slump. När tillfället dök upp kunde han inte motstå sina inre demoner och utföra detta fruktansvärda brott. Spärren slog aldrig till. Men det är inte 100 procent klarlagt ännu att det är Litauern, men det bör i så fall vara någon som har mycket stark anknytning till Martorp. Vem skulle annars få för sig att transportera offret dit och placera henne i denna bod?

Citat:
Det stämmer inte in på den här beskrivningen: "snarare är han urtypen för en som noga förbereder sitt brott: beräknande och mån om att ha ryggen fri". Den beskrivningen stämmer bättre in på Sickan Jönsson.
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-10 kl. 15:57.
2015-09-10, 15:51
Medlem
develis avatar
Citat:

Och den här överensstämmer mer på dig:
http://www.klassikerfilm.se/Bilder/britaoberg1.jpg

Graden av noggrannhet spelar ingen roll. Han tänkte ut detta sen den dagen han blev förtjust. Att ta kontakt=planerat alternativt våldtäkt. Innan åkte hon med föräldrarna så det gick väl inte.
2015-09-10, 15:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Vem har skapat den beskrivningen? Ett FB-troll? Jag tror som någon tidigare skrev att han väntade in rätt tillfälle. Att det blev just LH var också en slump. När tillfället dök upp kunde han inte motstå sina inre demoner och utföra detta fruktansvärda brott. Spärren slog aldrig till. Men det är inte 100 procent klarlagt ännu att det är Litauern, men det bör vara någon som har mycket stark anknytning till Martorp.
Jag tror det är tionde gången jag citerar beskrivningen.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man antar att NB såg när LH anlände med moped kan han ha hunnit planlägga dagen genom att säga att han var tvungen att hinna slutföra en del arbeten under em och inte skulle vara hemma före en viss tid. - NB verkar inte precis höra till den mer impulsiva typen av GM; snarare är han urtypen för en som noga förbereder sitt brott: beräknande och mån om att ha ryggen fri.
Man kan tycka mycket om #letsdoit, men det är inte ett troll.
2015-09-10, 15:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Och den här överensstämmer mer på dig:
http://www.klassikerfilm.se/Bilder/britaoberg1.jpg

Graden av noggrannhet spelar ingen roll. Han tänkte ut detta sen den dagen han blev förtjust. Att ta kontakt=planerat alternativt våldtäkt. Innan åkte hon med föräldrarna så det gick väl inte.
Jag ser att argumenten är slut, så kränkningarna får ta över. Vi diskuterar om NB har planerat brottet noggrant, och då spelar graden av noggrannhet roll.
2015-09-10, 16:02
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Även om det tog 2-3 minuter att gå till mopeden så förklarar det inte varför GM slog till fem minuter senare och inte direkt när hon gick runt sista hörnet. På den tiden hade hon hunnit sätta sig och köra iväg, det kan inte en noggrant planerande man ha missat.

Därför tror jag att han går fram och konverserar med henne först, innan något händer. Det kan också vara en förklaring till varför LH dröjer såpass. Han kanske är där och distraherar.

Eller så är det som vissa säger, stundens ingivelse. Fast då är frågan vad han gör i området just då. Körde förbi med bil och såg henne? Stod och gjorde något i ladan? Var förbi caféet för att kolla något? Nja, jag tror han planerade att möta henne.
2015-09-10, 16:04
Medlem
Det är omöjligt för GM att planera brottet noggrannt. Han kunde inte veta om det skulle finnas någon människa i närheten när han skulle slå till. Men när tillfället väl dök upp skred han till verket, ungefär som våldtäktsmän gör. Det är stundens ingivelse. Han förverkligade en dröm som han hade fantiserat om, en dröm som är skapad av inre demoner. Om inte GM har gjort den här typen av brott tidigare kommer han troligtvis att göra det igen om han blir släppt på fri fot.

Citat:
Jag ser att argumenten är slut, så kränkningarna får ta över. Vi diskuterar om NB har planerat brottet noggrant, och då spelar graden av noggrannhet roll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in