Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Det folkliga stödet inom media återspeglas inte i opinionen... borde det stått.
John Chrispinsson berättar direkt i morgon-TV att SD åter igen ökar. Bra gjort, jag tror John gillar SD.
Detta är ta mig fan den bästa dagen sen jag konfirmerades. Tänk er alla rubriker som de tänkt ut på Aftonbladet och som de nu tvingades kasta i papperskorgen. "SD rasas stort" "Folket vänder SD ryggen" "Sverige säger nej till rasisterna". Hahahahahahah

Lena Mellins analys: "Den nya väljarbarometern från Aftonbladet/Inizio visar att den våg av medkänsla och fantastiska vilja att praktiskt hjälpa till som bilderna av den 3-årige Alan Kurdis uppspolade kropp lett till inte har *hejdat uppgången för Sverigedemokraterna."
Olof Svensson skriver: "Bilden på treåriga Alan Kurdi, bilder på flyktingar som trängs på tågstationen i Budapest och på människor som desperat vandrar genom Europa. Den dramatiska utvecklingen i Europa har mötts av ett massivt folkligt stöd för en humanare flyktingpolitik. Men stödet återspeglas inte i Aftonbladet/Inizios väljarundersökning under perioden 2 till 9 september."
Min spådom är att "bilden på Alan Kurdi" nu kommer att få samma funktion i medias opinionsanalyser som "järnrörsskandalen", dvs en sak som man med stigande bitterhet refererar till som något man själva tyckte skulle knäcka SD men det blev tvärtom.
De tjatade om järnrören i evigheter efteråt. "Trots att tre högt uppsatta personer inom SD dragit fram och slagits våldsamt med järnrör på stan syns ingen nedgång..."
I takt med att bitterheten växte blev det mer "trots att rasistnazisterna fångats på video när de besinningslöst slår rasifierade kroppar blodiga och trasiga med sina spikklubbor och spottat på liken och heilat efteråt syns fortfarande ingen nedgång..."
Därför får vi nu ett år av "Trots bilden på Alan".