2015-09-09, 20:06
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
Det är klart att han mår skit vare sig han är skyldig eller ej! Jag tror inte att han just nu ens vet om att han kan komma att få ett skadestånd.

En stat som håller folk inlåsta i tre månader på så lösa grunder, kanske inte betalar ut några skadestånd i till någon, är säkert vad han tänker?

Sen är det så att olika människor klarar av att vara frihetsberövade olik bra, en del mår skit av det och andra fixar det bättre.

En del oss kan njuta av ensamhet andra kan det inte.

Det är klar att han mår dåligt
Häktning med restriktioner är tortyr, hot mot psykisk hälsa
Som bryter ner även de tuffaste brottslingar
Att slippa den vore en fantastisk humanistisk reform och de som hävdar att häktning med restriktioner är nödvändig använder sig av samma argument som de som förespråkar dödsstraff
Tänk dig själv att vara isolerad och utan all mänsklig kontakt.... Många kanske tycker att han förtjänar det men är han skyldig slipper han inte sitt straff Han kommer att att bli dömd
Och då blir vi alla glada och lättade , för att han har förtjänat det
Senast redigerad av Arrogantcat 2015-09-09 kl. 20:43.
2015-09-09, 20:15
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Pappan vill att Tore Brandtler ska bistå åklagaren i målet. Brandtler är känd advokat med sexbrottslingar som specialitét. Kan man utläsa något av det? Nå, inte vem som är skyldig varje fall:

Citat:
Oavsett om de mordmisstänkta bröderna åtalas och ställs inför rätta, om de frias eller om andra misstänkta skulle bli aktuella, så kommer Tore Brandtler att fungera som familjens målsägandebiträde.

Expressen lämnar öppet för alternativ gärningsman
.
http://www.expressen.se/gt/han-ska-hjalpa-lisa-holms-familj-i-ratten/
2015-09-09, 20:35
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I går visade du prov på stollig okunskap genom att spekulera i om åklagaren blir nämndeman!

Jag tror faktiskt inte någon åklagare i ett mordfall ödslar tid på att höra vad en mamma har att säga om sin son. Alla mammor avgudar sina söner, jag skulle aldrig säga något ofördelaktigt om mina barn, oavsett vad de gjort om de till äventyrs skull hitta på något bus. Mammor sätter inte dit sina söner. Du har nog ingen son!

Xenia är antingen ett troll eller oerhört blåst eller både och, så bry dig inte om denna spammare. Faktum är dock att åkl. mycket väl kan höra anhöriga, som vittne eller upplysningsvis, och i det här fallet är det sannolikt att så skett med tanke på att hon är en av de personer som tydligen pratat med MGM nära tiden för brottet och som han i det närmaste verkar ha åberopat som alibi.
Nämndemän i Sverige är alltid lekmän (inte jurister) och de har aldrig någon annan anknytning till målen de bedömer, men det vet väl alla normalt funtade människor med intresse för det här forumet.
2015-09-09, 20:46
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det advokaten Rönnbäck säger i media har ingen betydelse, just för att hon vänder sig till media. Det hon hittills presterat i pladder imponerar inte.

På tal om advokater, jag hörde av en bekant at MGM vid något tillfälle efter att ha fått denna försvarare förordnad begärt att få byta försvarare till Leif Silbersky. Är det någon annan som hört/läst detta? Jag vet inte var min bekant läste eller hörde detta, men det skulle vara intressant att veta om det kan stämma, eftersom han i så fall uppenbarligen avböjt.
2015-09-09, 20:49
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Du vet att advokaterna tar ut sitt eget arvode, efter domarna godkänt det? Dvs fler fall, mer lön Och speciellt om de lyckas be om en väldigt hög lön beroende på fallets medialabevakning och "hotbild".
Nej, detta är en bra lön och de drar gärna ut på fallet.

Sktisnack! Arvodet för offentliga försvarare är exakt samma oavsett vem de är eller fallets profil. Man fakturerar för faktiskt nedlagd arbetstid samt tidsspillan, dvs. div. rese- och väntetider.
2015-09-09, 21:03
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Nån som har koll på hur högt skadeståndet är per dag t.ex, om nu den MGM skulle vara helt oskyldig och får sitta häktad i säg 120 dagar. Det borde väl bli högre ju längre tid det går?
Finns det nån logaritmisk formel, t.ex 500kr * (120^1,25)

Skadeståndet i sådana fall (att man suttit frihetsberövad men senare inte åtalats/fällts för brottet ifråga) bygger på flera olika delar, t.ex. förlorad inkomst, sveda och värk, lyte och men. Därför blir dagsbeloppet olika beroende på de personliga omständigheterna.
2015-09-09, 21:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Att slippa den vore en fantastisk humanistisk reform och de som hävdar att häktning med restriktioner är nödvändig använder sig av samma argument som de som förespråkar dödsstraff
Tänk dig själv att vara isolerad och utan all mänsklig kontakt....

Han brevväxlar med frugan och modern. Så att påstå att han inte har någon form av kontakt med omvärlden är bara trams.
2015-09-09, 21:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
I början då min tjej blev medlem satt jag mkt med henne och provade lite själv bara för att vara säker att spelet är ok för en minderårig
När man spelar blir man vän med många andra tjejer som spelar och med fördel att dela dockkläder och andra assessorer mellan varandra och slippa köpa allt
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det finns äckel som registrerar sig på sajter menade för unga flickor i syfte att få kontakt med yngre tjejer också. De behöver inte vara intresserade av själva dockorna.
Här kan noteras att NB den 10 jan 2012 registrerade sig på den numera nedlagda videochatten Runfaces.com (som bl.a. användes som raggningssite, och som även NB och IB kan ha använt för samtal och annat):
https://twitter.com/runfaces

Andra indicier som rör hans försök att spana in tjejer är hans favoritsiter på fb, hans preferenser på VK mm. En genomgång av hans dator kommer möjligen att kunna ge besked om vad han kan ha sysslat med inom gebitet.

Betr. hans olika ”gilla”-sidor på fb förtjänar påpekas att han inte behöver ha något annat intresse av siten annat än att gilla att titta på förstasidan. Ett sådant exempel är fotositen Myliu Mada: https://www.facebook.com/esantefashion.lt/info?ref=page_internal

NB:s 48 favoritsiter (”skola” exkluderad) kan grupperas på följande sätt (några exempellänkar medtagna):
2015-09-09, 21:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Xenia är antingen ett troll eller oerhört blåst eller både och, så bry dig inte om denna spammare. Faktum är dock att åkl. mycket väl kan höra anhöriga, som vittne eller upplysningsvis, och i det här fallet är det sannolikt att så skett med tanke på att hon är en av de personer som tydligen pratat med MGM nära tiden för brottet och som han i det närmaste verkar ha åberopat som alibi.
Nämndemän i Sverige är alltid lekmän (inte jurister) och de har aldrig någon annan anknytning till målen de bedömer, men det vet väl alla normalt funtade människor med intresse för det här forumet.
Hörru, din jävla mupp, läs vad folk skriver innan du kränker. Jag har redan svarat #Vresrosen att åklagare kan kalla anhöriga, och yrkesverksamma jurister kan inte bli nämndemän.
2015-09-09, 22:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
På tal om advokater, jag hörde av en bekant at MGM vid något tillfälle efter att ha fått denna försvarare förordnad begärt att få byta försvarare till Leif Silbersky. Är det någon annan som hört/läst detta? Jag vet inte var min bekant läste eller hörde detta, men det skulle vara intressant att veta om det kan stämma, eftersom han i så fall uppenbarligen avböjt.

Silbersky medverkade i ett aftonmedia-inslag som berör fallet i sig, dock talar Leif i generella meningar. En god gissning är att vi hade fått rubriker om han i någon grad blivit tillfrågad/indragen i detta fall.
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Tänk dig själv att vara isolerad och utan all mänsklig kontakt.... Många kanske tycker att han förtjänar det men är han skyldig slipper han inte sitt straff Han kommer att att bli dömd
Och då blir vi alla glada och lättade , för att han har förtjänat det

Det här är bara litet rätt (mest att det är arbetsamt att sitta häktad).

Men syftet med restriktioner är inte att vara elak, utan att hindra att utredningen saboteras. Helt utan mänsklig kontakt är man inte heller, man får träffa vårdarna på häktet, men inte släkt, vänner och medhäktade. Man får inte läsa tidningar och se på TV, men man får läsa böcker.
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Han brevväxlar med frugan och modern. Så att påstå att han inte har någon form av kontakt med omvärlden är bara trams.

Han träffar väll även lite folk IRL (poliser, tolkar o.s.v) men, om det är på så sätt att han är oskyldig så är det väll i alla fall lite synd om honom, det kan du väll gå med på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in