2015-09-01, 17:02
Medlem
Någon som kan tipsa om någon bra hemsida eller gitarrist som lär ut klassisk musik? Jag har nämligen snart lärt mig samtliga låtar från lessonsbyjames.com och fruktar nu att det kommer ta stopp i mitt spelande på grund av detta då han inte laddar upp längre...
Citera
2015-09-04, 11:33
Medlem
F-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Om man är tondöv, är det då omöjligt att lära sig spela gitarr? Jag kan inte ens stämma min gitarr.

Köp en stämapparat och lär dig behärska tekniken med att spela gitarr så kommer det gå bra!
Citera
2015-09-04, 11:45
Medlem
roberrrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-mannen
Köp en stämapparat och lär dig behärska tekniken med att spela gitarr så kommer det gå bra!
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gismart.guitar.tuner

Kan tipsa om den här appen till folk med android som är för lata för att gå och köpa en stämapparat haha.

Nån som f. ö. har nåt bra tips för att lära sig spela, förutom att lära sig massa ackord då? orkar inte leta igenom tråden...
Har suttit och pillat lite på olika tabs på låtar jag gillar, men är sämst...

Spelade trumpet när jag var yngre, om det nu hjälper nåt mer än att jag kan urskilja toner bra
Senast redigerad av roberrrtz 2015-09-04 kl. 11:48.
Citera
2015-09-04, 22:48
Medlem
Howarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Någon som kan tipsa om någon bra hemsida eller gitarrist som lär ut klassisk musik? Jag har nämligen snart lärt mig samtliga låtar från lessonsbyjames.com och fruktar nu att det kommer ta stopp i mitt spelande på grund av detta då han inte laddar upp längre...

Varför begränsa sig till klassiskt när gitarr är ett sådant mångsidigt instrument?

Om du tömt internet kan du ju börja ta lektioner irl. Beroende på ålder kan du kanske börja spela på Kulturskolan, där du också får komma med synpunkter på vad du vill spela.

Citat:
Ursprungligen postat av roberrrtz
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gismart.guitar.tuner

Kan tipsa om den här appen till folk med android som är för lata för att gå och köpa en stämapparat haha.

Nån som f. ö. har nåt bra tips för att lära sig spela, förutom att lära sig massa ackord då? orkar inte leta igenom tråden...
Har suttit och pillat lite på olika tabs på låtar jag gillar, men är sämst...

Spelade trumpet när jag var yngre, om det nu hjälper nåt mer än att jag kan urskilja toner bra

Tabs är nog vägen att gå ändå. Ackord är kul, men man kommer bara så långt på ackord. Om du är villig att lägga ut ett par hundralappar så är det väl värt att skaffa sig ultimate-guitars tjänst Tab Pro. Riktigt bra, intuitiv tjänst där du spelar med i tabs, kan sänka och höja hastigheten (ända ner till 1% av originalhastigheten), tonarten och volymen på instrument.
Citera
2015-09-05, 02:04
Medlem
roberrrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howark
Om du är villig att lägga ut ett par hundralappar så är det väl värt att skaffa sig ultimate-guitars tjänst Tab Pro. Riktigt bra, intuitiv tjänst där du spelar med i tabs, kan sänka och höja hastigheten (ända ner till 1% av originalhastigheten), tonarten och volymen på instrument.
Det är det alltså? Suttit och funderat på det, men känt att tabsen finns ändå, oavsett om man har pro eller inte. Aja, ska kolla på det igen
Citera
2015-09-05, 02:12
Medlem
tarsiers avatar
Min pappa grävde upp en Yamaha C45 som jag och min bror tydligen fått i julklapp för ett par år sen. Tror knappt vi rörde den, men hade tänkt försöka komma igång nu under hösten.

I alla fall, en sträng saknas! Kan jag köpa den ensam eller ska jag lika gärna köpa nya allihop? Är dessa bra? http://www.4sound.se/gitarr/strangar/nylon/rotosound-cl1-superia-normal-tension-ball-ends
Plektrum antar jag också att jag lär behöva...
Något mer jag bör köpa? Stämma kan man väl göra mha appar?

F.ö går en gitarrkurs på Coursera just nu. Tycker den verkar helt ok. Hett tips för folk som vill testa på MOOC. (Massive Open Online Courses). Vet ej om denna länk funkar, testa:
https://www.coursera.org/learn/guitar/
Citera
2015-09-07, 12:20
Medlem
Hej, lite ny på gura, så here goes.

Hur fungerar detta? Liksom, hur ska jag spela det här introt?

e|---0-----0-----------------|
B|---1-----1-----------------|
G|---2-----2-----------------|
D|--2-----3------------------|
A|-0-----0-------------------|
E|---------------------------|

Hur läser jag av det?
Citera
2015-09-07, 15:42
Medlem
McLaughlins avatar
Har kollat bak några sidor och inte hittat frågan, kanske finns än längre bak, men isåfall kommer den igen.
Någon som har erfarenhet av gitarrappen, CoachGuitar. Varje låt/lektion kostar 39 kronor.
Ser väldigt bra ut. Men har själv inte provat - än.
Citera
2015-09-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Min pappa grävde upp en Yamaha C45
Köp absolut ett nytt paket och byt samtligaq strängar. Kika på nån YouTubevideo hur du ska byta dom, hur du ska vira upp dom etc så det blir rätt. Har inte sett själv men vet att det finns bra fungerande appar att stämma med. Kom ihåg, i början när strängarna är nya stämmer de lätt av sig innan de "sätter sig".
Citera
2015-09-08, 21:50
Medlem
Howarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Hej, lite ny på gura, så here goes.

Hur fungerar detta? Liksom, hur ska jag spela det här introt?

e|---0-----0-----------------|
B|---1-----1-----------------|
G|---2-----2-----------------|
D|--2-----3------------------|
A|-0-----0-------------------|
E|---------------------------|

Hur läser jag av det?

Du håller a-moll, spelar först a-strängen, sedan d-strängen, och sedan G, B och e-strängen samtidigt, och sedan likadant igen fast du naturligtvis byter band med fingret på D-strängen. Om du gör ett c-ackord i del två och sedan ett d-ackord så har du också helt plötsligt Hurt!
Citera
2015-09-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Howark
Du håller a-moll, spelar först a-strängen, sedan d-strängen, och sedan G, B och e-strängen samtidigt, och sedan likadant igen fast du naturligtvis byter band med fingret på D-strängen. Om du gör ett c-ackord i del två och sedan ett d-ackord så har du också helt plötsligt Hurt!
Jo jag lyckades klura ut det till slut, och under processen så hörde jag också att jag nästan råkade spela Hurt, vilket fick mig att fördjupa mig mer i den låten också! Kollade upp en tut och lärde mig den! Riktigt fin låt är det.
Citera
2015-09-08, 23:59
Medlem
Jag funderar och funderar på vilken elgitarr som passar bäst för det råa ljudet man får till i rock/metal/death metal o.s.v. utan att behöva betala en förmögenhet. Jag antar att mycket sitter i förstärkare och pedaler, men om vi bara ignorerar det så önskar jag verkligen tips om en bra gura som passar mitt ändamål!
En jag hittade på 4sound är denna: Jackson JS22 Dinky Arch Top

Specs:

Vad tror ni om den? Är det kvalité för sitt pris eller är Jackson skit?
Jag har sett dessa Epiphone LP osv, hur är dom?

Kom annars jättegärna med förslag på något som kan tänkas vara bättre tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in