2015-09-07, 23:21
Medlem
Månsans avatar
Jo, det finns nån undersökning från Sifo för några dagar sedan. Jag kommenterade den, orkar dock inte leta rätt på länken till siffrorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fast 34% är mindre än SOM-undersökningen, har för mig att de hade 43% negativa senast. Misstänker att många blir rädda att svara fel när de hör att det är SIFO som undersöker. SIFO är jättekända, tänk om det kommer ut att jag är en hjärtlös rasist tänker folk.
2015-09-07, 23:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja det där med webpaneler var ju nyss så oseriöst, omdiskuterat, kritiserat & skitkass.
Bara undersökningar där SD växer kraftigt eller är största parti är oseriösa och skitkassa.
Valet 2018 kommer bokstavligen spränga skallen på PKisterna.
Jag tror helt på att en del av de bleeding hearts vi ser gapa högst nu kommer ta livet av sig när verkligheten träffar deras svampiga hjärnor.
2015-09-07, 23:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jo, det finns nån undersökning från Sifo för några dagar sedan. Jag kommenterade den, orkar dock inte leta rätt på länken till siffrorna.
Bara massa fabricerat önsketänkade, Hitler i bunkern stod med fötterna på jorden jmf sjuklövern och medias asylkramare.

Medelsvensson vill inte ha hit mer invandrare.
När the bleeding hearts märker vilket avskum det är som kommer och varför de är här så blir det annat ljud i skällan.

SD kommer växa med raketfart fram till 2018, 40 % är mitt tips i valet.
2015-09-07, 23:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag har också noterat detta. Man hör samma sak från flera olika journalister. Att det är en vändning som sker blabla... De är helt klart orkestrerat gemensamt.

T. ex. Bjereld:

Det är rent komiskt hur mycket det här talet om ändrat debattklimat och vändning är en förvriden spegling av hur det låtit här på FB under sommaren.
Min gissning var att det var en kampanj på gång & planerad redan innan de makabra bilderna på den stackars grabben började spridas. Men så fort bilderna kom så såg man att det var nu eller aldrig för att sparka igång sin Ardenneroffensiv.

Att sedan familjen hade bott i trygghet i Turkiet i flera år eller att det bara kom några tusen till det hypade "massmötet" på Medborgarplatsen, det får man försöka mörka & dölja så gott det går.

Om någon offentlig skribent skulle nämna sanningen så blir han omedelbart uthängd som "rasist" & "ett hot mot värdegrunden". Hans chefer kommer att kontaktas & man kommer att göra allt för att få honom avskedad för att han vågade ta upp denna "hatfakta".

I en tid utan internet så hade det kunnat funka, nu blev det mest fiasko & blindgångare över det hela.
En avmattning av ökningen av kvinnor som vågar svara "SD" i opinionsundersökningar kan säker uppmätas en månad framåt, men annars är det nog mest kontraproduktivt.

Det enda som 7-klövern sitter & still ber om är ju att EU på något magiskt vis skall lösa problemet & få bort det från agendan, för några egna idéer har man överhuvudtaget inte.
2015-09-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Presenterade de någonsin den förra undersökningen?
Det känns annars lite som om de ville mäta på en toppnotering för att sedan kunna påvisa en minskning som de gör nu.

Citat:
Precis. Jag misstänker att den första undersökningen aldrig ägt rum utan att man hittat på den för att kunna påvisa en sänkning.

Jag har kikat på deras hemsida, men de verkar just inte lägga ut några undersökningar. Den nyaste är från mitten av augusti. Jag kunde inte heller hitta någon tidigare mätning om åsikter om invandringen. Men jag kanske söker dåligt.
Jomenvisst presenterades den. Det var ju för SVT:s räkning.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-folket-splittrat-om-flyktingmottagningen

Första gången var det SVT, den andra fick SvD tjing på. Vilket kan ha gått till lite hur som helst.
Antingen började Sifo mäta på eget initiativ som Novus ofta gör, och gick ut och erbjöd storyn till sina två vanligaste kunder PS och SvD, och PS nappade. Eller så var det SVT som beställde på eget initiativ första gången och sedan gjorde Sifo av nyfikenhet en uppföljningsmätning, insåg nyhetsvärdet i förändringen, och sålde den till SvD.
Eller så har Sifo gjort dessa panelmätningar flera gånger förut (det kostar ju ingenting och Sifo omsätter typ lika mycket som alla andra OI tillsammans) för att frågan var aktuell, men ingen ville köpa (typ "nä vi vill nog inte älta invandring just nu, det har blivit lite mycket), men efter fotot och mediareaktionen blev SVT plötsligt intresserade.
2015-09-07, 23:40
Medlem
Lost-Souls avatar
Måste erkänna att jag först var lite orolig denna gången, att detta media-drev faktiskt skulle kunna orsaka en rejäl dipp för SD.

Dessa känslor är nu som bortblåsta, anledningen är att de precis som under den sk "järnrörsskandalen" drar det alldeles för långt och till slut retar det folk till vansinne då propagandan blir allt för uppenbar.

Läser själv inte hatsajter men följer både Expressen och Aftonbladet på Facebook, ser rubrikerna och kommentarerna under. Hatsajterna spyr ju bokstavligen ur sig artiklar och uppskattningsvis måste det vara minst tio st om dagen i detta ämne, i början var det gråt-orgier i kommentarsfältet, nu handlar minst hälften av kommentarerna om hur tjatigt det börjar bli, hur AB & Expressen utnyttjar ett oskyldigt barn för att sprida politisk propaganda.

Medias fingertoppskänsla har aldrig varit optimal och uppenbarligen inte denna gång heller, de förstår helt enkelt inte när nog är nog.

SD växte under "järnrörsskandalen" och de kommer i sämsta fall sluta att öka under detta bisarra mediedrev - skulle dock inte bli överdrivet förvånad om vi får se en chock-ökning även denna gång.

Måhända att de tappar några gråtmilda kvinnor som är på gränsen men de kommer öka desto mer av de män som en gång för alla sätter ned foten mot den ensidiga propagandan.

Den senaste "undersökningen" från regimtrogna SIFO där allt fler svenskar blir flyktingvänliga är ett rent beställningsjobb, ingenting annat.

Tvivlar på att undersökningen ens är gjord.
2015-09-07, 23:50
Medlem
Citat:
Jag har också noterat detta. Man hör samma sak från flera olika journalister. Att det är en vändning som sker blabla... De är helt klart orkestrerat gemensamt.

T. ex. Bjereld:

Det är rent komiskt hur mycket det här talet om ändrat debattklimat och vändning är en förvriden spegling av hur det låtit här på FB under sommaren.
Det behövs väl ingen "orkestrering" för att alla journalister ska säga samma sak? De är en flock och jobbar med nyheter. Om det inträffar ett uppmärksammat mord är alla där, skriver liknande rapportering, intervjuar samma usual suspects som Sarnecki och GW, det går på automatik. Om en bild blir uppmärksammad i utländsk media och sprider sig som en löpeld över världen går svensk media naturligtvis igång på det som alla andra. I takt med att vågen växer i storlek kastar de sig på telefonen till experter, statsvetare, opinionsinstitut, kollegor, utrikeskorrar, kändisar med åsikter i frågan... behövs ingen orkestrering, det är redan en orkester, det är deras jobb.
2015-09-08, 16:52
Medlem
lehirals avatar
Finns det något datum på nästa OU? Kanske en gissning iaf?
2015-09-08, 21:20
Medlem
S.Kandals avatar
Det kan tyckas offtopic att diskutera pågående mediadrev i denna tråd men jag tycker precis tvärtom. Pga hysterin blir det extra intressant att följa sd:s siffror framöver, svenska folket ska nu bekänna färg.
Några i denna tråd tror på fortsatt oförminskad uppgång. Vissa tror på lägre eller stillastående dito och andra anar en snar explosion i opinionen.

Har personligen ändrat uppfattning ett par gånger redan denna vecka. Min enda uppfattning idag är att sd tappat det momentum som fanns innan drevet. Det var bara några millimeter ifrån att bli legitimt att uttrycka sitt stöd för sd offentligt. Minns bla, för några veckor sedan, tre helt vanliga östermalmsdamer runt de 55 förespråka minskad invandring rakt in i Aktuellts tv-kamera. Dvs indirekt erkände de sd:s grundfilosofi i invandringsfrågan. Tvvärr tror jag inte att de skulle uttrycka samma sak idag.

Med detta sagt är det ingen självklarhet att sd tillfälligt backar i opinionen, är kluven helt enkelt.
2015-09-09, 00:00
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg utbrutna och infogade i:
(FB) Hur kommer SD påverkas av "flyktingkatastrofen"?

// mod
2015-09-09, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Finns det något datum på nästa OU? Kanske en gissning iaf?
Sifo brukar komma på en söndag mitt i månaden, så det borde vara dags nu på söndag.
2015-09-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Läser själv inte hatsajter men följer både Expressen och Aftonbladet på Facebook, ser rubrikerna och kommentarerna under. Hatsajterna spyr ju bokstavligen ur sig artiklar och uppskattningsvis måste det vara minst tio st om dagen i detta ämne, i början var det gråt-orgier i kommentarsfältet, nu handlar minst hälften av kommentarerna om hur tjatigt det börjar bli, hur AB & Expressen utnyttjar ett oskyldigt barn för att sprida politisk propaganda.

Vílka sajter är "hatsajter"?

Är det Expressen och Aftonbladet du kallar "hatsajter"?
Senast redigerad av amalrik 2015-09-09 kl. 12:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in