2015-09-08, 13:15
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag ignorerar inte att åklagaren bör ha argumenten. Men vad jag absolut inte kan förstå är hur någon kan påstå att NB har mördat Lisa, när det inte finns något som tyder på att han har begått grövre brott än griftefridsbrott och grovt skyddande av brottsling. Att åklagaren påstår att det är mord ska inte övertyga någon, vilket jag visade så sent som igår. Åklagaren vid dödsmisshandeln i Vilhelmina är också proffs, ändå åtalade han för mord. Så länge jag inte får något vettigt svar kommer jag att återkomma till den frågan så länge någon påstår att NB mördade Lisa.

Om en person begått giftefridsbrott beträffande en person som blivit mördad utan att kunna ge en rimlig förklaring till varför denne kopplats till den mördades kropp (nu arbetar jag utifrån hypotesen att DNA påträffats på kläder som hon hade på sig) ligger det i farans riktning att denne också begått mordet. Givetvis kan ingendera av oss säga att det "tyder" på att han begått mordet då vi inte har tillgång till utredningen men det ligger onekligen i farans riktning, återigen om någon rimlig förklaring inte kan ges (vi har heller ingen insyn till hur den misstänkte förklarat att denne haft befattning med kroppen). Sedan är det en annan sak att även om det skulle tyda på att så var fallet betyder inte det att det är ställt utom rimligt tvivel att så är fallet.
2015-09-08, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Då bör hon lagts i lådan redan den dagen hon försvann, för det var väl klarlagt att hon dog den dagen hon försvann.

Hon ska ha dött på en annan plats än där hon hittades.
2015-09-08, 13:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Då bör hon lagts i lådan redan den dagen hon försvann, för det var väl klarlagt att hon dog den dagen hon försvann.

Det är i vart fall sannolikt att hon dog samma dag som försvinnandet.
2015-09-08, 13:18
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Har hört skvaller på lunchen. En jobbarkompis pappa pratade med en polis som var med i söket. Hon ska ha hittats i en liten liten låda med tejp över munnen och bundna händer. De tror hon levde när hon lades i.
Hrm. Då bör hon inte ha varit vanställd, vilket andra hävdat.
Annars stämmer detta med tidigare uppgifter.
2015-09-08, 13:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag ignorerar inte att åklagaren bör ha argumenten. Men vad jag absolut inte kan förstå är hur någon kan påstå att NB har mördat Lisa, när det inte finns något som tyder på att han har begått grövre brott än griftefridsbrott och grovt skyddande av brottsling. Att åklagaren påstår att det är mord ska inte övertyga någon, vilket jag visade så sent som igår. Åklagaren vid dödsmisshandeln i Vilhelmina är också proffs, ändå åtalade han för mord. Så länge jag inte får något vettigt svar kommer jag att återkomma till den frågan så länge någon påstår att NB mördade Lisa.

Du utgår från fåtal fakta från media och ställer NB inför Xeniansk folkdomstol:
Not guilty of murder.
Och detta är då mer vettigt än det du själv kritiserar andra för?

En fråga.
Du anser att han enbart kan ha ägnat sig åt skyddande av brottsling, kört kroppen till Martorp och släppt DNA. Han är hantverkare och har småsår på händerna. Han blöder lite då och då.
En annan åsikt i tråden är att han har släpat henne efter golvet på sina arbetsplatser. Han har säkert lagt en spottloska som hon kommit i kontakt med.

Varför har ingen annans DNA hittats på Lisas tillhörigheter via dessa platser?
Är det här du kommer med Suitable Person - främmande finnigt DNA - så att storyn funkar?

Förut har du aldrig blandat in MGM. Då har det bara varit en bekant som skött hela processen. En utomsocknes som lyckats hitta Martorp bara sådär.
Det är en fluktuerande teori. Lite mer DNA så ska du se att du också börjar misstro MGM.
2015-09-08, 13:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du utgår från fåtal fakta från media och ställer NB inför Xeniansk folkdomstol:
Not guilty of murder.
Och detta är då mer vettigt än det du själv kritiserar andra för?

En fråga.
Du anser att han enbart kan ha ägnat sig åt skyddande av brottsling, kört kroppen till Martorp och släppt DNA. Han är hantverkare och har småsår på händerna. Han blöder lite då och då.
En annan åsikt i tråden är att han har släpat henne efter golvet på sina arbetsplatser. Han har säkert lagt en spottloska som hon kommit i kontakt med.

Varför har ingen annans DNA hittats på Lisas tillhörigheter via dessa platser?
Är det här du kommer med Suitable Person - främmande finnigt DNA - så att storyn funkar?

Förut har du aldrig blandat in MGM. Då har det bara varit en bekant som skött hela processen. En utomsocknes som lyckats hitta Martorp bara sådär.
Det är en fluktuerande teori. Lite mer DNA så ska du se att du också börjar misstro MGM.
Jag har inte förklarat honom oskyldig, och jag har inte sett någon uppgift om att ingen annans DNA har påträffats. Jag har heller inte uteslutit yngling, finnig eller inte, in- eller utsocknes.
2015-09-08, 13:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har inte förklarat honom oskyldig, och jag har inte sett någon uppgift om att ingen annans DNA har påträffats. Jag har heller inte uteslutit yngling, finnig eller inte, in- eller utsocknes.

Oj. 1X2. Helgardering.

Vad jag undrar över är om du anser det logiskt med alla dessa småsår, hår och spottloskor och släpade runt på hans arbetsplatser om andra anställda är topsade - men de hittar inget från dem?
2015-09-08, 13:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Oj. 1X2. Helgardering.

Vad jag undrar över är om du anser det logiskt med alla dessa småsår, hår och spottloskor och släpade runt på hans arbetsplatser om andra anställda är topsade - men de hittar inget från dem?
Nja, jag diskuterar alternativ till åklagarens version.

Jag upprepar: jag har inte sett någon uppgift om att ingen annans DNA har påträffats. Har du?
2015-09-08, 13:32
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Jag har redogjort för en hypotes där han gör det av lojalitet och för pengar.

Varför påstår du att det blir livstids fängelse? Vilka försvårande omständigheter anser du ska komma i fråga för att det ska bli det?

Jag anser att utgångsläget att om han binds till hennes döda kropp är att han också dödat henne. Kan han med säkerhet bindas till det men inte till själva mordet anser jag också att han ändå bör dömas för mord, om han inte ger någon trovärdig förklaring till varför han inte är skyldig.
Trodde till en början att du bara lekte med olika hypoteser men du verkar ju verkligen anse att han är oskyldig till mord om inget direkt bevis för det presenteras?

Ser själv ett undanröjande av kropp som ett mer osannolikt och sjukt scenario än att han i en plötslig ingivelse kraftigt gått över gränsen för vad man ska göra mot andra människor.
2015-09-08, 13:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Nja, jag diskuterar alternativ till åklagarens version.
Jag upprepar: jag har inte sett någon uppgift om att ingen annans DNA har påträffats. Har du?

Nej, bara MGM.
Jag undrade dock kring GW, NB själv och advokatens sårvårdsdiskussion. Hur du ställer dig till detta med tanke på det jag skrev.
2015-09-08, 13:34
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Har hört skvaller på lunchen. En jobbarkompis pappa pratade med en polis som var med i söket. Hon ska ha hittats i en liten liten låda med tejp över munnen och bundna händer. De tror hon levde när hon lades i.

Tvivlar på att en Polis vågar prata om det, inte bra för karriären.
Men vem vet vad svinet gjort med flickan.
Jag tror att hon dog tidigt under kvällen, kanske redan före 19:00.
Förhoppningsvis får vi fakta snart!
2015-09-08, 13:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, bara MGM.
Jag undrade dock kring GW, NB själv och advokatens sårvårdsdiskussion. Hur du ställer dig till detta med tanke på det jag skrev.
Jag anser att du överdriver. Hittills har vi bara hört om två DNA-spår, ett från blod och ett av annan typ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in