2015-09-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springruntknuten
Drevet har gått för länge sedan, vilket innebär att det sitter fula gubbar och kärringar och spinner ihop en massa falsarier om svenskar och invandring. Och detta är också ett led i den utveckling som skett, att de invaderar landet i grupper som gör det omöjligt att stoppa en sådan omskärelse på svenska folket. Carolla är pigg på att gå motströms, och om hon tror att det skall hjälpa svenska folket att böja rygg ännu mer, då får hon tror det.
Så gå ut på stadens gator och slå upp ögon och öron. Det är mer lärorikt än att sitta hemma och spy djävligheter över utvecklingen.
Att höra och se hånleendet från tiggare då de halvskriker milionär milionär milionär när man passerar,det är faktiskt komiskt!

Konspirationsteorier om fula gubbar och kärringar som sprider lögner. Sedan skratta över fattiga tiggare. Här har vi avhumaniseringens essens.
Citera
2015-09-08, 11:58
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkwarizmi
Sedan skratta över fattiga tiggare. Här har vi avhumaniseringens essens.

Han beskriver hur han blir avhumaniserad av tiggarna, sedd som ett bytesdjur. Och du anklagar honom för att avhumanisera?

Varje gång jag går förbi en romsk tiggare förstår jag att det faktiskt ligger något i begreppet "rasifierad". Jag blir rasifierad varje gång. En "gadje", en Untermenschen det är helt i sin ordning att manipulera och exploatera.

Nej, det är inte i sin ordning att exploatera människor av andra etniciteter eller raser. Roma-supremacist-ideologin som är den ideologiska grunden för tiggarinvasionen är ond.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2015-09-08 kl. 12:06.
Citera
2015-09-08, 12:00
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSource
Vad finns det för eventuell lärdom eller för följd ur detta?

Man får lära sig om Darwins teori och se den in action från första parkett.
Som vetenskapsintresserad så blir det mycket intressant.
Citera
2015-09-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buuurp
Jag har väldigt svårt att förstå din poäng.
Man benämner de som kommer hit till Sverige, i den länkade artikeln, inte som flyktingar (refugee) utan som migranter (migrants). Så man betonar att det mestadels rör sig om personer som har ekonomiska skäl att komma hit och inte vad vi vanligtvis kallar legala eller legitima flyktingskäl.

“When I think of the price that I and my family had to pay, it was definitely not worth it,” Mr. Haile, 28, said. “I went through hell.”

“I was not looking for heaven in Europe,” he added, “but it is not what you expect.”

"Mr. Haile said he had nothing against Italy. But throughout his ordeal, it was the dream of reaching Scandinavia, famous among migrants for generous welfare and asylum policies, that kept him going.

http://www.nytimes.com/2015/09/08/world/europe/migrants-europe-lampedusa-sinking.html?_r=0

De som kommer hit är vad vi brukar benämna som ekonomiska flyktingar mestadels, och inget annat.

Migration
Senast redigerad av artid 2015-09-08 kl. 12:49.
Citera
2015-09-08, 12:07
Medlem
henkesss avatar
Jag säger så här. Låt svenska folket ändra sin åsikt just nu. Det hinner hända så mycket skit under tiden, så det här med historien om Alan. Räcker inte till på långa vägar, det rinner ut i sanden rätt fort. Man är mest förbluffad att alla köper den historien med hull och hår. Jag vill se fakta uppgifter på att den där historien stämmer, finns gott om uppgifter som visar på motsatsen.
Citera
2015-09-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Låt mig berätta hur empati fungerar: Man kan inte alltid värja sig. Nej, det kanske är irrationellt att sörja en pojkes död när tusentals människor dör varje dag, men det är inte så medkänsla fungerar. Ibland blir man luttrad, ibland når ett öde eller en historia hela vägen in.

Jag _tror_ de flesta som inte uttrycker någon speciell sorg över Alans död fungerar ungefär som mig själv. Vi har extremt mycket empati, men denna empati prioriteras för att maximera effekten. Så först kommer familj, vänner, nation. Vänstermänniskor lever i en framtid som ännu inte är här där globaliseringen har raderat alla gränser och vi lever lyckligt alla tillsammans. Tyvärr delar människor in sig i grupper och vi tar hand om de som tillhör vår grupp.

Jag har inga problem att hjälpa flyktingar men de ska ALDRIG prioriteras såpass att de har en negativ inverkan på våra medborgare och samhälle. Har man en motsatt ståndpunkt än denna och förespråkar att flyktingar kommer hit och har negativ inverkan så prioriterar fundamentalt fel.
Citera
2015-09-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Är det den här typen av flyktingfientlig propaganda som gör att folk kan sitta och bygga upp ett hat mot oskyldiga barn som flyr ett krig? Jag försöker förstå hur man kan sitta i Sverige och arbeta bort sin empati så till den grad att ingenting längre berör, att ingen längre förtjänar att tyckas synd om, att ingen längre är ärlig i sitt uppsåt.

Barnet skulle ha blivit flyttat, jaha, är det grund för att hela situationen går att avfärda som bluff och båg? Nu var ju informationen helt felt, men ändå:

Citat: "Update: A close up of the soles of both shoes has found they are different boys. "

Är det sådana här halmstrån man måste gripa efter för att slippa känna empati?

Jag vet inte varför jag bryr mig om att skriva i en sån här tråd längre, faktiskt. Det blir bara obehagligt hur avhumaniseringen och demoniseringen av flyktingar tilltar och når helt obegripliga proportioner.

Det verkar som om majoriteten i den här tråden tror att hela flyktingvågen är någon slags propagandamässig iscensättning, för att... tja, motarbeta Sd?

Varför kan man inte bara acceptera att folk vill fly från en galen diktator som bedriver inbördeskrig mot sin egen befolkning på ena sidan, plus en mordisk islamistisk sekt på andra sidan? Kan det ens bli jävligar än vad det är i Syrien just nu? Varför är det svårt att förstå att man söker sig in i europeiska länder med (relativt) fungerande ekonomier och flyktingmottagande istället för att sitta i enorma läger på turkiska sidan gränsen?

Är allt det här jobbigt därför att Sd upplevs förlora mark när flyktingar framställs som mänskliga och med genuina behov? Blir det lättare när man tänker sig dom som parasiterande lyxflyktingar som egentligen inte har det så dåligt i Syrien, men som bara vill jävlas med EU?

Blir det lättare när man kan avfärda alla som uttrycker sig empatiskt gentemot Alans (3-åringen) öde som hycklare (för att man inte samtidigt uttrycker stöd för jordens alla lidande barn, vilket brukar vara standardargumentet hos folk som föredrar att inte göra eller känna någonting alls)? Är alla hycklare utom Sd-anhängare, för ni håller inte vissas öden som mer tragiska än andras? Genom att skita i alla är man i alla fall konsekvent och rationell?

Blir det lättare när man avfärdar alla som sörjer för Alan som falska vänsterflum som bara är ute efter PK-poäng? Att ingen är ärlig utom SD-aren?

Låt mig berätta hur empati fungerar: Man kan inte alltid värja sig. Nej, det kanske är irrationellt att sörja en pojkes död när tusentals människor dör varje dag, men det är inte så medkänsla fungerar. Ibland blir man luttrad, ibland når ett öde eller en historia hela vägen in.

Jag bryr mig om partipolitik i det här läget. Jag tycker inte att V har en bättre integrationspolitik än dom flesta andra partier. Jag kan förstå att människor vill rösta på SD för att markera mot en till stor del dysfunktionell integrationspolitik.

Men jag vägrar sitta och anstränga mig för att hitta varje tänkbar vinkling på den nuvarande katastrofen som kan göra flyktingarna mindre mänskliga, mindre behövande, mindre lidande, bara för att det känns bättre för mig personligen. Och jag kan inte acceptera att så många flashbackskribenter vägrar tror att folk kan höja sig över ett småaktigt partipolitiskt gräl och faktiskt uppriktigt engagera sig i andra människors öden.

Jag sa inte att jag tappar empati etc, jag menar bara på att media ofta gör saker för att vinna politiska poäng. I detta fallet var det fel, ber jag om ursäkt för.
SD dras in i detta om och om igen, men hur är det deras fel?
Fortfarande är det väldigt konstigt att folk sitter i en bubbla innan de ser en bild i svensk media, sover hela landet eller?!
Barn har spolats upp på stränderna sedan smugglingen började över medelhavet och det är båtar som tagit flyktingar från Afrika m.m.
Pågått i flera års tid, men NU går drevet igång.

Folk som läst och följt flyktinghistorier vet hur det ser ut, men gemene man i Sverige följer bara det som skrivs i landets media (media som absolut inte visat sådana bilder innan.)
Kommer väldigt lägligt när SD fått mer och rekordhögt stöd, tycker du inte?
Och Facebook m.m översköljs av satiriska kommentarer om att de som sitter i ett brinnande hus ska hjälpas på plats etc - Det är en löjlig och naiv tid vi lever i!

Och "hat mot oskyldiga barn som flyr ett krig"?
Hoppas du inte menade att jag hatar dessa barn!
Jag är världsförälder, och har varit sedan det skrevs som mest om Somalia. (90-tal, då skolbarn gick och drog Somalia-skämt i skolorna!)
Och jag kan vara stolt över att jag gett fler barn rent vatten än vad Sverige "räddade" antal flyktingar förra året!
Senast redigerad av chrisemil 2015-09-08 kl. 12:18.
Citera
2015-09-08, 12:13
Medlem
Människor är märkliga. Fyra år av krig med tusentals döda, varje dag...För att inte tala om att över hälften av världens barn (dvs ca en miljard) lever i fattigdom. Ofta under miserabla förhållanden. Varför kan vi inte ta hit alla dem? Nej, dem verkar ingen bry sig ett skit om...

Sedan lyckas en fotograf ta en bra bild på ETT! dött barn och det är som om ingen var medveten om vad som skett under flera år... Media hakar på som gamar och tvingar till och med förbundskaptenen Lars Lagerbäck prata om flyktingkrisen istället för om kvällens match (i morgonens nyhetsmorgon).

Ja, det är väl som det gamla uttycket; en död är en tragedi, en miljon döda är statistik.
Citera
2015-09-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Han beskriver hur han blir avhumaniserad av tiggarna, sedd som ett bytesdjur. Och du anklagar honom för att avhumanisera?

Varje gång jag går förbi en tiggare förstår jag att det faktiskt ligger något i begreppet "rasifierad". Jag blir rasifierad varje gång.

Detta är väldigt målande, nästan poetiskt. Det är den "svenska" majoritetskulturen som numera är kränkt, rasifierad, diskriminerad och objektifierad. Hur kunde det gå så långt att (ett fåtal) personer i ett av världens mest priviligerade samhällen känner obehag av någon som sitter på marken och tigger? Vilka är mekanismerna bakom att den som står upp blir kränkt av den som ligger ned? Att hen känner sig rasifierad?
Senast redigerad av alkwarizmi 2015-09-08 kl. 12:35. Anledning: stafel
Citera
2015-09-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Ja, det är väl som det gamla uttycket; en död är en tragedi, en miljon döda är statistik.

Precis. Man önskar att opinionen och medierna hade uppmärksammat detta mera och tidigare. Folk har drunknat i medelhavet sedan 90-talet.
Citera
2015-09-08, 12:45
Medlem
Det är folk som endast agerar efter sina känslor utan att använd hjärnan som påverkas av bilden. Men som tur är kan man konstatera att den övervägande majoriteten av svenska folket inte resonerar som Aftonbladets vänsterextremister i invandringsfrågan. De jämför dagens invandring med balkaninvandringenpå 90-talet, det är helt fel, vilket Ivan Arpi förklarar så bra här:

http://www.svd.se/jamfor-inte-med-balkaninvandringen/av/ivar-arpi

Vi klarar inte av att hantera en massinvandring år efter år då systemet håller på att kollapsa. Problemen är gigantiskt mycket större idag än det var på 90-talet. Balkaninvandrarna var dessutom europeer och kunde mycket lättare smälta in i samhället rent kulturellt.
Citera
2015-09-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Jag tror att svenskarna snart kräks av att asylsökande visas på TV dagarna i ända.
Kräktes just rakt på ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in