2015-09-07, 19:36
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Senast jag kollade räknades ett SM-guld 1908 exakt lika mycket som ett SM-guld 2015, men det kanske bara är jag...?
Egentligen är det lite pinsamt att räkna SM-guld före allsvenskans tillkomst, ja. När t.ex. endast Stockholmslag och Göteborgslag fick spela, och det hela avgjordes på en helg och typ sex matcher.
Citera
2015-09-07, 19:38
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Senast jag kollade räknades ett SM-guld 1908 exakt lika mycket som ett SM-guld 2015, men det kanske bara är jag...?
De tillräknas i de flesta statistiker, ja. Men att säga att de betyder lika mycket som nu är som att jämföra Europacupen/UEFA-cupen med dagens CL/EL, och det vill ni ju gärna inte. Det var ju det här med undanflykter. Allsvenskan startade 1925, IFK vann sina guld innan dess genom att vinna 4 matcher (5 matcher 1908), och Offside valde att inte räkna med dem i sin sammanställning.

Som sagt, jag bryr mig dock inte om att ni räknar med dem, och jag ser väldigt sällan MFFare som hugger på detta på samma sätt som ni hugger på seriesegrar, cup-guld eller Europacupfinal (inkl. bragdguldet).
Citera
2015-09-07, 19:41
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Haha, klart det har.

18 SM-guld
14 Cup-guld
21 seriesegrar
1a i maratontabellen

IFK har alltid sina undanflykter. Väldigt sällan bryr sig MFFare om att ni räknar era enorma bedrifter i seriesystemet på 1900 och 1910 talet, men att det skulle vara dödläge är bara pinsamt.
Det är ju fullkomligt orimligt att Blåvitt skulle kunna leda med 6 SM-guld över Malmö men fortfarande inte vara några "mesta mästare" på grund av Malmös cupguld.

Har aldrig hört Malmö kalla sig "mesta mästare" förrän på senare år (här kan jag ju ha fel).

Det där med seriesegrar förstår jag ärligt talat inte varför ni pratar om. Helt irrelevant i alla sammanhang. Oavsett hur utskällt slutspelet var.
Citera
2015-09-07, 19:50
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Egentligen är det lite pinsamt att räkna SM-guld före allsvenskans tillkomst, ja. När t.ex. endast Stockholmslag och Göteborgslag fick spela, och det hela avgjordes på en helg och typ sex matcher.

Återigen är du helt ute och snurrar när det gäller historia. Återkom när du läst på.

/feldgrau
Citera
2015-09-07, 20:17
Medlem
2mass avatar
Diskuterar ni detta fortfarande? Malmö är ju mesta mästare på svart och vitt. Lika många SM-guld och fler cupguld.
Dessutom lär dom ta ledningen i SM-guld ganska snart också med sin överlägsna ekonomi och organisation. IFK lever kvar i 80-talet med sin långa-bollar-på-bengt fotboll. Dom kan ju börja med att vrida fram klockan till 2000-talet innan dom har tillstymmelse till chans att konkurrera
Citera
2015-09-07, 20:52
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Det är ju fullkomligt orimligt att Blåvitt skulle kunna leda med 6 SM-guld över Malmö men fortfarande inte vara några "mesta mästare" på grund av Malmös cupguld.

Har aldrig hört Malmö kalla sig "mesta mästare" förrän på senare år (här kan jag ju ha fel).

Det där med seriesegrar förstår jag ärligt talat inte varför ni pratar om. Helt irrelevant i alla sammanhang. Oavsett hur utskällt slutspelet var.

Från Wiki (IFK Göteborg).
Citat:
Svenska mästare18 (1908, 1910, 1918, 1935, 1942, 1958, 1969, 1982, 1983, 1984, 1987, 1990, 1991, 1993, 1994, 1995, 1996, 2007)

Menar du att ni ska räkna den inofficiella "Svenska Serien" också? Ses då både AIK och GAIS som Svenska mästare 1922/23 då de vann östra resp. västra "Svenska Serien"? (Lägg därtill faktumet att lag från varken Gotland eller Norrland FICK delta, pga geografiska skäl - och att det dröjde till tredje resp. fjärde sista säsongen innan skånska lag fick delta).

Får MFF räkna Skånecupen i såna fall?
Citera
2015-09-07, 21:09
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Återigen är du helt ute och snurrar när det gäller historia. Återkom när du läst på.

/feldgrau
Konstruktivt inlägg. Men ok, här är fakta:

IFK GBG:s SM-guld 1908 = fyra spelade matcher. 1910 = fyra spelade matcher. 1918 = fyra spelade matcher.

Känns inte seriöst att räkna med detta när man jämför inhemska meriter. Startpunkten bör ju utgå från när allsvenskan startades, d.v.s nuvarande system. annars kan vi väl lika gärna räkna med MFF:s allsvenska guld som delades ut av SvFF 85-89 som man ändå för säga är större prestationer än att vinna en cup som spelades över ett par helger.
Citera
2015-09-07, 21:13
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Från Wiki (IFK Göteborg).

Menar du att ni ska räkna den inofficiella "Svenska Serien" också? Ses då både AIK och GAIS som Svenska mästare 1922/23 då de vann östra resp. västra "Svenska Serien"? (Lägg därtill faktumet att lag från varken Gotland eller Norrland FICK delta, pga geografiska skäl - och att det dröjde till tredje resp. fjärde sista säsongen innan skånska lag fick delta).

Får MFF räkna Skånecupen i såna fall?
Jag menar att IFK Göteborg har 18 SM-guld. Precis som Malmö.

?
Citera
2015-09-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Jupp och vi kan också fastslå att Malmö FF har kommit längre i Europa och kan åtminstonde säga att man var "Näst bäst i Europa". Ifk kan inte säga att man var bäst, eller näst bäst, eller tredje bäst, eller fjärde bäst..........osv.

så vid finalförlust är det en merit och man är näst bäst, men vid semifinalförlust är man inte tredje eller fjärde bäst? är det måhända den ökända malmö-matematiken vi bevittnar återigen?
Citera
2015-09-07, 22:00
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Jag menar att IFK Göteborg har 18 SM-guld. Precis som Malmö.

?

Ah, sorry. Tog för givet att du menade något helt annat. Jag ber om ursäkt.
Citera
2015-09-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Snälla, du resonerar som ett 12-åring. Det är FAKTA att SM-gulden har utdelats sedan 1896, först genom slutspel, sedan Allsvenskan, sedan slutspel igen och sedan Allsvenskan igen. Alla var medvetna om det. Det är ju inte direkt så att några gubbar på 1980-talet som bestämde sig att räkna turneringarna före 1925 som SM-turneringar. Och att du är oerhört dåligt påläst bevisas när skriver "När t.ex. endast Stockholmslag och Göteborgslag fick spela". NEJ, det var inte bara lag som Stockholm och Göteborg som fick delta, utan lag från i princip hela landet. 1908 slog IFK Göteborg ut följande lag: IFK Eskilstuna, Malmö BoIS, IK Sleipner och IFK Uppsala. OJ, vad många lag från Stockholm och Göteborg, va!
Citera
2015-09-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
De tillräknas i de flesta statistiker, ja. Men att säga att de betyder lika mycket som nu är som att jämföra Europacupen/UEFA-cupen med dagens CL/EL, och det vill ni ju gärna inte. Det var ju det här med undanflykter. Allsvenskan startade 1925, IFK vann sina guld innan dess genom att vinna 4 matcher (5 matcher 1908), och Offside valde att inte räkna med dem i sin sammanställning.

Som sagt, jag bryr mig dock inte om att ni räknar med dem, och jag ser väldigt sällan MFFare som hugger på detta på samma sätt som ni hugger på seriesegrar, cup-guld eller Europacupfinal (inkl. bragdguldet).
SM-gulden 1908, 1910 och 1918 var, just det, SM-GULD! Seriesegrar i alla ära, men jag skulle nog påstå att det är mer logiskt att vi (precis som resten av den befolkningen) räknar SM-gulden före 1925 än att vi räknar seriesegrar på 1980-talet. Alla var medvetna om att det var slutspelet som gällde då och om ett lag väl hade säkrat sin plats bland topp 4 så vilade man gärna spelare för att spara dem till viktiga Europamatcher samt slutspelet.

Det är också lite intressant att intresset för seriesegrarna verkar ha vuxit med åren för MFF:arna. 1986 kom det hela 3 571 personer till Malmö Stadion när MFF säkrade seriesegern, men när det SM-guldet säkrades kom det helt plötsligt 16 818 till Stadion, så trots att SM-guld och serieseger ungefär är lika viktigt som kom det nästan 5 ggr så mycket folk när det stod SM-guld på spel, undra varför...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in