2015-09-07, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Du menar det där dåliga laget Hamburger SV som året efter vann hela Europacupen med i stort sett samma lag?

Jag tror fortfarande ni inte förstår statusen UEFA-cupen hade på den tiden. När Europacupen enbart var öppen för mästarlag blev UEFA-cupen en jätteintressant och prestigefylld turnering. Alla de stora lagen medverkade i den turneringen då de stora Europeiska ligorna ju trots allt har fler än ett lag som är bra. Det var ju just därför man bildade CL, för att få en kombination av Europacupen och UEFA-cupen, innan dess hade vi ingen ultimat Europeisk cup. Som CL är idag.

Och därför summerade jag fint:
"Inget snack om att skillnaden idag är större än var det var då MEN man kan aldrig snacka bort hur upplägget var och man har kommit länge i Europasammanhang om man tagit sig till Europacup final än om man vunnit en UEFA-cup final."

Det var fan va folk lägger ner tid att förklara hur bra UEFA cupen var på den tiden, yes we get it! Alla är nog på samma sida att skillnaden var mindre då än nu.

Jag försöker inte säga att där är någon prestige i UEFA cupen, jag försöker bara få fram det enkla faktum att den var lägre rankad och saknade helt de absolut bästa lagen från samtliga ligor från året innan.

Vi kan t ex sitta dag ut och dag in och försöka jämföra toppskiktet i Superettan mot botten i Allsvenskan. Men av samma anledning så kan någon som vinner Superettan aldrig slå sig på bröstet att man kommit längre än den som kommer tvåa i Allsvenskan.

Det är därför man har olika nivåer och UEFA-cupen är en titel och det var en stir turnering men den högst var och är Europacupen/CL.

Punkt.
Citera
2015-09-07, 14:06
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
vilket nottingham forest förvisso också gjorde.
Det hade ju varit relevant om det var ett svar på någon som påstod att Forest under den här tiden inte var ett storlag.
Citera
2015-09-07, 14:10
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Jupp och vi kan också fastslå att Malmö FF har kommit längre i Europa och kan åtminstonde säga att man var "Näst bäst i Europa". Ifk kan inte säga att man var bäst, eller näst bäst, eller tredje bäst, eller fjärde bäst..........osv.
Ingen har väl påstått att MFF inte kommit längst. Däremot har Blåvitt fler tunga (inte tyngre) meriter från europaspel än MFF:s enda bedrift (i stort sett).
Citera
2015-09-07, 15:02
Avslutad
Citat:
Ingen har väl påstått att MFF inte kommit längst. Däremot har Blåvitt fler tunga (inte tyngre) meriter från europaspel än MFF:s enda bedrift (i stort sett).

Och detta baserar du på vad?

Malmö FF har spelat in till EC/CL hela 15 gånger. Kommit som längst till Final EC annars kvalat in 2 ggr till CL på 2010-talet

ifk göteborg har spelat in till EC/CL 13 gånger. Kommit som längst till Semi i EC annars kvalat in 4 ggr till CL på 1990-talet varav gått vidare från gruppen 1 gång men åkt ut direkt.

Malmö FF har under sina försök i EC även kommit längre fler gånger än ifk överlag.

Sen kan man börja balansera hur mycket lättare var det att kvala in till CL på 1990-talet mot 2010-talet. Ska man nu hålla på med sånt så är det ganska givet svårare att kvala in idag än vad det var då.

Så flera tunga vet jag inte. Dock har de haft en del omtalade så som Barca i semin.
Citera
2015-09-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
vilket nottingham forest förvisso också gjorde.
Och då förlorade ni mot det Nottingham, medan vi vann mot Hamburg. Att ni malmöiter ens försöker hävda att ni är mer framgångsrika i Europa förstärker gör er inte direkt mer förtroendeingivande. Förutom er finalplats i Europacupen har ni INGENTING.
Citera
2015-09-07, 17:13
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Och detta baserar du på vad?

Malmö FF har spelat in till EC/CL hela 15 gånger. Kommit som längst till Final EC annars kvalat in 2 ggr till CL på 2010-talet

ifk göteborg har spelat in till EC/CL 13 gånger. Kommit som längst till Semi i EC annars kvalat in 4 ggr till CL på 1990-talet varav gått vidare från gruppen 1 gång men åkt ut direkt.

Malmö FF har under sina försök i EC även kommit längre fler gånger än ifk överlag.

Sen kan man börja balansera hur mycket lättare var det att kvala in till CL på 1990-talet mot 2010-talet. Ska man nu hålla på med sånt så är det ganska givet svårare att kvala in idag än vad det var då.

Så flera tunga vet jag inte. Dock har de haft en del omtalade så som Barca i semin.

Komma tvåa är dock ingen titel. Vinna två gånger är två titlar.
Citera
2015-09-07, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Jag vet detta. Och det är just vinnarna av ligan som är min poäng. Hur högt respekterade lag som än tog plats i UEFA-cupen så är det väl fortfarande så att de var förlorare? De vann inte sin lokala nationella liga, utan nåt annat lag var bättre än dem. De lyckades inte på lägre nivå vara nr 1 och komma över den tröskeln. Därför är det självklart att den turneringen är direkt underställd Europacupen i prestige. Det går liksom inte att snacka bort förlorarstämpeln, även om skillnaderna kanske är större med dagens system.
Och ändå drar du liknelsen om Sevillas kontra Juventus prestation förra säsongen? Fakta är att IFK Göteborg har haft en mer framgångsrik historia utanför rikets gränser. Om MFF hade vunnit finalen 1979 hade det varit värt att diskutera, men nu vann de inte...
Citera
2015-09-07, 18:05
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Och ändå drar du liknelsen om Sevillas kontra Juventus prestation förra säsongen? Fakta är att IFK Göteborg har haft en mer framgångsrik historia utanför rikets gränser. Om MFF hade vunnit finalen 1979 hade det varit värt att diskutera, men nu vann de inte...
Liknelsen är klockren. Sevilla vann inte sin liga, det gjorde däremot Juventus. Sevilla vann förlorarcupen, Juventus kom tvåa i vinnarcupen. Du svarade inte på mina argument ang. att de som deltog i UEFA-cupen ju inte ens passerade tröskel nr. 1 d.v.s den inhemska ligan?

IFK:s största prestation i Europa är semifinalerna i Europacupen, inte vinst i UEFA-cupen, eller håller du inte med?

Kan hålla med om att IFK presterade på hög nivå mer kontinuerligt, dock har de aldrig varit så bra som MFF har varit internationellt, och ja, det beror endast på finalen-79 som toppar alla IFK:s meriter.
Senast redigerad av Cadenza 2015-09-07 kl. 18:11.
Citera
2015-09-07, 18:46
Medlem
Casabas avatar
IFK ska alltid in och kriga om och försvara sina UEFA-cup guld, vad det nu ens har med denna tråden att göra. Samtidigt klagar de på vår hang-up på seriesegrar i cup-systemet, som inte betyder något då det var SM-guld man ville vinna. Hade ni sett till att, till att börja med, vara bäst i Sverige och hämta hem CL/Europacup-kvalplatsen så hade ni sluppit kriga så nu. Eller så kan ni ju visa upp bragdguldet ni fick för något av era UEFA-cupguld..

Mod kan nu gå in och rensa senaste sidorna då det är helt off-topic. Lås tråden och öppna igen när IFK hämtat hem någon titel som gör att de kan utmana oss om titeln mesta mästare.
Senast redigerad av Casaba 2015-09-07 kl. 19:05.
Citera
2015-09-07, 19:06
Medlem
ArneIIIs avatar
Rätt självklart att "mesta mästare" avser antalet SM-guld. Så har det alltid tolkats hos Blåvitt och så tolkas det inom andra sporter och av alla andra lag. Jag och alla andra i fotbolls-Sverige skiter i hur man uppfattar saker i begrepps-relativa Malmö.

Så några mesta mästare har Malmö FF aldrig varit hur mycket man försöker sno åt sig den titeln. Just nu råder det däremot dödläge vad gäller detta.
Citera
2015-09-07, 19:22
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Rätt självklart att "mesta mästare" avser antalet SM-guld. Så har det alltid tolkats hos Blåvitt
Haha, klart det har.

18 SM-guld
14 Cup-guld
21 seriesegrar
1a i maratontabellen

IFK har alltid sina undanflykter. Oavsett om det gäller era SM-guld på 1900 och 1910-talen, ert underläge i cupguld, seriesegrar, era UEFA-cupguld, eller att Offside utnämnde oss till största klubben (sedan dess har vi tagit 3 SM-guld och två CL-gruppspel). Väldigt sällan bryr sig MFFare om hur ni räknar, men att det skulle vara dödläge är bara pinsamt.
Senast redigerad av Casaba 2015-09-07 kl. 19:29.
Citera
2015-09-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Haha, klart det har.

18 SM-guld
14 Cup-guld
21 seriesegrar
1a i maratontabellen

IFK har alltid sina undanflykter. Oavsett om det gäller era SM-guld på 1900 och 1910-talen, ert underläge i cupguld, seriesegrar, era UEFA-cupguld, eller att Offside utnämnde oss till största klubben (sedan dess har vi tagit 3 SM-guld och två CL-gruppspel). Väldigt sällan bryr sig MFFare om hur ni räknar, men att det skulle vara dödläge är bara pinsamt.
Senast jag kollade räknades ett SM-guld 1908 exakt lika mycket som ett SM-guld 2015, men det kanske bara är jag...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in