Citat:
Du menar det där dåliga laget Hamburger SV som året efter vann hela Europacupen med i stort sett samma lag?
Jag tror fortfarande ni inte förstår statusen UEFA-cupen hade på den tiden. När Europacupen enbart var öppen för mästarlag blev UEFA-cupen en jätteintressant och prestigefylld turnering. Alla de stora lagen medverkade i den turneringen då de stora Europeiska ligorna ju trots allt har fler än ett lag som är bra. Det var ju just därför man bildade CL, för att få en kombination av Europacupen och UEFA-cupen, innan dess hade vi ingen ultimat Europeisk cup. Som CL är idag.
Jag tror fortfarande ni inte förstår statusen UEFA-cupen hade på den tiden. När Europacupen enbart var öppen för mästarlag blev UEFA-cupen en jätteintressant och prestigefylld turnering. Alla de stora lagen medverkade i den turneringen då de stora Europeiska ligorna ju trots allt har fler än ett lag som är bra. Det var ju just därför man bildade CL, för att få en kombination av Europacupen och UEFA-cupen, innan dess hade vi ingen ultimat Europeisk cup. Som CL är idag.
Och därför summerade jag fint:
"Inget snack om att skillnaden idag är större än var det var då MEN man kan aldrig snacka bort hur upplägget var och man har kommit länge i Europasammanhang om man tagit sig till Europacup final än om man vunnit en UEFA-cup final."
Det var fan va folk lägger ner tid att förklara hur bra UEFA cupen var på den tiden, yes we get it! Alla är nog på samma sida att skillnaden var mindre då än nu.
Jag försöker inte säga att där är någon prestige i UEFA cupen, jag försöker bara få fram det enkla faktum att den var lägre rankad och saknade helt de absolut bästa lagen från samtliga ligor från året innan.
Vi kan t ex sitta dag ut och dag in och försöka jämföra toppskiktet i Superettan mot botten i Allsvenskan. Men av samma anledning så kan någon som vinner Superettan aldrig slå sig på bröstet att man kommit längre än den som kommer tvåa i Allsvenskan.
Det är därför man har olika nivåer och UEFA-cupen är en titel och det var en stir turnering men den högst var och är Europacupen/CL.
Punkt.