2015-09-07, 17:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det var Polisen själv som berättade att de plockade in balterna pga en polispatrulls "Polisiöra intuition."
Inom citationstecken eftersom detta är ett Direkt Citat.
Just dessa ord använde polisen själv.

Poliserna i bilen såg dessa tre balter och greps av plötslig baltofobi och "polisiär intuition" fick dem att ta in dem för förhör.

Allt annat som hänt har inte med detta att göra.
Den Första orsaken till att balterna blev inplockade var En polispatrulls "polisiära intuition."
Endast det, och inget annat.

Och Hur kan du anklaga mig för tunnelseende när Du och majoriteten i tråden - helt utan bekräftade bevis - tjatar er blå på balternas skuld. Ni hittar på alla möjliga helt orimliga teorier för att göra dem ondare än de är.
Ni ignorerar Allt som ifrågasätter de officiella anklagelserna.
Ni accepterar precis vilka galna teorier som helst, ni kräver vare sig logik eller bevis för att acceptera alla möjliga galna teorier. Bara teorin anklagar balt så blir ni nöjda.
Ni saknar helt förmåga till kritiskt tänkande - och Då har ni, per definition, drabbats av tunnelseende.
Inte jag.
Den som ropar på rationalitet, objektivitet etc, den har Aldrig tunnelseende.
Det är endast den som anklagar utan bevis elelr logik som kan anklagas för tunnelseende.

Egentligen bär det mig emot att kommentera dina huvudlösa teorier och spekulationer. Men: Du verkar ha svårt att förstå att det är du som inte har något på fötterna - inte den stora grupp i tråden som väljer att tro att bevisningen som finns mot litauern faktiskt har substans och kommer att hålla även för fällande dom. Du tjatar och tjatar om detaljer men "glömmer bort" DNA-bevisningen. Din första uppgift är att hitta en rimlig förklaring till den - inte att komma med kvasipsykologiska spekulationer om vad "balten" kan ha gjort eller inte gjort.

Bara ett exempel: Du för ett resonemang om att "balten" inte kan ha tagit den södra vägen eftersom den var längre än den som gick via hans bostad. Det är givetvis ett nonsensargument. Avståndsskillnaden är rätt obetydlig och det är lätt att förklara vägvalet med t ex att han inte ville väcka uppmärksamhet från de grannar som bor längs den "vanliga" vägen. Eller så gensköt han henne verkligen som en del spekulerat när hon satt på mopeden söderut och körde sen tillbaka moppen i bakluckan på sin bil. Du säger ju själv att hon mördades där. Ingen av dessa teorier är på minsta vis orimlig.

Det är inget fel på vare sig mitt eller andras kritiska tänkande. Inga haschdimmor eller psykiska åkommor fördunklar det heller i mitt fall. Jag väljer bara att t.v. utgå från den mest sannolika hypotesen utifrån statistik och det lilla vi vet. Den säger att NB troligen är skyldig till brottet. Jag väntar dock tills jag läst FUP:en innan jag kommer med någon slutgiltig bedömning. Det borde du också göra om du själv har minsta kritiskt tänkande. Det är oskuldshypotesen som är den udda i det här läget - inte skuld-diton.
2015-09-07, 17:37
Medlem
Shrinks avatar
–" Jag tycker att vi har en god bevisning mot den misstänkte, säger Lars Johansson."

Låter lite oroande tycker jag. Hmmm. Inte bindande, inte utmärkta, inte klara, utan god bevisning.
Låter som indiciekedja med viss teknisk bevisning är vad de har. Njaaaa!!
2015-09-07, 17:46
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Kan bara tala om att AJ är reg.ägare på SUVen i dags datum enl. Trantportstyrelsen 2015-09-07
Inte såld som det har antyds här på tråden.

Bilen finns på Blomberg och är i bruk kan tilläggas.
2015-09-07, 17:59
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Egentligen bär det mig emot att kommentera dina huvudlösa teorier och spekulationer. Men: Du verkar ha svårt att förstå att det är du som inte har något på fötterna - inte den stora grupp i tråden som väljer att tro att bevisningen som finns mot litauern faktiskt har substans och kommer att hålla även för fällande dom. Du tjatar och tjatar om detaljer men "glömmer bort" DNA-bevisningen. Din första uppgift är att hitta en rimlig förklaring till den - inte att komma med kvasipsykologiska spekulationer om vad "balten" kan ha gjort eller inte gjort.

Bara ett exempel: Du för ett resonemang om att "balten" inte kan ha tagit den södra vägen eftersom den var längre än den som gick via hans bostad. Det är givetvis ett nonsensargument. Avståndsskillnaden är rätt obetydlig och det är lätt att förklara vägvalet med t ex att han inte ville väcka uppmärksamhet från de grannar som bor längs den "vanliga" vägen. Eller så gensköt han henne verkligen som en del spekulerat när hon satt på mopeden söderut och körde sen tillbaka moppen i bakluckan på sin bil. Du säger ju själv att hon mördades där. Ingen av dessa teorier är på minsta vis orimlig.

Det är inget fel på vare sig mitt eller andras kritiska tänkande. Inga haschdimmor eller psykiska åkommor fördunklar det heller i mitt fall. Jag väljer bara att t.v. utgå från den mest sannolika hypotesen utifrån statistik och det lilla vi vet. Den säger att NB troligen är skyldig till brottet. Jag väntar dock tills jag läst FUP:en innan jag kommer med någon slutgiltig bedömning. Det borde du också göra om du själv har minsta kritiskt tänkande. Det är oskuldshypotesen som är den udda i det här läget - inte skuld-diton.
VArför ljuger du?

Det är Enkelt att såga polisens "bevisning".
det är Enkelt eftersom de hade Åtalat honom OM de hade haft objektiva bevis som bundit honom till brottet.

Men som vi alla vet så har de inte det.
Balten hade För Länge Sedan varit häktad på Tillräcklig grund (för åtal) om de hade hittat minsta lilla Objektiva bevis som kunnat binda honom till brottet.

Men det har de inte gjort - vilket häktningsgraden har berättat för oss alla ända sedan dag ett.

Så enkelt var det med det alltså.

De har endast sammanträffanden och indicier - dvs tillräckligt för "sannolika skäl."
Men INTE tillräckligt för "Tillräckliga skäl."

Så Enkelt är det.
Så du kan ta dina "haschdimmor och hur långt det kan ta att promenera hit elelr dit" och stoppa där bak. Eftersom sådant inte har haft någon som helst betydelse för mitt resonemang alls.

Alla andra saker som är ologiska med den officiella sagan som jag har kommenterat visar bara Ytterligare hur felaktig gärningsman det är.

Och alla ologiska och ohållbara teorier som du/ni presenterar som inte hålelr för granskning komemr jag att krossa.
2015-09-07, 18:00
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Oavsett hur stor lokalförmåga någon än kan ha så blir inte vägarna mellan café och Martorp fler.
Mellan café och Martorp finns en direkt väg, som går precis förbi balternas hus och norr om Kinnekulleberget.
Den andra vägen, en omväg, går söderut från caféet (den väg Lisas mobil färdades) ner till skogsdungen var hennes mobilskal hittades - sen kan man köra snett uppåt till nordväst på vägen som går direkt till balternas hus (som sen västerut är samma väg som ovansteånde) och denna avtag uppåt är den väg där den andra delen till mobilskalet hittades.
En tredje väg är såklart en ännu värre omväg att köra ännu längre söderut för att hitta vägen till Skövde och följa den för att sen ta norrut igen och leta sig upp till Martorp från det hållet.

Men Martorp har endast en väg egentligen - och det är vägen mellan caféet och Martorp förbi Kinnekulleberget och balternas hus. Balterna bodde mittemellan alltså.
Och för att kunna komma in på Martorp måste man ha ärende dit. Den andra vägen är en väg utanför, och bara en infartsväg går in till Martorp.

Vad är det för fel på den korta omvägen via Västerplana, vars vägkanter avsöktes med hundar dagen efter LH hittades på Martorp?

Finns även den långa omvägen via negerbyn till baksidan av Hovsgärde/Martorp.

Citat:
Men Martorp har endast en väg egentligen - och det är vägen mellan caféet och Martorp förbi Kinnekulleberget och balternas hus.

Blomberg och Martorp ligger båda Kinnekulle.
2015-09-07, 18:09
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Vad är det för fel på den korta omvägen via Västerplana, vars vägkanter avsöktes med hundar dagen efter LH hittades på Martorp?
INGEN väg är kortare än den raka vägen mellan caféet och Martorp - som passerar balternas hus.
Den går rakt från vänster till höger - i ett rakt streck mer eller mindre.
Ingen väg kan vara kortare än den. Så jag förstår inte vad du menar för Omväg.

CAfe ------------Balt-huset --Kinekulleberget ---Martorp
12..................3
1.2................3
1..2............3
1...2.........3
1....2.......3
1......2....3
1....Skogsdunge
1.......Mobilskal
1

Ungefär så ser vägarna ut. Om detta låter sig översättas till inlägget såkalrt
Lisa körde möjligen längst med väg "2" och det var där, vid skogsdungen mobilskal 1 hittades. längst med väg "3" hittades mobilskal 2.
Senast redigerad av Le Grand Maître 2015-09-07 kl. 18:14.
2015-09-07, 18:17
Medlem
Har kontrollerat. Det finns inget angående moped har blivit ilastad i en bil. I alla dessa sidor om LH.
Det vill säga att någon har en teori om det.
2015-09-07, 18:20
Medlem
Men, så är det inte osannolikt att det har hänt något söder om ladan, där man fann mobil och eventuella klädesplagg.
2015-09-07, 18:23
Medlem
katws avatar
Nu är det exakt tre månader sedan Lisa skickade sitt sista SMS.

http://imgbox.com/KLfgBA9J
http://imgbox.com/y8g1lHzg
2015-09-07, 18:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
VArför ljuger du?

Det är Enkelt att såga polisens "bevisning".
det är Enkelt eftersom de hade Åtalat honom OM de hade haft objektiva bevis som bundit honom till brottet.

Men som vi alla vet så har de inte det.
Balten hade För Länge Sedan varit häktad på Tillräcklig grund (för åtal) om de hade hittat minsta lilla Objektiva bevis som kunnat binda honom till brottet.

Men det har de inte gjort - vilket häktningsgraden har berättat för oss alla ända sedan dag ett.

Så enkelt var det med det alltså.

De har endast sammanträffanden och indicier - dvs tillräckligt för "sannolika skäl."
Men INTE tillräckligt för "Tillräckliga skäl."

Så Enkelt är det.
Så du kan ta dina "haschdimmor och hur långt det kan ta att promenera hit elelr dit" och stoppa där bak. Eftersom sådant inte har haft någon som helst betydelse för mitt resonemang alls.

Alla andra saker som är ologiska med den officiella sagan som jag har kommenterat visar bara Ytterligare hur felaktig gärningsman det är.

Och alla ologiska och ohållbara teorier som du/ni presenterar som inte hålelr för granskning komemr jag att krossa.

Kan du för möjliggörande av ev. fortsatt diskussion upplysa mig och andra exakt vilken form av kognitiva problem du lider av? Att du lider av någon är helt uppenbart, så om du kan vara ärlig och berätta så kan det bli lite lättare att försöka anpassa inläggen efter det.

Det var bara några dagar sen som jurister i tråden försökte förklara för dig att det:

- inte finns någon "högre" häktningsgrund än den nuvarande som "balten" är häktad på

- att "tillräckliga skäl för åtal" är den misstankegrad som per definition uppnås vid åtalet. Varken före eller efter, utan exakt när man åtalar. Även om en person tas med mordvapnet i hand och erkänner mord så blir inte misstankegraden han häktas på högre i alla fall innan åtalet kommer.

I tråden har gång på gång på gång vidare förklarats att:

- det är inte på minsta vis anmärkningsvärt eller konstigt att det tar tid att komma till åtal i en stor mordutredning. Tvärtom vore det fortfarande snabbt om det verkligen blir åtal den 23 september.

- att det inte blivit ett åtal ännu är alltså inte på något vis ett bevis för att bevisen mot "balten" skulle vara svaga. Det dröjde längre än så här i fallet med soldaten som mördade sin sambo och barn som du själv nämnt. Trots att han erkände.

Exakt vad i detta är det som är så svårt att förstå? Läs det jag skrivit. Läs det sen igen. Återkom om du har några frågor. En ursäkt tas tacksamt emot.
2015-09-07, 18:29
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Nu är det exakt tre månader sedan Lisa skickade sitt sista SMS.

http://imgbox.com/KLfgBA9J
Ifrån det taket skulle alltså balter ha stått och stirrat ... in genom dessa minimala fönster till caféet.
Inifrån dessa små fönster skulle alltså en caféförståndarinna med ung personal ha känt sig "iakttagna" ...

En bra bild alltså, den ger proportion. Något som verkligen behövs i tråden.
2015-09-07, 18:34
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kan du för möjliggörande av ev. fortsatt diskussion upplysa mig och andra exakt vilken form av kognitiva problem du lider av? Att du lider av någon är helt uppenbart, så om du kan vara ärlig och berätta så kan det bli lite lättare att försöka anpassa inläggen efter det.

Det var bara några dagar sen som jurister i tråden försökte förklara för dig att det:

- inte finns någon "högre" häktningsgrund än den nuvarande som "balten" är häktad på

- att "tillräckliga skäl för åtal" är den misstankegrad som per definition uppnås vid åtalet. Varken före eller efter, utan exakt när man åtalar. Även om en person tas med mordvapnet i hand och erkänner mord så blir inte misstankegraden han häktas på högre i alla fall innan åtalet kommer.

I tråden har gång på gång på gång vidare förklarats att:

- det är inte på minsta vis anmärkningsvärt eller konstigt att det tar tid att komma till åtal i en stor mordutredning. Tvärtom vore det fortfarande snabbt om det verkligen blir åtal den 23 september.

- att det inte blivit ett åtal ännu är alltså inte på något vis ett bevis för att bevisen mot "balten" skulle vara svaga. Det dröjde längre än så här i fallet med soldaten som mördade sin sambo och barn som du själv nämnt. Trots att han erkände.

Exakt vad i detta är det som är så svårt att förstå? Läs det jag skrivit. Läs det sen igen. Återkom om du har några frågor. En ursäkt tas tacksamt emot.
Det ÄR exakt Det jag menar - om det hade funnits objektiva bevis så Hade de Åtalat honom. Då hade de haft tillräckligt för Tillräckliga skäl.

Men de har inte åtalat honom - alltså har de inte objektiva bevis.
Är det så svårt att förstå?

De har inte tillräckligt. De säger att de hoppas att de ska kunna åtala honom i slutet av september.

Hade de haft objektiva, bindande bevis, så hade de åtalat honom för länge sedan.

Som jag hela tiden sagt så bevisar frånvaron av åtal att det inte finns några objektiva bindande bevis.

Visst är det jobbigt att bli motsagd va?
Visst är det jobbigt när någon petar på det du trodde var sant? Visst är det jobbigt när de där hemska tviveln dyker upp.
Men då är det upp till dig om du vill acceptera sanningen, eller om du ska fortsätta stoppa huvudet i sanden.

Eller hade Du hoppats att du skulle slippa bli motsagd?
Att detta skulle bli en tråd där åklagare och polis skulle få slunga vilka anklagelser som helst kring sig Utan att ens behöva redogöra för det?

Visst är det enkelt när ingen kritiserar - då blir det som i Nazi-Tyskland, som i Sovjetunionen.
Staten kan aldrig ha fel.
Det är Det du alltså säger.
Senast redigerad av Le Grand Maître 2015-09-07 kl. 18:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in