2015-09-07, 12:20
Medlem
Gott så, att de välmående kommuner som smitit undan från bördan - och framförallt dess invånare som röstat för öppna hjärtan, även de nu får sin rättmätiga del av mångkultur. Tyvärr kommer detta inte ha någon effekt på den mest mångkulturivrande dock utlänningsfria enklaven - Södermalm, Stockholm. De ekonomiska murarna runt ön är alltför höga. Det finns inga bostäder att husera flyktingar på Södermalm.

Hur ser vi till att Stockholms innerstad blir mångkulturellt? Kan vi få till en opinion för att exempelvis expropriera en eller ett par bostäder per bostadsrättsförening? Dags att kräva att de som ivrar mest för mångkulturen verkligen tar sitt ansvar och visar solidaritet i praktiken.
Citera
2015-09-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottotheman
Oavsett vilket är det just nu 80% som är villiga att rösta för den generösa linjen.

Vad ska ni göra åt det? Ni andra 20% hade behövt valarbeta häcken av er.
Ett tips åt dig är att skicka flytvästar till barnen i Turkiet och nordafrika som kommer nu i nya vågor med sina galna föräldrar efter era "kloka" utspel, vi vill ju inte ha fler döda barn i medelhavet eller hur?
Citera
2015-09-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
.
.

Jag tror att nazisterna som försvann med svp kommer tillbaka våldsbenägna och 10 ggr större. .
.

Dessvärre pekar mkt på det.
Som en produkt av DÖ-partiets och medias styrning av detsamma.
Frågan är inte om utan när om invandringspolitiken fortsätter i samma spår.
Inte helt osannolikt att ett sådant parti hinner bildas innan valet 2018.
Citera
2015-09-07, 12:27
Medlem
Dawkinseans avatar
Lunchdags - hög tid att mata trollet:

Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Sverige är ett av världen 15-20 rikaste länder. Jämfört med en stor del av världen vill jag hålla fast vid att vi har ett enormt överflöd.

Hur litet skall överflödet vara för att det inte skall vara för stort för att vi skall skänka bort det? Skall vi vara hälften så rika innan du är nöjd? Skall vi ner på det globala genomsnittet? Skall vi klä oss i säck och aska, så att vi kan känna att "nu har vi gjort allt vi kan!".

Citat:
Att ställa problem med studentboende mot en flyktingkatastrof är nästan brottsligt naivt.

Det som är brottsligt är att våra politiker gör just detta. Jag ser inga problem med att finansiera en omfattande flyktingmottagning, även i Sverige, men det finns ingen som helst anledning att sagda mottagning direkt skall påverka det svenska civilsamhället.

Bygg 100,000 baracker. Låt de riktiga flyktingarna rida ut stormen; med mat i magen, skola och sjukvård. Då får även studenterna den plats de behöver för att i framtiden försöka bibehålla ett överflöd som vi delvis kan använda för att hjälpa folk i (verklig) nöd.

Du svarar ju aldrig på sakargument, men försök gärna att förklara vad du menar är naivt.

Citat:
Vi[^10]...

Vi står eniga kring tanken om ett öppet, humanistiskt och mottagande svenskt samhälle.

Vilka är ni ?

Jag är jag och du är du.
Vem är dum?
Citera
2015-09-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ett tips åt dig är att skicka flytvästar till barnen i Turkiet och nordafrika som kommer nu i nya vågor med sina galna föräldrar efter era "kloka" utspel, vi vill ju inte ha fler döda barn i medelhavet eller hur?

Nej vi vill ha humanitära visa så att flyktingarna kan ta sig till nordeuropa legalt utan att utsättas för ekonomiska och sociala hot.
Citera
2015-09-07, 12:32
Medlem
motarbetars avatar
Alla som är i mot invandringen i detta slag måste enas och kräva att Stockholms innerstad ska ta imot tusentals migranter. Låt de bo i byggbaracker eller vad som helst. Bara vi lyckas fylla Södermalm så kommer det snabbt bli total stopp.
Citera
2015-09-07, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Snarare tvärtom. SD har aldrig behövt valarbeta egentligen och man kan sätta en soptunna som partiledare och partiet ökar ändå. Det är NI som är SD:s valarbetare.

Jag pratar inte om själva partiet. Jag pratar om er alla som vill minska invandringen. Ni måste ju ut och valarbeta. Ni måste ut och övertyga era närmaste och valarbeta hårt för att ens ha en chans på att bli största blocket 2018. Ni kan inte bara skriva på Flashback. Ni måste börja valarbeta på samma sätt som tex M gjorde vid valet 2010 när de fick 30 %. Där var det dörrknackning, utdelning av information till hemmen, att prata med vänner och berömma Reinfeldt, ta plats på universiteten och högskolor, arbetsplatser och argumentera för sin sak.

Ni måste gå hela vägen, alla läser inte Flashback.

Mot er har ni Alliansen och De Rödgröna, båda blocken lika övertygade om att det är den generösa linjen som gäller.
Citera
2015-09-07, 12:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Varför delar inte svenska folket din uppfattning ?
Du tror inte att det är så enkelt att du missuppfattat allting ?
Vi har i manifestationer och i trovärdig media sett en stor uppslutning för ett öppet och mottagande Sverige.
Känns det svårt att se svenskarna i stor majoritet sluta upp kring humanism och ett öppnare Europa ?
Alla seriösa riksdagspartier är eniga om vilken väg vi kommer att gå, och det är inte den väg rasister och främlingsfientligas fåtal önskar.
Det stavas kort och gott "hype" (hajp).

Om inte jag är helt felinformerad så finns det de som inte löser ut sina fadderbarn de ringt och beställt vid nån TV-gala.

Det här kommer att blåsa över om nån vecka och folk kommer att återgå till vardagen. Man varken orkar eller vill bry sig.
Citera
2015-09-07, 12:44
Medlem
Citat:
Du står ganska ensam med dina tankar.

Vad vi sett de sista dagarna är en stor enighet för en öppen och mottagande politik.

Vi har sett manifestationer tvärs över alla partigränser för en human och solidarisk migrationspolitik.

Vi har sett rekord i insamlade pengar, vi har sett en enighet i trovärdig media för en politik med humanism som ledstjärna.

Vi har sett uttalande över partigränserna om att öka antalet kvotflyktingar.

Vi har sett uttalande från ledande journalister, idrottsmän,artister, skådespelare för att ta emot med öppna armar.

Vi har sett enkäter där mer en 10 % vill öppna sitt hem för att hjälpa.

Vi ser ett Europa där fler och fler länder vill bidra för att avlasta krigszonerna och dess närområde.

Vi ser diskussioner om humanitära visa för att ta flyktingar till EU på legal väg med minimal risk.

Mot allt detta står en svag opinion som hamnar längre och längre från vad Sverige och svenskarna vill och behöver.

Vi vill ha ett öppet mottagande samhälle med en human flyktingpolitik och det känns som opinionen mot detta blir svagare och svagare. På flashback sprider mörkermän sin dynga, men i det offentliga rummet är de svaga och marginaliserade.

Det betyder inte att svenskarna vill göra det till en del av sina liv, att värna om andra människor d.v.s.
Citera
2015-09-07, 12:45
Bannlyst
MV skrev ju upp siffrorna i maj och begärde 157 miljarder fram till hösten -19, då på ett veckointag på drygt 1500 asylsökande. Nu är siffran på väg upp mot det tredubbla.

Skattehöjningarna och neddragningen i
Offentlig service kommer vara episka kring tidpunkten för nästa val. Vi pratar om utgiftsökningar på minst 500 miljarder i dagens penningvärde .
Citera
2015-09-07, 12:46
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Det hjälper inte om så 49% av befolkningen opponerar, när 51% fortfarande besitter alla ämbeten och maktpositioner. Uppenbarligen är procentandelarna betydligt mer snedfördelade än så - idag är varenda nyhetsredaktion, myndighet och lokal- till rikspolitiker överens inom invandringsfrågan.

Det finns två fenomen som verkar emot detta: ökat väljarstöd till SD, och minskade intäkter till etablerad media.
Egentligen är det inte SD:s mandat som är betydelsefullt, utan att ju fler röster som slinker ned i deras urna - desto färre blir över för de andra partierna att slåss om. Övriga partier vet att även om deras makt kan öka gentemot andra partier, minskar nettomakten ändå eftersom det sker ett "väljarsvinn". Småpartierna kan förmodligen av ren vana acceptera detta, men S och M är inte intresserade av att spela i knatteligan och kämpar därför med näbbar och klor mot att SD betraktas som ett alternativ.

Hursomhelst vill jag inte raljera, men tror jag måste då jag länge har varit fast övertygad om att Sverige sedan länge gått mer och mer mot ett amerikanskt samhälle - och att detta är det som egentligen sker nu.

Splittringen i invandringsfrågan är i mina ögon ett symptom på detta: istället för att som traditionellt försöka uppnå gemensamma lösningar (ärligt talat köper jag inte argumentet att det skulle vara moraliskt omöjligt för något parti att tumma på invandringskvoterna) delas parlamentet upp i två läger, med två väldigt olika syner på hur samhället borde se ut. Oberoende, utomstående opinioner göres icke besvär. Precis som i USA.

Angående media så är deras ekonomiska medel för stora för att utmanas av små privata bloggar eller nätforum. Det rör sig om internationellt ägda miljardbolag med innehav och intressen i betydligt fler branscher än bara media. En skribent på valfri nätblogg kan förstås säga det han tycker och det är uppfriskande, men för varje steg uppåt på karriärstegen ökar mängden trådar som styr dig exponentiellt.

Börjar man tänka sig medias arbetsplats som hela offentligheten blir det hela mycket mer påtagligt. För precis som att en anställd på Elgiganten ljuger och spelar skådespel för att få sälja kylskåp, så kan ni vara säkra på att varje journalist, skådespelare, musiker, osv, säger precis det de behöver för att gynna sig själva när de uttalar sig offentligt - de är ju på jobbet, precis som vitvaruförsäljaren!
Skillnaden är att varje förnuftig människa vet att så fungerar detaljhandeln, och det är en del av "spelet" när man stiger in i en butik. Men ytterst få förstår att i stort sett allt det man ser på tv eller läser i tidningen egentligen allt är på precis samma krasst kommersiella nivå som ett säljprat på Elgiganten.

Och så länge det inte finns ekonomisk gagn i att belöna människor som tar politisk ställning kommer det inte heller ske bland de stora medieinstitutionerna. Det jag upplever en stor del på FB ha missförstått grovt, är att när Aftonbladet gör en kampanj som t.ex. "HJÄLP FLYKTINGARNA" är det ett politiskt budskap. Detta stämmer inte. Aftonbladet söker sälja fler lösnummer, och samtidigt utmåla sig som en oumbärlig del av samhället ("kolla hur mycket pengar vi samlat in"). Att uppmana folk att hjälpa andra är ett totalt harmlöst, oladdat utspel.
Politik vore att istället ifrågasätta varför människor behöver fly från Afrika till Sverige. Men då är man än en gång farligt nära att bita den hand som föder en, så istället gör man sentimentala pekoral som träffar folk i maggropen - men helt utan informativ substans eller konsekvensanalys. Precis som i USA.
Citera
2015-09-07, 12:47
Medlem
gurkmajjas avatar
Kollapsen kommer. Frågan är hur samhället kommer att hantera det. Jag tror inte att svensken ställer sig med mössan i hand numer. Men vi får se om raserandet av välfärden var en smart strategi av Reinfeldt & co eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in