2015-09-07, 09:44
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var mordet planerat och anstiftan förutbestämd 7-8 maj då byggnadsställningen stals?

Om NB stal byggnadsställningen, var förvarade han den, och hur skulle han få med sig den till Litauen? Den ryms nog inte i en resväska.

Inte första byggnadsställning som stulits i området, Epatraktor med släp kanske
2015-09-07, 09:44
Bannlyst
Citat:
Jag har tänkt till, och det är självklart. NB stal en lastbil och med den stal han och lastade på byggnadsställningen. Sedan gömde han lastbilen under några granruskor på tomten, för att kunna använda den för hemtransport. Jag är säker på att vi kommer att få läsa i FUP att lastbilen stod på tomten och att polisen har hittat material till halva huset han tänkte köpa på lastbilsflaket.

Så du kom inte längre - men låt oss hjälpa farbror?

Det finns bilder i tråden på hur en litauisk tung lastbil är och hälsar på hos bröderna utanför deras lägenhet i Blomberg. Du har inte visat dig jätteskarp. Idag. Heller.

För siddu om jag skriver att polisen borde leta i Litauen efter ställningar så är det bara en idiot som tolkar det som att NB har gömt det under granruskor eller i resväskor.
2015-09-07, 09:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSamsas
Så du kom inte längre - men låt oss hjälpa farbror?

Det finns bilder i tråden på hur en litauisk tung lastbil är och hälsar på hos bröderna utanför deras lägenhet i Blomberg. Du har inte visat dig jätteskarp. Idag. Heller.

För siddu om jag skriver att polisen borde leta i Litauen efter ställningar så är det bara en idiot som tolkar det som att NB har gömt det under granruskor eller i resväskor.
Jag gillar inte att bli kallad farbror, och bara du och andra småbarn får kalla mig tant.

Visa en sådan bild. Skulle NB ha lastat av en byggnadsställning precis utanför grannen som den är stulen ifrån? Var skulle NB ha gömt byggnadsställningen fram till hemresan om inte i en resväska? I en byrålåda?
2015-09-07, 10:00
Bannlyst
Citat:
Jag gillar inte att bli kallad farbror, och bara du och andra småbarn får kalla mig tant.

Visa en sådan bild. Skulle NB ha lastat av en byggnadsställning precis utanför grannen som den är stulen ifrån? Var skulle NB ha gömt byggnadsställningen fram till hemresan om inte i en resväska? I en byrålåda?

Du får börja läsa dagstidningar. Hur svårt är det för 35-åringen att få stöldgodset upplockat av en lastbil som ska till Baltikum?
2015-09-07, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Du får börja läsa dagstidningar. Hur svårt är det för 35-åringen att få stöldgodset upplockat av en lastbil som ska till Baltikum?

Inte så värst. Hittar LT-registrerade lastbilar till Blombergs Säteri så hittar de nog till kaféet.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=152483&size=full

Men det är tydligen svårt för Xenia att förstå senil som han verkar
2015-09-07, 10:12
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Men.... om man försöker se logiskt på det hela. Mopeden stod på samma sida som kaféet. Hon behövde inte korsa vägen för att komma till mopeden. Hon behövde inte ens vara i närheten av vägen. Finns inga som helst tecken på någon olycka vid kaféet.

Då måste i så fall en olycka ha skett mitt på gatan utan spår av inbromsning, plastbitar eller trasigt glas på vägen eller att någon girat åt sidan. Det har inget vittne sett någon som helst antydan till.

FRAMFÖRALLT, vad skulle LH göra ute på gatan?

Nej olycksscenariot är inte rimligt.
Ja, det är det jag menar. Det finns inga redovisade anledningar till varför ett olycksscenario ska ses som troligt.
Det finns varken direkta eller indirekta bevis eller indicier.

Och dessutom hade sannolikt polisen hanterat ärendet annorlunda om det hade varit ett möjligt olycksfall.
2015-09-07, 10:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSamsas
Inte så värst. Hittar LT-registrerade lastbilar till Blombergs Säteri så hittar de nog till kaféet.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=152483&size=full

Men det är tydligen svårt för Xenia att förstå senil som han verkar
Jag har hört om stulna lyxbilar som stjäls och smugglas till öst. Men vem skulle göra så med en byggnadsställning? Vinsten måste delas med medhjälparen, och betala bil och bränsle. Och hur skulle en lastbil framför säteriet kunna vara kopplad till stölden av en byggnadsställning? Har ställningen lastats av framför bostaden, för att senare lastas på för hemresan, med de risker det innebär för upptäckt? I vilken byrålåda låg ställningen under tiden? Finns det inte byggnadsställningar att stjäla i Litauen?

Nädu, återgå till att diskutera lårhöga stövlar, det är nog mer ditt ämne.
2015-09-07, 10:19
Bannlyst
Citat:
Jag har hört om stulna lyxbilar som stjäls och smugglas till öst. Men vem skulle göra så med en byggnadsställning? Vinsten måste delas med medhjälparen, och betala bil och bränsle. Och hur skulle en lastbil framför säteriet kunna vara kopplad till stölden av en byggnadsställning? Har ställningen lastats av framför bostaden, för att senare lastas på för hemresan, med de risker det innebär för upptäckt? I vilken byrålåda låg ställningen under tiden? Finns det inte byggnadsställningar att stjäla i Litauen?

Läs på lite om vad som stjäls i Sverige för att fraktas österut. Verktyg, diesel etc är mer än vanligt. Du har väl förstått att på något vis har byggnadsställningen transporterats bort från ladan? Varför kan den inte vara i Litauen?
2015-09-07, 10:37
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Ingen exakt källa men det är ett uttalande av polisen i någon artikel. Går säkert att rota fram småningom. Vet att ni diskuterat detta ang nycklar för denna bod eller skjul. Polisen kommenterade detta i samband med gripandet tror jag och att det inte fanns i dåläget så många personer att misstänka som hade tillgång till platsen där LH hittades.
Tidningarna från Litauen skrev att nyckeln alltid var utanför dörren så att alla arbetare skulle kunna öppna när de behövde, istället för att behöva gå och leta reda på en ansvarig varje gång.
Men det stod inget om hur synlig nyckeln var. Den kan tex ha hängt utanför synligt på en spik eller ha varit väl gömd.
2015-09-07, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Tidningarna från Litauen skrev att nyckeln alltid var utanför dörren så att alla arbetare skulle kunna öppna när de behövde, istället för att behöva gå och leta reda på en ansvarig varje gång.
Men det stod inget om hur synlig nyckeln var. Den kan tex ha hängt utanför synligt på en spik eller ha varit väl gömd.

Ursäkta, men varför ens låsa om nyckeln hänger fullt synligt? Låter lite väl onödigt.
2015-09-07, 10:48
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:

Nädu, återgå till att diskutera lårhöga stövlar, det är nog mer ditt ämne.
Det är väldigt komplicerat att rättvist dela en byggnadsställning mellan sig. Särskilt för primitiva och tjuvaktiga balter utan ordentlig skolgång. De tar ju allt som inte är fastspikat - ungefär som i denna dokumentärfilmen:
https://www.youtube.com/watch?v=mQgdZTgpczM

Men det är kanske stor efterfrågan på enskilda byggnadsställningsben och -låsanordningar i Litauen. Det hade nog gått att posta. Kanske balt-kvinnan slagit in ställningsbenen var för sig där hemma i köket och sen postat med frimärken, därför hon inte arbetade som de andra balterna i familjen?
2015-09-07, 10:53
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Ursäkta, men varför ens låsa om nyckeln hänger fullt synligt? Låter lite väl onödigt.

Visst! Är väl mest logiskt att nyckeln till boden var gömd och de som använde boden visste var nyckeln kunde hittas. Vet inte vad slags maskiner och verktyg som finns i boden men självklart vill man inte få prylarna stulna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in