Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Vilka är somliga postare? Vilka är vissa i tråden?
Så du anser inte blodet i Kristoffer Johanssons bagagelucka är ett enskilt bevis kan binda den åtalade direkt vid gärningen utom varje rimligt tvivel?
Bevisen som har lagts fram vid häktningsförhandlingar har gällt misstanke. Jag ifrågasätter inte att bevisen som presenterats räcker för misstanke. Vad har du för belägg för att de långa häktningstiderna har med bevisstyrkan att göra? Kan det inte ha att göra med NFC:s långa svarstider att göra? Det är dödfött att förvänta sig resultat från NFC på två veckor.
Jag svarar eftersom min syn på saken kan ha ett visst generellt intresse med bäring även på detta fall.
Sedd out-of-context bevisar blodfynden i Kristoffers bil utom varje rimligt tvivel att han befattat sig med den döda kroppen efter mordoffret på ett skändligt vis. Utan någon som helst annan bevisning än att inget tyder på att någon annan skulle ha "lånat" hans bil så räcker det således ensamt till att döma honom för brott mot griftefriden. Däremot inte mord.
Att han binds till själva mordet är en funktion av den sammanlagda bevisningen, vilket jag tycker är förklarat på ett utmärkt pedagogiskt vis i domen från hovrätten. Blodfyndet är utan tvekan det starkaste enskilda beviset, men det är summan av ett antal omständigheter som vi inte behöver gå in närmare på här som gör att man kan utesluta att det skulle ha kunnat gå till på något annat vis.
Här kommer vi återigen in på Bergakungen och hans omvända förklaringsbörda. När åklagaren visat att det inte fanns något sätt att "skriva ut Kristoffer ur berättelsen" och att inga andra personer dykt upp som på något vis skulle ha kunnat vara inblandade tillsammans med honom så är det i så fall upp till honom att till rätten introducera nya fakta som skulle ställa saker i ett annat ljus. Med andra ord: Domstolen behöver inte postulera ett hypotetiskt scenario med en eller två okända ondingar som först mördar Vatchareeya och sen tvingar Kristoffer att röja upp efter dem. Om Kristoffer däremot påstått att det var så det gick till och givit polisen ett eller två namn så hade man varit tvungen att utreda saken.
Jag ser inte poängen här att namnge "somliga postare". De flesta som följer med aktivt i tråden kan nog tänka sig några av namnen. Poängen är att vissa inte förstår att hypotetiska scenarion inte utgör rimligt tvivel. Vi hade stora problem med det i Vatchareeyatråden och det ser ut som att vi kan få det här också. Man får naturligtvis tycka personligen att teoretiska spekulationer borde utgöra grund för rimligt tvivel (och därmed lägga en bra grund för att frikänna nästan varenda brottsling som inte erkänner). Men det blir en förvirrad diskussion om människor sitter och påstår att åtal och även fällande dom är felaktiga på rent juridiska grunder.
Det är ju också tänkbart att om fler av dessa personer förstod vad "rimligt tvivel" är PÅ RIKTIGT så skulle de stämma ner tonläget lite.
Hur häktningstiderna ska tolkas har diskuterats tidigare i tråden. Jag är ingen jurist, men jag har svårt att se att domstolen i ett läge där häktningsgrunderna framstått som svaga/tveksamma skulle medge förlängd häktningstid gång på gång. Jurister är ett släkte som brukar utmärkas mer av försiktighet än av vidlyftighet och i ett mer "skakigt" läge ligger det nog därför närmare till hands att följa grundreglerna i Rättegångsbalken och göra en avstämning var 14:e dag där åklagaren tydligt måste redogöra för framstegen och när avgörande labbsvar egentligen ska komma in.