2015-09-06, 12:24
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Kassettt låter kopierat vare sig det var förinspelade band eller hemmakopierade.
Som sagt - det var aldrig särskilt bra, vare sig ljud- eller hanteringsmässigt, men man hade ju inget annat.
Frånåkt teknik med lite nostalgivärde, det är allt.

Hmm... håller faktiskt inte med dig.
Om man har bra utrustning, som är kalibrerad och omskött så är det verkligen inget problem med kassettband. Brus största faktorn som utgör ett "problem", men det finns ju reducerings-tekniker som fungerar väldigt bra om man som sagt har en kalibrerad spelare.
Om källan är dålig, t.ex. om man spelar in något från en FM-sändning så kommer ju ljudet inte bli väldigt bra, men om man spelar av från en CD blir ljudet väldigt identiskt.

Att säga att det aldrig var bra hanteringsmässigt förstår jag inte heller. Kassettbanden var väl ett enormt lyft från vinyl och rullband? ... Sätt i bandet, tryck på play, enklare än så kan det inte bli, eller?
Klart att banden är ju begränsade, tillslut tar det slut, sen behöver man ett nytt band. Men dom rymmer ju ändå mer jämfört med t.ex. en CD (max 80 min), Minidisc (max 80 min 292kbps), LP-skiva (~50 min?), etc

"Frånåkt teknik", där kan jag åtminstone hålla med dig

Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Här har du en retro-hifibutik på nätet som säljer kassettdäck!

http://www.rehifi.se/kassettdack

Oj, Dom var billiga!
Köp, renovera, dubbla priset och Ebay
Citera
2015-09-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe

Oj, Dom var billiga!
Köp, renovera, dubbla priset och Ebay

billiga? Deras kassettdäck är svindyra! Man hittar gamla kassettdäck överallt på loppisar för under 100-lappen, inte bara dåliga, men även bra.
Citera
2015-09-06, 13:43
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobotKeso
billiga? Deras kassettdäck är svindyra! Man hittar gamla kassettdäck överallt på loppisar för under 100-lappen, inte bara dåliga, men även bra.

dessa är väl bra däck samt kanske bra skick
Citera
2015-09-06, 15:44
Medlem
Ska du satsa på en kassettbandspelare så köp en Nakamichi. 1700 kr. på rehifi är inte dyrt. DU får det nyservat och tre månaders garanti. Är du sugen så köp!
Citera
2015-09-06, 15:58
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Hmm... håller faktiskt inte med dig.
Om man har bra utrustning, som är kalibrerad och omskött så är det verkligen inget problem med kassettband. Brus största faktorn som utgör ett "problem", men det finns ju reducerings-tekniker som fungerar väldigt bra om man som sagt har en kalibrerad spelare.
Om källan är dålig, t.ex. om man spelar in något från en FM-sändning så kommer ju ljudet inte bli väldigt bra, men om man spelar av från en CD blir ljudet väldigt identiskt.

Att säga att det aldrig var bra hanteringsmässigt förstår jag inte heller. Kassettbanden var väl ett enormt lyft från vinyl och rullband? ... Sätt i bandet, tryck på play, enklare än så kan det inte bli, eller?
Klart att banden är ju begränsade, tillslut tar det slut, sen behöver man ett nytt band. Men dom rymmer ju ändå mer jämfört med t.ex. en CD (max 80 min), Minidisc (max 80 min 292kbps), LP-skiva (~50 min?), etc

"Frånåkt teknik", där kan jag åtminstone hålla med dig

Jag resonerar bara utifrån ljudkvalitet, rullband och vinyl låter såpass mycket bättre att där
kan jag ta det extra besväret.
Senast redigerad av Ganymede 2015-09-06 kl. 16:01.
Citera
2015-09-06, 17:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Jag resonerar bara utifrån ljudkvalitet, rullband och vinyl låter såpass mycket bättre att där
kan jag ta det extra besväret.

Man får kanske skilja lite på kassettband/kassettdäck och rullband/rullbandspelare. Fördelen rent praktiskt med kassettband jämfört med rullband var ju att kassettbanden var lätta att hantera. En 5-åring kunde på 10 sekunder lära sig att hantera ett kassettband.

Ljudkvalitémässigt kunde ju inte kassettbanden/kassettdäcken riktigt matcha en fin rullbandspelare där man kunde köra på högre bandhastighet vilket förbättrade både dynamik och frekvensområde.

När det gäller vilda efterfester på nattkröken så tror jag att kassettbanden förhindrade att många vinylskivor repades till oigenkännlighet.
Citera
2015-09-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
dessa är väl bra däck samt kanske bra skick

Dom är säkert bra. Men det är fortfarande extremt mycket billigare att köpa på loppis, det är ännu inte så poppis med kassettdäck så dom blir dyra. Byta rem själv är inte så svårt, avmagnetisera huvudena är super simpelt.

Sedan kan det behövas lite finsjustering ibland.
Citera
2015-09-06, 22:56
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Man får kanske skilja lite på kassettband/kassettdäck och rullband/rullbandspelare. Fördelen rent praktiskt med kassettband jämfört med rullband var ju att kassettbanden var lätta att hantera. En 5-åring kunde på 10 sekunder lära sig att hantera ett kassettband.

Ljudkvalitémässigt kunde ju inte kassettbanden/kassettdäcken riktigt matcha en fin rullbandspelare där man kunde köra på högre bandhastighet vilket förbättrade både dynamik och frekvensområde.

När det gäller vilda efterfester på nattkröken så tror jag att kassettbanden förhindrade att många vinylskivor repades till oigenkännlighet.

Ja jösses, alla nergroggade blandband man sabbade! På tal om högre bandhastighet så fanns det kassettdäck som kunde köra i dubbel hastighet vid både in och avspelning.
Då menar jag inte dubbeldäckare för duplicering eller Elcaset som använde kvarttumsband och som tyvärr var alltför dyrt - och kortlivat.
I vilket fall, dubbel hastighet innebär halverad speltid så det kändes aldrig lockande att skaffa ett sånt däck.
Senast redigerad av Ganymede 2015-09-06 kl. 23:17.
Citera
2015-09-06, 23:03
Avslutad
Kassettdäcken vet jag inte om dessa säljs längre, men jag tror att kasstvådäcken gör det?
Citera
2015-09-06, 23:26
Medlem
majordoes avatar
Citat:
På tal om högre bandhastighet så fanns det kassettdäck som kunde köra i dubbel hastighet vid både in och avspelning.
Då menar jag inte dubbeldäckare för duplicering eller Elcaset som använde kvarttumsband och som tyvärr var alltför dyrt - och kortlivat.
I vilket fall, dubbel hastighet innebär halverad speltid så det kändes aldrig lockande att skaffa ett sånt däck.

Japp, bland annat portastudios har ibland ett läge för 3 3/4 IPS istället för vanliga 1 7/8 IPS. Bandet går dubbelt så snabbt, Bättre frekvensomfång, lägre brus, men förstås dubbelt så kort speltid.

Även på vanliga bandspelare så brukar det (om inte alltid?) finnas en skruv på baksidan av motorn där man kan justera hastigheten.
Citera
2015-11-15, 15:01
Medlem
Är det nån som vet detta? Blir kassettband/rullband i sig själva sämre med tiden? Jag menar alltså inte själva inspelningen, jag vet att den försämras i takt med att banden avmagnetiseras.
Utan jag menar själva bandens förmåga att spelas in igen (magnetiseras på nytt). Jag har ett gammalt bandeko till elgitarr som behöver fräschas upp och funderar på om bandet behöver bytas ut. Själva "inspelningen" behöver ju dock bara sparas ett par sekunder högst, så om bandets egen förmåga hållit i sig under alla år så kanske jag slipper trasslet....
Jag är lite off-topic här (ber om ursäkt) men jag hittar inte nån annan lämplig tråd. Tacksam för hjälp.
Citera
2015-11-18, 22:17
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwind
Jag har ett gammalt bandeko till elgitarr som behöver fräschas upp och funderar på om bandet behöver bytas ut.

Beror på vad det är för typ av band, men antagligen så behöver du inte byta ut sålänge inte bandet är skadat.

Ibland måste man rengöra tonhuvuden för att ta bort "band-rester" så band slits ju, men jag tror inte att man kan slita dom såpass mycket att dom inte går att spela in på längre.
http://www.clir.org/pubs/reports/pub54/Images/figure_2.gif

Aja, enklast är väl att testa sig fram
Senast redigerad av majordoe 2015-11-18 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in