Citat:
Ursprungligen postat av
Ganymede
Kassettt låter kopierat vare sig det var förinspelade band eller hemmakopierade.
Som sagt - det var aldrig särskilt bra, vare sig ljud- eller hanteringsmässigt, men man hade ju inget annat.
Frånåkt teknik med lite nostalgivärde, det är allt.
Hmm... håller faktiskt inte med dig.
Om man har bra utrustning, som är kalibrerad och omskött så är det verkligen inget problem med kassettband. Brus största faktorn som utgör ett "problem", men det finns ju reducerings-tekniker som fungerar väldigt bra om man som sagt har en kalibrerad spelare.
Om källan är dålig, t.ex. om man spelar in något från en FM-sändning så kommer ju ljudet inte bli väldigt bra, men om man spelar av från en CD blir ljudet väldigt identiskt.
Att säga att det aldrig var bra hanteringsmässigt förstår jag inte heller. Kassettbanden var väl ett enormt lyft från vinyl och rullband? ... Sätt i bandet, tryck på play, enklare än så kan det inte bli, eller?
Klart att banden är ju begränsade, tillslut tar det slut, sen behöver man ett nytt band. Men dom rymmer ju ändå mer jämfört med t.ex. en CD (max 80 min), Minidisc (max 80 min 292kbps), LP-skiva (~50 min?), etc
"Frånåkt teknik", där kan jag åtminstone hålla med dig
Citat:
Ursprungligen postat av
McCarthy01
Här har du en retro-hifibutik på nätet som säljer kassettdäck!
http://www.rehifi.se/kassettdack
Oj, Dom var billiga!
Köp, renovera, dubbla priset och Ebay