2015-07-17, 05:17
Medlem
morkfromorks avatar
Det nytillverkas i alla format och storlekar, walkman, portabel och rack, den som var ung på 70-80 talet hade kanske en sån i pojkrummet, fast nu har den USB också

http://www.alibaba.com/product-detail/Portable-radio-cassette-with-USB-SD_60266628672/showimage.html
Citera
2015-07-20, 01:44
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Tillverkaren TEAC har ett par nytillverkade kassettspelare/däck m.fl.
Annars finns det gott om begagnade däck. Intresset för kassettband ökar vilket även gäller för rullbandsspelare.
Kassett- och Rullbands entusiasterna är en ganska liten grupp bland Hifi-intresserade (än så längre).

Dessvärre tror jag inte nytillverkade är lika bra, när digital media tog över så la man inte ner lika mycket tid på kassettdeck.
Det är vad jag läst o hört iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Kassettbanden finns i olika kvaliteter som kromband (chrome) och vanliga (ferro/ferrite) och bondbanden (Normal), Olika kassettbands-tillverkare, har sina fanboys.

Ferro är typ 1 (Normal)
Chrome är typ 2
Metal är typ 4

Type II och IV är ganska lika, fast båda ger överlägset bättre respons på högre frekvenser jämfört med Type I "normal"

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är rätt kul med det "nygamla" intresset för kassett- och rullbandspelare. Rent ljudmässigt så är det nog svårt för både kassett- och rullbandspelare att konkurrera med dagens rent digitala ljudkällor men det nostalgiska värdet är betydande.

Klart svårt, digitalt är ju så väldigt... perfekt? Låter som ett passande ord.

Citat:
Gamla högtalare låter med andra ord fortfarande bra om man bara ser till att underhålla dom. Gamla kassettdäck blir aldrig bättre rent ljudmässigt men står sig ändå hyfsat bra.

Mja, det kan dom visst göra, testa rengöra, avmagnetisera, kanske byta några kondningar, justera tonhuvuden, och vips så låter det bättre än förut

Citat:
Ursprungligen postat av Rulag
Jag har haft flera under åren, men den nuvarande börjar bli lite dassig så jag funderar på ett nytt. Lars Bengtsson ljud och video i Stockholm har haft Teach maskiner men det verkar som att de inte säljs längre hos Lars. Men det ska finnas andra återförsäljare.

Typ Ebay
Annars brukar det finnas där man köper LP/vinyl-skivor
Citera
2015-08-13, 14:43
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Dessvärre tror jag inte nytillverkade är lika bra, när digital media tog över så la man inte ner lika mycket tid på kassettdeck.
Det är vad jag läst o hört iallafall.

Ferro är typ 1 (Normal)
Chrome är typ 2
Metal är typ 4

Type II och IV är ganska lika, fast båda ger överlägset bättre respons på högre frekvenser jämfört med Type I "normal"
...klipp...

Typ 3 (Järnkrom) var ett försök att kombinera det bästa från typ 1 och typ 2. Bandet har två skikt. Ett järnoxid och ett kromoxid. Jag har ett sådant från BASF. Ganska sällsynt att maskiner har läge för denna typ. I så fall står det type III eller FeCr.

Sedan labbade Scotch med koboltdopad järnoxid som kallades för HE. Helt hopplöst att få det att spela in bra utan avancerade justeringar av bandaren. Jag har ett sådant band.

Min gamla JVC DD-9 har den finessen att den mäter igenom bandet och ställer in parametrarna för förmagnetisering, nivå och frekvensgång. HE-bandet klarar den inte och typ III brukar den ha svårt för.

Vänligen Näckrosen.
Citera
2015-08-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Typ 3 (Järnkrom) var ett försök att kombinera det bästa från typ 1 och typ 2. Bandet har två skikt. Ett järnoxid och ett kromoxid. Jag har ett sådant från BASF. Ganska sällsynt att maskiner har läge för denna typ. I så fall står det type III eller FeCr.

Sedan labbade Scotch med koboltdopad järnoxid som kallades för HE. Helt hopplöst att få det att spela in bra utan avancerade justeringar av bandaren. Jag har ett sådant band.

Min gamla JVC DD-9 har den finessen att den mäter igenom bandet och ställer in parametrarna för förmagnetisering, nivå och frekvensgång. HE-bandet klarar den inte och typ III brukar den ha svårt för.

Vänligen Näckrosen.

Tycker jag ser kassettdäck som tar metall överallt, typ standard för 80-talet. Alla mina olika kassettdäck från 80-talet har kunnat spela metal. Kanske minns fel. Mitt nuvarande klarar alla band iaf.

Har aldrig hittat metal på loppis, bara FeCr band, 5 st.
Citera
2015-09-02, 22:18
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobotKeso
Tycker jag ser kassettdäck som tar metall överallt, typ standard för 80-talet. Alla mina olika kassettdäck från 80-talet har kunnat spela metal. Kanske minns fel. Mitt nuvarande klarar alla band iaf.

Har aldrig hittat metal på loppis, bara FeCr band, 5 st.

Metall-band även kallat Typ IV.
Näckrosen som du citerar snackar om Typ III band

Citat:
Ursprungligen postat av RobotKeso
Min gamla JVC DD-9 har den finessen att den mäter igenom bandet och ställer in parametrarna för förmagnetisering, nivå och frekvensgång.

Låter som en fantastikt bra maskin! Kanske får införskaffa en sån i framtiden
Citera
2015-09-03, 10:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Mja, det kan dom visst göra, testa rengöra, avmagnetisera, kanske byta några kondningar, justera tonhuvuden, och vips så låter det bättre än förut

Oavsett hur många kondningar du byter så låter inte kassettdäcket bättre än det gjorde när det var nytt eftersom dom bygger på en sämre teknik.
Citera
2015-09-03, 15:53
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Oavsett hur många kondningar du byter så låter inte kassettdäcket bättre än det gjorde när det var nytt eftersom dom bygger på en sämre teknik.

Lägg till att hjul och remmar av gummi antagligen har torkat upp och behöver bytas.
I alla fall om däcket är av mer standardmodell, de finare hade ju separata motorer för capstan och rullarna.

Nej, kassett är verkligen inget som jag saknar, det var liksom bara det som fanns och det var inte ens bra "då", som tonåring på 70/80-talet var en rullbandspelare något jag bara kunde drömma om.
Det sista (bra) däcket jag hade var ett Pioneer med Dolby S och autotuning i början 90-talet nånting, då började det likna något ljudmässigt, men ändå var det ju det där med spola, spola, spola...

Jag tyckte lyftet var enormt när man kunde börja bränna egna cdskivor och hantera ljudet i datorn.

Jag har ett fungerande kassettdäck, men det är bara ibland när nostalgidjävulen griper tag i mig efter lite spritintag som det används till inspelade Café Midnatt och Eldorado.

Och det har snart tjänat ut där med, för jag hittade många av programmen på piratbukten, i bättre ljudkvalitet dessutom
Citera
2015-09-03, 15:57
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Metall-band även kallat Typ IV.
Näckrosen som du citerar snackar om Typ III band

Låter som en fantastikt bra maskin! Kanske får införskaffa en sån i framtiden

En efterföljare till DD-9:an, som även den har möjlighet att mäta igenom bandet (på JVC-språk heter det BEST (Bias Equalize Sensitivity Tuning)), är DD-V9 som har autoreverse på både in- och avspelning.

DD-V9:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.hifiengine.com/images/model/jvc_dd-v9_stereo_cassette_deck.jpg&imgrefurl=http://www.hifiengine.com/manual_library/jvc/dd-v9.shtml&h=334&w=800&tbnid=RJDaR_llHaB7EM:&docid=3 uR7_aQTzATMDM&ei=wUroVcbVIMyLsgG3vrmwAw&tbm=isch&v ed=0CFMQMygqMCpqFQoTCIa6vvX72scCFcyFLAodN18ONg

Här kommer en bild på den jag har (DD-9):

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.vintagecassette.com/srv/images/204613/jvc_dd_9_450px.png&imgrefurl=http://grabpage.info/t/www.bing.com:80/images/search?q%3DJVC%2BStereo%2BDouble%2BCassette%2BDeck %26FORM%3DRESTAB&h=135&w=450&tbnid=wVYOlaV8BSxukM: &docid=h5kjuvcTF8JF8M&ei=CFHoVZ6wPISasgGc17rQAw&tb m=isch&ved=0CC4QMygPMA9qFQoTCJ7U_fOB28cCFQSNLAodnK sOOg

Vänligen Näckrosen
Citera
2015-09-05, 13:29
Medlem
majordoes avatar
Citat:

Menar du att nya kondningar bygger på sämre teknik?

Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Nej, kassett är verkligen inget som jag saknar, det var liksom bara det som fanns och det var inte ens bra "då", som tonåring på 70/80-talet var en rullbandspelare något jag bara kunde drömma om.
Det sista (bra) däcket jag hade var ett Pioneer med Dolby S och autotuning i början 90-talet nånting, då började det likna något ljudmässigt, men ändå var det ju det där med spola, spola, spola...

Vad var det som var så dåligt? Antagligen menar du ljudet, men man ska tänka på att förinspelade kassetter är ju klart sämre än en hemma-inspelad.

Om man spelar in en kassett, och spelar av på samma spelare så är ljudet antagligen mycket bra om man har ett fint kassett-deck (-> kassett-däck?) .
Men om man spelar kassetten i en annan bandspelare så har man ju helt andra förhållanden och ljudet blir knappast bättre.

Klart så är det ett "problem" med att spola banden, men det är ju så sällan som det behövs. Se bara till att ha bra musik på bandet så går det väl bra?
Citera
2015-09-05, 13:54
Medlem
McCarthy01s avatar
Saknar verkligen de där gamla kassetspelarna som hade inbyggd mic och som man kunde spela in med. Man kunde gömma den t.ex. under soffan/ sängen och sen spela in när kompisar och andra kom på besök och sedan ha "bevismaterial" och andra minnen, haha!

OnT så säljer väl fortfarande välsorterade audiobutiker kassettdäck? Även om det finns få sådana kvar och de brukar vara hemskt dyra. Men ett begagnat är lätt att få tag på om man lägger ut en köpes-annons på Blocket eller Fyndtorget (det sistnämnda är gratis).
Citera
2015-09-05, 13:58
Medlem
McCarthy01s avatar
Här har du en retro-hifibutik på nätet som säljer kassettdäck!

http://www.rehifi.se/kassettdack
Citera
2015-09-05, 14:49
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:

Vad var det som var så dåligt? Antagligen menar du ljudet, men man ska tänka på att förinspelade kassetter är ju klart sämre än en hemma-inspelad.

Om man spelar in en kassett, och spelar av på samma spelare så är ljudet antagligen mycket bra om man har ett fint kassett-deck (-> kassett-däck?) .
Men om man spelar kassetten i en annan bandspelare så har man ju helt andra förhållanden och ljudet blir knappast bättre.

Klart så är det ett "problem" med att spola banden, men det är ju så sällan som det behövs. Se bara till att ha bra musik på bandet så går det väl bra?

Kassettt låter kopierat vare sig det var förinspelade band eller hemmakopierade.
Som sagt - det var aldrig särskilt bra, vare sig ljud- eller hanteringsmässigt, men man hade ju inget annat.
Frånåkt teknik med lite nostalgivärde, det är allt.
Senast redigerad av Ganymede 2015-09-05 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in