2014-03-13, 18:48
Medlem
Var ju inte alls bra att de försv från markn ! Har själv 1 Marantz-dubbel från 2001,Nad förstärk+Boston
högtal ! Lyssnar mkt på inspeln av gamla LP(innan knast+brus), låter mkt mer naturtroget än all Mp3+Spotify via dator e.t.c ! Har inte hittat själv, frågan=kasettdäck fortf tillverk+säljs ?
Citera
2014-03-13, 19:01
Medlem
Du vet väl om att du kan koppla datorn till en stereoanläggning? För gamla kassetter låter verkligen skit. Det är bara larvigt att påstå något annat. Inte ens den mest galna vinylfantasten skulle nöja sig med gamla kassettband.
Citera
2014-03-13, 19:08
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Du vet väl om att du kan koppla datorn till en stereoanläggning? För gamla kassetter låter verkligen skit. Det är bara larvigt att påstå något annat. Inte ens den mest galna vinylfantasten skulle nöja sig med gamla kassettband.

Håller med. Jag gillar vinyl starkt, men vad är tjusningen med kassett? Bruset?
Citera
2014-03-13, 19:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice

Fördelen med den gamla kassettekniken är att kassettbanden inte är speciellt ömtåliga. Dom tål att tappas på golvet och det finns nästan ingen risk att man "repar" ljudbandet eller påverkar det på annat sätt.

På den tiden när det begav sig så kunde man producera riktigt bra ljudinspelningar från t ex LP-skiva till kassettband under förutsättning att man hade ordentliga grejer.

Kassettbandens era låg lite före min egen men jag vårdar ömt en del kassettband som min far ibland skänker mig.
Senast redigerad av Moltas666 2014-03-13 kl. 19:31.
Citera
2014-03-13, 20:35
Medlem
Citat:
Inspeln=ju skyddad inne i kasetten, samma med Vhs ! Cd,Dvd, Blueray e,t,c=
ju väld utsatta för allt skit som lätt hamn där------fett,hår,smulor smuts e.t.c ! Cd-skivor som
hackar mkt mer vanl än kasettband som trasslar sig. På Hifiklubben såldes från sent 80-tal mkt
kvalitativa kasettdäck, de bästa från tillv Nad med 1 ljudkvalla som hel enk var maximal !
Äv Denon+Marantz mkt bra !
Citera
2014-03-14, 00:37
Medlem
Kasettdäck !

Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley
Var ju inte alls bra att de försv från markn ! Har själv 1 Marantz-dubbel från 2001,Nad förstärk+Boston
högtal ! Lyssnar mkt på inspeln av gamla LP(innan knast+brus), låter mkt mer naturtroget än all Mp3+Spotify via dator e.t.c ! Har inte hittat själv, frågan=kasettdäck fortf tillverk+säljs ?
Hittat svar på egen fråga, fabr-nya kasettdäck från tillv Teach på prisjakt ! Däremot igt
av favoriten Nad, kanske inte i produktion längre !------Isåf borde väl Hifiklubben iaf veta ngt !
Billigaste Teach-däcket hos Thomann Sverige W 890R 271 Euro el 2398 Sek ! Förmodl minst
lika bra kvalla som mitt Marantzdäck, bägge med dubbla kasettspelare !
Senast redigerad av deakpeasley 2014-03-14 kl. 00:40. Anledning: förhindra upprepn .
Citera
2014-03-14, 23:28
Medlem
Rulags avatar
Citat:

Om man ska spela av musik från datorn ska man gå via en D/A-omvandlare till stereon av bra kvalitet. Annars låter det riktig uselt om man går via datorns analoga ljudkort.
Citera
2014-03-14, 23:32
Medlem
Rulags avatar
Citat:

Kassettdäck finns att köpa från Lars Bengtsson på S:T-Eriksplan i Stockholm. Ett Teac däck.
http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/ljud/stereo/kassettdack/teac-w-890r

Håller med om att mp3 inte är speciellt bra. Däremot Flac är bättre.
Senast redigerad av Rulag 2014-03-14 kl. 23:42.
Citera
2014-03-14, 23:43
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulag
Om man ska spela av musik från datorn ska man gå via en D/A-omvandlare till stereon av bra kvalitet. Annars låter det riktig uselt om man går via datorns analoga ljudkort.

När det gäller ljudkvaliteten på kassetten beror det helt och hållet på vad man har spelat in på för maskin.
Men många tror jag har haft en enkel "kassettradio"och spelat in från den och då lät det riktigt dåligt.
En kassett som är inspelad på ett riktig bra däck kan låta riktigt bra. Så det går inte att generalisera och säga att alla "kassetter låter skit".

Dessutom när man har många kassetter av bra kvalitet vill man ju kunna lyssna på dom. Att kopiera över dom till datorn skulle ta flera veckor.
Senast redigerad av Rulag 2014-03-14 kl. 23:49.
Citera
2014-03-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rulag
När det gäller ljudkvaliteten på kassetten beror det helt och hållet på vad man har spelat in på för maskin.
Men många tror jag har haft en enkel "kassettradio"och spelat in från den och då lät det riktigt dåligt.
En kassett som är inspelad på ett riktig bra däck kan låta riktigt bra. Så det går inte att generalisera och säga att alla "kassetter låter skit".

Dessutom när man har många kassetter av bra kvalitet vill man ju kunna lyssna på dom. Att kopiera över dom till datorn skulle ta flera veckor.
Visst skulle det ta mkt lång tid att köra över alla mina kasettband till datorn ! Har iaf ännu
inte funderat på det-------isåf inte hela högen, men kanske !/3-del eller så. Mina kasetter=
insp på bäde Denon+Marantz-däck av iaf hyfs kvalla. Spelar du in på 1 vanl "kasettradio",
kommer de ju låta rikt dåligt vid avspeln på vilk kasettdäck som helst. När det gäller nya
kasettdäck att köpa verkar ju Teach va rätt ensamma på markn, det=dock bra grejor och
du har att välja mellan 2-3 olika produkter !
Citera
2014-03-16, 17:25
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Visst skulle det ta mkt lång tid att köra över alla mina kasettband till datorn ! Har iaf ännu
inte funderat på det-------isåf inte hela högen, men kanske !/3-del eller så. Mina kasetter=
insp på bäde Denon+Marantz-däck av iaf hyfs kvalla. Spelar du in på 1 vanl "kasettradio",
kommer de ju låta rikt dåligt vid avspeln på vilk kasettdäck som helst. När det gäller nya
kasettdäck att köpa verkar ju Teach va rätt ensamma på markn, det=dock bra grejor och
du har att välja mellan 2-3 olika produkter !

Ja, Teach gör fina maskiner. Sony tillverkade bra däck för en tid sedan också, kommer inte ihåg vad modellen hette.
Citera
2014-03-22, 20:14
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Citat:
Inte ens den mest galna vinylfantasten skulle nöja sig med gamla kassettband.

Ni är blinda
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in