2015-09-06, 22:23
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Såg 4:ans nyheter nu och där står svetsaren och säger att vi ska höja kvotflyktingarna från 20000 till 100000 per år , nu tror jag han sket i det blå skåpet.

Nej. Han bara gjorde en öppna-era-hjärtan-grej. Sosseriet är all in på stridshingstens tåg och det vet alla redan i och med DÖ, så skitandet i skåpet hände för länge sedan. Detta utspel kommer gynna honom då de få som ännu lever i hans lögn kommer tolka det som ett styrkebesked. SD däremot kan säkert håva in många nya röster från samtliga döskallepartier.
2015-09-06, 22:25
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blattaria
Du skojar?

edit: jag det gjorde du. Det var EU som skulle ta emot fjuttiga 100000 i år, inte Sverige.

Du lyssna inte klart då inte, han tyckte vi skulle höja våra kvoter med till samma nivå som jag uppfattade det i varje fall
2015-09-06, 22:26
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Såg 4:ans nyheter nu och där står svetsaren och säger att vi ska höja kvotflyktingarna från 20000 till 100000 per år , nu tror jag han sket i det blå skåpet.

Detta gällde för hela Europa om jag inte förstod fel. De som har förmågan att tänka lite klart kan dock förstå att sverige tar ett orimligt stort ansvar när det gnisslas om 100000 kvotflyktingarna. Detta är i sammanhanget en droppe ihavet.

edit: trea på bollen..
Senast redigerad av S.Kandal 2015-09-06 kl. 22:29.
2015-09-06, 22:35
Medlem
Storalfs avatar
Kanske är jag fel ute men jag tror att det här är precis vad som krävs för att sd ska ta ytterligare ett steg och gå emot egen majoritet. På kort tid kan det möjligtvis skada deras siffror, men i det långa loppet kommer verkligheten alltid ikapp folk och verkligheten med ännu fler invandrare är ännu större problem.
Uppslutningen har förvisso framstått som monumental men det är för att samtliga medier, inkl public service, försökt få det att verka så. Jag blev ärligt talat förvånad över hur svag dagens samling på medborgarplatsen var. Med tanke på all publicitet den fått och att så gott som samtliga partiledare visat intresse för att hålla tal kan man inte säga annat än att uppslutningen var usel. Inte ens om det varit 15 000, vilket det absolut inte var, hade det varit någon särskilt imponerande siffra.

Folk glömmer snabbt. Även om bilden på 3-åringen skakat om många så kommer framtidens bekymmer överskugga den och folket kommer till slut inte kunna undgå att se att valet är mellan att stoppa invandringen eller se Europa och Sverige förvandlas till oigenkännlighet.
Senast redigerad av Storalf 2015-09-06 kl. 22:38.
2015-09-06, 22:44
Medlem
shogun-rs avatar
Någon som kan uppdatera hur panelens samlade bedömning ser ut angående hur SD kommer påverkas av detta?

Inget snack om saken att PK-Sverige laddar för att försöka sänka SD nu. Å andra sidan så verkar Avpixlat välbesökt och Flashbacks integration och invandrarforum har otrolig besöksstatistik vad jag kunnat se. Mitt hopp står väl till att folk kan tänka själva och även till alternativmedia och då speciellt Fria Tider som torde vara dom som har bäst rykte av dessa sidor och som verkar vara mest sprid.

Anser att denna höstens OU kommer bli livsavgörande för SD så mycket står på spel.
2015-09-06, 22:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Någon som kan uppdatera hur panelens samlade bedömning ser ut angående hur SD kommer påverkas av detta?

Inget snack om saken att PK-Sverige laddar för att försöka sänka SD nu. Å andra sidan så verkar Avpixlat välbesökt och Flashbacks integration och invandrarforum har otrolig besöksstatistik vad jag kunnat se. Mitt hopp står väl till att folk kan tänka själva och även till alternativmedia och då speciellt Fria Tider som torde vara dom som har bäst rykte av dessa sidor och som verkar vara mest sprid.

Anser att denna höstens OU kommer bli livsavgörande för SD så mycket står på spel.
Tillströmningen av kvinnor som vågar svara "SD" i opinionsundersökningar kommer att tillfälligt bromsas under ett par veckor. Sen fortsätter tåget att gå.
2015-09-06, 23:12
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r

Förmodligen inte alls, det brukar inte påverkas. Se på järnrörsskandalen som exempel. Det är ett stort steg att gå över till SD vilket sker på grund av kritik mot den förda politiken. Att flyktingar frontas i media tror jag har väldigt liten betydelse rent konkret. Det är dock möjligt att skämsfaktorn ökar en aning på kort sikt och vissa drar sig för att säga hur vem de sympatiserar med.

Höstens OU skulle jag säga är helt ointressant annat än möjligen som lite salt i såren på gammelmedia om det inte dippar alls ens på kort sikt. Det skulle bekräfta en gång för alla att det som de gör inte har någon påverkan alls.

Jag tror man måste inse att det här inte har så mycket med politiker eller händelser som sådana att göra. Ikea-morden hade en högst begränsad effekt, om ens någon, uppåt, och mediakaoset om flyktingar har på samma sätt en högst begränsade effekt om ens någon nedåt. SD stiger därför att det finns väldigt mycket problem i det här landet kopplat till den förda migrationspolitiken. Det kan bara gå åt ett håll i längden och det är att man måste begränsa mottagandet, därför att fri (stor) invandring och välfärd är omöjligt att kombinera, annat än om man har perfekt integration.
2015-09-06, 23:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tillströmningen av kvinnor som vågar svara "SD" i opinionsundersökningar kommer att tillfälligt bromsas under ett par veckor. Sen fortsätter tåget att gå.

Bra uppmärksammat. Borde prägla trådens analyser just nu. Annars tror jag i alla fall på en uppgång nu i september. Låt vara att sd inte får 50 procent.
2015-09-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Medmänsklighet och empati segrade ju för all framtid redan i förra veckan.
Var det inte redan i samband med migrationsuppgörelsen mellan Alliansen och Miljöpartiet 2010 som man trodde sig ha dödat SD-monstret för gott?
2015-09-06, 23:46
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Hur många var de egentligen på den manifestationen? Aftonbladet talade om 25 000 innan. Min gissning är att det var lite färre än så.

Edit: verkar ha kommit 2000 bara, om nån annan undrade.

Om det med 2000 stämmer och media målar upp som att det är halva Sverige som har kommit

Förhoppningsvis gör detta ingen skillnad, men som sagt lite nervös är jag Blir väldigt intressant att följa OU med mätningar efter början av September.

Sentio och Yougov bör komma in väldigt bra nu i September för att visa perioden en bit efter att detta debacle började. Dessutom brukar dom visa opinionen bra.
2015-09-07, 01:04
Medlem
Intressant att 25% har blivit mer negativa. Det är ju mer än de 20% som skulle rösta på SD enligt Inizios senaste opinionsundersökning. Det tyder ju på att SD kan ha fått nya väljare. För jag kan inte tänka mig att nästan någon av de 30% som blivit mer positiva tidigare var SD-sympatisörer.
2015-09-07, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x5
Intressant att 25% har blivit mer negativa. Det är ju mer än de 20% som skulle rösta på SD enligt Inizios senaste opinionsundersökning. Det tyder ju på att SD kan ha fått nya väljare. För jag kan inte tänka mig att nästan någon av de 30% som blivit mer positiva tidigare var SD-sympatisörer.
Finessen är ju att de som blivit mer positiva inte kan ta vägen någonstans. De kan bara byta från 7K till 7K. De som blivit mer negativa kan byta till SD. Även om 20 av de 25% som blivit mer negativa redan var SD så finns ju de där 5% nya...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in