2015-09-06, 20:51
Medlem
Marcantas avatar
Jag är en av dom som hållit mig borta ifrån alla dessa touch screen telefoner. Jag har en mobil som är säkert 7 år nu och den funkar fortfarande. 7 jävla år! Det ska inte höra till ovanligheten heller by the way. Den funkar fortfarande men nu på verkar den då och då börjar skärmen frysa sig, beter sig småbuggigt och så har jag även ett nytt jobb där dom tycker att det kan vara lönt att ha en mobil som du kan ha schema i, kolla andra saker relaterat till jobbet osv.

Så utan ett egentligen större driv så ska jag nu kanske skaffa en sån där modern telefon som ni hippa människor har. Jag var in för några dagar sen och tittade runt lite på nätet vad som skulle kunna vara något men mötes av ett stort nät av olika modeller och märken som gav mig en känsla av avsmak.

Skitsamma, jag ska försöka hålla mig kort.

Jag vill ha ett långvarigt batteri. Mobilen behöver inte vara världens superduperflashiga sak men det vore trist om den är idiotiskt begränsad(som jag har förstått iphone håller sig till applemjukvara osv). MEN FRAMFÖRALLT, jag vill ha en mobil som inte slutar fungera efter 1 år. Finns det ens ett ärligt företag som tillverkar såna idag?

En mobil som inte går sönder.
En mobil som har lång batterilängd.
En mobil som inte tvingar en till konstanta uppdateringar.
En mobil som som kostar absolut max 2000.
Vad rekommenderas? Har ni väsentlig information som är bra att veta om man inte har brytt sig om telefonmarknaden de senaste 15 åren som kan vara bra att veta, shoot!
Citera
2015-09-06, 20:54
Medlem
Qwertysmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcanta
Jag är en av dom som hållit mig borta ifrån alla dessa touch screen telefoner. Jag har en mobil som är säkert 7 år nu och den funkar fortfarande. 7 jävla år! Det ska inte höra till ovanligheten heller by the way. Den funkar fortfarande men nu på verkar den då och då börjar skärmen frysa sig, beter sig småbuggigt och så har jag även ett nytt jobb där dom tycker att det kan vara lönt att ha en mobil som du kan ha schema i, kolla andra saker relaterat till jobbet osv.

Så utan ett egentligen större driv så ska jag nu kanske skaffa en sån där modern telefon som ni hippa människor har. Jag var in för några dagar sen och tittade runt lite på nätet vad som skulle kunna vara något men mötes av ett stort nät av olika modeller och märken som gav mig en känsla av avsmak.

Skitsamma, jag ska försöka hålla mig kort.

Jag vill ha ett långvarigt batteri. Mobilen behöver inte vara världens superduperflashiga sak men det vore trist om den är idiotiskt begränsad(som jag har förstått iphone håller sig till applemjukvara osv). MEN FRAMFÖRALLT, jag vill ha en mobil som inte slutar fungera efter 1 år. Finns det ens ett ärligt företag som tillverkar såna idag?

En mobil som inte går sönder.
En mobil som har lång batterilängd.
En mobil som inte tvingar en till konstanta uppdateringar.
En mobil som som kostar absolut max 2000.
Vad rekommenderas? Har ni väsentlig information som är bra att veta om man inte har brytt sig om telefonmarknaden de senaste 15 åren som kan vara bra att veta, shoot!
Mycket handlar ju om hur man sköter sin telefon. Det är få telefoner som slutar fungera efter ett år, däremot är dagens telefoner mycket mer ömtåliga i jämförelse med de som fanns för sju år sedan.
Citera
2015-09-06, 20:58
Medlem
Mosebys avatar
Ja asså.

Dagens telefoner har inte långvarit batteri, men det beror helt på hur du behandlar den. Sen att du väljer att ha en 7 år gammal telefon är ditt eget problem. Dem gör ju inte nyare telefoner för skojs skull, utan för nya egenskaper och förbättringar.

Det jag VERKLIGEN skulle rekommendera, en telefon som tål smällar, bra batteritid och som går på 1000kr MAX begagnad är en Sony Ericsson p910.

Googla så får du se, den har schema och pekskärm, men även möjligheten att inte ha en pekskärm om du vill. Kanske skulle vara något?

Lycka till
Citera
2015-09-06, 23:23
Medlem
Marcantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Ja asså.

Dagens telefoner har inte långvarit batteri, men det beror helt på hur du behandlar den. Sen att du väljer att ha en 7 år gammal telefon är ditt eget problem. Dem gör ju inte nyare telefoner för skojs skull, utan för nya egenskaper och förbättringar.

Det jag VERKLIGEN skulle rekommendera, en telefon som tål smällar, bra batteritid och som går på 1000kr MAX begagnad är en Sony Ericsson p910.

Googla så får du se, den har schema och pekskärm, men även möjligheten att inte ha en pekskärm om du vill. Kanske skulle vara något?

Lycka till
Att ha en gammal telefon har inte varit ett problem för mig. Att skaffa en nyare telefon innebär att man skapar sig nya behov.
Sen skulle jag argumentera att de gör nyare telefoner enbart för att tjäna pengar och för att göra det måste de finnas nya egenskaper och förbättringar. Sen ska det finnas dolda försämringar t.ex. att de faktiskt har lagt in programmeringen så att mobilen blir oduglig efter 1-2 år. Du kan behöva konstant göra uppdateringar för att dina appar kräver det men samtidigt är telefonen designad att bara klara uppdateringar en viss tid. Detta också i vinstsyfte för du måste köpa en ny telefon efter ett tag.

6 värda minuter: https://www.youtube.com/watch?v=jid2A7ldc_8

Nej! Ska jag köpa en ny telefon så får det nog bli en med touch screen och appfunktioner, men jag skulle gärna se att man kan ha sin telefon ett tag.

Jag kommer bara ha internet på telefonen om det finns wifi, och så är det comviq fast pris 145 kr månaden som gäller. Lite tidsfördrivsappar som något pingpongbollspel osv.

Det kanske bara är att gå och köpa första bästa telefon runt 2.000 som inte är Samsung eller Iphone?
Citera
2015-09-07, 15:21
Medlem
CtrlAltCats avatar
Gällande batteri finns ett företag som heter ZeroLemon som tillverkar replacement-batterier som är betydligt större än de som följer med telefonen. Till dessa brukar du få ett större skal att ha som baksida, så det stora batteriet får plats.

En begagnad Note 2 med ett ZeroLemon 9300mAh batteri kan nog hamna kring 2000 i alla fall, och med detta får du en hyfsad telefon med batteri som varar en vecka med lätt användning, 3-4 dagar med normal användning.
Citera
2015-09-09, 09:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcanta
Nej! Ska jag köpa en ny telefon så får det nog bli en med touch screen och appfunktioner, men jag skulle gärna se att man kan ha sin telefon ett tag.
Som andra nämnt beror hållbarheten på hur bra du tar hand om den så ett skyddsfodral är nästan ett måste idag.
Har du bara någon simpel app och spel så behöver du inte oroa dig över de senaste uppdateringarna, man kommer långt med det som följer med redan vid köpet ...har själv kvar en gammal SonyEricsson med Android 4 som fortfarande fungerar okej om man inte fyller upp den totalt med appar och sådant som drar mycket t.ex Facebook.

Är mycket nöjd med min huvudmobil Motorola Moto G så kan rekommendera deras senaste modeller:

Motorola Moto E Styx
Motorola MOTO G (3rd Gen.)

Du får mycket för en billig peng, bra kvalité, bra batteri och stabilt system men vill du att batteriet skall hålla ett tag så ha en app för att spara batteri, stäng av om du inte måste bli nådd när du sover och ha ändå en power bank med dig ute.
Citera
2015-09-09, 23:00
Medlem
Tack Marcanta för att du startade denna tråd. Köpte min första smartphone förra året och fläskade på med en dyr på utgivningsdagen för att få det bästa och inte råka ut för en strulig lur. Har som du tänkt ha den så många år som möjligt. Skönt att få besked att det går att ha den länge och hur den slits och vad som sliter osv. Använder den långt under genomsnittet så då kan jag i alla fall hoppas på att kunna ha den länge.
Citera
2015-09-12, 22:11
Medlem
Dofternas avatar
Köp valfri kineslur, funkar hur bra som helst. Släng med ett extra batteri i beställningen om du vill.
Tex http://www.tabletkungen.se/thl-5000.html
Citera
2015-09-13, 06:40
Medlem
Tabletkungen.se har ett bra urval av de bättre Kina telefoner som finns på marknaden. Cred till dem för det! Däremot är de ganska dyra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in