2015-09-06, 09:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Lisa hade jobbat i kafét vid sju tillfällen sedan påsken. Hon jobbade alltid på helgerna eftersom hon gick i skolan på vardagarna. Det kan mycket väl vara så att 35-åringen inte hade sett Lisa.
Sex tillfällen, varav tre på männens ordinarie arbetsdagar. Männen tittade på flickorna från taket. Byggnadsställningen stals i början på maj, innan Lisa hade börjat på jobbet. Inget tyder på att männen jobbat på taket och tittat på flickorna sedan dess och sett Lisa.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-06 kl. 09:51.
2015-09-06, 10:20
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Lisa hade jobbat i kafét vid sju tillfällen sedan påsken. Hon jobbade alltid på helgerna eftersom hon gick i skolan på vardagarna. Det kan mycket väl vara så att 35-åringen inte hade sett Lisa.
Och även om han "sett" henne behöver han inte vara medveten om att han sett henne eftersom han inte fäst någon notis vid just henne. På samma sätt som man kan "se" ett antal människor på gatan utan att för den skull i efterhand kunna redovisa exakt vilka personer man sett.
2015-09-06, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Instämmer helt i dessa inlägg.
Om MGM:s skuld bevisas och han blir dömd för mord så kommer nog denna tråd att helt övertas av de obstinata rättshaveristtrollen med förmodade diagnoser. Menar absolut inte att alla som beskriver alternativa teorier skulle ha någon diagnos, men som vissa verkar tänka så kan i alla fall inte jag hitta någon annan förklaring. Är som att dessa ser Fb som "sitt jobb" - att argumentera emot alla som tror det är högst sannolikhet att MGM är skyldig och ingen annan. Och, att argumentera emot skribenter som på ett seriöst sätt försöker förklara orimligheten i vissa påståenden samt pedagogiskt och outtröttligt försöker ge oss fakta om hur rättsväsendet fungerar.
Vissa, som med en dåres envishet fortsätter att hävda alla dessa "tvärtemot-teorier" utan att ha verklig fakta bakom, har också en obehaglig egenskap gemensamt - att utan minsta vett eller samvete hänga ut personerna som de misstänkliggör, kränker grovt och förtalar i sina inlägg här på Flashback.
Är som att dessa skribenter också får mera "näring" i sina hypoteser ju mer vettiga och faktaunderbyggda svar de får. "Don´t feed the troll" kanske man ska börja tänka ibland
Bra skrivet av dig! Håller med om allt i din text. Med tanke på de ringa fakta som kommit till vår kännedom så är det enligt mig fullständigt omöjligt att dra några som helst slutsatser om händelseförloppet. Att under rådande omständigheter hänga ut diverse personer är rent förkastligt och i allra högsta grad oseriöst.
2015-09-06, 10:43
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Jag tänker så här;

Om GM var den otrevliga lördags kunden och Lisa's beteende på söndagen var annorlunda (enligt kunder på cafeet) kan det hänga ihop med att hon sett den otrevliga kunden igen på söndagen, att han varit där på cafeet på söndagen, kanske utanför cafeet och att Lisa sett honom när hon haft rast?
Kan Lisa's mamma eller pappa ringt Lisa på söndagen och känt av att hon lät annorlunda, att något var fel på något sätt och att det var därför att pappan eller mamman körde dit till cafeet ett par timmar innan dom stängde?

1.Skulle bra gärna villa veta mera om dessa uppgifter som "scully" postade.
2.Och skulle bra gärna ville veta mera om varför Lisa's pappa (eller vem av hennes familj det var som kom till cafeet et par timmar innan Lisa försvann) kom till cafeet et par timmar innan Lisa försvann.
3.Och skulle bra gärna villa veta varför polisen deminterat att det fans en otrevlig kund på lördagen (det har skrivts flera ställen i tråden)
4.Skulle bra gärna villa veta identiteten på den otrevliga lördags kunden !!!

Ja, vad var det för något som inte riktigt var som det skulle på lördagen och som nu är nedtystat?
2015-09-06, 11:05
Medlem
develis avatar
[quote=Theforeigner|54603510]
Polisen har även intresserat sig kring ett tips om att en stökig gäst ska ha uppträtt sig mörkligt åt vid ett besök på kaféet under lördagen då Lisa Holm arbetade.

http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/
Publicerad 11 jun 2015 05:08
Allt var frid och fröjd tills arbetsdagen stördes av att en kund kom in i kaféet vid 15-tiden och var besvärlig.
- Jag stod i kassan och serverade gästerna. Det var väldigt mycket folk, men trots det var Lisa glad. Allt verkade som vanligt, säger Madeleine Svedung.
Hon avslutade sitt arbetspass vid 18.30-tiden. Eftersom det hade varit mycket gäster tog det extra lång tid att städa lokalerna. Senare på kvällen berättade Lisa Holm om incidenten med den störiga gästen för sin mamma.
- Det var en besvärlig kund som hade varit inne. Men det finns knasbollar överallt, säger kaféets ägare Lena Svedung.

Citat:
Lars Johansson på polisens enhet för grova brott sa till oss alldeles nyss att det fortsätter komma in mycket tips, men att inget av dem ännu sticker ut och verkar extra intressant. Han säger också att uppgiften om att en gäst inne på kaféet i helgen ska ha uppträtt konstigt, inte har bekräftats i förhör med personalen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6186351

Citat:
Det har förekommit spekulationer i medier om att en besökare på kaféet skulle ha betett sig misstänkt under lördagen innan Lisa Holms försvinnande. Men Lena Svedung säger att det inte hänt något utöver det vanliga.
- Jag har pratat med Lisas mamma om det här, och det är inget som varit mer ovanligt än något annat. Den personen var som personer i allmänhet kan vara ibland - besvärliga. Jag skulle faktiskt vilja dementera de uppgifterna, det har inte hänt något så avvikande eller onormalt här att det skulle ha med försvinnandet att göra, det kan jag inte tänka mig.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/
2015-09-06, 11:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, vad var det för något som inte riktigt var som det skulle på lördagen och som nu är nedtystat?

"Nertystat" Varför kan uppgiften helt enkelt inte bara vara felaktig? Ryktesspridning av felaktiga uppgifter är normalt när något dramatiskt inträffar. Polisen dementerade även att en person det spekulerades massor om i tråden de första dagarna skulle vara inblandad. Ska ni inte börja spekulera om det också?

Har händelsen verkligen inträffat så borde man väl också inse att det mest sannolika är att personen är identifierad i det inledande utredningsarbetet vid försvinnandet och avförd på säkra grunder. Hur tråkigt det än sen må framstå från en alternativteoretisk synvinkel.
2015-09-06, 11:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Polisen har även intresserat sig kring ett tips om att en stökig gäst ska ha uppträtt sig mörkligt åt vid ett besök på kaféet under lördagen då Lisa Holm arbetade.

http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/
Publicerad 11 jun 2015 05:08
Allt var frid och fröjd tills arbetsdagen stördes av att en kund kom in i kaféet vid 15-tiden och var besvärlig.
- Jag stod i kassan och serverade gästerna. Det var väldigt mycket folk, men trots det var Lisa glad. Allt verkade som vanligt, säger Madeleine Svedung.
Hon avslutade sitt arbetspass vid 18.30-tiden. Eftersom det hade varit mycket gäster tog det extra lång tid att städa lokalerna. Senare på kvällen berättade Lisa Holm om incidenten med den störiga gästen för sin mamma.
- Det var en besvärlig kund som hade varit inne. Men det finns knasbollar överallt, säger kaféets ägare Lena Svedung.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6186351

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/
Det var en besvärlig kund, sa LS, innan Lisa hittades. Det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess, det kan vara idé att titta på kunden. På vilket sätt var han besvärlig, närgången mot Lisa? Hur vanligt är det att flickorna på kaféet blir utsatta för uppvaktning som går utöver en trevlig flirt?
2015-09-06, 11:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var en besvärlig kund, sa LS, innan Lisa hittades. Det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess, det kan vara idé att titta på kunden. På vilket sätt var han besvärlig, närgången mot Lisa? Hur vanligt är det att flickorna på kaféet blir utsatta för uppvaktning som går utöver en trevlig flirt?

Ja, man kan kanske gå varv på varv på varv med förhör eller frågor. Till slut kanske nån säger nåt annat när det tjatats hål i huvudet på folk.

Ja, och uppenbart har då LENA återberättat detta så snabb som hon är att visa sig i media överallt.. Sen sker nytt samtal och det behöver inte vara mer än att det var just en besvärlig kund såsom mamman nämnt sen till Lena. Men är man tillräckligt k*t på att se allt möjligt som en alternativ gärningsman - då FÖRSTÅR jag varför inga dementier duger..

Ska man resonera med total misstro så har jag mött många potentiella mördare i min yrkesutövning - för jäklar vad missnöjda de är. Speciellt när de inte får de droger de önskar.
2015-09-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, det är utrett. Det är även utrett att smset kom fram ..

Och med det menas att det är utrett att det skickades till pappans mobil?
Undrar varför hon gjorde det. Hon messade oftast mamman.
2015-09-06, 11:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, man kan kanske gå varv på varv på varv med förhör eller frågor. Till slut kanske nån säger nåt annat när det tjatats hål i huvudet på folk.

Ja, och uppenbart har då LENA återberättat detta så snabb som hon är att visa sig i media överallt.. Sen sker nytt samtal och det behöver inte vara mer än att det var just en besvärlig kund såsom mamman nämnt sen till Lena. Men är man tillräckligt k*t på att se allt möjligt som en alternativ gärningsman - då FÖRSTÅR jag varför inga dementier duger..

Ska man resonera med total misstro så har jag mött många potentiella mördare i min yrkesutövning - för jäklar vad missnöjda de är. Speciellt när de inte får de droger de önskar.
Ur #Theforeigners artikel:
Citat:
Ur din artikel:
Citat:
- Hon har rannsakat sig själv och tänkt efter, och säger: "Nej, mamma, det finns inget." Det enda jag tänker på hela tiden, är vad som hänt bakom knuten. Jag har svårt att tro att det har att göra med att någon varit här inne och krånglat. Men det är klart att någon har spanat in. Någon har uppenbarligen tänkt ut det här, säger Lena Svedung.
I första artikeln återges Lisas upplevelse, i andra återges Madeleines upplevelse. De behöver inte ha upplevt samma sak, eller så har de upplevt det olika. Och i andra artikeln säger LS att någon har spanat in.
2015-09-06, 11:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Men alltså,
Denna kund är väl både identifierad och avförd redan i ett tidigt skede. Fanns det inte t.o.m. bild på snubben som länkats till i tråden för länge sedan?
En annan sak du nämnde var, att Lisa jobbat tre helger i rad och att det skulle varit efter bygtnadsställningen försvann. Så behöver det inte ha varit. Hon kan, vad jag förstått, jobbat lite strödagar också, sedan i påskas. Alltså kqn hon ha setts av bröderna på taket om det varit lördagar (vilket man kan tro eftersom kafe'et har större rusning då). Fast då skulle NB ha lagt henne på minnet redan i apri.

Sedan har det skrivits i natt om att Lisa skulle betett sig ovanligt under söndagen, enligt kafe'egäster. Vad är det för gäster? Det måste väl vara stamgäster då, som varit där och fikat varje gång Lisa jobbat om de har sån koll på hennes beteende. Eller så rör det sig om vänner till henne, vilket borde ha framkommoit då.
(Det här sista var alltså inte riktat till Xenia, men min laddarsladd till laptopen har pajat och jag skriver nu med min lilla mobil. Det är knepigt att citera flera, att klippa och klistra.)
2015-09-06, 11:49
Medlem
Har det skrivits något i den här oföljbara tråden att mgm setts köra i "hög fart" (högre än normalt för den lilla vägen) med takbox på bilen mot Martorp och sedan utan box tillbaka?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in