2015-09-06, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det är snarare nåt som inte stämmer om man hellre dör än sitter i fängelse.

Hur menar du nu; vem dör hellre än skakar galler?
2015-09-06, 00:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Helt rätt. Det bör ha tagitt pappan ca en halvtimme att åka till kafe'et.

Men nu var det inte en vanlig biltur. Han körde långsammare än vanligt för att kontrollera att dottern inte hade råkat ut för en olycka efter vägen.
2015-09-06, 00:28
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Källa på att det tog pappan en timme att köra hemifrån?

Det är, enligt Google, 41,4 km från kaféet hem, vilket tar mindre än en timme för en moppe som gör 45 km i timmen. https://goo.gl/maps/ZVLx7 Och då har inte Google räknat med närmaste vägen, via säteriet.
Har du dålig koll på sammanfattningarna i trådstarten?

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Vad gjorde pappan under en hel timme? Stannade till för att lukta på blommorna? Enligt din Google beräkning borde pappan ha kunnat köra sträckan på mindre än en halvtimme.
2015-09-06, 00:34
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Vad gjorde pappan under en hel timme? Stannade till för att lukta på blommorna? Enligt din Google beräkning borde pappan ha kunnat köra sträckan på mindre än en halvtimme.

Om man letar efter en person på vägen som ev kan fått bensinstopp, inte fan kör man på kortast tid, utan man verkligen tittar sig om hela tiden ifall någon stannat längs vägen och vägrenen
2015-09-06, 00:36
Medlem
katws avatar
Citat:

Rimligen borde du kunna läsa i sammanfattningen att det står ungefärliga tider. Detta framgick i Efterlyst i onsdags:

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det intressantaste var tidsuppgiften, att Lisas mamma ringde kl 20:15. Rimligen bör det ha skett innan pappan åkte till Blomberg, och det förskjuter tidtabellen för kvällen med 15 minuter.

Lukta på blommorna? Hade du ingen bättre metafor på lager? Man kör inte direkt i 100 km/h hela vägen om man befarar att ens dotter råkat ut för en trafikolycka.
Senast redigerad av katw 2015-09-06 kl. 00:39.
2015-09-06, 00:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Rimligen borde du kunna läsa i sammanfattningen att det står ungefärliga tider. Detta framgick i Efterlyst i onsdags:

Lukta på blommorna? Hade du ingen bättre metafor på lager? Man kör inte i 100 km/h hela vägen om befarar att ens dotter råkat ut för en trafikolycka.

Samtidigt körde han säkert fort där han kunde, om han var orolig.
Nya efterlyst är f ö inget större sanningsvittne. Betänk att GW nobbade skiten
2015-09-06, 00:46
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Samtidigt körde han säkert fort där han kunde, om han var orolig.
Nya efterlyst är f ö inget större sanningsvittne. Betänk att GW nobbade skiten

Nej, det var riktigt dåligt faktiskt. Men nu var det LS som nämnde tidsuppgiften 20.15.
2015-09-06, 01:25
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Citat:
Det är snarare nåt som inte stämmer om man hellre dör än sitter i fängelse.
Hur menar du nu; vem dör hellre än skakar galler?
Jag tror att katw syftar på något som jag skrev tidigare. Jag svarade aldrig på hans kommentar.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av fatbatgirl
Det finns en enda sak som är värre än att LH blivit bragd om livet, och det är om någon oskyldig döms för det.
instämmer till 100 %. Att bli oskyldigt dömd till ett långt fängelsestraff är ett värre öde än att vara död.
Självklart vill ingen lämna livet i förtid, men när man är död känner man inget längre. Alla ska vi den vägen vandra och vi vet inte när. Att skaka galler för något man inte har gjort är däremot ett lidande. Ett förstört liv.
2015-09-06, 01:30
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Allt detta har avhandlats i tråden många gånger, men den är ju lång

Omständigheterna var ju lite speciella, hon åkte vägen hem första gången och skickade ett meddelande att hon precis skulle åka hem.

När hon sedan inte kom och inte svarade i telefon tänkte väl pappa att det hade hänt nåt med mopeden alt en olycka så han åkte iväg för att hjälpa henne. Detta var ungefär 45 min efter att hon skulle ha kommit hem.

Inget konstigt med det. De kanske väntade med mat.
Det har diskutterats, ja, men inte avhandlats. Meningarna går fortfarande isär.
2015-09-06, 01:45
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Det har diskutterats, ja, men inte avhandlats. Meningarna går fortfarande isär.

"Synonymer till avhandla" :

diskutera, utreda, behandla; handla om
2015-09-06, 01:47
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Den möjligheten finns, och jag postade en teori i natt som du kanske inte sett så här är den:

FAKTA:
"Nycklarna satt kvar i tändningslåset på mopeden och vid mopeden fanns en påse med hennes tillhörigheter. Dock saknas hjälmen."
Området runt omkring mopeden var ostörd och visade alltså ingen tecken på att någon våldshandlig ägt rum vid mopeden.

På bakgrund av dessa fakta har jag kommit fram till att det som mest sannolikt hände vid cafeet är:

Lisa står vid sin moped med sin hjälm över armen och påsen med hennes saker står fortfarande på marken.
Lisa skriver en sms till sin far att hon är på väg hem.
En mörk SUV tutat i hornet från andra sida vägen.
En man rullar ner fönstret och säger något åt Lisa.
Lisa lämnar sin moped med nycklarna i tändningslåset och påsen står kvar på marken bredvid, hon går med hjälmen hängande på armen över vägen till mannen i bilen.
När hon kommit över till bilen lutar hon sig inn mot fönstret för att prata med mannen.
Samtidig kör en bil förbi och lägger märke till Lisa och bilen... tyvärr ser bilföraren inte vem som sitter vid rattet i den mörka SUV, men hen tycker att bilen liknar godsägaren bil;

(här tar mina spekulationer 100% över...)

"-Hej på dig Lisa..du jag är ledsen att jag strulade till det så där inne på cafeet i går, kan du förlåta mig?
-Javisst, svarar Lisa
-Du kom in och sätt dig et tag, jag har något till dig som bot för mitt usla sätt i går.
-jamen det behövs inte, jag har redan glömt det där i går.
-Jamen för minn skull, det skulle kännas mycket bättre för mig, kom nu snälla Lisa, sätt dig in ett ögonblick så ska jag ta fram presenten den ligger här på baksätet.
Lisa går runt bilen och sätter sig in på framsätet, och på ett split sekund slår mannen Lisa medvetslös.
Mannen kör bilen till baksidan av ladan, och stannar till där vid det gula mjölk/slakt rummet som han känner det väl från jakterna.
Mannen bär in Lisa i mjölk/slakt rummet, där våldför han sig på henne och till sist dödar han henne.
Mannen hämtar plastmaterial och gaffa tape i bilen.
Det finns högtrycksspolare där, det vet han, den används normalt vid slakt av jaktbyte.
Först högtrycksspolar han kroppen, och han gör det särskilt noga på ställen där han vet att han avsatt DNA, han gör det så noga att kroppen förstörs på dessa ställen.
Mannen lägger in kroppen i plasten och håller ihop den med gaffa tapen.
Han bär ut kroppen till bilen och lägger den i bagagerummet.
Han går tillbaka och högtryksspolar rummet noga.

Mannen kör till den lilla boden på Martorp och bär in kroppen samt alla Lisas tillhörigheter.
I boden skändar han kroppen ytterligare för att få bort de sista eventuella rester av hans DNA.
Resten av kroppen transporterar han till ladan där kossorna står, där gräver han ner kroppen under ko gödslen.
Han går tillbaka till boden, men hör något som låter som en, kanske två bilar som kör förbi i stor hastighet, han tänker att han måste lämna Martorp snabbt, så han slänger snabbt plast, gaffa tape och de kroppsdelar han var rädd för fortfarande var besudlade med hans DNA in i ett skåp, och plockar sedan ihop Lisas tillhörigheter och sätter sig ut i bilen och kör därifrån.
På vägen därifrån slänger han ut Lisa's tillhörigheter.
Till sist kör han hem och där berättar han för sin far att han vid ett olyckstillfälle kört på Lisa och att han behöver hjälp till att lägga en plan som pekar på någon helt annan an honom själv för annars så är både hans och hela familjens framtid förstörd.
Pappan lovar att reda upp detta...

To be continued...in your mind and imagination...

Det finns info om två vittnen som säger att dom sett Lisa vid en bil vid tiden då hon slutat jobbet, ena vittnet som körde förbi i bil, och ett annat vittne som förklarade att hen såg det från sin "balkong".

Här är vad de två vittnen berättat, hurvida det är sant ja det kan jag ju inte svara på:

Vittent i bilen:
Ursprungligen postat av Qwart
Nåt jag fick höra och häpnade över var att en bekant till hen hade åkt förbi och sett Lisa stå och prata med nån i en svart SUV på andra sidan vägen (vid caféet) efter jobbet 7 juni, och då hade hon hjälmen "uppträdd" på ena armen.

Vittnet på "balkongen"
Ursprungligen postat av tessylin
Jag har närstående som känner cafeägarinnan. Har genom dessa fått reda på att det samma kväll som Lisa försvann var någon större fest i området vid cafeet. Ett vittne hade enligt cafeägarinnan suttit på sin balkong och sett Lisa stå mitt emot cafeet lutandes framåt mot en bil (längs vägen) med hjälmen under armen. Enligt detta vittne såg bilen ut att tillhöra markägaren Arne Jönsson, men hon var dock inte säker. Det här med festen, har det framkommit tidigare i tråden? Är ny här,så jag vet inte vad som nämnts tidigare. Mycket folk och bilar ska ha varit i cirkulation samma kväll just pg a detta.

Med tanke på teorin i mitt inlägg här ovan har jag hittat info här i tråden som jag tycker kan vara av intresse, här är den:

Citat:
2015-06-20, 10:38 #32872
Sculley

Lite fakta till tråden för omväxlings skull.

1. Enligt personal på kaféet i Blomberg ska det ha varit en person som på lördagen uppträdde konstigt.

2. På söndagen reagerade gäster på Lisa Holms beteende.

3. Efter stängning försvinner Lisa.

Samband?

Citat:
2015-06-20, 10:53 #32886
Sculley

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vilken källa har du på att Lisa Holm uppförde sig annorlunda på söndagen?

Källan är gäster som blev serverade av Lisa Holm på Söndagen.

Vill inte outa mig själv med mer info.

Jag tänker så här;

Om GM var den otrevliga lördags kunden och Lisa's beteende på söndagen var annorlunda (enligt kunder på cafeet) kan det hänga ihop med att hon sett den otrevliga kunden igen på söndagen, att han varit där på cafeet på söndagen, kanske utanför cafeet och att Lisa sett honom när hon haft rast?
Kan Lisa's mamma eller pappa ringt Lisa på söndagen och känt av att hon lät annorlunda, att något var fel på något sätt och att det var därför att pappan eller mamman körde dit till cafeet ett par timmar innan dom stängde?

1.Skulle bra gärna villa veta mera om dessa uppgifter som "scully" postade.
2.Och skulle bra gärna ville veta mera om varför Lisa's pappa (eller vem av hennes familj det var som kom till cafeet et par timmar innan Lisa försvann) kom till cafeet et par timmar innan Lisa försvann.
3.Och skulle bra gärna villa veta varför polisen deminterat att det fans en otrevlig kund på lördagen (det har skrivts flera ställen i tråden)
4.Skulle bra gärna villa veta identiteten på den otrevliga lördags kunden !!!
2015-09-06, 01:54
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Med tanke på teorin i mitt inlägg här ovan har jag hittat info här i tråden som jag tycker kan vara av intresse, här är den:

Jag tänker så här;

Om GM var den otrevliga lördags kunden och Lisa's beteende på söndagen var annorlunda (enligt kunder på cafeet) kan det hänga ihop med att hon sett den otrevliga kunden igen på söndagen, att han varit där på cafeet på söndagen, kanske utanför cafeet och att Lisa sett honom när hon haft rast?
Kan Lisa's mamma eller pappa ringt Lisa på söndagen och känt av att hon lät annorlunda, att något var fel på något sätt och att det var därför att pappan eller mamman körde dit till cafeet ett par timmar innan dom stängde?

1.Skulle bra gärna villa veta mera om dessa uppgifter som "scully" postade.
2.Och skulle bra gärna ville veta mera om varför Lisa's pappa (eller vem av hennes familj det var som kom till cafeet et par timmar innan Lisa försvann) kom till cafeet et par timmar innan Lisa försvann.
3.Och skulle bra gärna villa veta varför polisen deminterat att det fans en otrevlig kund på lördagen (det har skrivts flera ställen i tråden)
4.Skulle bra gärna villa veta identiteten på den otrevliga lördags kunden !!!

Ja, cafépersonalen / LS sa ju t.o.m dom hade tagit fel, den otrevlige kunden var där helgen före. Tyckte det var märkligt redan då, att detta viftades bort. Kan det ha varit NB? Han var aldrig där enligt uppgift så det låter lite otroligt att det skulle vara han som var där och dessutom otrevlig. Full?

Minns inte var jag läste detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in