Citat:
Ursprungligen postat av
Le Grand Maître
Nej, alla tonårsföräldrar tvingas vänja sig vid att deras tonåringar börjar bli självständiga och börjar slutar komma i tid.
Föräldrar blir irriterade, inte oroliga, när deras tonåringar kommer för sent - ytterligare en gång till.
Vilken förälder hade kunnat behålla sitt sinneslugn om den hade börjat bli okontrollerat orolig varje gång tonåringen kommit 30 minuter för sent? Vilken tonårsförälder hade kunnat bevara sinneslugnet om det hade börjar bli okontrollerat orolig varje gång deras tonåring inte behagade svara i telefonen.
Så är det med alla.
Om ens barn, eller ens bror, syster, mamma, pappa etc inte svarar, kommer för sent - så blir man Aldrig okontrollerat orolig efter 30 minuter.
Det tar ganska lång tid innan en tonårsförälder börjar bli orolig.
Förloppet är såhär - 1. ingen reaktion, 2. irritation. 3. oro. 4. ilska. 5. verklig oro.
Inget av detta sker på 30 minuter.
Slutsats - något står inte rätt till här.
Och nej, bara för att Ni vet vad som hänt, har facit i hand, så kan ni inte tolka det på det sättet. För dessa föräldrar visste inget efter 30 minuter.
Men Ni vet vad som hände och därför tänker Ni inte logiskt, utan ni tänker känslomässigt.
Jag skulle vilja se en källa på det fetade, d.v.s har du läst någon statistik eller psykologiutredning som bekräftar det du påstår? Källa på - "normalt förlopp innan normal tonårsförälder ska känna verklig oro" - ?!
Jävligt obehagligt när folk postar sina egna, sjuka funderingar och presenterar dessa som om det har någon verklighetsförankring, som om det ligger någon sanning i det man beskriver.
Att Du själv är barnlös tar jag för givet, annars kunde du omöjligt ens fundera på att presentera dina generaliserande och grovt kränkande teorier.
"Okontrollerat orolig"? På vilket sätt var LH:s pappa det? Jag har själv tonårsdöttrar och är i så fall "okontrollerat orolig" flera gånger i månaden om jag utgår från ditt tänkande.
Om jag bodde på "landet" och en av mina döttrar var försenad 30 min på väg hem från jobbet med moped och med mobilen avstängd, klart som fan jag skulle bli orolig och åka iväg för att se om något hänt. Om du då vill ge mig egenskapen "okontrollerat orolig" så visar det nog snarare på stora brister hos Dig vad det gäller verklighetsförankring, empatisk förmåga,logisk tänkande, föräldraskap och vanligt hederligt sunt förnuft.