2015-09-06, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Två saker som jag reagerar på i denna artikel:
http://sla.se/skaraborg/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor

Lena, som är caféägaren, har i andra fall sagt att de i caféet kände sig "iakttagna" av männen på ladutaket.

Källa på Lenas uttalande?
2015-09-06, 07:50
Bannlyst
Citat:

Är det verkligen en tillfällighet att en så avsides och liten ort drabbas av ideliga inbrott på senare tid, och slutligen ett mord?

Är ju väldigt vanligt med inbrott på landsbygden så ja skulle tro att det inte har ett samband
2015-09-06, 08:18
Medlem
Är rätt övertygad om att när detta fall väl får ett slut så kommer de som haft motsatt åsikt om utgången, med en dåres envishet, hävda att med den information som var tillgänglig så hade de minsann rätt att dra de slutsatser de gjort. Allt för att inte få sina udda egon mosade.
2015-09-06, 08:27
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88
Källa på Lenas uttalande?
"Källa på"... lite töntigt med tanke på att det har citerats i flera dagstidningar och nämnts i inslaget med henne i Nya Efterlyst på TV 8.
Citat:
http://www.tv8play.se/program/nya-efterlyst/650230?autostart=true

Jag antar att du vill vara duktig nu och påpeka att det är "cafépersonalen" och inte ägaren som sagt detta, men det förändrar ingenting. Hon har sannolikt inte spenderat så mycket tid där eftersom hon verkar vara något av ett caféproffs som äger flera caféer på olika orter, så det kanske är väsentligare att gå på vad de närvarande säger, vilket de sannolikt sagt till henne, så varför säger hon något annat nu? Och här en "källa" på hennes flercaféägande: http://www.skaraborgslanstidning.se/article/lena-svedung-oppnar-pa-nytt/
2015-09-06, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Är rätt övertygad om att när detta fall väl får ett slut så kommer de som haft motsatt åsikt om utgången, med en dåres envishet, hävda att med den information som var tillgänglig så hade de minsann rätt att dra de slutsatser de gjort. Allt för att inte få sina udda egon mosade.
Jag tror att vissa med förståndet något så när i behåll kommer att i all tysthet försvinna från tråden. Andra mindre förståndiga kommer att hävda konspirations- och planteringsteorier med dårars envishet i all oändlighet. Allt under förutsättning att MGMs skuld kan bevisas och att han blir dömd.
2015-09-06, 08:31
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88
Är ju väldigt vanligt med inbrott på landsbygden så ja skulle tro att det inte har ett samband
"Väldigt vanligt"? Kan du kvantifiera det med någon sannolikhetsgrad? Det är väl f*n så mycket ovanligare med inbrott på landsbygden än i tätorter?
2015-09-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag tror att vissa med förståndet något så när i behåll kommer att i all tysthet försvinna från tråden. Andra mindre förståndiga kommer att hävda konspirations- och planteringsteorier med dårars envishet i all oändlighet. Allt under förutsättning att MGMs skuld kan bevisas och att han blir dömd.

Tror som du.
2015-09-06, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nej, alla tonårsföräldrar tvingas vänja sig vid att deras tonåringar börjar bli självständiga och börjar slutar komma i tid.
Föräldrar blir irriterade, inte oroliga, när deras tonåringar kommer för sent - ytterligare en gång till.

Vilken förälder hade kunnat behålla sitt sinneslugn om den hade börjat bli okontrollerat orolig varje gång tonåringen kommit 30 minuter för sent? Vilken tonårsförälder hade kunnat bevara sinneslugnet om det hade börjar bli okontrollerat orolig varje gång deras tonåring inte behagade svara i telefonen.

Så är det med alla.
Om ens barn, eller ens bror, syster, mamma, pappa etc inte svarar, kommer för sent - så blir man Aldrig okontrollerat orolig efter 30 minuter.
Det tar ganska lång tid innan en tonårsförälder börjar bli orolig.

Förloppet är såhär - 1. ingen reaktion, 2. irritation. 3. oro. 4. ilska. 5. verklig oro.

Inget av detta sker på 30 minuter.
Slutsats - något står inte rätt till här.
Och nej, bara för att Ni vet vad som hänt, har facit i hand, så kan ni inte tolka det på det sättet. För dessa föräldrar visste inget efter 30 minuter.
Men Ni vet vad som hände och därför tänker Ni inte logiskt, utan ni tänker känslomässigt.

Jag skulle vilja se en källa på det fetade, d.v.s har du läst någon statistik eller psykologiutredning som bekräftar det du påstår? Källa på - "normalt förlopp innan normal tonårsförälder ska känna verklig oro" - ?!

Jävligt obehagligt när folk postar sina egna, sjuka funderingar och presenterar dessa som om det har någon verklighetsförankring, som om det ligger någon sanning i det man beskriver.
Att Du själv är barnlös tar jag för givet, annars kunde du omöjligt ens fundera på att presentera dina generaliserande och grovt kränkande teorier.
"Okontrollerat orolig"? På vilket sätt var LH:s pappa det? Jag har själv tonårsdöttrar och är i så fall "okontrollerat orolig" flera gånger i månaden om jag utgår från ditt tänkande.
Om jag bodde på "landet" och en av mina döttrar var försenad 30 min på väg hem från jobbet med moped och med mobilen avstängd, klart som fan jag skulle bli orolig och åka iväg för att se om något hänt. Om du då vill ge mig egenskapen "okontrollerat orolig" så visar det nog snarare på stora brister hos Dig vad det gäller verklighetsförankring, empatisk förmåga,logisk tänkande, föräldraskap och vanligt hederligt sunt förnuft.
2015-09-06, 09:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Två saker som jag reagerar på i denna artikel:
http://sla.se/skaraborg/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor

Lena, som är caféägaren, har i andra fall sagt att de i caféet kände sig "iakttagna" av männen på ladutaket. Det borde väl vara ganska obekvämt?
Männen på manliga arbetsplatser tittar på vackra flickor. Det är inget annorlunda med denna arbetsplats, och indikerar inte på något sätt att dessa skulle vara brottslingar.
Citat:
Är det verkligen en tillfällighet att en så avsides och liten ort drabbas av ideliga inbrott på senare tid, och slutligen ett mord?
Eventuellt ligger den misstänkta trion även bakom dessa inbrott, och har blivit allt djärvare efter att inte ha åkt fast och bestämt sig för att prova att stjäla något dyrbarare – traktens vackraste flicka – som lär vara värd en hel del på den marknad där människohandlare inte har någon brist på perversa kunder med gott om stålar.
Om de däremot inte ligger bakom inbrotten kan det vara så att den som gör det även ligger bakom mordet?
Det kan lika gärna vara någon annan som ligger bakom inbrotten och som bestämt sig för att prova att stjäla traktens vackraste flicka. Inget av det du nämner pekar på NB.
2015-09-06, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Männen på manliga arbetsplatser tittar på vackra flickor. Det är inget annorlunda med denna arbetsplats, och indikerar inte på något sätt att dessa skulle vara brottslingar.
Det kan lika gärna vara någon annan som ligger bakom inbrotten och som bestämt sig för att prova att stjäla traktens vackraste flicka. Inget av det du nämner pekar på NB.
Jag påminner dig om att 35-åringen sagt att han aldrig sett Lisa. Han ljuger.
2015-09-06, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud

Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein

Instämmer helt i dessa inlägg.
Om MGM:s skuld bevisas och han blir dömd för mord så kommer nog denna tråd att helt övertas av de obstinata rättshaveristtrollen med förmodade diagnoser. Menar absolut inte att alla som beskriver alternativa teorier skulle ha någon diagnos, men som vissa verkar tänka så kan i alla fall inte jag hitta någon annan förklaring. Är som att dessa ser Fb som "sitt jobb" - att argumentera emot alla som tror det är högst sannolikhet att MGM är skyldig och ingen annan. Och, att argumentera emot skribenter som på ett seriöst sätt försöker förklara orimligheten i vissa påståenden samt pedagogiskt och outtröttligt försöker ge oss fakta om hur rättsväsendet fungerar.
Vissa, som med en dåres envishet fortsätter att hävda alla dessa "tvärtemot-teorier" utan att ha verklig fakta bakom, har också en obehaglig egenskap gemensamt - att utan minsta vett eller samvete hänga ut personerna som de misstänkliggör, kränker grovt och förtalar i sina inlägg här på Flashback.
Är som att dessa skribenter också får mera "näring" i sina hypoteser ju mer vettiga och faktaunderbyggda svar de får. "Don´t feed the troll" kanske man ska börja tänka ibland
2015-09-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag påminner dig om att 35-åringen sagt att han aldrig sett Lisa. Han ljuger.

Lisa hade jobbat i kafét vid sju tillfällen sedan påsken. Hon jobbade alltid på helgerna eftersom hon gick i skolan på vardagarna. Det kan mycket väl vara så att 35-åringen inte hade sett Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in