2015-09-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skulle du sätta dig i bilen om ditt barn skulle köra fyra mil på moppe, var en halvtimme sen och inte svarade på mobilen, den är inte ens påslagen?

Det beror på. I detta fall var flickan en van mopedist. Och man ju inte tala i mobil medan man kör. Så, jag hade nog väntat lite till.
2015-09-05, 22:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det beror på. I detta fall var flickan en van mopedist. Och man ju inte tala i mobil medan man kör. Så, jag hade nog väntat lite till.
Du vet inte om hon kunde prata i mobil medan hon körde. https://www.google.se/search?q=motorcykel+handsfree+bluetooth&newwindow= 1&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAW oVChMIpOj_1eHgxwIVAotyCh3BWAIK&biw=1366&bih=667 Dessutom var mobilen avslagen.
2015-09-05, 22:49
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Jag menade förstås att delarna av familjen kom dit för att kolla på att hon var där. Jag har barn i hennes ålder men kanske har jag lite slappare attityd. Jag kastar mig inte i bilen och börjar leta efter dem om de är en halvtimme försenade. Men jag kan tänka mig att jag skulle kunna göra så om jag hade en anledning att oroa mig för mitt barn, typ att hon svävade i fara på grund av sitt eget beteende eller om det fanns någon form av hotbild mot henne från en gammal pojkvän eller liknande.

Ja du har en slapp attityd.
Själv skulle jag bli extremt oroad om min dotter (som är äldre än LH) inte skulle komma hem när hon skickat sms att hon är påväg.
Jag är en sund mamma som bryr mig!
Detsamma kan jag säga att min dotter skulle bli orolig för mig om jag sagt jag var påväg. Det kallas sunt förnuft
2015-09-05, 22:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Men de är väl ändå fortfarande i minoritet?

Jaa, säkert. Men har funnits på marknaden några år.
2015-09-05, 23:08
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Citat:
Du vet inte om hon kunde prata i mobil medan hon körde. https://www.google.se/search?q=motorcykel+handsfree+bluetooth&newwindow= 1&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAW oVChMIpOj_1eHgxwIVAotyCh3BWAIK&biw=1366&bih=667 Dessutom var mobilen avslagen.
Det är väl självklart att man inte snackar i mobilen när man kör moppe.
2015-09-05, 23:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Självklart. De där prylarna jag visade bild på används bara på motorcykel. Dumma mig.

Men om tjejen har en timmes resa hem, och inte är hemma efter 1,5 timme så finns det anledning att tro att hon har stannat någonstans. Och då svarar man i mobilen. Curlingföräldrar släpper inte iväg barnen på en sådan här resa. Normala föräldrar reagerar om barnet inte ens har mobilen påslagen.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-05 kl. 23:18.
2015-09-05, 23:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Nej, visst. Därför var den alltså avslagen om nu inte batteriet tog slut innan dess.
Jag semestrade med min bror nyss och han har en Iphone 5. Det var ett jädra laddande hela tiden måste jag säga. Nästan löjligt mycket. De batterierna är visst också kända för att ta slut fort.
Om Lisa ägnade sig åt minsta lilla aktivitet en stund med mobilen efter jobbet, är det stor risk för batteritorsk.

Alltså, det finns två fullgoda skäl till att telefonen var död. Och sannolikt inte p.g.a.att den blev förstörd.
Vore som sagt intressant att veta hur mkt av telefonen som hittats, om det är mer än skaldelar.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-05 kl. 23:35.
2015-09-05, 23:49
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Självklart. De där prylarna jag visade bild på används bara på motorcykel. Dumma mig.

Men om tjejen har en timmes resa hem, och inte är hemma efter 1,5 timme så finns det anledning att tro att hon har stannat någonstans. Och då svarar man i mobilen. Curlingföräldrar släpper inte iväg barnen på en sådan här resa. Normala föräldrar reagerar om barnet inte ens har mobilen påslagen.
Jag har ifrågasatt restiderna tidigare. Det tog pappan en timme att köra hemifrån till Blomberg. Då borde det rimligen ta längre tid att köra moppe på samma sträcka.

Citat:
Hon var verkligen påpassad av sin familj. Nästan kontrollerad. Som om de ville kolla att hon verkligen befann sig på sitt jobb. Och när hon slutade för dagen måste hon skicka ett sms till någon av föräldrarna. Antingen var hon extremt curlad eller också hade hon hamnat i något trubbel och föräldrarna litade inte på henne. Hennes mobil är ju förstörd, men jag undrar om det går att få fram trafiken ändå, typ vilka hon ringde och fick samtal/sms ifrån innan hon skickade det sista sms:et.
Jag är en normal förälder men håller ändå med ovan skribent. Det är nåt som inte stämmer med fam. Holms beteenden.
2015-09-05, 23:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag har ifrågasatt restiderna tidigare. Det tog pappan en timme att köra hemifrån till Blomberg. Då borde det rimligen ta längre tid att köra moppe på samma sträcka.
Källa på att det tog pappan en timme att köra hemifrån?

Det är, enligt Google, 41,4 km från kaféet hem, vilket tar mindre än en timme för en moppe som gör 45 km i timmen. https://goo.gl/maps/ZVLx7 Och då har inte Google räknat med närmaste vägen, via säteriet.
2015-09-06, 00:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Jag är en normal förälder men håller ändå med ovan skribent. Det är nåt som inte stämmer med fam. Holms beteenden.

Allt detta har avhandlats i tråden många gånger, men den är ju lång

Omständigheterna var ju lite speciella, hon åkte vägen hem första gången och skickade ett meddelande att hon precis skulle åka hem.

När hon sedan inte kom och inte svarade i telefon tänkte väl pappa att det hade hänt nåt med mopeden alt en olycka så han åkte iväg för att hjälpa henne. Detta var ungefär 45 min efter att hon skulle ha kommit hem.

Inget konstigt med det. De kanske väntade med mat.
2015-09-06, 00:07
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Källa på att det tog pappan en timme att köra hemifrån?

Det är, enligt Google, 41,4 km från kaféet hem, vilket tar mindre än en timme för en moppe som gör 45 km i timmen. https://goo.gl/maps/ZVLx7 Och då har inte Google räknat med närmaste vägen, via säteriet.

Helt rätt. Det bör ha tagitt pappan ca en halvtimme att åka till kafe'et.
2015-09-06, 00:08
Medlem
katws avatar
Citat:

Det är snarare nåt som inte stämmer om man hellre dör än sitter i fängelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in