Jag vill kommentera ett inlägg av en person ifrån Placera där jag finner intresse i, när man ska räkna på bolaget är det just denna fråga som är svårast att avgöra. MEK, är mest sannolikt en ekonom som behöver ha siffrorna till hands för en riktig värderingsberäkning.
Citat:
MEK 15-09-05 15:04
Chiz, jag ber om ursäkt eftersom det kommer bli svårt att hålla flera separata diskussioner. Skall dock försöka svara så gott det går.
Problemet som någon tidigare påtalat är att det går inte att använda tillväxttalen i början och applicera dem på resten av tiden.
Till exempel mitt första konsultbolag ökade första året sin omsättning med 100.000 procent. Att anta att framtiden fortsätter i samma takt och investerat i mitt bolag hade varit världens sämsta ide, eftersom året efter gick omsättningen ner 100 procent.
Att kika på nyare bolag brukar vara ett argument som dyker upp. Det har gjorts med 10 års intervaller. Dock återgår ständigt ekonomin till det normala, och värderingen hittar över tid rätt. Hur många bolag med +25 år på nacken värderas fortfarande som Facebook etc?
Du sätter medvetet eller omedvetet fingret på den ömma punkten i värderingen. Eftersom den framtida vinsten är så svår att prognostiserad, blir det en väldigt stor risk eller riskränta i kalkylen. Ungefär som Hemberg faktiskt skriver. Därför blir de framtida vinsterna mycket lite värda i kalkylerna.
Det är HELT omöjligt idag att lägga fram siffror för flera år framåt i tiden, man kan inte använda årets tillväxt för exempelvis 2018. Det finns jätte många frågor och siffror som är svår att uppskatta idag för att kunna göra nuvärdeskalkyler, kassaflödeskalkyler etc. Och det är just dessa som ekonomer/analytiker inte får till än och därför ser vi inte heller av köp rekommendationer utan endast kommentarer likt "gissningslek, drömcase", så visst förstår man var de får sina uttalanden ifrån och rent teoretiskt har de helt rätt.
Well... Köp rekommendationer KOMMER och jag är övertygad om att det inte alltid är bäst att använda för avancerade metoder för att analysera fram en riktkurs. Det är precis som i vardagen med att man inte alltid behöver göra saker för komplicerade för att lösa problemen.
Jag är emot Claes Hemberg och många analytiker som visat på idioti men det är mest pga deras påhopp och felaktiga informationsspridning, såna personer gissar mer än de som satsar på stryktipset.
Men tillbaks till tillväxten och framtida vinster så vill jag ändå påstå att bolaget kommer växa fruktansvärt kommande år och med den pole position bolaget har på marknaden kanske man mer bör kolla på uppköpsrisken?
Apple köpte Authentec(som inte tjänade några stora summor) för 356 MUSD INNAN det ens fanns en nämnvärd marknad för den här tekniken. NU när allt går över till fingeravtryck och lösenord flyttas åt sidan på allvar har vi genast fått ett paradigmskifte där nu i princip alla infört/börjat införa fingersensorer och där FPC erövrat i princip hela marknaden utanför Samsung med storslagen teknik.
Authentec fjärde kvartal 2011, året innan uppköp:
http://www.businesswire.com/news/home/20120301006812/en/AuthenTec-Reports-Fourth-Quarter-Full-Year-2011#.Ver3s_btlBc
Alltså, innan man ens visste hur väl det skulle accepteras av marknaden tyckte man som enskild tillverkare att ca 2,5mdr var ett rimligt pris, vad skulle Crucialtech, Mastercard, eller O-film värdera FPC till idag tror ni med vetskap om framtiden?
tjaaa, det finns jävligt mycket värde i bolaget både genom vinstvärdering OCH som potentiell uppköpskandidat så därför menar jag på att man INTE alltid ska försöka vara så jävla avancerad av sig för då riskerar man att missa mycket. Så jävla många gånger man letat problem och man står och tänker avancerat, sen visar det sig att problemet var aslätt att lösa om man bara tänkt logiskt ifrån första början..
Därför är den bästa formeln:
Logiskt tänkande > Avancerat tänkande