2015-09-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazperr
Lekte runt lite amatörmässigt på investing.com och gjorde denna lilla bilden. http://invst.ly/2iio
Blir kul att se var kursen står i den 9:e oktober, kanske blir fel som satan.
HaHa ska verkligen följas
2015-09-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazperr
Lekte runt lite amatörmässigt på investing.com och gjorde denna lilla bilden. http://invst.ly/2iio
Blir kul att se var kursen står i den 9:e oktober, kanske blir fel som satan.

Hoppas!
2015-09-05, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Placera är ett jälva skämt oavsett aktie.

Nån sa tidigare att om det kommer fler än 0,2 inlägg per dag på placera så ska man kasta aktien.

Kanske ligger något i det. Eller åtminstonde så ska man nog sluta läsa på placera då. Att kasta aktien bara för det är kanske överdrivet. Men det kanske tyder på den där "sekt-hypen".

Nordea med ett börsvärde på 406 miljarder. När hade dom senast ett inlägg på placera. Jo, det var den 29 april.

Men visst fan är det roligt att sitta och läsa om hur ett cancerbolag med horisont på 7år borde gå gå upp IDAG bara för att omx30 är upp....Enligt placera alltså "börsen upp men cantargia ner, vem håller ner kursen?". Sån där jävla skit.

Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Jag skrev först och främst ~200 vilket betyder runt 200kr och för det andra så blev nog min dragning inte optimal så kollar man på den där bilden så var faktiskt 208kr botten i upptrenden.

Nu får man fråga sig det jag skrev i inlägget igår, finns det något annat än sur börs som motiverar en bruten trend upp? Nej det gör det absolut inte och därför känner jag mig hyfsat övertygad om att FPC ska upp en jäkla bit nu efter den här träffen med en börs som inte havererar(återstår att se).

Jag hade chansen i morse att köpa bulls men avvaktade och nu finns det inga ute
Surt med bullsen!! Hur funkar det där hur länge gäller den är det på en dag om den går upp dubblar du innehavet. Eller en vecka liksom förstår inte.
2015-09-05, 13:28
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Fick min Huawei Honor 7 igår och måste verkligen reka den, helt fantastisk telefon och då talar jag inte enbart som aktieägare i FPC. Man får verkligen iPhone-vibbar av den, trots att den kostar hälften.

Fingeravtrycksläsaren funkar för övrigt helt fantastiskt och är överraskande snabb. Händer att läsaren inte fungerar men det handlar mer om ovana då man lägger placerar fingret för nära mot fingerleden. Mycket nöjd!
2015-09-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Fick min Huawei Honor 7 igår och måste verkligen reka den, helt fantastisk telefon och då talar jag inte enbart som aktieägare i FPC. Man får verkligen iPhone-vibbar av den, trots att den kostar hälften.

Fingeravtrycksläsaren funkar för övrigt helt fantastiskt och är överraskande snabb. Händer att läsaren inte fungerar men det handlar mer om ovana då man lägger placerar fingret för nära mot fingerleden. Mycket nöjd!

Känns som om jag haft fingeravtrycksläsare i många år nu (har en iPhone 5s).. upptäckt detta nu eller?
2015-09-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Känns som om jag haft fingeravtrycksläsare i många år nu (har en iPhone 5s).. upptäckt detta nu eller?

Haha, Herr Negativ slår till Jag har inte haft fingeravtrycksläsare i min förra telefon nej, men denna funkar väldigt mycket snabbare än det jag har sett folk använda för iPhone 6.
2015-09-05, 16:20
Medlem
zorb89s avatar
Jag vill kommentera ett inlägg av en person ifrån Placera där jag finner intresse i, när man ska räkna på bolaget är det just denna fråga som är svårast att avgöra. MEK, är mest sannolikt en ekonom som behöver ha siffrorna till hands för en riktig värderingsberäkning.

Citat:
MEK 15-09-05 15:04
Chiz, jag ber om ursäkt eftersom det kommer bli svårt att hålla flera separata diskussioner. Skall dock försöka svara så gott det går.

Problemet som någon tidigare påtalat är att det går inte att använda tillväxttalen i början och applicera dem på resten av tiden.

Till exempel mitt första konsultbolag ökade första året sin omsättning med 100.000 procent. Att anta att framtiden fortsätter i samma takt och investerat i mitt bolag hade varit världens sämsta ide, eftersom året efter gick omsättningen ner 100 procent.

Att kika på nyare bolag brukar vara ett argument som dyker upp. Det har gjorts med 10 års intervaller. Dock återgår ständigt ekonomin till det normala, och värderingen hittar över tid rätt. Hur många bolag med +25 år på nacken värderas fortfarande som Facebook etc?

Du sätter medvetet eller omedvetet fingret på den ömma punkten i värderingen. Eftersom den framtida vinsten är så svår att prognostiserad, blir det en väldigt stor risk eller riskränta i kalkylen. Ungefär som Hemberg faktiskt skriver. Därför blir de framtida vinsterna mycket lite värda i kalkylerna.

Det är HELT omöjligt idag att lägga fram siffror för flera år framåt i tiden, man kan inte använda årets tillväxt för exempelvis 2018. Det finns jätte många frågor och siffror som är svår att uppskatta idag för att kunna göra nuvärdeskalkyler, kassaflödeskalkyler etc. Och det är just dessa som ekonomer/analytiker inte får till än och därför ser vi inte heller av köp rekommendationer utan endast kommentarer likt "gissningslek, drömcase", så visst förstår man var de får sina uttalanden ifrån och rent teoretiskt har de helt rätt.

Well... Köp rekommendationer KOMMER och jag är övertygad om att det inte alltid är bäst att använda för avancerade metoder för att analysera fram en riktkurs. Det är precis som i vardagen med att man inte alltid behöver göra saker för komplicerade för att lösa problemen.

Jag är emot Claes Hemberg och många analytiker som visat på idioti men det är mest pga deras påhopp och felaktiga informationsspridning, såna personer gissar mer än de som satsar på stryktipset.

Men tillbaks till tillväxten och framtida vinster så vill jag ändå påstå att bolaget kommer växa fruktansvärt kommande år och med den pole position bolaget har på marknaden kanske man mer bör kolla på uppköpsrisken?

Apple köpte Authentec(som inte tjänade några stora summor) för 356 MUSD INNAN det ens fanns en nämnvärd marknad för den här tekniken. NU när allt går över till fingeravtryck och lösenord flyttas åt sidan på allvar har vi genast fått ett paradigmskifte där nu i princip alla infört/börjat införa fingersensorer och där FPC erövrat i princip hela marknaden utanför Samsung med storslagen teknik.

Authentec fjärde kvartal 2011, året innan uppköp:
http://www.businesswire.com/news/home/20120301006812/en/AuthenTec-Reports-Fourth-Quarter-Full-Year-2011#.Ver3s_btlBc

Alltså, innan man ens visste hur väl det skulle accepteras av marknaden tyckte man som enskild tillverkare att ca 2,5mdr var ett rimligt pris, vad skulle Crucialtech, Mastercard, eller O-film värdera FPC till idag tror ni med vetskap om framtiden?

tjaaa, det finns jävligt mycket värde i bolaget både genom vinstvärdering OCH som potentiell uppköpskandidat så därför menar jag på att man INTE alltid ska försöka vara så jävla avancerad av sig för då riskerar man att missa mycket. Så jävla många gånger man letat problem och man står och tänker avancerat, sen visar det sig att problemet var aslätt att lösa om man bara tänkt logiskt ifrån första början..

Därför är den bästa formeln:

Logiskt tänkande > Avancerat tänkande
2015-09-05, 16:47
Medlem
Citat:
Haha, Herr Negativ slår till Jag har inte haft fingeravtrycksläsare i min förra telefon nej, men denna funkar väldigt mycket snabbare än det jag har sett folk använda för iPhone 6.

Frugan har en iPhone 6 men har inte hört hon klaga på den.
För övrigt är jag nöjd med min iPhone 5s oxå, kommer nog inte byta förrens den pajar
2015-09-05, 19:54
Medlem
Har någon av er belånat ert kapital ? Jag har bara fpc får jag låna då ?
2015-09-05, 20:59
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway

Hos Avanza får du inte låna med FPC som säkerhet, vollan är 108% så jag förstår varför
2015-09-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway

Tycker du själv att det vore en bra idé? Du har väl nojat mest av alla både här och på Placera angående kursens ned och uppgångar, vill du verkligen gå in med mer och belåna dig på köpet?

Men för att svara på frågan så kanske, tror de gör en bedömning från person till person. Tror inte det blir mer än 5-10% iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Hos Avanza får du inte låna med FPC som säkerhet, vollan är 108% så jag förstår varför

Vet att Crow på Placera lyckades belåna 5% och han har i princip bara FPC i sin portfölj! Så nog går det ändå.
2015-09-06, 01:27
Medlem
Citat:
Tycker du själv att det vore en bra idé? Du har väl nojat mest av alla både här och på Placera angående kursens ned och uppgångar, vill du verkligen gå in med mer och belåna dig på köpet?

Men för att svara på frågan så kanske, tror de gör en bedömning från person till person. Tror inte det blir mer än 5-10% iaf.

Vet att Crow på Placera lyckades belåna 5% och han har i princip bara FPC i sin portfölj! Så nog går det ändå.

Så jävla dåligt. Haha ja men nu ska jag ligga lång ALLIN!

Nordnet kanske man får på

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in