2015-09-05, 17:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
FUP kommer (för tusende gången typ) när åtalet är klart och FUP är inlämnad till domstolen. Kostnad beror nog lite på hur den kommer att lämnas ut. Det är inte omöjligt att domstolen kommer att välja att enbart lämna ut den på papper. Då tar de nog mer betalt än om de lämnar ut den på CD.

Av skälet att inte vem som helst skall kunna granska den. Det jävar påståendet att det inte behövs en granskning av häktningen eftersom det hela kommer att belysas noggrant i ett senare skede. Rättsväsendet medger inte en fullständigt granskning alls. Det är deras mål.
2015-09-05, 17:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Polisen anser det rimligt att batteriet laddades ur.
http://www.expressen.se/gt/stort-sokpadrag-efter-forsvunnen-tonaring-1/

Jo men det är väl ett tidigt uttalande?

Det kan vara som du säger, jag bara undrade hur hon brukade göra.
2015-09-05, 17:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du drar en felaktig slutsats. Dessvärre har jag inte de absoluta siffrorna tillhands, men det fungerar så här:

De frikännande domarna överklagas som regel av åklagaren, inte av den tilltalade. Här innebär varje förändring att den högre rätten tycker mer som som åklagaren, vilket knappast innebär "bristande bevisning".

Sedan har vi de fall där tingsrätten visserligen dömer till ansvar dömer och en åklagare överklagar för att få en hårdare dom. Ändras domen här gäller samma sak som ovan, bevisningen lär då duga.

Det tredje fallet är då det du är intresserad av, när högre domstol mildrar eller frikänner. Det är ett mindre antal domar än mängden "alla överklaganden".

Sedan noterade du inte Hamilkars lilla vink, den om lekmannadomarna och rättens ordförande. En gord åklagar- (och ombuds-)tumregel är att det är mer lönt att överklaga när rättens ordförande har en avvikande åsikt från lekmannadomarna som (ursäkta om någon klok nämndeman i tråden tar illa upp) kan vara överraskande mycket av banan. Domarna i tingsrätterna kan därför vara felaktiga, givetvis åt endera hållet, men i skuldfrågan brukar man ändå mestadels hitta hyfsat rätt.

Men eftersom inte utredningen är klar, åtal väckts och FU publicerats, så är det bara av det skälet mycket för tidigt att dra den apologetiska valsen varför vår MGM kanske kommer att fällas.

http://www.svea.se/Domstolar/sveahovratt/Dokument%20och%20PM/Ändringsfrekvens_brottmål.pdf

Här är exakta siffror från en period på Svea Hovrätt då totalt 1377 brottmål prövades. Jag grävde fram den i en annan tråd då samma diskussion kom upp där om tingsrätternas påstådda totala opålitlighet. Det är f.ö. inlägg #57964 i tråden om mordet på Vatchareeya.

Vad man kan säga är att det stämmer så långt att hälften (53%) av domarna faktiskt blir föremål för olika typer av korrigeringar i hovrätten. Men merparten av dessa korrigeringar avser inte skuldfrågan utan påföljden. Ytterligare ett antal fall handlade om partiella justeringar i skuldfrågan, så att delar av ett åtal ogillades, eller att någon som friats på vissa punkter i TR fälldes på dem i HR.

Färre än 10% av fallen (117) var såna där Hovrätten helt ogillade åtalet eller där den åtalade fick annan typ av strafflindring än sänkt fängelsestraff/böter. I ungefär lika många fall fällde Hovrätten istället en åtalad som blivit friad av tingsrätten.

I merparten av alla överklagade domar är hovrätterna utifrån denna undersökning överens i grunden med tingsrätten om hur målet ska bedömas i den mest centrala delen: Skuldfrågan. Det är visserligen inte en obetydlig minoritet där hovrätten ändå gör en helt annan bedömning (ca 20%), men i mina ögon är det inget anmärkningsvärt.
2015-09-05, 17:47
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Kan Godsägarens styvson ha lånat den svarta SUV:en och lurat med LH i bilen?

Den möjligheten finns, och jag postade en teori i natt som du kanske inte sett så här är den:

FAKTA:
"Nycklarna satt kvar i tändningslåset på mopeden och vid mopeden fanns en påse med hennes tillhörigheter. Dock saknas hjälmen."
Området runt omkring mopeden var ostörd och visade alltså ingen tecken på att någon våldshandlig ägt rum vid mopeden.

På bakgrund av dessa fakta har jag kommit fram till att det som mest sannolikt hände vid cafeet är:

Lisa står vid sin moped med sin hjälm över armen och påsen med hennes saker står fortfarande på marken.
Lisa skriver en sms till sin far att hon är på väg hem.
En mörk SUV tutat i hornet från andra sida vägen.
En man rullar ner fönstret och säger något åt Lisa.
Lisa lämnar sin moped med nycklarna i tändningslåset och påsen står kvar på marken bredvid, hon går med hjälmen hängande på armen över vägen till mannen i bilen.
När hon kommit över till bilen lutar hon sig inn mot fönstret för att prata med mannen.
Samtidig kör en bil förbi och lägger märke till Lisa och bilen... tyvärr ser bilföraren inte vem som sitter vid rattet i den mörka SUV, men hen tycker att bilen liknar godsägaren bil;

(här tar mina spekulationer 100% över...)

"-Hej på dig Lisa..du jag är ledsen att jag strulade till det så där inne på cafeet i går, kan du förlåta mig?
-Javisst, svarar Lisa
-Du kom in och sätt dig et tag, jag har något till dig som bot för mitt usla sätt i går.
-jamen det behövs inte, jag har redan glömt det där i går.
-Jamen för minn skull, det skulle kännas mycket bättre för mig, kom nu snälla Lisa, sätt dig in ett ögonblick så ska jag ta fram presenten den ligger här på baksätet.
Lisa går runt bilen och sätter sig in på framsätet, och på ett split sekund slår mannen Lisa medvetslös.
Mannen kör bilen till baksidan av ladan, och stannar till där vid det gula mjölk/slakt rummet som han känner det väl från jakterna.
Mannen bär in Lisa i mjölk/slakt rummet, där våldför han sig på henne och till sist dödar han henne.
Mannen hämtar plastmaterial och gaffa tape i bilen.
Det finns högtrycksspolare där, det vet han, den används normalt vid slakt av jaktbyte.
Först högtrycksspolar han kroppen, och han gör det särskilt noga på ställen där han vet att han avsatt DNA, han gör det så noga att kroppen förstörs på dessa ställen.
Mannen lägger in kroppen i plasten och håller ihop den med gaffa tapen.
Han bär ut kroppen till bilen och lägger den i bagagerummet.
Han går tillbaka och högtryksspolar rummet noga.

Mannen kör till den lilla boden på Martorp och bär in kroppen samt alla Lisas tillhörigheter.
I boden skändar han kroppen ytterligare för att få bort de sista eventuella rester av hans DNA.
Resten av kroppen transporterar han till ladan där kossorna står, där gräver han ner kroppen under ko gödslen.
Han går tillbaka till boden, men hör något som låter som en, kanske två bilar som kör förbi i stor hastighet, han tänker att han måste lämna Martorp snabbt, så han slänger snabbt plast, gaffa tape och de kroppsdelar han var rädd för fortfarande var besudlade med hans DNA in i ett skåp, och plockar sedan ihop Lisas tillhörigheter och sätter sig ut i bilen och kör därifrån.
På vägen därifrån slänger han ut Lisa's tillhörigheter.
Till sist kör han hem och där berättar han för sin far att han vid ett olyckstillfälle kört på Lisa och att han behöver hjälp till att lägga en plan som pekar på någon helt annan an honom själv för annars så är både hans och hela familjens framtid förstörd.
Pappan lovar att reda upp detta...

To be continued...in your mind and imagination...

Det finns info om två vittnen som säger att dom sett Lisa vid en bil vid tiden då hon slutat jobbet, ena vittnet som körde förbi i bil, och ett annat vittne som förklarade att hen såg det från sin "balkong".

Här är vad de två vittnen berättat, hurvida det är sant ja det kan jag ju inte svara på:

Vittent i bilen:
Ursprungligen postat av Qwart
Nåt jag fick höra och häpnade över var att en bekant till hen hade åkt förbi och sett Lisa stå och prata med nån i en svart SUV på andra sidan vägen (vid caféet) efter jobbet 7 juni, och då hade hon hjälmen "uppträdd" på ena armen.

Vittnet på "balkongen"
Ursprungligen postat av tessylin
Jag har närstående som känner cafeägarinnan. Har genom dessa fått reda på att det samma kväll som Lisa försvann var någon större fest i området vid cafeet. Ett vittne hade enligt cafeägarinnan suttit på sin balkong och sett Lisa stå mitt emot cafeet lutandes framåt mot en bil (längs vägen) med hjälmen under armen. Enligt detta vittne såg bilen ut att tillhöra markägaren Arne Jönsson, men hon var dock inte säker. Det här med festen, har det framkommit tidigare i tråden? Är ny här,så jag vet inte vad som nämnts tidigare. Mycket folk och bilar ska ha varit i cirkulation samma kväll just pg a detta.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-05 kl. 17:59.
2015-09-05, 17:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Av skälet att inte vem som helst skall kunna granska den. Det jävar påståendet att det inte behövs en granskning av häktningen eftersom det hela kommer att belysas noggrant i ett senare skede. Rättsväsendet medger inte en fullständigt granskning alls. Det är deras mål.

Det finns ju en tråd där denna iofs intressanta fråga har diskuterats (Under C&Y vill jag minnas). Kanske bättre att länka till den för de som ev. blir intresserade av att fortsätta den diskussionen. Jag avsåg bara att lämna en sakupplysning här.
2015-09-05, 17:55
Medlem
Grandiosos avatar
Eftersom det från och till uttrycks ifrågasättanden gällande hur pappan agerat den kvällen,
att han åkte iväg för att kolla upp om det hänt något med dottern, så framöver bör
föräldrar förmodligen strunta i att känna oro och söka klarhet i vart deras barn tagit vägen,
ty har det nu verkligen hänt något så kommer misstankarna oundvikligen att falla på
dem själva från somliga håll där misstron satts i system och där absolut ingenting
är naturligt och normalt utan allting är precis lika skumt och mystiskt och bör utredas
och utreds det inte ner på detaljnivå så är hela rättsväsendet korrupt och bör bytas ut
varenda man och kvinna som befolkar det.
2015-09-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Du missade "eller blivit avstängd"....
2015-09-05, 17:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Den möjligheten finns, och jag postade en teori i natt som du kanske inte sett så här är den:

FAKTA:
"Nycklarna satt kvar i tändningslåset på mopeden och vid mopeden fanns en påse med hennes tillhörigheter. Dock saknas hjälmen."
Området runt omkring mopeden var ostörd och visade alltså ingen tecken på att någon våldshandlig ägt rum vid mopeden.

På bakgrund av dessa fakta har jag kommit fram till att det som mest sannolikt hände vid cafeet är:

Lisa står vid sin moped med sin hjälm över armen och påsen med hennes saker står fortfarande på marken.
Lisa skriver en sms till sin far att hon är på väg hem.
En mörk SUV tutat i hornet från andra sida vägen.
En man rullar ner fönstret och säger något åt Lisa.
Lisa lämnar sin moped med nycklarna i tändningslåset och påsen står kvar på marken bredvid, hon går med hjälmen hängande på armen över vägen till mannen i bilen.
När hon kommit över till bilen lutar hon sig inn mot fönstret för att prata med mannen.
Samtidig kör en bil förbi och lägger märke till Lisa och bilen... tyvärr ser bilföraren inte vem som sitter vid rattet i den mörka SUV, men denna hen tycker att bilen liknar godsägaren bil;

(här tar mina spekulationer 100% över...)

"-Hej på dig Lisa..du jag är ledsen att jag strulade till det så där inne på cafeet i går, kan du förlåta mig?
-Javisst, svarar Lisa
-Du kom in och sätt dig et tag, jag har något till dig som bot för mitt usla sätt i går.
-jamen det behövs inte, jag har redan glömt det där i går.
-Jamen för minn skull, det skulle kännas mycket bättre för mig, kom nu snälla Lisa, sätt dig in ett ögonblick så ska jag ta fram presenten den ligger här på baksätet.
Lisa går runt bilen och sätter sig in på framsätet, och på ett split sekund slår mannen Lisa medvetslös.
Mannen kör bilen till baksidan av ladan, och stannar till där vid det gula mjölk/slakt rummet som han känner det väl från jakterna.
Mannen bär in Lisa i mjölk/slakt rummet, där våldför han sig på henne och till sist dödar han henne.
Mannen hämtar plastmaterial och gaffa tape i bilen.
Det finns högtrycksspolare där, det vet han, den används normalt vid slakt av jaktbyte.
Först högtrycksspolar han kroppen, och han gör det särskilt noga på ställen där han vet att han avsatt DNA, han gör det så noga att kroppen förstörs på dessa ställen.
Mannen lägger in kroppen i plasten och håller ihop den med gaffa tapen.
Han bär ut kroppen till bilen och lägger den i bagagerummet.
Han går tillbaka och högtryksspolar rummet noga.

Mannen kör till den lilla boden på Martorp och bär in kroppen samt alla Lisas tillhörigheter.
I boden skändar han kroppen ytterligare för att få bort de sista eventuella rester av hans DNA.
Resten av kroppen transporterar han till ladan där kossorna står, där gräver han ner kroppen under ko gödslen.
Han går tillbaka till boden, men hör något som låter som en, kanske två bilar som kör förbi i stor hastighet, han tänker att han måste lämna Martorp snabbt, så han slänger snabbt plast, gaffa tape och de kroppsdelar han var rädd för fortfarande var besudlade med hans DNA in i ett skåp, och plockar sedan ihop Lisas tillhörigheter och sätter sig ut i bilen och kör därifrån.
På vägen därifrån slänger han ut Lisa's tillhörigheter.
Till sist kör han hem och där berättar han för sin far att han vid ett olyckstillfälle kört på Lisa och att han behöver hjälp till att lägga en plan som pekar på någon helt annan an honom själv för annars så är både hans och hela familjens framtid förstörd.
Pappan lovar att reda upp detta...

To be continued...in your mind and imagination...

Det finns info om två vittnen som säger att dom sett Lisa vid en bil vid tiden då hon slutat jobbet, ena vittnet som körde förbi i bil, och ett annat vittne som förklarade att hen såg det från sin "balkong".

Här är vad de två vittnen berättat, hurvida det är sant ja det kan jag ju inte svara på:

Vittent i bilen:
Nåt jag fick höra och häpnade över var att en bekant till hen hade åkt förbi och sett Lisa stå och prata med nån i en svart SUV på andra sidan vägen (vid caféet) efter jobbet 7 juni, och då hade hon hjälmen "uppträdd" på ena armen.

Vittnet på "balkongen"
Ursprungligen postat av tessylin
Jag har närstående som känner cafeägarinnan. Har genom dessa fått reda på att det samma kväll som Lisa försvann var någon större fest i området vid cafeet. Ett vittne hade enligt cafeägarinnan suttit på sin balkong och sett Lisa stå mitt emot cafeet lutandes framåt mot en bil (längs vägen) med hjälmen under armen. Enligt detta vittne såg bilen ut att tillhöra markägaren Arne Jönsson, men hon var dock inte säker. Det här med festen, har det framkommit tidigare i tråden? Är ny här,så jag vet inte vad som nämnts tidigare. Mycket folk och bilar ska ha varit i cirkulation samma kväll just pg a detta.

Är det här med SUV:en av polis bekräftad uppgift?
Är det en parameter vi ska ha med händelseförloppet?
2015-09-05, 18:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Eftersom vi inte vet hur hon brukade göra, eller om hon gjorde som hon brukade göra vid den här dagen, kan vi bara hålla med polisen: "Telefonen har dött på grund av att batteriet laddats ur eller blivit avstängd". Dock kan man konstatera, om man ska ta polisen på orden, mobilen sa "hejdå" till nätet, vilket inte händer om den blir sönderslagen, tappas i vatten eller får batteriet urtaget.
2015-09-05, 18:06
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Är det här med SUV:en av polis bekräftad uppgift?
Är det en parameter vi ska ha med händelseförloppet?

Det vet jag inte, men Qwart har skrivit i tråden att vittnet, som såg Lisa vid en SUV vid tiden då hon slutat jobba den 7 Juni, har varit på förhör hos polisen, två gånger som jag mins det.

Vittent i bilen:

Inlägget ang att vittnet varit i förhör hos polisen finns någonstans i tråden.
2015-09-05, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, ca 15 minuter sedan.

Nu har jag läst den länkande artikeln, hur tolkar du det som att telefon sagt hejdå till nätet ?

2015-09-05, 18:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Nu har jag läst den länkande artikeln, hur tolkar du det som att telefon sagt hejdå till nätet ?

Därför att polisen säger att telefonen har dött på grund av att batteriet laddats ur eller blivit avstängd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in