Citat:
Ursprungligen postat av
Godless
Punkt 2 ovan torde, om det du minns stämmer, vara den som syns på följande bild:
http://postimg.org/image/jqnw1ndsv/
Denna plats är benägen just högst upp på öglan, såvitt jag förstår.
Jag har verkligen svårt att tro att hon blev mördad där, och sedan släpades eller bars mer än 50 meter i oländig terräng. Trots tidigare inlägg som argumenterade för motsatsen, så vidhåller jag att en livlös kropp är
oerhört otymplig att handskas med. Det kan inte på något vis jämföras med att bära en person som är vid medvetande, och villig att bli buren.
Tror inte det fanns många som trodde att hon skulle bli mördad heller. Att det ändå hände just i Runbyspåret öppnar upp för möjligheten att mördaren släpade eller bar iväg med henne i terrängen, oavsett hur den ser ut.
Om vi studerar den länkade bilden mer ingående verkar det som att avspärrningsbandet som utgår från det grå skyddet tycks vika av in i skogen mot den punkt som markerar fyndplatsen. Riktningen mot fyndplatsen behöver inte ha varit spikrak heller.
Citat:
Varför så långt bort från överfallplatsen, och ännu underligare, i just den riktningen?
Som det nu blev, så hamnade han ju ganska nära en annan del av spåret.
Det var ju inte som om han minskade risken för upptäckt genom att röra sig närmare spåret?
Han kan ha haft lokalkännedom och tagit ut den riktningen eftersom den kanske är mindre besvärlig att ta sig fram på i jämförelse med andra riktningar. Vi vet inte om han använt sig av stigar.
Det är möjligt att han inte ville lämna kroppen vid mordplatsen för att få tillräckligt med tid att avlägsna sig hemåt innan kroppen upptäcks och polisen larmas. Om kroppen hade lämnats vid vad som framstår som mordplatsen hade ankommande motionärer i spåret kanske upptäckt den inom ett kort tidsintervall. Nu hann han uppenbarligen ta sig hem med god marginal innan polis larmades.
Att han lämnar kroppen på den plats där hon hittas kan bero på att han inte orkade bära eller släpa henne längre än så. Markvegetationen verkar på platsen bestå av mossa (?) (
http://postimg.org/image/66ikklxex/) vilket kanske gett mjölksyrekänning. Alternativt ville han kanske spara på krafterna inför flykten hem. (Hur lång den resan var tänkt att bli är det nog bara han som vet.)
Citat:
Ju mer jag tänker på det, desto underligare är det.
Tycker att mordet är det mest underliga av allt. Vad som händer sedan, i anknytning till avvikandet från mordplatsen, behöver inte vara underligt ur GM:s perspektiv. Om GM har en relativt lång väg hem från spåret och inte vill finnas kvar i området när pådraget går tycker jag att det vore klart underligare att lämna kroppen vid mordplatsen.