2015-09-05, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Har snackat med min morsa samt diskuterat rykten om att hon skulle ha haft pinnar i ögonen.
Då sa min mamma att en av hennes bekantas mamma har blivit utsatt för rådmord i Ryssland, där GM eller om dom var flera hade stuckit hål i ögonen för att dessa idioter tror att ögat kan spara på information som en fotokamera tar en bild och att man kan läsa av den, den typen av personer är icke utbildade knarkare eller kommer från ett land där man tror att ögon sparar på information.

Finns en snubbe med ryskt efternamn jag kollat in på. Bland AKs vänner på facebook. Som gillar dessutom typ tempelriddarsymboler. Ser skum ut. Oavsett om pinnryktet stämmer eller ej. Han har långt hår.
Senast redigerad av greyhoundbus 2015-09-05 kl. 10:40.
Citera
2015-09-05, 11:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Uttalande av Leif GW Persson "Är det en ung tjej som blivit mördad tänker man sex. Här i sommar har vi två fall, Lisa Holm och motionsslingan. I åtminstone ett av fallen är det helt fel".

www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/09/04/ibland-langtar-jag-efter-att-peta--i-mig-allt-sa-jag-slipper-vara-med/
Citera
2015-09-05, 11:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Uttalande av Leif GW Persson "Är det en ung tjej som blivit mördad tänker man sex. Här i sommar har vi två fall, Lisa Holm och motionsslingan. I åtminstone ett av fallen är det helt fel".

www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/09/04/ibland-langtar-jag-efter-att-peta--i-mig-allt-sa-jag-slipper-vara-med/

Lägg DÄRTILL hans uttalande (gällande Lisa Holm): "Min uppfattning är spekulativ, och den är att det inte är ett sexuellt motiv" . www.expressen.se/gt/gw-de-sager-saker-som-inte-stammer/

Slutsats enligt hans båda uttalanden i kombination:
Lisa Holm - ej sexbrott
Ida Johansson - (möjligt) sexbrott

Kan det vara en logisk/trolig slutsats?
Citera
2015-09-05, 11:20
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Utifrån tidigare uttalande från GW verkar det vara Lisa som inte är sexrelaterat enligt GW.
Citera
2015-09-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Jag tippar på en afrikansk styrkelyftare, van att lyfta tunga trädstammar och att ta sig fram i oländig terräng (djungel).
Så du tror inte att DNA't från gärningsmannen som polisen har visar om det är en neger eller inte?
Dom jag känner som blivit topsade eller är kallade till topsning är nämligen helsvenska.
Citera
2015-09-05, 11:58
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Så du tror inte att DNA't från gärningsmannen som polisen har visar om det är en neger eller inte?
Dom jag känner som blivit topsade eller är kallade till topsning är nämligen helsvenska.
Jag tror GM är svart eller neger som du säger, tycker dock n-ordet är opassande.
GM kan ha planterat DNA från en vit kompis, eller så är polisen ute och cyklar eller har ett för svagt DNA-spår.
Van vid tynga lyft, van vid svår terräng och ryktet om pinnar som florerar pekar alla tillsammans med själva brottets karaktär om en svart människa från Afrika.
Senast redigerad av krackelerar 2015-09-05 kl. 12:03.
Citera
2015-09-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kan inte heller se hur det skulle gå till om man tvingar någon. Visst kan man hålla i rattfyllerimisstänkta och ta blodprov. Men skulle man alltså med våld ge sig på någon och ta prov bara för att man screenar ett åldersspann i en ort? (Eller för att någon ovän ringt och anmält en person som misstänkt.) Jag tycker bara inte det verkar passa med svensk rättsskipning.
Enligt polisen så är det inte bara frivilliga som topsas. Ingen kan undkomma topsning genom att tacka nej. Från Expressens artikel.

"Enligt Emil Andersson har de flesta som tillfrågats velat lämna DNA-test.

Men ett litet antal personer har varit motsträviga, avslöjar kommenderingschefen Anders Jacobsson:

– Vissa är det. Det är ett ingrepp, naturligtvis, oavsett om man är misstänkt för brott eller inte.

Hur många har varit motsträviga?

– Ett fåtal. Jag har inte den exakta siffran.

Hur går ni vidare med dem?

– Vi topsar dem ändå, säger Anders Jacobsson."

http://www.expressen.se/nyheter/150-har-dna-testats-om-joggingmordet/
Citera
2015-09-05, 12:09
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Finns en snubbe med ryskt efternamn jag kollat in på. Bland AKs vänner på facebook. Som gillar dessutom typ tempelriddarsymboler. Ser skum ut. Oavsett om pinnryktet stämmer eller ej. Han har långt hår.

Tipsa in om han för att vara på säkra sidan, bäst att tipsa om alla, desto fler kollas upp desto bättre.
Bara för att han är ryss betyder inget, men om han sticker sticker ut från mängden är bäst att tipsa.
Väldigt ovanligt detta med ögon om nu ryktet stämmer, men pratade lite om det med en gammal svensk-finsk tant igår hos några grannar på fyllan, hon sa också att i vissa kulturer, länder har man någon slags tro att själen sitter i ögonen, av den anledningen vill dom döda själen. Hmm.
Citera
2015-09-05, 12:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det må vara ett luddigt begrepp. Min tolkning av begreppet är att en eller båda av ens biologiska föräldrar är utrikes född. Möjligen ett vidare begrepp än utländsk härkomst och definitivt ett vidare begrepp än invandrare, eller utlänning i juridisk mening, d v s icke svensk medborgare.

Nåväl, en av de myndigheter i Norge som har gått ut med statistik kring överfallsvåldtäkter är polisen i Oslo: http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/

Av 41 anmälda överfallsvåldtäkter under åren 2005-2008 var alla begångna av invandrare av icke-europeiskt ursprung, ofta asylsökande.

Eftersom BRÅ inte har någon statistik på överfallsvåldtäkter kontra "invandrare av icke-europeisk bakgrund", vad jag känner till iaf, får vi tyvärr hålla tillgodo med andra länders dito samt äldre svensk. Närmast till hands vårt närmaste och mest likartade nordiska land Norge.

I en undersökning 1996 (1996:2) konstaterar BRÅ att utrikes födda (enligt deras definition av begreppet) har fem gånger större representation vid våldtäktsbrott än icke utrikes födda. Nu är detta en gammal rapport iaf jag inte f.n. kan hitta på nätet i originalform. Ett diagram kan illustrera fördelningen: http://www.ladda-upp.se/bilder/njnysgdqbidcvi/

Överfallsvåldtäkter består av cirka 12% av anmälda våldtäkter enligt BRÅ:http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012829/1371914727944/2005_07_valdtakt_kartlaggning.pdf (sid 46). Lite kuriosa.

Knappt 60% av de som blir misstänkta för brott i Sverige är födda i Sverige av föräldrar som båda själva är födda i Sverige . Invandrare generellt har 2.5 gånger större representation som misstänkta för brott. Överrisken är större för invandrare från fattiga och krigshärjade länder. Vidare säger rapporten att utrikes födda har särskilt höga överrisker när det gäller allvarliga brott som mord och dråp, våldtäkt och rån. Enligt undersökningar som avser förhållandena under 1990-talet var den brottstyp där överrepresentationen var högst våldtäkter, där cirka 40 procent av gärningsmännen var invandrare.(se BRÅ 2005:7).

Om vi då tittar på situationen i Oslo jämfört med den rapport BRÅ tråcklade ihop 1996 samt rapporten 2005 och tar hänsyn till att andelen personer som vistas i Sverige med utländsk bakgrund/utrikes födda har ökat sedan 80-talet ganska markant, vill jag drista mig till att påstå att personer med utländsk bakgrund enligt definitionen inledningsvis, är överrepresenterade i absoluta tal vid överfallsvåldtäkter.

Det går nog att fortsätta att botanisera i detta, och möjligen komma till en annan slutsats än vad jag gör.

Att det finns en överrisk hos personer med utländsk bakgrund att göra sig skyldiga till våldtäkt ifrågasätter ingen, enligt BRÅ 1996:2 är den 4,5. Samtidigt är landet väldigt segregerat, mellan olika stadsdelar. Området det skedde i är ett relativt vitt område, med en massiv överrepresentation av personer med svensk bakrund, det gör att sannolikheten för en svensk gärningsman i det här fallet är betydligt större än exempelvis i jämförelse exempelvis med mordet Nancy Tavsan (som skedde i ett område där en stor andel av befolkningen har utländsk bakgrund).
Citera
2015-09-05, 12:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det fetade: inom ett par kilometer från brottsplatsen verkar det finnas en del små torp, stugor och mindre villor utkastade här och där längs småvägar eller tom ute i skogen. Och ett koloniområde.

Vet du hur det är med dom husen? Är alla bebodda? Finns det ödehus? Brukar folk från dessa hus röra sig till och i motionsområdet? (Svåra frågor, naturligtvis, men man måste ju fråga ).

Koloniområde är lite intressant med, stugor i dessa kan många gånger husera ett rätt så tveksamt klientel – missbrukare och annat. Ofta inte skrivna i stugorna, utan någon annanstans, och därmed kanske undviker topsning.
Citera
2015-09-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Ja, men om vi ska tro Liza1979 så ser vi att det inte bara är svenskar som är topsade.
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Finnar bägge två, den ena i sigma, den andra i runby.
30+ bägge två
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
2 svenskar och en "nysvensk" har också topsats.
Citera
2015-09-05, 12:22
Medlem
Så det verkar finnas en uppsjö av halvtosingar i området?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in