2015-09-04, 21:03
Medlem
slemmigsnigels avatar
Kurtan menar att döda flyktingbarn som flyter i land i Turkiet ska behöva betala marknadspris för sina lägenheter i centrala Stockhom. 50 000 kr för en bostad. Nej, det är dags att staten går in och betalar alla hyror för flyktingbarn som självklart ska ha rätt till en central lägenhet i Stockholm för att kunna påbörja sin karriär i Sverige.
Citera
2015-09-04, 21:09
Medlem
Jag förstår inte varför regeringen vill lägga 3,2 miljarder årligen på att något tusental bostäder ska få låg hyra. Detta eftersom man inte kan(?) styra vilka som bosätter sig där. Det kan ju vara någon miljonär som får tag på den bostaden som genom skattepengar får lägre hyra.

Det där har man väl styrt i alla år ändå via bostadsbidraget som iallafall ger stöd direkt till de personer som inte klarar sin hyra annars.
Citera
2015-09-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför att vi är förbjudna att göra sådana affärer tack vare EU-lagstiftning.

Varför ska staten låna till snordyra hyresrätter som inte särskilt många kommer att ha råd att bo i?

Hyresrätten är inte den billiga boendeformen. Det är den dyra. Märkligt att folk aldrig lär sig....

Det är bättre att hjälpa folk in på den ägda marknaden istället på olika sätt.

Att du inte lär dig att alla inte kan ta lån, speciellt de som har behov av bostad som mest. Och du vill inte gå i borgen för alla som inte får ta lån. Så sluta gnälla om ditt jävla ägande din jubelidiot.
Senast redigerad av Kratatch 2015-09-04 kl. 21:28.
Citera
2015-09-04, 21:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Att du inte lär dig att alla inte kan ta lån, speciellt de som har behov av bostad som mest. Och du vill inte gå i borgen för alla som inte får ta lån. Så sluta gnälla om ditt jävla ägande din jubelidiot.

De flesta som pratar så missköter sin ekonomi och tar inget eget ansvar över sin egen situation. Ta en ännu en dyr cigg till groggen och fortsätt klaga bara. Någon annan ska alltid betala.
Citera
2015-09-04, 21:44
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De flesta som pratar så missköter sin ekonomi och tar inget eget ansvar över sin egen situation. Ta en ännu en dyr cigg till groggen och fortsätt klaga bara. Någon annan ska alltid betala.

Verklighetsfrånvänt. Någon annan har betalt för att du ska kunna bli inlagd på SÖS. Fattar du?
Citera
2015-09-04, 21:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Verklighetsfrånvänt. Någon annan har betalt för att du ska kunna bli inlagd på SÖS. Fattar du?

Nej jag betalar själv för det. Du får också skilja på ett grundläggande socialt skyddsnät och konsumtion av olika varor. Skaffa den bostad du har råd med precis som du får skaffa den bil du har råd med om du vill ha det och köp den mat du har råd med.
Citera
2015-09-04, 22:08
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Nej jag betalar själv för det. Du får också skilja på ett grundläggande socialt skyddsnät och konsumtion av olika varor. Skaffa den bostad du har råd med precis som du får skaffa den bil du har råd med om du vill ha det och köp den mat du har råd med.

Du betalar för driften. Andra har betalat för byggandet. Viss ödmjukhet vore på sin plats.
Citera
2015-09-04, 22:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du betalar för driften. Andra har betalat för byggandet. Viss ödmjukhet vore på sin plats.

Nej min skatt räcker mer än väl till för de kostnaderna jag har för sjukvård.
Citera
2015-09-04, 22:18
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Nej min skatt räcker mer än väl till för de kostnaderna jag har för sjukvård.

God dag yxskaft.
Citera
2015-09-04, 22:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
God dag yxskaft.

Var det något du inte förstod, meningen var inte så lång men någon vuxen i din närhet kanske kan förklara om du har svårt?
Citera
2015-09-04, 23:13
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Var det något du inte förstod, meningen var inte så lång men någon vuxen i din närhet kanske kan förklara om du har svårt?

Jag förstod vad du skrev, men inte hur det var relevant för det jag skrev.
Citera
2015-09-04, 23:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att du inte lär dig att alla inte kan ta lån, speciellt de som har behov av bostad som mest.
Det är just det som är problemet. Så därför bör man hjälpa folk in på den ägda marknaden där det genast blir mycket billigare än motsvarande hyresalternativ. Så kan ungdomarna amortera på sina bostadslån istället för att betala "ockerhyror" som du kallar det.

Och skulle någon ha mer behov än någon annan att bo förresten?

Citat:
Och du vill inte gå i borgen för alla som inte får ta lån. Så sluta gnälla om ditt jävla ägande din jubelidiot.

Staten skulle kunna hjälpa till och ge startlån, eller hjälpa till med skattefritt bospar etc. Det är en betydligt billigare affär än att subventionera svindyra hyresrätter för pappa staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in