2015-09-04, 16:03
Medlem
Tackar! Det är samma sort, råkade få med en mindre del av stjälkarna på dem bara.
Befinner mig i Småland
Citera
2015-09-04, 16:09
Medlem
JohnCLillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schkeel
Golfbanor brukar vara bra oavsett omnejd Se bara till att inte golfklubben använder medel som dödar svampar så lär du hitta en del ute i ruffen!

Edit: Ge det några veckor till så temperaturen kan sjunka lite till och stabilisera sig så kommer det troligtvis ge frukt!

Tack för svaret, ska göra ett nytt försök snart
Citera
2015-09-04, 17:11
Medlem
Snusdemokrats avatar
http://i.imgur.com/lhwzgPR.jpg

Är dessa toppisar?
Citera
2015-09-04, 17:43
Medlem
yculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusdemokrat
http://i.imgur.com/lhwzgPR.jpg

Är dessa toppisar?

Citera
2015-09-04, 17:47
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smadibamba
Kom precis hem efter vad jag tror var en lyckad jakt, är 90% säker på att detta är toppisar! Skulle dock vara skönt ifall någon vill bekräfta det:

http://imgur.com/dgOupLI

Hittade 58st!

Vart? Kohage/Fårhage

Söder/norr?
Citera
2015-09-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Vart? Kohage/Fårhage

Söder/norr?

Småländska höglandet.
Hittade faktiskt samtliga på gräsplätter vid bostadsområden.
Välmående gräs med mossa och mycket klöver. Ska kika runt vid hästhagar i närheten också, de har varit väldigt givande från tidigare erfarenheter
Citera
2015-09-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m3ister
Går det att hitta ny omkring 100-150 st tror ni? Tänkte trippa på dom för första gången

Du får nog vänta några veckor till om du ska hitta så många. Alternativt ha väldigt mycket tur, beroende på vart i Sverige du bor?
Citera
2015-09-04, 18:48
Medlem
Jag har under mina ungdomsår plockat toppisar varje säsong och haft världens mysigaste och även vildaste tripparna genom mina år!

Flyttade i somras till nytt boende med egen uteplats och nylagd gräsmatta.

Går ut för att röka idag på baksidan då jag brukar sitta på framsidan annars, satte nästan kaffet i halsen när jag såg att halva gräsmattan var fylld med toppisar...

Skulle nog aldrig få för mig att gå ut på mission och leta svamp idag, men när det växer på baksidan så blir det jävligt svårt att motstå
Citera
2015-09-04, 20:26
Medlem
Hurpass synliga är svamparna när de vuxit färdigt? Osäker på om jag letar för tidigt eller om jag bara letar för dåligt.
Citera
2015-09-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Hurpass synliga är svamparna när de vuxit färdigt? Osäker på om jag letar för tidigt eller om jag bara letar för dåligt.

Beror helt på hur miljön är runtomkring, kom ihåg för om åren så plockade vi på en golfbana där gräset var jättekort och då såg du svamparna sticka upp jätte tydligt. Men ute på ängar/åkrar så är gräset oftast mycket högre och man finner ofta svamparna mitt bland tovor och i gräset, bara fortsätta leta - kan fortfarande vara för tidigt dock
Citera
2015-09-04, 23:35
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakk

Känner lite som dig, när jag nu i år hittat svamp så har jag bara hittat på ställen som jag hittade på förra året, de vill säga en area på 20 cm. Alltså bara en liten plätt och där har jag hittat svamp som vanligt. Sen när jag letat nya ställen där det kanske växer har det gått helt åt helvete.

Hjärnan har nästan intalat sig själv att det bara finns där jag hittat innan, Känns som att det är meningslöst att leta någon annan stans för jag ändå inte kommer hitta något.

Men det kanske bara är jag?
Citera
2015-09-05, 02:03
Medlem
Skalmanens avatar
Var ute och leta idag, är detta toppisar?
http://i.imgur.com/z9dGPCc.jpg

Comeon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in