2015-09-04, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Då vill jag påminna om alla fall de inte fått kritik för. Ett klagomål är jävligt bra med tanke på hur många fall de utreder.

Hur vet du att det bara är ett "klagomål"?

I det här fallet är det något unikt när en domare riktar så skarp kritik till utredande polis. Det är mycket ovanligt.
2015-09-04, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur vet du att det bara är ett "klagomål"?

I det här fallet är det något unikt när en domare riktar så skarp kritik till utredande polis. Det är mycket ovanligt.

Du har väl lusläst överallt för att hitta något att kritisera? Även om du hittar ett till så är inte det något att hetsa upp sig över.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är en del av den hypotes som jag lanserade för någon vecka sedan. NB var en hårt arbetade hantverkare som lockades av ett erbjudande som tillät honom att åka hem, köpa hus och leva ett normalt liv. Det är mycket mer sannolikt än att han skulle spoliera allt genom ett överfall på en ung flicka utan vinning.

Hahahaha, när du väckte åtal för nån vecka sen.*

Så mördare är han inte alls i din värld?
Eller ser du det som att han kommer berätta om din yngling - är det därför den nya lanseringen är attraktiv för dig iom DNA som framkommit?

* Läste helt galet alltså.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Då vill jag påminna om alla fall de inte fått kritik för. Ett klagomål är jävligt bra med tanke på hur många fall de utreder.

Jag tycker detta är viktigt att komma ihåg då man tar upp enskilda då det gått fel. För min del tänker jag främst på kritiken mot domstolar osv. På den domstol där jag satt ting hade vi cirka
30 000 brottmål per år (ca 80 brottmål per dag) och visst i enskilda fall blir det fel men i den absolut övervägande majoriteten blir det faktiskt rätt. Det kan vara bra att ha i åtanke.
2015-09-04, 15:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahaha, när du väckte åtal för nån vecka sen.*

Så mördare är han inte alls i din värld?
Eller ser du det som att han kommer berätta om din yngling - är det därför den nya lanseringen är attraktiv för dig iom DNA som framkommit?

* Läste helt galet alltså.
Jag har aldrig sagt att jag inte misstänker honom för mordet. Jag diskuterar alternativ till åklagarens version, det blir så tråkigt om alla lallar med.
2015-09-04, 15:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men hur som helst, vad jag förstått har han ett bekräftat alibi.
Kan du utveckla detta?

Jag har för mig att det framkommit att pappan har alibi men kan inte ange källan. Därav uttrycket "vad jag förstått".
2015-09-04, 15:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det var inte XeniaOffatop som postade det inlägg tidigare utan det var jag.
Och kritiken av Skaraborgs polisen, som har hand om detta fall är ju ABSOLUT väsentlig!!!

Jag menar ta läs vad domaren bla. säger Skaraborgs polisen:

http://www.skovdenyheter.se/article/polisen-far-kritik-av-domare/

Publicerad 17 jul 2015
En färsk dom i ett våldtäktsmål i Skara handlar inte bara om händelsen och bevisen för att den åtalade mannen är skyldig. Tingsrätten ger också en bakläxa till både polis och åklagare. I domen står det att det finns brister i brottsplatsundersökningen och förundersökningen i övrigt.

Tingsrätten noterar bland annat att det saknas uppgifter om den kniv som den utsatta kvinnan säger att hon blev hotad med.

"Över huvud taget synes särskilt brottsplatsundersökningen har gjorts på ett lättvindigt sätt" skriver tingsrätten i domen

Man blir ju mörkrädd när flera här i tråden försöker tysta ner denna kritik UGH!!!

Om du anser att man ska ta till sig vad domstolar skriver om hur utredningar har bedrivits (vilket det ligger något i) så borde du kanske ta till dig av hovrättens skrivning i Vatchareeyadomen om att utredningen där hade bedrivits på ett mycket bra sätt. Men det kan jag inte minnas att du gjorde - du fortsätter att tro och tycka att det har begåtts en massa misstag eller rentav rena rättsövergrepp där.

Därmed blir det uppenbart att ditt plötsliga stöd för domstolens åsikter här inte bygger på logik eller konsekvens utan bara att du letar efter halmstrån hela tiden för att kunna fortsätta tro på att din lilla litauer är oskyldig.

Vad domstolen tyckte om polisen i ett annat fall kan på sin höjd ge anledning till att vara extra uppmärksam på hur man bedrivit utredningen här när vi väl får tillgång till utredningen. Det kan naturligtvis inte användas för att på förhand döma ut den. Ingen normalbegåvad människa kan i nuläget säga att utredningen vare sig bedrivits på ett alltigenom professionellt vis eller att den inte har gjort det.
2015-09-04, 15:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tycker detta är viktigt att komma ihåg då man tar upp enskilda då det gått fel. För min del tänker jag främst på kritiken mot domstolar osv. På den domstol där jag satt ting hade vi cirka
30 000 brottmål per år (ca 80 brottmål per dag) och visst i enskilda fall blir det fel men i den absolut övervägande majoriteten blir det faktiskt rätt. Det kan vara bra att ha i åtanke.

Hur kan du veta att det blir rätt?
2015-09-04, 15:54
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur kan du veta att det blir rätt?

Få JO anmälningar, ytterst få domvillor eller andra rättegångsfel m.m., visst finns ett mörkertal som i allt annat men med tanke på främst hur noggrann JO är tror jag inte det är särskilt stort.
2015-09-04, 15:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad domstolen tyckte om polisen i ett annat fall kan på sin höjd ge anledning till att vara extra uppmärksam på hur man bedrivit utredningen här när vi väl får tillgång till utredningen. Det kan naturligtvis inte användas för att på förhand döma ut den. Ingen normalbegåvad människa kan i nuläget säga att utredningen vare sig bedrivits på ett alltigenom professionellt vis eller att den inte har gjort det.

Håller med dig på det du skriver. Självklart är det viktigt att belysa där de inte skött sig - det kallas även konstruktiv kritik för att det inte ska ske igen.
Det finns delar i förundersökningen jag personligen är fundersam kring - men kan jag med bristande insyn såga både åklagare, polis och hela förundersökningen med knäna? Nej.
Kan jag döma ut den på förhand för en artikel. Nej.

Ps. Jag tror snarare det kan vara till fördel. Vill Tolläng sitta så igen? Det tror jag inte. Seså - duktig kicka, jobba på bättre nu.
Senast redigerad av develi 2015-09-04 kl. 16:00.
2015-09-04, 15:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du anser att man ska ta till sig vad domstolar skriver om hur utredningar har bedrivits (vilket det ligger något i) så borde du kanske ta till dig av hovrättens skrivning i Vatchareeyadomen om att utredningen där hade bedrivits på ett mycket bra sätt. Men det kan jag inte minnas att du gjorde - du fortsätter att tro och tycka att det har begåtts en massa misstag eller rentav rena rättsövergrepp där.

Därmed blir det uppenbart att ditt plötsliga stöd för domstolens åsikter här inte bygger på logik eller konsekvens utan bara att du letar efter halmstrån hela tiden för att kunna fortsätta tro på att din lilla litauer är oskyldig.

Det står inte i vatchareeyadomen att utredningen har bedrivits på ett mycket bra sätt. Om du ska referera till andra brott kan du väl göra rätt, sådana uppgifter är svåra att kontrollera för den som inte är insatt.
2015-09-04, 16:04
Medlem
gaylordfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det kan vara så, det ska jag erkänna. Har dock hört från flera håll om vad han har haft för uppdrag, och det handlar inte om någon adjutanttjänst. Men jag känner inte alls familjen H så jag vet inte personligen vad han sysslor är. Det jag hört är dock från olika håll som pekar på samma sak. Ingen skrivbordsnisse.
Det är bara skitsnack som du har hört som har blivit större och större.

Dom enda som vet något om vad Herr H håller på med är dom närmaste i ledet, och dom skvallrar inte

Lägg ner teorin om familjen H

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in