Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Har väldigt svårt att förställa mig ett par Meermin* som är skick nog värt kostnaden för en omsulning. Låt säga att ovanlädret har klarat sig hyggligt, men hur är det med de övriga komponenterna? En sko består ju trots allt av mer än bara ovanläder och sula. Hur ser fodret ut t.ex.? Skeptisk!
För övrigt tycker jag det är helt okej att köpa skor utan avsikten att sula om dem.
*underförstått Meermin Classic så klart
Jag har sett halvsulade Meermin hos skomakaren, de såg helt okej ut efter att han fixat i ordning dem tyckte jag. Den skomakaren menade att de var "la helt okej, inget märkvärdigt, men dög helt klart" typ. Har från andra skomakare hört liknande, förutom en som sa att det par han haft var väldigt slarvigt gjorda (ingen har ifrågasatt övriga material i skorna ska tilläggas, och tänker att hade det varit helt odugligt hade åtminstone någon påpekat detta). Men du får vara skeptisk om du vill.
Sen kan jag säga att om man pratar med skomakare om hur olika skomärken är, så finns det skräckexempel om i princip vartenda märke, från Loake till Gaziano & Girling. Senast i helgen var det en som berättade att de bara sedan i våras fått in tre par skor från en mycket väletablerad tillverkare där avlappssömmarna vittrat sönder och sulorna helt sonika släppt totalt.
Det vanliga är att det är ett problem som pågår under en tid, sen har de fått ordning på det. Vet ett premiummärke där spiken som fäster klacken kröp upp i sulan på många par tillverkade under en tid, det verkar de ha åtgärdat på senare år. Ett annat släppte randen och sulan lätt, framför allt framme i tån, så det blev glipa där och gärna kom in skit, sen bytte de lim och så var det problemet löst. Och just nu sedan en tid är det en sv de verkliga jättarna vars klackar ganska ofta släpper och lossnar hela alltet, får se om de får ordning på det snart.
Skulle folk tillverka helt kassa saker under längre tid skulle det tillslut sprida sig och slå mot försäljningen, därför styrs saker och ting inom det här segmentet av skor oftast upp med tiden (tyvärr inte alltid, men oftast). För tro mig, skotillverkarna får alltid veta vad som krånglar med deras produkter.