2015-09-04, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Att skoblock rätar ut gångvecken helt och hållet är mycket ovanligt, och har inte mycket med läderkvaliteten att göra. Om man är livrädd för gångveck och inte vill ha det bör man köpa mockaskor eller inte gå i dem.
Gångvecken är dessvärre helt och fullt orörda av skoblock, testat både helfotsblock och delade block. Blocken är absolut inte för små utan de delade blocken är snarare gränsfall att vara för stora.

Givetvis har kvaliteten på lädret inte något att göra med hur effektiva skoblocken är, det är inte vad jag skrev heller. Grovheten på vecken har dock i allra högsta grad med kvaliteten att göra och på mina Enzo är vecken knappt ens synbara om block eller fot är i skon.
Citera
2015-09-04, 13:53
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Gångvecken är dessvärre helt och fullt orörda av skoblock, testat både helfotsblock och delade block. Blocken är absolut inte för små utan de delade blocken är snarare gränsfall att vara för stora.

Givetvis har kvaliteten på lädret inte något att göra med hur effektiva skoblocken är, det är inte vad jag skrev heller. Grovheten på vecken har dock i allra högsta grad med kvaliteten att göra och på mina Enzo är vecken knappt ens synbara om block eller fot är i skon.
Jasså! Vill du utveckla? Bedömer du kvaliteten på ovanlädret endast efter hur markanta gångvecken blir, eller kan det vara så att det finns fler faktorer som spelar in där kvalitetesskillnader kanske tar lite längre än en vecka att upptäcka (för det är väl ungefär så länge du haft dina Bonafè)?
Citera
2015-09-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Jasså! Vill du utveckla? Bedömer du kvaliteten på ovanlädret endast efter hur markanta gångvecken blir, eller kan det vara så att det finns fler faktorer som spelar in där kvalitetesskillnader kanske tar lite längre än en vecka att upptäcka (för det är väl ungefär så länge du haft dina Bonafè)?
Självklart finns det många aspekter som tillsammans ger en överhängande nivå av kvalitet, jag nämnde bara en av de mer märkbara. Vi vet ju alla till exempel hur corrected grain veckas och åldras. Nu behöver det givetvis inte vara så svart och vitt, men kvaliteten styr delvis veckandet.

Jag kan också tillägga att jag fortfarande inte gått in mina C&J efter att ha ägt dem i cirka en månad och gått med dem 2-3 dagar i veckan medan mina Bonafé praktiskt taget redan är ingångna efter 1½ dagar inomhus och 2 dagar utomhus.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-09-04 kl. 14:03.
Citera
2015-09-04, 18:04
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag tror inte det var någon som menade så. Snarare var tanken att ett par Meermin med stor sannolikhet helt enkelt inte kommer vara i juste skick när det är dags för omsulning.

Var iaf så jag tolkade ett par av inläggen, men visst kan jag ha fel.

Citat:

Citat:
Självklart finns det många aspekter som tillsammans ger en överhängande nivå av kvalitet, jag nämnde bara en av de mer märkbara. Vi vet ju alla till exempel hur corrected grain veckas och åldras. Nu behöver det givetvis inte vara så svart och vitt, men kvaliteten styr delvis veckandet.

Jag kan också tillägga att jag fortfarande inte gått in mina C&J efter att ha ägt dem i cirka en månad och gått med dem 2-3 dagar i veckan medan mina Bonafé praktiskt taget redan är ingångna efter 1½ dagar inomhus och 2 dagar utomhus.

Nu vet jag inte vad du menar med orörda, men jag har ju aldrig varit med om att gångveck inte påverkas av vettiga skoblock, men du menar alltså att du inte ser någon skillnad på vecken när du har skoblocken i mot när de inte är i, när du sätter i dem direkt efter användning? Och blocken menar du passar? Mkt märkligt får jag säga.

Visst är veckbildning något som till viss del kan ha med kvalitet på lädret att göra, men ofta påverkar passform mkt mer. Och vissa sorters läder, bla tunna fina franska hudar, veckar sig mkt mer än exempelvis polska Weinheimers tjockare hudar. De kan båda vara av absolut högsta kvalitet dock.

Det är schysst att du är intresserad och gillar bra skor, men som Shogun är inne på ovan kan det var idé att få lite mer erfarenhet innan du slänger dig med att slå fast det ena och det andra. Det finns exempelvis ganska många som har många år av mkt positiv erfarenhet av många par från bla C&J Benchgrade och Carmina, som du båda mer eller mindre sågat, efter att vad jag förstått haft skor av ena märket i en månad, den andra aldrig ägt.
Senast redigerad av AlisterG 2015-09-04 kl. 18:06.
Citera
2015-09-04, 18:32
Medlem
AlisterGs avatar
Sedan angående Meermin där man ständigt slår fast att de måste sparat in på material etc för att kunna vara så billiga, det är att göra det väl lätt gör sig. Nej, man får inte skor värda det tredubbla, men dels har vi produktionen i Kina i en fabrik de själva äger vilket givetvis sänker omkostnaderna, men framför allt så jobbar de ju bara med direktförsäljning (en egen butik i Madrid resten egna hemsidan). Tar man bort återförsäljarledet så kan du rent teoretiskt sälja skorna för halva priset (kvalitetsskor har generellt rätt låga marginaler för ÅF, ca 2,2-2,5 är standard, alltså att ÅF köper in skorna för dryga hälften av priset de säljer de för ut till kund). Detsamma gäller exempelvis Vass och Meccariello, de jobbar alla med prissättning direkt mot kund.

Det intressanta med alla de tre är att de också har återförsäljare på vissa marknader där skorna sedermera också kostar betydligt mer pengar, och ändå säljer. Meermin har funnits i Japan i många år (långt fler än i Europa) och är där ett mellanprismärke, Vass har ÅF främst i USA där de kostar betydligt mer än vid köp direkt från dem, och Meccariello har flera linjer som görs bara för japanska marknaden (till gamla standardlinjens standard, och lär nu bli Argentum) där de kostar som premiumskorna där.
Senast redigerad av AlisterG 2015-09-04 kl. 18:36.
Citera
2015-09-04, 18:38
Medlem
Anledningen till att billigare skor blir fula fort beror i min mening lika mycket på att de ofta vanvårdas å det grövsta som att kvalitén är risig. Med det sagt är jag övertygad om att ett par Meermins håller längre än dess sula om man sköter dem. Och naturligtvis ska man inte slänga dem när sulan är slut!
Om man nu är får snål för att få det gjort ordentligt kan man faktiskt limma dit en ny sula i gummi eller läder.
Citera
2015-09-04, 19:01
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte vad du menar med orörda, men jag har ju aldrig varit med om att gångveck inte påverkas av vettiga skoblock, men du menar alltså att du inte ser någon skillnad på vecken när du har skoblocken i mot när de inte är i, när du sätter i dem direkt efter användning? Och blocken menar du passar? Mkt märkligt får jag säga.

Visst är veckbildning något som till viss del kan ha med kvalitet på lädret att göra, men ofta påverkar passform mkt mer. Och vissa sorters läder, bla tunna fina franska hudar, veckar sig mkt mer än exempelvis polska Weinheimers tjockare hudar. De kan båda vara av absolut högsta kvalitet dock.

Det är schysst att du är intresserad och gillar bra skor, men som Shogun är inne på ovan kan det var idé att få lite mer erfarenhet innan du slänger dig med att slå fast det ena och det andra. Det finns exempelvis ganska många som har många år av mkt positiv erfarenhet av många par från bla C&J Benchgrade och Carmina, som du båda mer eller mindre sågat, efter att vad jag förstått haft skor av ena märket i en månad, den andra aldrig ägt.

Helt rätt, skoblock som passar, båda varianterna är rätt i storlek, ett par provades direkt i butik (Hammargruppens helfotsblock), men vecken påverkas inte det minsta av blocken. Minst sagt enerverande. C&J använder ju inte direkt lättviktsläder utan det känns som ganska robust läder måste jag säga. Provade även storlek större på Hammargruppens block och det gick inte ens att få i det med våld.

Det är mest på grund av priset som jag sågar C&J benchgrade, för 5100-5500kr får man inte vad man betalat för tycker jag. Men det beror ju delvis på mellanhänder och starkt pund, men även en överprissättning i grunden. Man har oftast bara en chans att göra ett gott intryck och då jag verkligen inte är imponerad blir det aldrig fler benchgrade för mig, inte svårare än så. Möjligtvis borde jag inte yttrat mig om Carmina då jag enbart testat och känt på dem, utan gick på flertalet andras åsikter. Point taken.
Citera
2015-09-04, 20:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Klart som sjutton man ska sula om sina Meermin om de är bekväma, i schysst skick, och man kan få ut flera år till av användning av dem. Beställa nya bara för att det inte kostar så mycket mer är ju knappast särskilt vettigt för miljön, och om man ny fått skorna riktigt bekväma och ingångna är det väl puckat börja om? Dessutom använder svenska skomakare bättre sulor, ofta JR, så en omsulning här gör skorna bättre än innan.

Har väldigt svårt att förställa mig ett par Meermin* som är skick nog värt kostnaden för en omsulning. Låt säga att ovanlädret har klarat sig hyggligt, men hur är det med de övriga komponenterna? En sko består ju trots allt av mer än bara ovanläder och sula. Hur ser fodret ut t.ex.? Skeptisk!

För övrigt tycker jag det är helt okej att köpa skor utan avsikten att sula om dem.

*underförstått Meermin Classic så klart
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2015-09-04 kl. 20:29.
Citera
2015-09-04, 21:10
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Har väldigt svårt att förställa mig ett par Meermin* som är skick nog värt kostnaden för en omsulning. Låt säga att ovanlädret har klarat sig hyggligt, men hur är det med de övriga komponenterna? En sko består ju trots allt av mer än bara ovanläder och sula. Hur ser fodret ut t.ex.? Skeptisk!

För övrigt tycker jag det är helt okej att köpa skor utan avsikten att sula om dem.

*underförstått Meermin Classic så klart

Jag har sett halvsulade Meermin hos skomakaren, de såg helt okej ut efter att han fixat i ordning dem tyckte jag. Den skomakaren menade att de var "la helt okej, inget märkvärdigt, men dög helt klart" typ. Har från andra skomakare hört liknande, förutom en som sa att det par han haft var väldigt slarvigt gjorda (ingen har ifrågasatt övriga material i skorna ska tilläggas, och tänker att hade det varit helt odugligt hade åtminstone någon påpekat detta). Men du får vara skeptisk om du vill.

Sen kan jag säga att om man pratar med skomakare om hur olika skomärken är, så finns det skräckexempel om i princip vartenda märke, från Loake till Gaziano & Girling. Senast i helgen var det en som berättade att de bara sedan i våras fått in tre par skor från en mycket väletablerad tillverkare där avlappssömmarna vittrat sönder och sulorna helt sonika släppt totalt.

Det vanliga är att det är ett problem som pågår under en tid, sen har de fått ordning på det. Vet ett premiummärke där spiken som fäster klacken kröp upp i sulan på många par tillverkade under en tid, det verkar de ha åtgärdat på senare år. Ett annat släppte randen och sulan lätt, framför allt framme i tån, så det blev glipa där och gärna kom in skit, sen bytte de lim och så var det problemet löst. Och just nu sedan en tid är det en sv de verkliga jättarna vars klackar ganska ofta släpper och lossnar hela alltet, får se om de får ordning på det snart.
Skulle folk tillverka helt kassa saker under längre tid skulle det tillslut sprida sig och slå mot försäljningen, därför styrs saker och ting inom det här segmentet av skor oftast upp med tiden (tyvärr inte alltid, men oftast). För tro mig, skotillverkarna får alltid veta vad som krånglar med deras produkter.
Senast redigerad av AlisterG 2015-09-04 kl. 21:23.
Citera
2015-09-07, 14:30
Medlem
Beställningen från Meermin kommer i dagarna , bör jag behandla skorna innan användning första gången? Skokräm?
Förklara gärna hur ni går till väga när ni får hem ett par nya skor, tips på märken osv av produkterna välkomnas!

Mvh
Citera
2015-09-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denimlovers
Beställningen från Meermin kommer i dagarna , bör jag behandla skorna innan användning första gången? Skokräm?
Förklara gärna hur ni går till väga när ni får hem ett par nya skor, tips på märken osv av produkterna välkomnas!

Mvh

Jag brukar behandla skorna med http://www.skolyx.se/sv/hem/23-saphir-creme-renovateur.html

Sedan kör jag på tre lager skokräm av samma märke (Saphir), färg beror lite på vad du själv är ute efter.

Här har du en välskriven guide av AlisterG

http://www.shoegazing.se/2013/01/21/skovard-den-kompletta-guiden/

Jag fick mina första meermins för nästan exakt två år sedan nu i dagarna, ser i princip fortfarande ut som nya
Citera
2015-09-08, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyColtrane
Jag brukar behandla skorna med http://www.skolyx.se/sv/hem/23-saphir-creme-renovateur.html

Sedan kör jag på tre lager skokräm av samma märke (Saphir), färg beror lite på vad du själv är ute efter.

Här har du en välskriven guide av AlisterG

http://www.shoegazing.se/2013/01/21/skovard-den-kompletta-guiden/

Jag fick mina första meermins för nästan exakt två år sedan nu i dagarna, ser i princip fortfarande ut som nya

Så renovateur och sen Medaille d'Or Créme i rätt färg gör jobbet?
Skönt att dina Meermins har hållt så länge, men det handlar väl om att de blivit bra omhändertagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in