2015-09-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Där har du problemet. Det finns en anledning till att många skointresserade har ett eller flera par "fyllebroggar", skor som man helt enkelt inte behöver vara så rädd om. Köp du ett par Rizzo att ha på krogen, det är ändå ingen förutom möjligen dörrvakten som bryr sig om vad du har på fötterna när du svingar dina lurviga.

Så fort budgeten tillåter det kommer jag börja utöka skogarderoben på det här smarta viset. Just nu är det liksom av ovanstående anledning jag vill hitta en modell vars utseende är efter preferenserna, men som snarare ligger under 1.500 SEK. Hittar jag dem är de avsedda att trashas när man är på lyran.
Citera
2015-09-03, 20:42
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Jag är tämligen säker på att det går snabbare att slita ut sulan än att gå in flertalet av Meermins modeller om det ens är möjligt och med tanke på att en ny Meermin bara kostar någon hundring mer än en omsulning med bra material hos en duktig skomakare så skulle jag nog se Meermin som en "engångs sko".

Jag har gått in mina Meermins och jag har inte bytt sula än. Den dagen det blir aktuellt kommer jag att göra det.
Citera
2015-09-03, 20:51
Medlem
ebqts avatar
Vad tror ni om kvaliteten på dessa? http://www.shipton.com/skye-mens-dark-brown-suede-oxford.html

Är inte bekant med "Shipton & Heanage" för övrigt så om någon vet vad man kan vänta sig i både kvalitet och leveranstid vore jag tacksam.
Citera
2015-09-03, 21:33
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Vad tror ni om kvaliteten på dessa? http://www.shipton.com/skye-mens-dark-brown-suede-oxford.html

Är inte bekant med "Shipton & Heanage" för övrigt så om någon vet vad man kan vänta sig i både kvalitet och leveranstid vore jag tacksam.
Tror att deras billigare skor tillverkas av Loake och dom dyrare av C&J så kvalitén borde vara bra, även på dina som förmodligen är gjorde av loake, dock inte till 1880 standarden med tanke på standardpriset på skorna.
Citera
2015-09-03, 21:39
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
Tror att deras billigare skor tillverkas av Loake och dom dyrare av C&J så kvalitén borde vara bra, även på dina som förmodligen är gjorde av loake, dock inte till 1880 standarden med tanke på standardpriset på skorna.
Hmm, då blev man ju lite avtänd på det. Får sova på saken. Behöver i och för sig ett par "slit-och-släng"-skor så det skulle väl fungera bra som det.
Citera
2015-09-03, 21:45
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Hmm, då blev man ju lite avtänd på det. Får sova på saken. Behöver i och för sig ett par "slit-och-släng"-skor så det skulle väl fungera bra som det.
Det är fortfarande ett par välbyggda randsydda skor av bra kvalité med bra ovanläder och sula, till skillnad från rizzo skorna som länkades lite tidigare...
Citera
2015-09-04, 03:02
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Jag tror dig. Det jag tänkte på var att skor som är randsydda i allmänhet brukar ha bättre kvalitet på läder och mer tilltalande design och se bättre ut på det sättet.
Jepp, och just därför är det rätt meningslöst att skaffa randsydda skor där de har snålat en massa, såsom Meermin. Trots allt är en randsydd sko rätt dyr att tillverka. De flesta randsydda ligger på över 3000kr. När de då kostar 1500 finns det all anledning att undra vad de snålar in på, för något måste det ju rimligtvis vara.
Citera
2015-09-04, 03:25
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Det är på grund av den inställningen (som många delar) som många tillverkare av billiga skor syr på en dekorativ söm kring skon för att folk ska tro att den är randsydd.
Vilket är rätt lustigt eftersom man på de flesta randsydda skor gör allt för att dölja sömmen.
Citera
2015-09-04, 07:00
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jepp, och just därför är det rätt meningslöst att skaffa randsydda skor där de har snålat en massa, såsom Meermin. Trots allt är en randsydd sko rätt dyr att tillverka. De flesta randsydda ligger på över 3000kr. När de då kostar 1500 finns det all anledning att undra vad de snålar in på, för något måste det ju rimligtvis vara.

Det är ju rätt rimligt att tro att de sparar in en hel del på lönekostnaden då de tillverkas i Kina.
Citera
2015-09-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Det är ju rätt rimligt att tro att de sparar in en hel del på lönekostnaden då de tillverkas i Kina.
Vilket återigen får en att tänka på kvalitén.

Jag själv vågar inte ens köpa Carmina då ovanlädret inte håller tillräckligt hög kvalitét. Till exempel är det en märkbar skillnad mellan mina C&J benchgrade och mina Enzo Bonafé. På mina C&J kan jag inte ens sträcka ut vecken med skoblock, varav ett är ett block med delat frontparti. Vecken är dessutom av grövre karaktär och syns MYCKET tydligt. Aldrig igen kommer jag köpa C&J benchgrade, speciellt då prislappen för C&J BG och EB är det samma.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-09-04 kl. 09:36.
Citera
2015-09-04, 13:17
Medlem
AlisterGs avatar
Många lite märkliga inlägg det senaste, i min mening.

Klart som sjutton man ska sula om sina Meermin om de är bekväma, i schysst skick, och man kan få ut flera år till av användning av dem. Beställa nya bara för att det inte kostar så mycket mer är ju knappast särskilt vettigt för miljön, och om man ny fått skorna riktigt bekväma och ingångna är det väl puckat börja om? Dessutom använder svenska skomakare bättre sulor, ofta JR, så en omsulning här gör skorna bättre än innan.

Att skoblock rätar ut gångvecken helt och hållet är mycket ovanligt, och har inte mycket med läderkvaliteten att göra. Om man är livrädd för gångveck och inte vill ha det bör man köpa mockaskor eller inte gå i dem.
Citera
2015-09-04, 13:34
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Klart som sjutton man ska sula om sina Meermin om de är bekväma, i schysst skick, och man kan få ut flera år till av användning av dem. Beställa nya bara för att det inte kostar så mycket mer är ju knappast särskilt vettigt för miljön, och om man ny fått skorna riktigt bekväma och ingångna är det väl puckat börja om? Dessutom använder svenska skomakare bättre sulor, ofta JR, så en omsulning här gör skorna bättre än innan.
Jag tror inte det var någon som menade så. Snarare var tanken att ett par Meermin med stor sannolikhet helt enkelt inte kommer vara i juste skick när det är dags för omsulning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in