2015-09-04, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Ursäkta att jag blandar mig i detta. Ser du hur du anväder flera ord som synonymer, misstänka, peka ut, hänger ut, antyda, spekulera, vara mördare, stämpla och så säger du att "så är det exakt det låter". Ja för dig verkar dessa ord och uttryck vara lika.
Detta kan låta som hårklyverier men men jag tor att de flesta här spkekulerar och misstänker, inget annat. Vi har inte annat att gå ut på, när vi får inte information av någon. Detta gäller även dig.

Vad är det du inte begriper? Det handlar inte om en slags allemansrätt att få spekulera hej vilt. Det handlar om att det är en sörjande förälder - det är osmakligt för det första och irrelevant eftersom inget indikerar på nåt kring pappan.
2015-09-04, 13:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En person som begår ett överlagt mord för någon form av egen vinning torde logiskt också kunna tänka sig att hjälpa till att dölja någon annan persons mord mot ekonomisk ersättning. Så långt är det riktigt. Men alla mord begås inte i vinningssyfte. Inte heller är människors värderingar och beteenden något som hänger ihop 100% logiskt och kan "avkodas" till enkla samband. Jag vet inte vilken typ av människa NB är, men jag kan definitivt tänka mig att han har en mörk sida som fick honom att begå ett mord på en ung flicka under inflytande av drifter/aggression/stress utan att för den skull vara en person som skulle ha gått med på att göra sig av med kroppen efter en ung flicka någon annan mördat mot att han fick betalning för det.
Äntligen någon som inte låtsas missförstå mig.

Om NB mördade Lisa så dumpade han också kroppen. Och, om han är kapabel till det är han också kapabel till att dumpa kroppen mot betalning. Det är samma dumpning, samma gärning, medan sammanlagda brottet i andra fallet är avsevärt mildare.
2015-09-04, 13:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Äntligen någon som inte låtsas missförstå mig.
Om NB mördade Lisa så dumpade han också kroppen. Och, om han är kapabel till det är han också kapabel till att dumpa kroppen mot betalning. Det är samma dumpning, samma gärning, medan sammanlagda brottet i andra fallet är avsevärt mildare.

Du skrev ALLA inledningsvis och det är just detta som folk ifrågasätter.
Sen är det inte ens givet att det sker på betalning. Det finns otal varianter om man ska diskutera detta fenomen: Hot. Förtryck. Underdånighet.
Så därmed är det inte att likställa omgående med pengar vad som än skett.
Helvete vad du tjatar!
2015-09-04, 13:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Vill du vara så vänlig och delge tråden exakt vilken tjänst Lisas pappa har inom försvarsmakten, samt källa på det!

GP 12 juni skriver att pappa H ingår i en högt säkerhetsklassad grupp i försvaret med mycket speciella arbetsuppgifter och arbetsmetoder. Det är då frågan om SOG i Karlsborg.

Det innebär att man har en hemlig tjänst, hemlig identitet, till och med för annan militär personal.

Här hamnar inte vem som helst.
2015-09-04, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Hur fan kan man sitta här och peka på pappan?
Fyfan så sjukt, om man har läst nog så lite om detta fallet borde(om man även bara har en ynka liten hjärnceller)begripa att den spekulationen aldrig ens borde postas...

Vad är sjukt, så är det att mörda, inte leta reda på eventuella gm.

Du kanske vet väldigt lite om mordutredningar. Ja har inte skapat på regelverket för mordutredningar, men anhöriga ligger alltid i första ledet att undersökas. Det säger ju redan statistiken.

Jag pekar inte på någon, bara misstänker.

Varför deltar du i denna diskussion? Vad är ditt motiv att delta? De flesta är här för att spekulera, var så säker. Det är det enda vi kan hålla på under väntetiden.
2015-09-04, 13:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursäkta att jag blandar mig i detta. Ser du hur du anväder flera ord som synonymer, misstänka, peka ut, hänger ut, antyda, spekulera, vara mördare, stämpla och så säger du att "så är det exakt det låter". Ja för dig verkar dessa ord och uttryck vara lika.

Detta kan låta som hårklyverier men men jag tor att de flesta här spkekulerar och misstänker, inget annat. Vi har inte annat att gå ut på, när vi får inte information av någon. Detta gäller även dig.

Inlägg som riktar sig mot fega och tragiska extremfall, är inte okej att ifrågasätta.
Så du är inte ursäktad. Du bör ge fan i att ifrågasätta istället, så kanske trådens innehåll drar åt det mer intelligenta hållet, för det vore den faktiskt värd.
Om man nu inte är för fattig för att avgöra om hur ett "värde" ser ut...

Fetingen; Det finns i vilket fall faktum som gör att extremfallen här, bör fundera lite innan postningar sker hejvilde. Speciellt att dölja påståenden mellan raderna, och bakom sin egen feghet.
2015-09-04, 13:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
GP 12 juni skriver att pappa H ingår i en högt säkerhetsklassad grupp i försvaret med mycket speciella arbetsuppgifter och arbetsmetoder. Det är då frågan om SOG i Karlsborg.

Det innebär att man har en hemlig tjänst, hemlig identitet, till och med för annan militär personal.

Här hamnar inte vem som helst.

Det är tänkbart att pappan varit eller är medlem av denna rätt speciella grupp, men det kan också tänkas att han är fena på att flyga radiostyrda flygplan, svensk mästare i precisionhoppning med fallskärm eller helt enkelt bara kompaniadjutant på den lätta bataljonen.
2015-09-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Ditt resonemang talar lite emot sig självt av flera anledningar, utgår ifrån att du någonstans kan se det själv om du höjer blicken.

Då personen som för närvarande sitter häktad (och utåt/medialt sett är huvudmisstänkt i målet) ännu inte är dömd, och alltså kan vara oskyldig är det väl lika illa att hänga ut, och offentligt dissekera och spy galla över honom?

Då Flashback är en samlingslokal på internet och där yttrandefriheten är minst sagt fri, är det ju självfallet klart att andra eventuella gärningsmän och teorier får yppas?

Innan sanningen kring detta brott framkommit tycker jag det är helt på sin plats att diskutera och lägga fram diverse teorier och spår - även tänkbara gärningsmän. Visst, jag kan första att det skulle passa flertalet medborgare och Flashbackanhängare bättre om det visade sig att den nu häktade Litauen var skyldig till brottet framför någon i offrets sfär av anhöriga, eller varför inte någon annan av ortens "urinvånare"?

Höj blicken - och lägg känslorna på hyllan. Om, den nu häktade visar sig vara oskyldig, hur kommer dennes liv att se efter frigivning? Kommer dessa anklagelser och "skitsnackande" att förfölja honom för resten av livet? Kommer han att ha möjlighet att fortsätta sin nuvarande anställning på orten?

Om MGM visar sig vara oskyldig så kommer anklagelser och "skitsnackande" förfölja honom för resten av livet och jag har svårt att tro att han ens kommer vilja vara kvar i Sverige. Han sitter som misstänkt för mord, flera instanser har ansett att han är på sannolika skäl misstänkt för mord tex, så därför har jag själv spekulerat om honom som GM. Om han inte döms så kommer hans liv ändras ändå för att han suttit häktad för att ha mördat Lisa, varför måste fler människor som hängs ut här behöva bli "offer" på kuppen? Som tex Lisas pappa, AJ+släkt m.m. Tror du inte anklagelser och "skitsnackande" kommer förfölja dom? Åsikter och spekulationer om MGM som GM bygger på det faktum att han är den som är häktad och kommer åtalas. Tycker det är rent patetiskt att tycka att bara för att det är yttrandefrihet så är allt ok att skriva.
Jag kommer ändra min åsikt om MGM visar sig vara oskyldig, men förstår du inte skillnaden mellan åsikter och spekulationer om MGM och andra som hängs ut här? Det är bättre att spekulara som tex Xenia - att GM är en kille i Lisas ålder, om man tror det, tycker jag. Utan namn om man ska diskutera alternativa GM, så slipper fler bli offer på kuppen.
Senast redigerad av helsan 2015-09-04 kl. 14:04.
2015-09-04, 14:01
Medlem
Citat:
Vi är här för att diskutera och spekulera, inte för att bedömma varandra. Ingen har anklagat Lisas pappa, bara skrivit om att han bör utredas. Han ingår bland de som poliser bör prioritera i sin utredning. Detta är praxis, juridisk vedertaget förvaringssätt i mordutredningar. Utredningen är verkiliget, inte fantasier. Nu vet vi ju inte vad poliser sysslar med, inte heller vad åklagaren sysslar med. Allt sker bakom ett skynke.

Om du ser detta som en grov anklagelse så då bör du läsa vad du själv kallade andra skibenter för. Lungna ner dig.

Du har så rätt!

Men onekligen så lär vi känna varandra, och vet därmed om varandra vad vi går för!

Jag vet att du kan inget om juridik då du inte ens kan stava till ordet bedöma.

Polisutredning är inget som sker bakom ett skynke, de sitter vid sina skrivbord och använder datorer och telefoner till research och utredning, där de elminerar allt trams om tredje man och fjärde man. Samlar ihop information, kallar in folk till förhör och noterar vem som iakttagit något eller vet något av relevans för brottsutredningen.

Det är åklagarens önskan om yppandeförbud som du missförstått, men det är just för att det finns för många personer som tänker som dig, och därför skulle äventyra åtalet. Det gäller ju att skydda den muntiga bevisningen från att eventuella vittnen, advokaten och gärningsmannen inspireras av tokstollar.

Det som vore intressant att diskutera är ju det som rör detta fall, och inte allt annat som folk hittar på, och som inte har med saken att göra.
2015-09-04, 14:02
Medlem
Citat:
Vi är här för att diskutera och spekulera, inte för att bedömma varandra. Ingen har anklagat Lisas pappa, bara skrivit om att han bör utredas. Han ingår bland de som poliser bör prioritera i sin utredning. Detta är praxis, juridisk vedertaget förvaringssätt i mordutredningar. Utredningen är verkiliget, inte fantasier. Nu vet vi ju inte vad poliser sysslar med, inte heller vad åklagaren sysslar med. Allt sker bakom ett skynke.

Om du ser detta som en grov anklagelse så då bör du läsa vad du själv kallade andra skibenter för. Lungna ner dig.

Citat:
Vad är sjukt, så är det att mörda, inte leta reda på eventuella gm.

Du kanske vet väldigt lite om mordutredningar. Ja har inte skapat på regelverket för mordutredningar, men anhöriga ligger alltid i första ledet att undersökas. Det säger ju redan statistiken.

Jag pekar inte på någon, bara misstänker.

Varför deltar du i denna diskussion? Vad är ditt motiv att delta? De flesta är här för att spekulera, var så säker. Det är det enda vi kan hålla på under väntetiden.

Jag ifrågasätter varför man skriver att det finns anledning/indicier till att höra L.H pappa.
Vad är det som säjer att han inte redan är hörd och avfärd från utredningen?
Vad är det för indicier som ev skulle göra honom till baneman på sin egen dotter?
Det vill jag gärna veta.
Mitt motiv till och delta är främst att läsa vad som postas här, gärna inlägg med relevans till det lilla man redan vet..
Folk får väl spekulera bäst man vill, men man kanske då ska vara beredd på ett ev frågasättande utan att för den skull bli stött..
2015-09-04, 14:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Polisutredning är inget som sker bakom ett skynke, de sitter vid sina skrivbord och använder datorer och telefoner till research och utredning, där de elminerar allt trams om tredje man och fjärde man. Samlar ihop information, kallar in folk till förhör och noterar vem som iakttagit något eller vet något av relevans för brottsutredningen.

Det är åklagarens önskan om yppandeförbud som du missförstått, men det är just för att det finns för många personer som tänker som dig, och därför skulle äventyra åtalet. Det gäller ju att skydda den muntiga bevisningen från att eventuella vittnen, advokaten och gärningsmannen inspireras av tokstollar.

Jag sitter just nu och följer live för rättegången har startat gällande Trippel - och det är så konkret, så mycket fakta när polisarbetet presenteras. Det är kort, koncist och det är millimeter för millimeter hur GM och BO mött varann. Detta kommer inte kunnas ses i detta fall:
Men det säger en hel del om hur förundersökningar går till.
Ren njutning att läsa SAKfakta.
2015-09-04, 14:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag har full förståelse för att många avvärjer alla tankar om att pappan kan vara inblandad, det ger en känsla av stark obehag. Men det har faktiskt förekommit i alla tider att föräldrar har dräpt sina barn.

I det här fallet finns det starka indicier som pekar mot pappan, alltså bör han utredas.

På grund av yppandeförbudet är det omöjligt att veta om så har skett. En utredning eller väckt misstanke kan inte jämställas med ett utpekande. Om pappan är oskyldig borde han välkomna en utredning som kan avfärda dessa obehagliga misstankar.

VILKA INDICIER DÅ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in