2015-09-04, 00:34
Medlem
jag är ca 105-110 kilo och 193 cm och burit på en man som vägde 80+ kilo i skogen på skoj i ca 50 meter.

Vilken brandman som helst kan göra det. Lägg ned klenisar. Och en tjej? absolut, det är inte jobbigt det.
Citera
2015-09-04, 00:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Ja, det stämmer det du skriver om terrängen. Men om jag har uppfattat saken rätt*, så har mordet skett i den allra högsta delen av öglan, och kroppen sedan släpats nedför in i terrängen. Visserligen fortfarande ingen lätt uppgift, men jag tror inte att det skulle vara svårare än på plan mark, snarast lättare då lutningen är ganska rejäl.

Självklart krävs det viss fysik även för det, men med tanke på vad man klarade av under värnplikten med normalvuxna killar med stridsutrustning behöver man knappast vara 90kg muskler för att klara av det.

* Jag baserar min uppfattning på uppgiften att mordet/överfallet skulle skett vid "tältet" som finns på bild tagen nedanför stigen ner från toppen av öglan, jag känner till området och har sprungit där många gånger, känner igen att det "tältet" står precis där stigen svängen skarpt åt vänster och lutningen tilltar.
Och att kroppen skulle ha hittats mellan toppen av öglan och utegymmet, i terrängen, vilket jag fått från någon kartbild där det varit utmärkt. Jag har aldrig varit ute i terrängen just där, men jag tror inte det skiljer sig märkvärt från övrig terräng i området.
Tack för informationen. Det underlättar förstås om det lutar kraftigt utför.

Men ändå; att flytta en slapp kropp är ett besvärligt jobb. Har provat på både i lumpen och på en livräddningskurs. En slapp kropp skiljer sig något oerhört från en aldrig så tung, men välpackad ryggsäck.

Och här ska någon ha hunnit överfalla, döda, sannolikt utöva övervåld och flytta kroppen på bara ett par minuter för att sedan försvinna spårlöst. Hela tiden med en överhängande risk för att bli upptäckt av förbipasserande joggare. Finns väl knappast ens tid över för något våldtäktsförsök?
Citera
2015-09-04, 00:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
jag är ca 105-110 kilo och 193 cm och burit på en man som vägde 80+ kilo i skogen på skoj i ca 50 meter.

Vilken brandman som helst kan göra det. Lägg ned klenisar. Och en tjej? absolut, det är inte jobbigt det.
Det är väl ganska stor skillnad på att bära en levande person och en död, slapp kropp?
Citera
2015-09-04, 00:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, utifrån det jag sett av foton från området så instämmer jag i den bedömning. Du o jag är i samma viktklass och jag bär inte runt på en 55-65-kiloskropp utan vidare i sån terräng. Och inte är det mycket lättare att släpa.

Hade det inte varit för att det finns DNA-spår, och kanske även knivhugg eller liknande, hade man ju kunnat tro att hon blivit överfallen av en björn. Dom kan ju släpa iväg tunga saker och går rätt illa åt sina offer.
Mannen som igår dömdes för mord på sin fru och sin dotter i Dalby berättade i förhör att han bar sin medvetslösa fru 400 meter genom terräng.
Citera
2015-09-04, 00:48
Medlem
Citat:
Det är väl ganska stor skillnad på att bära en levande person och en död, slapp kropp?
hm kanske, men jag har sett 100 tals människor dö (på liveleak) och de flesta när de dör, verkar spänna ihop sig och sätta sig som de befinner sig i fosterställning. De drar upp bena och verkar fastna i den ställningen.
S¨å det kan vara problematiskt. Och nej, jag är ingen psykopat. Det är bara att jag råkar snegla på dessa klipp ibland när det gäller saker som skett.
Citera
2015-09-04, 00:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mannen som igår dömdes för mord på sin fru och sin dotter i Dalby berättade i förhör att han bar sin medvetslösa fru 400 meter genom terräng.
Ja, jag kanske underskattar en vältränad persons förmåga. Men det lär ju inte handla om någon liten klenis, kan man tycka.

En del foton från motionsslingan ger intryck av stora flyttblock och bökig terräng längs spåret. Men det kanske finns plana passager däremellan?
Citera
2015-09-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ja, jag kanske underskattar en vältränad persons förmåga. Men det lär ju inte handla om någon liten klenis, kan man tycka.

En del foton från motionsslingan ger intryck av stora flyttblock och bökig terräng längs spåret. Men det kanske finns plana passager däremellan?
Du gör felet i att höra "50-60 kilo", det låter tungt - speciellt för oss som burit 30 kilo packning ett par mil, men testa och lyft en kvinna, såsom på bröllop osv. Eller som en brandman och ta henne över axeln. Det är inte så farligt.
Citera
2015-09-04, 00:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
hm kanske, men jag har sett 100 tals människor dö (på liveleak) och de flesta när de dör, verkar spänna ihop sig och sätta sig som de befinner sig i fosterställning. De drar upp bena och verkar fastna i den ställningen.
S¨å det kan vara problematiskt. Och nej, jag är ingen psykopat. Det är bara att jag råkar snegla på dessa klipp ibland när det gäller saker som skett.
Jag kanske underskattar vad man klarar av,mspeciellt när man har adrenalinpåslag,msom väl GM lär ha haft.

Och, nej, jag tror nog inte att du är någon psykopat.
Citera
2015-09-04, 00:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Du gör felet i att höra "50-60 kilo", det låter tungt - speciellt för oss som burit 30 kilo packning ett par mil, men testa och lyft en kvinna, såsom på bröllop osv. Eller som en brandman och ta henne över axeln. Det är inte så farligt.
Mm, över axeln låter rimligt. I så fall värt att notera att det inte handlar om en GM som är rädd för att lämna ifrån sig spår i form av DNA, textilfibrer och liknande.
Citera
2015-09-04, 00:57
Medlem
Citat:
Mm, över axeln låter rimligt. I så fall värt att notera att det inte handlar om en GM som är rädd för att lämna ifrån sig spår i form av DNA, textilfibrer och liknande.
men det handlar väl mer om var han bor?

Jag menar, låt oss säga att jag besöker GBG på semester och jag bor i Stockholm.
Och jag våldtar någon - orkar ej komma på något scenario, vi säger bara så planerat eller oplanerat.
Hur i helsike ska de få tag i mig då? med Dna alltså, det går ju liksom inte.

Så denna man, om han inte bor i närområdet, behöver väl inte oroa sig för DNA-spår?

Han var väl en man som var väldigt ful irl och hade inget bra jobb och ansåg att sexköp var lågt, och en dag kunde inte hålla sig- alternativt tillhörde religion X och ansåg att kvinnan var en hora?`

Det är min teori.
Senast redigerad av quezen 2015-09-04 kl. 01:03.
Citera
2015-09-04, 00:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ur förhör med mannen som dömdes för morden i Dalby igår:
Citat:
Bagaget var ut mot skogen. Han öppnade bagaget och skulle bära Emma. Det var jättesvårt
att få upp henne så han kunde bära henne. Första biten hade han henne på ryggen med
armarna över bröstkorgen och höll i dem. Hon släpades lite i marken. Säckarna var
fortfarande på. Säger sedan att han tog bort dem i bilen. Han kände att det ändå var så mycket
blod så han tog av dem och la dem i bilen. Han bar henne längs stigen. När han kommit en bit
så insåg han att han inte kunde bära henne så. Han la ner henne. J visar med ett kryss med
ring runt på kartan (se bilaga 1).
Han la sig själv ner och la ett av Emma ben över sina axlar och en arm över. Han har jobbat i
försvaret så han har övat på sätt att bära. Det var olika sådana sätta han använde sig av när
han bar henne. Han bar henne sedan hela vägen upp till klippavsatsen. J säger att det måste
vara högvatten på kartbilden och nu är det lågvatten.
Citera
2015-09-04, 01:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
men det handlar väl mer om var han bor?

Jag menar, låt oss säga att jag besöker GBG på semester och jag bor i Stockholm.
Och jag våldtar någon - orkar ej komma på något scenario, vi säger bara så planerat eller oplanerat.
Hur i helsike ska de få tag i mig då? med Dna alltså, det går ju liksom inte.

Så denna man, om han inte bor i närområdet, behöver väl inte oroa sig för DNA-spår?

Han var väl en man som var väldigt ful irl och hade inget bra jobb och ansåg att sexköp var lågt, och en dag kunde inte hålla sig- alternativt tillhörde religion X och ansåg att kvinnan var en hora?`

Det är min teori.
Undrar jag om man inte kan lägga till att det var en rätt dåligt planerad handling, att det så att säga blev som det blev och att GM inte ens hann tänka på om han skulle lämna DNA-spår efter sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in