Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Jag kan komma på ett sånt här fall ur den svenska kriminalhistorien (därmed inte sagt att inte fler kan finnas): Gangstern Maximilian Kartaschev (numera avliden) som på något vis hade ihjäl sin dåvarande sambo (fast friades för mord pga det inte kunde bevisas att hon inte tagit livet av sig själv som han hävdade) och "bad" en av sina underhuggare att gräva ner liket nånstans.
Det är en jävla skillnad att en grovt kriminell ger en underhuggare i uppdrag att göra något sånt här än att en äldre jordbrukare/affärsman ber en av sina hantverkare att göra det. Precis som du skriver så bär det osannolikhetens prägel, minst sagt. Ytterligare en klassisk "hjälphypotes" som inte är skapad med något annan bevisning som stöd än att man tycker att NB inte är någon typisk mördare. Det må så vara, men resonemanget är ologiskt också. Är man en sån hyvens, hederlig, hårt arbetande person så åtar man sig väl knappast att gömma tonårsflickors lik plötsligt?
Ja, MK-fallet var speciellt och kan inte jämföras med det brott vi nu ventilerar och trots bristfällig info försöker få rätsida på.
AJ säger sig vara ”djupt, djupt berörd över det som hänt”, och det är svårt att tänka sig att AJ och NB vid sidan av olika byggnadsarbeten också skulle ha haft ett gangsterartat hållhaksförhållande där NB anlitats som torped och indrivare, eller som betrodd bortforslare av lik som AJ velat stuva undan för att skydda någon nära anförvant eller vän. Några sådana självmordsplaner är jag övertygad om att inte AJ hållit sig med, och med delar av facit i hand kan konstateras att likbortforslaren kom att utföra sitt uppdrag så erbarmligt dåligt att han först DNA-testades i början av utredningen, och sedan efter bara några dagar syddes in, för att nu inom ett par veckor också åtalas för mord mm. - De enda som i så fall skulle kunna tänkas skydda varandra är fam. B: bröderna och NB:s hustru. De behöver inte direkt ha vetat något; de kan ha anat ugglor i mossen och försökt att hjälpa NB med hans alibi.
Det faktum att LH:s mobil slagits ut tidigt, mobildelar mm hittats i botten på grönskan utefter grusvägen samt att LH plus ytterligare tillhörigheter återfunnits i Martorp tyder på att NB initialt brottats med tidsbrist. Han kan ha dykt upp vid kaféet när LH befunnit sig där, och vad som sedan hänt - och varför - kan möjligen de fynd som gjorts, dödsorsak mm svara på. – Har kan ha tänkt sig ett snabbt överfall, för att sedan försvinna spårlöst från platsen. Trots att ingenting i hans bakgrund kan ge någon direkt ledtråd, är det inte uteslutet att han tidigare – precis som Hagamannen – kan ha dykt upp på olika platser i akt och mening att våldta någon. Att han den här gången valt det vid halv sjutiden på söndagskvällen folktomma området kring kaféet behöver inte ha varit något annat än ögonblickets ingivelse, men kan ha föregåtts av viss planering; han trodde att LH skulle bli en lätt match men blev snart varse att hon trots sin litenhet bjöd oväntat motstånd. Att det inte gick efter hans ritningar plus att han kan ha överenskommit någon aktivitet med sin bror/fru en viss tid kan ha fått honom att helt spåra ur; tappa kontrollen över en situation han tidigare alltid varit herre.
Precis som Hagamannen och flera med honom kan NB visa sig vara en dubbelnatur med falskhet och mörka vrår i sitt väsen som han döljer för omgivningen bakom en vänlig och tillmötesgående fasad.
Hur ofta begav sig NB av hemifrån för att fiska..?
Det tar c:a 20 min in till Lidköping. Vem vet vad NB fiskat efter tidiga söndagsmorgnar; vad han egentligen sysslat med där bakom sitt flöte..?
Skara: 26 min
Lundsbrunn: 16 min