2015-09-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Mitt fb flöde är totalt dominerat av flyktingbarn. Msm:s offensiv verkar ge effekt. Tror inte på några ökningar för SD i september, kanske till och med tillbakagång.

Inte alls säkert! Hittills har all uppmärksamhet på invandringen gynnat SD. Vilka tror på fullt allvar att Europa (Tyskland och Sverige) kan ta hand om världens alla nödlidande?
2015-09-03, 18:52
Medlem
Blattarias avatar
Jag tror absolut att SD kommer att minska på flyktingdrevet som nu går (i alla fall tillfälligt). Självklart hade media kunnat hålla sig till att rapportera sakligt men nu väljer dom att ta rollen som aktivist (med statsmedia i spetsen) och dom gör självklart detta av en anledning.

Det bästa tillfället att driva någon över till en motsatt åsikt är när denne står inför stora tvivel och utmaningar som vida överstiger förstånd och analyskraft. Där är vi nu i och med de oftantliga volymer av migranter som nu svävar omkring runt vår kontinent. Genom att bombardera dessa individer med tvivel och propaganda så vacklar dessa och tenderar att gruppera sig med det trygga vilket i det här fallet är statsmedia.

Så jag tror definitivt att vi kommer se tillfälligt sjunkande SD-siffror.

Sedan lägger sig känslorna och vardagen kommer, och kraftord och krismentalitet har satt sina spår med devalverat kraftvokabulär. Det är då den motsatta sidan måste slå till ..

Men vad vet jag
2015-09-03, 18:53
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensånTyrjaghar

Jag tror det kommer bli en tillfällig dip för SD pga det som nu manglas ut i alla medier.

Men det kommer alltid en vardag som påverkar folk mer.

Inte säkert, det kan bli för mycket. Att i närbild dag efter dag se dessa ofattbara horder av iphonpratande, välklädda och tämligen välnärda araber högljutt klaga på den omänskliga behandling de tvingas utså i Budapest kan ha rakt motsatt effekt.

Normala människor tänker omedelbart, va fan ska alla dessa till Sverige? Vad ska vi göra med dem? Vem ska betala? Flyttar dom in nära mig? Läskigt!

Det hjälper inte att vi varannan minut får veta att vi ser den största flyktingströmmen sen andra världskriget och att alla flytt hals över huvud från KRIG.
2015-09-03, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensånTyrjaghar

Jag tror det kommer bli en tillfällig dip för SD pga det som nu manglas ut i alla medier.

Men det kommer alltid en vardag som påverkar folk mer.

Jag trodde så också men:

I Tv har dom idag presenterat någon slags OU (förmodligen vinklad med reporter som kör upp micken i facet på förbipasserande som inte vågar svara "fel"). Den visade att 34% ville ta emot färre och 17% fler. Propagandan når inte fram som förr.

Så här går det med decenniers vansinnespolitik: När flyktingar med verkliga behov till slut dyker upp är majoriteten negativa. Hade vi haft 60-talets eller 70-talets sunda migrationspolitik hade de flesta nog gått med på 10k-20k från Syrien idag. Dessa hade också haft chanser att klara sig hyfsat i Sverige, vilket omöjligen kommer att ske idag.

Detta borde invandringsförespråkarna få uppslängt i käften, det kan nog tänkas bita.
2015-09-03, 18:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blattaria
Jag tror absolut att SD kommer att minska på flyktingdrevet som nu går (i alla fall tillfälligt). Självklart hade media kunnat hålla sig till att rapportera sakligt men nu väljer dom att ta rollen som aktivist (med statsmedia i spetsen) och dom gör självklart detta av en anledning.

Det bästa tillfället att driva någon över till en motsatt åsikt är när denne står inför stora tvivel och utmaningar som vida överstiger förstånd och analyskraft. Där är vi nu i och med de oftantliga volymer av migranter som nu svävar omkring runt vår kontinent. Genom att bombardera dessa individer med tvivel och propaganda så vacklar dessa och tenderar att gruppera sig med det trygga vilket i det här fallet är statsmedia.

Sedan lägger sig känslorna och vardagen kommer, och kraftord och krismentalitet har satt sina spår med devalverat kraftvokabulär. Det är då den motsatta sidan måste slå till ..

Men vad vet jag
Inte en chans, folk spyr redan på alla asylturister, att medias lögner kommer minska den känslan? Tvärtom kommer känslan av belägring och invasion snarare öka.
2015-09-03, 18:58
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag trodde så också men:

I Tv har dom idag presenterat någon slags OU (förmodligen vinklad med reporter som kör upp micken i facet på förbipasserande som inte vågar svara "fel"). Den visade att 34% ville ta emot färre och 17% fler. Propagandan når inte fram som förr.

Så här går det med decenniers vansinnespolitik: När flyktingar med verkliga behov till slut dyker upp är majoriteten negativa. Hade vi haft 60-talets eller 70-talets sunda migrationspolitik hade de flesta nog gått med på 10k-20k från Syrien idag. Dessa hade också haft chanser att klara sig hyfsat i Sverige, vilket omöjligen kommer att ske idag.

Detta borde invandringsförespråkarna få uppslängt i käften, det kan nog tänkas bita.

Fast 34% är mindre än SOM-undersökningen, har för mig att de hade 43% negativa senast. Misstänker att många blir rädda att svara fel när de hör att det är SIFO som undersöker. SIFO är jättekända, tänk om det kommer ut att jag är en hjärtlös rasist tänker folk.
2015-09-03, 18:58
Medlem
Nivovics avatar
En dag så måste SD backa i opinionen, att slå rekord på rekord är såklart inte realistiskt i längden.
Än så länge har SD gynnats av uppmärksamheten och svenskarnas "spännande" möten med mångkulturen i sommar.

Men det känns som om dessa snyftreportage och artiklar om flyktingkatastrofen väcker mycket empati hos svensken. Skulle inte förvåna mig om man är beredd att återigen "öppna sina hjärtan" och satsa på mångkulturen en sista gång.
Då kanske SD kommer dippa lite denna och nästkommande månad, och artiklar som "SD rasar i ny Yougov och Sentio-mätning!" börjar rulla in (trots att Sentio och Yougov inte är "seriösa" OI).

Jag kan förstås ha fel. Jimmie Åkesson, Mattias och Richard har alla fått tid i Aktuellt för att ge sin syn på problemet. Så en fortsatt ökning denna månad kanske inte är omöjligt?
2015-09-03, 18:59
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Inte alls säkert! Hittills har all uppmärksamhet på invandringen gynnat SD. Vilka tror på fullt allvar att Europa (Tyskland och Sverige) kan ta hand om världens alla nödlidande?
Det beror på hur många som inser att Svensk PUT-policy är en stark drivkraft till dessa resor till att börja med. Och om tillvaron i närliggande flyktingläger var bättre skulle färre fly, o.s.v.
SDs politik skulle (som de flesta i den här tråden förmodligen vet) minska antalet dödsoffer. Frågan är hur många som greppar den bakomliggande logiken och hur många som går på propagandan.

Och jag tror att, man inte kan räkna kallt med att massorna köper skuldmanipulationen längre. SD kommer förmodligen inte uppleva någon större dip.
2015-09-03, 19:00
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blattaria
Men vad vet jag

Inte mycket. SDs stöd kommer inte att påverkas. SD-väljare och dom som sitter på staketet på väg över till SD vet att med SDs flyktingpolitik med "hjälp i närområdet" hade den här pojken inte dött på medelhavet. Det är MPs och sveriges exempellösa signalpolitik med "pull factors" som gör att folk riskerar livet. Inte SD. Och det vet alla.

Den här kampanjen vänder sig till dom S och V-väljare som de facto tror att SD är nazister och när dom väl fått makt så kommer dom att ta av sig kostymerna och under kommer dom att ha nazistuniformen. Den delen av vänstern är inte potentiella SD-väljare iallafall.

Alla andra vet att den agendajournalistik som nu drivs är osann. Det kommer inte att nå upp till "Gilla Olika"-kampanjen. Det kommer att bli ossalla.nu istället.

Topp-drev-artikeln på Aftonbladet hade när jag kollade ungefär 1000 delningar och 40 tweets, potentiella SD-väljare har annat att göra än att Facebook-lajka nån cynisk drevkampanj som dom bygger på en död treåring. Det är så inihelvete cyniskt och osmakligt så jag vet inte var jag ska ta vägen.
2015-09-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Det beror på hur många som inser att Svensk PUT-policy är en stark drivkraft till dessa resor till att börja med. Och om tillvaron i närliggande flyktingläger var bättre skulle färre fly, o.s.v.
SDs politik skulle (som de flesta i den här tråden förmodligen vet) minska antalet dödsoffer. Frågan är hur många som greppar den bakomliggande logiken och hur många som går på propagandan.

Och jag tror att, man inte kan räkna kallt med att massorna köper skuldmanipulationen längre. SD kommer förmodligen inte uppleva någon större dip.
Näe jag tror inte heller att det blir någon större dipp, sd ligger garanterat redan nu på 30% så det enda som kan hända är att tillväxten bromsas marginellt för alla vet innerst inne att media kampanjar just nu enbart för att öka trycket på flyktingimporten.
Någonstans kring 40% lär SD ha runt jul och det vet media, därav kampanjen som påbörjats nu.
2015-09-03, 19:17
Medlem
Mack-Bolans avatar
Varför skall SD minska, tror ingen som gå över kommer titta på nån j-vla smörja som sänds i pravdatv.

Det är så stigmatiserat att ens fundera på att stödja SD så när man väl gör det valet skiter man i allt vad PK-hysteri är.
2015-09-03, 19:36
Medlem
Hogdals avatar
Jag tror att uthängningar som vi sett i fallet Julia Caesar gör det vanskligare än normalt att skatta SD:s storlek i opinionen. Fler som har något att förlora tycker att det är olustigt att offentligt kalla sig sverigedemokrater. Det kan ge avtryck i opinionsundersökningar, men frågan är då om det också är ett skifte i opinionen?

Bilderna från döda barn i Medelhavet är olidligt hemska att se. Det kan också göra att stödet för SD minskar. Dock är ju insamlingar till organisationer som Rädda barnen, som ju hjälper på plats, en version av SD:s politik. Jag tvivlar dock på att hela den tankekedjan tänks av gemene man, mer troligt är att man gör kopplingen att man vill göra en humanitär insats för flyktingar, och känner sig mindre benägna att rösta på SD därför.

Sedan är väl nästkommande OU genomförd till viss del innan medierapporteringen om Ungern osv kulminerat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in