2015-09-03, 13:23
Medlem
Askydras avatar
Haha det tog en stund att läsa igenom allt som skrivits senaste veckan/veckorna.

Många kloka ord från många kloka debattörer men det slutar nästan ständigt med feltänk.

Många tjatar om 51% och majoritet men ska man se det realistiskt så behöver SD "bara" skrapa ihop till 48% (med dagens uppdelning). Jag personligen tror att minst ett parti kommer åka ur nästa val, oavsett om det är extraval eller 2018, vilket kommer resultera i att ännu mindre stöd kommer behövas. Om ett parti åker ur och hamnar på säg 3% så behövs 46,5% för majoritet, åker 2 partier ur och hamnar på 3% pratar vi om 45% och helst plötsligt börjar vi närma oss realistiska siffror för SD 2018 (märk väl att jag sa att vi börjar närma oss).

Sen irriterar jag mig lite på allt snack om garanterat största block vid 33,4%... Jag skulle vilja veta exakt vad som säger att de andra blocken kommer ligga exakt lika på 33,3% vardera när detta händer (även i dessa fall brukar folk glömma bort att FI och övriga inte skall räknas med så det är bara ~96% som skall fördelas). Jag tror det är mer sannolikt att SD kommer bli största block först när de passerat 35-36% någonstans.

Jag ber om ursäkt om jag låter lite ilsken men rätt skall vara rätt.

I övrigt vill jag tacka alla fantastiska skribenter och matematiker som får upp tråden på så hög nivå. Jag vill även tacka alla troll för era värdelösa försök och alla skratt ni ger mig.

Jag tror dock inte att SD kommer bli största block 2018. Jag tror faktiskt att någonting kommer hända (fråga mig inte vad) som gör att något/några av de andra partierna börjar inse att de kommer dö och därför ändrar sin politik för att behålla väljare.
2015-09-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Haha det tog en stund att läsa igenom allt som skrivits senaste veckan/veckorna.

Många kloka ord från många kloka debattörer men det slutar nästan ständigt med feltänk.

Många tjatar om 51% och majoritet men ska man se det realistiskt så behöver SD "bara" skrapa ihop till 48% (med dagens uppdelning). Jag personligen tror att minst ett parti kommer åka ur nästa val, oavsett om det är extraval eller 2018, vilket kommer resultera i att ännu mindre stöd kommer behövas. Om ett parti åker ur och hamnar på säg 3% så behövs 46,5% för majoritet, åker 2 partier ur och hamnar på 3% pratar vi om 45% och helst plötsligt börjar vi närma oss realistiska siffror för SD 2018 (märk väl att jag sa att vi börjar närma oss).

Sen irriterar jag mig lite på allt snack om garanterat största block vid 33,4%... Jag skulle vilja veta exakt vad som säger att de andra blocken kommer ligga exakt lika på 33,3% vardera när detta händer (även i dessa fall brukar folk glömma bort att FI och övriga inte skall räknas med så det är bara ~96% som skall fördelas). Jag tror det är mer sannolikt att SD kommer bli största block först när de passerat 35-36% någonstans.

Jag ber om ursäkt om jag låter lite ilsken men rätt skall vara rätt.

I övrigt vill jag tacka alla fantastiska skribenter och matematiker som får upp tråden på så hög nivå. Jag vill även tacka alla troll för era värdelösa försök och alla skratt ni ger mig.

Jag tror dock inte att SD kommer bli största block 2018. Jag tror faktiskt att någonting kommer hända (fråga mig inte vad) som gör att något/några av de andra partierna börjar inse att de kommer dö och därför ändrar sin politik för att behålla väljare.

Långt innan detta sker kommer AKB fått en spark i röven, så hon befinner sig på en holme i Stockholms skärgård.
Undrar dessutom vad som kommer att hända med Löfven, när han snart passerar Juholts "all time low" på 22,9 % i en OM?
Tycker dessutom han verkar trött på skiten, och skulle helst vilja återgå till IF-Metall eller bli en vanlig riksdagsman.
2015-09-03, 14:05
Medlem
De senaste veckorna har jag provat att öppna ögonen och det jag ser är att Sverigedemokraterna och främlingsfientlig nyhetsförmedling håller på att bli en folkrörelse. Att bevittna detta är som att se en bilkrasch i slow motion. Man vet att det kommer ske en olycka, men det finns inget att göra för att stoppa den. Så skrev Joakim Lamotte i GP.

Vad kommer att ske inom 7-klövern när man sakta börjar begripa SD:s uppgång är oåterkallelig?
Kommer det bli samma som när Fi tog plats i EU-parlamentet, alla skulle sedan skryta om vilka feminister de är?

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2819405-joakim-lamotte-sd-haller-pa-att-bli-en-ny-folkrorelse
2015-09-03, 14:21
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
De senaste veckorna har jag provat att öppna ögonen och det jag ser är att Sverigedemokraterna och främlingsfientlig nyhetsförmedling håller på att bli en folkrörelse. Att bevittna detta är som att se en bilkrasch i slow motion. Man vet att det kommer ske en olycka, men det finns inget att göra för att stoppa den. Så skrev Joakim Lamotte i GP.

Vad kommer att ske inom 7-klövern när man sakta börjar begripa SD:s uppgång är oåterkallelig?
Kommer det bli samma som när Fi tog plats i EU-parlamentet, alla skulle sedan skryta om vilka feminister de är?

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2819405-joakim-lamotte-sd-haller-pa-att-bli-en-ny-folkrorelse

Lamottes text är en välkommen förskjutning av debatten till en mer sansad fåra. Han är en av dom första skribenterna jag har sett som faktiskt inser (eller i fall ger uttryck för) att motparten i ärendet, dom invandringskritiska, faktiskt är lika eller än mer pålästa i ämnet. Det är ju lätt att kleta det outbildade kortet på dom som inte håller med, men det håller inte längre när SD har >20% i OU. Representationen i alla samhällsklasser det medför har redan förskjutit diskussionen.

Ytterligare ett tecken på detta var ju statsvetaren som häromdagen gick ut och falsifierade Reinfeldts hatattack på SD-väljare som idioter, kretiner och allmänt lågpannat folk. Hittar tyvärr inte länken nu och sitter på jobbet, men ska försöka leta reda på den senare.

Förhoppningsvis fortsätter denna förskjutning, i slutändan innebär den att alla parter kommer behandlas lika i MSM. En utopisk dröm, måhända.

Hade en diskussion om alternativmedia med en bekant för ett tag sedan. Han är relativt mycket vänster, vilket jag också i grund och botten är. Han förde fram tesen att många som läser alternativmedia är dåliga på källkritik. Min svar var då att fråga hur stor källkritik en genomsnittlig människa verkligen lägger på en artikel från ett etablerat blad som DN, Aftonbladet eller SvD. Svaret är såklart att ingen källkritisk granskning görs innan man delar sin artikel. Confirmation bias råder i samma utsträckning. Det var en givande diskussion och en liten ögonöppnare för honom.
2015-09-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jo DÖ spricker senast 2018 eftersom alliansen, två partier kort, kommer att vara mycket mindre än Sd. Meningslöst att vara ett stöd till de rödgröna under en valperiod utan chans till egen makt.

Men jag tror att DÖ kan spricka före valet när de upptäcker att läget är prekärt. Ytterst handlar det om sverigedemokraternas ökande opinionssiffror och deras egna fallande opinionssiffror. Nervositeten ökar i takt med att Sd ökar och till slut spricker det.

Även av Svt och SR ideligen har inslag om vad vänsterparties har fått i budgetuppgörelsen kan göra alliansväljare irriterade. Samma procedur nästa år och näst nästa. Ännu mer till vänsterpartiet. Var det det som var syftet med DÖ, kommer många alliansväljare att fråga sig.

Det tror jag också. Strax innan valrörelsen 2018 drar i gång så bryter alliansen DÖ. Två allianspartier under sträcket, ett kraftigt försvagat M och SD som största parti så blir det meningslöst för något av allianspartierna att hålla fast vid DÖ.

Dessutom kommer SD vid varje debatt, utnyttja det maximalt om dom håller kvar vid DÖ.
2015-09-03, 17:06
Medlem
svenabs avatar
Citat:
[i].

e[/url]

Jodå De kommer att hävda att de alltid förstått att invandringspolitiken varit ohållbar, men att de inte fått gehör för sina farhågor, från sina partikollegor, som alla säger likadant.
2015-09-03, 18:23
Medlem
Tompeliciouss avatar
Jag undrar hur SD:s opinionssiffor påverkas av detta frossande i bilder och reportage av flyktingar. Antingen kan det ha effekten att folk känner mer avsmak för SD, vilket en del garanterat kommer att göra. Fast samtidigt är det stor risk för de andra partiet att valet 2018 blir ett val mellan SD och sjupartiet, i ännu större utsträckning än tidigare. Jag tror att många kommer att överge sina gamla partier eftersom de inser att denna frågan avgör Sveriges framtid. De kommer att rösta på SD 2018 och hålla för nästan samtidigt. Men de kommer att rösta SD. Det är min tro och förhoppning.

Se förresten till att ta varje chans att påverka opinionen hos vänner och på facebook. Folk behöver höra fördelarna med Sverigedemokraternas flyktingpolitik.
2015-09-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Jag undrar hur SD:s opinionssiffor påverkas av detta frossande i bilder och reportage av flyktingar. Antingen kan det ha effekten att folk känner mer avsmak för SD, vilket en del garanterat kommer att göra. Fast samtidigt är det stor risk för de andra partiet att valet 2018 blir ett val mellan SD och sjupartiet, i ännu större utsträckning än tidigare. Jag tror att många kommer att överge sina gamla partier eftersom de inser att denna frågan avgör Sveriges framtid. De kommer att rösta på SD 2018 och hålla för nästan samtidigt. Men de kommer att rösta SD. Det är min tro och förhoppning.

Se förresten till att ta varje chans att påverka opinionen hos vänner och på facebook. Folk behöver höra fördelarna med Sverigedemokraternas flyktingpolitik.

Mitt fb flöde är totalt dominerat av flyktingbarn. Msm:s offensiv verkar ge effekt. Tror inte på några ökningar för SD i september, kanske till och med tillbakagång.
2015-09-03, 18:39
Medlem
Citat:
Har haft liknande tankegångar. Varför i helvete skall framför allt Fp och Kd slaviskt hålla sig till DÖ, då detta kan betyda 1 % mindre resultat vid valet 2018.
Denna skillnad kan mycket troligt betyda, sitta kvar i riksdagen eller hamna utanför.

Förresten vad kommer att hända inom alliansen om ett småttingparti helt enkelt förklarar, att man kommer lämna DÖ och köra sitt eget race?

I nuläget betyder det inget, eftersom M har mycket fler mandat än småpartierna. Inte ens om alla tre småpartierna stöder SD rubbar det DÖ.
2015-09-03, 18:40
Medlem
ensånTyrjaghars avatar

Jag tror det kommer bli en tillfällig dip för SD pga det som nu manglas ut i alla medier.

Men det kommer alltid en vardag som påverkar folk mer.
2015-09-03, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Mitt fb flöde är totalt dominerat av flyktingbarn. Msm:s offensiv verkar ge effekt. Tror inte på några ökningar för SD i september, kanske till och med tillbakagång.
Nej. Krympandet radikaliserar, för att citera oyto. Polariseringen ökar. Men offensiven ger ingen bred effekt. De redan frälsta sprider dessa bilder, och de redan frälsta tar dem till sig. I det stora hela ingen märkbar effekt. Tåget tuffar på. Nästa station: 30 %.
2015-09-03, 18:41
Medlem
Citat:

Det är inte en bilkrasch.....det är en realitetskrasch han ser. Det går inte att förneka verkligheten hur länge som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in