2015-09-03, 18:25
Medlem
Någon som har bilden på "cykelspåret"? Tittar jag på google maps street view, så ser det tämligen onödigt ut att gena över den kåkens tomt. När hittade de cykelspåret? Var det samma kväll? Man lär ha jävligt brådis om man genar över den tomten.

Och sedan "hennes taxichaffis" som hon twittrade om, är det inte märkligt att hon twittrar om att de bytt nummer kl 16.02 för att kl 23.40 beklaga sig över att denne aldrig slutar ringa? Ur taxichaffisens perspektiv kan jag tänka mig att han blev intresserad, men att spam-ringa känns ju onekligen märkligt, oavsett hur desperat man vore...Många funderingar.

Troligtvis är GM som flertalet påpekat i tråden en total främling. Men jag tycker inte man ska utesluta det ena eller det andra. Man vet ju inte heller om Ida lagt upp något på sociala medier som påpekar att hon ska ut och jogga, eller lagt upp nån bild som hon tagit i spåret, och någon sett detta och tagit sig till platsen utan att de haft någon direkt konversation om detta.
Citera
2015-09-03, 18:39
Medlem
GilGrissom82s avatar
Det framkommer, enligt uppgift på svt.se, kritik gällande underbemanning och brist på krimsökhund i samband med mordet, se www.svt.se/nyheter/regionalt/uppsala/poliskritik-fick-ingen-sok-hund-till-mordet-pa-ida
Citera
2015-09-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det handlar helt säkert om en rätt udda typ.

Ja, han är en udda typ när han genomför denna gärning men han behöver inte framstå som udda i kontakter med anhöriga och grannar. Mördare och våldtäktsmän som lever dubbelliv är väl inte direkt vanligt men inte heller osannolikt.

Ted Bundy var omtyckt av sina professorer och beskrevs av en kollega som empatisk. John Wayne Gacy med sina minst 30 mord var en gift affärsman som fick pris för sitt sociala engagemang. Därav fullt möjligt att GM uppfattas som en hjälpsam hedersknyffel av sin nära omgivning som ingen eller få skulle tro ont om.
Citera
2015-09-03, 19:52
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har för mig att jag läst att polisen skickat DNA-uppgifter till andra länder. Vet inte i vilken omfattning.

Tänka utanför boxen...tja, jag vet inte. Är nog mer en anhängare av systematiska och standardiserade metoder.

Men är det så jävla konstigt? Att man inte vill springa med sin mamma? Personligen föredrar jag att springa själv, inte med min mamma, inte med min kompis och inte med min flickvän. Jag vill hålla min egen takt, och lyssna på musik eller pod i fred. Jag ser inte springande som en på något vis social aktivitet.

Ta en titt själv på vilka du ser som är ute och springer idag, tror att en majoritet av dem är ensamma. Jag tror att det är en ovanlig syn att en tjej i 20-årsåldern är ute och springer med sin mamma.

Att modern funderar på varför IJ ville springa själv har förmodligen med att skuldbelägga sig själv att göra.

Nu är det väl inte så att Leif GW Persson nödvändigtvis drar rätt slutsatser, han kan mycket väl ha fel och han har inte mer insyn än vad vi andra har. (Antagligen faktiskt lite mindre.)

Men att det med ”högst sannolikhet en hemlig förälskelse” är faktiskt inget som Leif GW Persson sagt, och om han hade sagt så så hade han förmodligen haft fel. Däremot håller jag med honom när han säger så här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21222896.ab

Välkommen tillbaka till tråden om två veckor igen. Hej då.

Jag sprang också själv, när jag var 20 år. Men det hände inte sällan att jag även gjorde det med kompisar eller pojkvän. Tills ett par år innan det (tills jag flyttade hemifrån), så sprang jag ofta med min pappa. Det hade vi gjort i princip i hela mitt liv, sedan jag var liten.

Jag fick känslan av att Ida och hennes mamma kanske brukade motionera tillsammans, när hon var hemma. (Innan Ida flyttade till Umeå.) Och att mamman därför undrade varför Ida ville springa själv. Varför annars vara "rädd" för att mamman skulle springa ifrån henne? (Om mamman inte brukade träna)

Om Ida alltid velat springa själv, då hade det ju inte varit konstigt för mamman, och därmed kanske inte mamman hade verkat förvånad över detta. Joggningen kanske var ett gemensamt intresse för dem, precis som många andra har.
Citera
2015-09-03, 20:46
Medlem
Att hon blivit dödad, kan ju bero på att hon vet vem gärningsmannen är.
Citera
2015-09-03, 21:29
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Satte dom upp två tält? Det har jag missat. Trodde det var ett bara. Du är säker på din sak, hoppas jag?

Tält och tält, de har satt upp skydd på två olika platser:

http://postimg.org/image/jqnw1ndsv/
http://postimg.org/image/66ikklxex/
Citera
2015-09-03, 21:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Tält och tält, de har satt upp skydd på två olika platser:

http://postimg.org/image/jqnw1ndsv/
http://postimg.org/image/66ikklxex/

Tack, Kenny!

Då får jag tänka om här. Trodde att allt kanske skedde vid motionsspåret. Bilden där kroppen förmodligen hittades ser riktigt hemsk ut. Fy fan. Skulle jag gissa så skedde övergreppet vid spåret, eftersom de har ett tält där. Men sen är ju frågan om GM flyttade henne levande eller död till fyndplatsen. Är nog en stark GM i vilket fall som helst.

Edit: Han kan ha påbörjat övergreppet vid spåret och slagit henne medvetslös. Sedan burit henne till den andra platsen och fortsatt övergreppet där, och sedan tagit henne av daga. För det är en lite märklig "dumpplats" med tanke på att det är öppet där. Om hon dog vid spåret skulle han bara ha släpat undan henne en bit.
Senast redigerad av ReedMe 2015-09-03 kl. 22:09.
Citera
2015-09-03, 22:00
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
Ja, han är en udda typ när han genomför denna gärning men han behöver inte framstå som udda i kontakter med anhöriga och grannar. Mördare och våldtäktsmän som lever dubbelliv är väl inte direkt vanligt men inte heller osannolikt.

Ted Bundy var omtyckt av sina professorer och beskrevs av en kollega som empatisk. John Wayne Gacy med sina minst 30 mord var en gift affärsman som fick pris för sitt sociala engagemang. Därav fullt möjligt att GM uppfattas som en hjälpsam hedersknyffel av sin nära omgivning som ingen eller få skulle tro ont om.

Sant, fast nu får vi ju hoppas att det här inte handlar om en iskall, psykopatisk seriemördare. Det finns ju iofs vissa oroväckande sidor av mordet. Dels platsen som är lite "off" såvida man inte är ute och promenerar, springer eller cyklar. Tidpunkten. Det är tidig sommarkväll och en hel del folk ute även i skogarna där det hände. De flesta överfallsvåldtäkter sker i städer på kvällen. Gärningsmannen och inte helt sällan offret är ofta berusade. Det är en stundens ingivelse.

Det finns såklart en risk för att gm har gett sig ut i skogen för att våldta och mörda, men då talar vi sannolikt om en blivande seriemördare. En sån kan definitivt gå under radarn och behöver inte alls vara kriminell i övrigt. Är det däremot bara en lite udda karaktär som stötte på henne och som blev avvisad varefter han spårade ur är det en helt annan sak. Fast den senare borde finnas i DNA-registret.
Citera
2015-09-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Att hon blivit dödad, kan ju bero på att hon vet vem gärningsmannen är.

Ja, eller att hon vet det. Vad tusan menar du?
Citera
2015-09-03, 22:28
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det framkommer, enligt uppgift på svt.se, kritik gällande underbemanning och brist på krimsökhund i samband med mordet, se www.svt.se/nyheter/regionalt/uppsala/poliskritik-fick-ingen-sok-hund-till-mordet-pa-ida

Som jag flera gånger påpekat i den här tråden så har polisens utredning varit lekmannamässig sedan dag ett, vilket påminner om lkpg-dubbelmorden. Det är tragiskt.
Citera
2015-09-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Tycker hela den här grejen med att nån skulle ligga uppe i skogen i backen vid öglan och bara vänta på ett offer känns smått långsökt. Kan man inte anta att hon stött ihop med nån redan innan hon kom fram till öglan? Nån som är ute och springer eller går. Eller cyklar för den delen. Hon blir inte av med honom. Avvisar honom. Det hela spårar ur då han inte kan acceptera avvisandet.

Det handlar helt säkert om en rätt udda typ. Kan vara nyanländ i Sverige, men kan också vara en svensk enstöring med kontaktproblem. Missbrukare är inte omöjligt. Nu är det rimligtvis som så att man redan har kollat den typen av individer i närområdet, vilket kan indikera att personen faktiskt inte alls bor just där. Det kan också finnas en risk att man missar personer som finns tillfälligt i området boende på hem, såna som arbetar i närheten, flyktingar mm. Det byggs rätt mycket i Väsby och det finns gott om polacker och ryssar överallt. Det faktum att vi saknar DNA-träff talar för att GM aldrig begått brott (inte så troligt) eller att han bara begått brott i andra länder tidigare.

Klart möjligt men isåfall borde nog någon noterat detta. Sådana uppgifter har ej framkommit i alla fall. Det fanns ju folk i spåren. Jag tror därför det gick mycket snabbt. Jag tycker GM mkt väl kan befunnit sig däruppe och väntat in ett offer som råkade bli Ida.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2015-09-03 kl. 23:03.
Citera
2015-09-03, 22:59
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Som jag flera gånger påpekat i den här tråden så har polisens utredning varit lekmannamässig sedan dag ett, vilket påminner om lkpg-dubbelmorden. Det är tragiskt.
Vad har du rent konkret att peka på angående utredningen, bortsett från den uteblivna hunden (som inte utredande polis kunde rå för att det var brist på)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in